Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Give me a gin and tonic, my pain is cronic
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Mange utholdenhetsutøvere kan være systemisk overtrente. Det innebærer at utøveren kan øke treningsvolumet men ikke intensiteten. 

Les mer | Se også Overtrening og liten framgang
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?Tynntarmsteorien til slankeopplegget PLUSS, innebærer at du periodevis må spise mye mat. Hva innebærer dette, og kan du spise i ubegrenset mengde?
Les mer | Se også Slanking
Medisiner som reduserer testosteronetEn del medisiner medfører at kroppens testosteronproduksjon reduseres. Dette er selvsagt svært uheldig for utøvere som trener for å øke i styrke, utholdenhet og muskelstørrelse.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
På tide å legge om til volumbasert trening?Dersom du har trenet opp stor maksimal muskelstyrke, så kan det være at framgangen avtar og begynner å stagnere. Da kan redningen være å legge opp til volumtrening.
Les mer | Se også Trening

Denne artikkelserien på tre deler tar for seg hvordan du kan legge opp treningsopplegget ditt for å oppnå optimale resultater.

Les mer | Se også Trening
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskaderSmertene revmatikere har i ledd og muskler blir verre av for mye belastning. Og bedre ved hvile. Riktig behandling kan få kroppen frisk.
Les mer | Se også Revmatisme og M.E.
Den hvite byenDEN HViTE BYEN ER DiN: I Himmelen ligger den hvite byen.
Les mer | Se også Gud og tro
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroiderKroniske belastningsskader kan bedres med mdisinsk hjelp gitt i form av anabole steroider.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
AminosyrerPROTEIN: THE BiG ONE. DEL II: Essensielle og ikke-essensielle aminosyrer = fullverdig protein. Noen aminosyrer MÅ du få i deg gjennom kostholdet. Andre lager kroppen selv. Disse bygger deg opp!
Les mer | Se også Kosthold
Du er God hva enn du tror Har du gjort mye dritt? Tenker du nedsettende om deg selv på grunn av dette? Hva hvis det egentlig ikke var du som gjorde det? Det Gode kan kun gjøre det gode, mens det onde kun kan gjøre det onde. Sjelen forblir God.
Les mer | Se også Gud og tro

Dagens utvalgte spørsmål & svar

En kort forklaring på hva som skjer i kroppen når man begynner å trene utholdenhet?
Jeg lurer på om du kan gi meg en kort forklaring på hva som skjer i kroppen når man begynner å trene utholdenhet?

Hvilke systemer i kroppen får mest stimuli? blod, åndedrett, sentralnervesystemet. etter hvor mye trening begynner det å skje noe?

enn styrketrening? hva og hvor mye skal til for at styrketrening skal gi positiv effekt på det temaet?

Svar
Med benevnelsen og begrepet "utholdenhet", mener man vanligvis kroppens evne til å opprettholde et nivå av arbeidsmengde over tid.

Hvis du klarer å gå femti meter før du blir sliten i de brukte musklene, er utholdenheten lav. Går du derimot tjue mil før du kjenner det i beina, så er utholdenheten svært god.

Utholdenheten vil være en effekt i nær sagt hele organismen, og i alle vev og funksjoner som påvirkes av gjeldende belastning som overskuddsreduserende, så vil det skje en hensiktsmessig tilpasning og forbedrende effekt.

Man snakker gjerne om utholdenhet som muskulaturens evne til å opprettholde arbeid over tid, mens man bruker begrepet "kondisjon" (tilstand), som beskrivelse for utholdenhetens treningstilstand og /eller hjerte/kretsløp sin kapasitet og inneværende form. Noen bruker god kondisjon på samme måte som å si at de er i god form. Men disse ordene, uttrykkene og begrepene er av generell karakter, og kan brukes om hverandre uten at dette nødvendigvis blir feil.

John Gunnar Oppheim

Flere spørsmål og svar finner du på www.trim.no