Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Kjempa med glød, på liv og død
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Mange utholdenhetsutøvere kan være systemisk overtrente. Det innebærer at utøveren kan øke treningsvolumet men ikke intensiteten. 

Les mer | Se også Overtrening og liten framgang
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?Tynntarmsteorien til slankeopplegget PLUSS, innebærer at du periodevis må spise mye mat. Hva innebærer dette, og kan du spise i ubegrenset mengde?
Les mer | Se også Slanking
Medisiner som reduserer testosteronetEn del medisiner medfører at kroppens testosteronproduksjon reduseres. Dette er selvsagt svært uheldig for utøvere som trener for å øke i styrke, utholdenhet og muskelstørrelse.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
På tide å legge om til volumbasert trening?Dersom du har trenet opp stor maksimal muskelstyrke, så kan det være at framgangen avtar og begynner å stagnere. Da kan redningen være å legge opp til volumtrening.
Les mer | Se også Trening

Denne artikkelserien på tre deler tar for seg hvordan du kan legge opp treningsopplegget ditt for å oppnå optimale resultater.

Les mer | Se også Trening
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskaderSmertene revmatikere har i ledd og muskler blir verre av for mye belastning. Og bedre ved hvile. Riktig behandling kan få kroppen frisk.
Les mer | Se også Revmatisme og M.E.
Den hvite byenDEN HViTE BYEN ER DiN: I Himmelen ligger den hvite byen.
Les mer | Se også Gud og tro
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroiderKroniske belastningsskader kan bedres med mdisinsk hjelp gitt i form av anabole steroider.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
AminosyrerPROTEIN: THE BiG ONE. DEL II: Essensielle og ikke-essensielle aminosyrer = fullverdig protein. Noen aminosyrer MÅ du få i deg gjennom kostholdet. Andre lager kroppen selv. Disse bygger deg opp!
Les mer | Se også Kosthold
Du er God hva enn du tror Har du gjort mye dritt? Tenker du nedsettende om deg selv på grunn av dette? Hva hvis det egentlig ikke var du som gjorde det? Det Gode kan kun gjøre det gode, mens det onde kun kan gjøre det onde. Sjelen forblir God.
Les mer | Se også Gud og tro

Dagens utvalgte spørsmål & svar

SOVNER PÅ SKOLEN: Overtrening eller feil kosthold?
Jeg er konstant trøtt og sliten. I natt sov jeg lenge, men sovna likevel på pulten min på skulen klokka 11 om formiddagen (er heltidsstudent). Trener en del, ideelt sett 1 1/2 time 4 dager i uka der hver økt består av min 30 min kondisjon og resten styrke.

Spiser jeg for lite, eller hva er det som er galt? spiser typisk:

frokost: havregrøt
ca 4 brødskiver (hjemmebakt) fordelt på resten av skoledagen
middag til kvelds før kl 19.00 og ingen mat etter dette

drikker mye vann. Rett etter trening tar jeg en proteinshake, men dette er eneste gangen jeg inntar ekstra proteiner. (bør jeg shake mer?)

Tar også jern-tabletter og multivitaminer.

Er dette for lite mat, for mye mat eller helt ok matinntak? Tror du problemet ligger et annet sted? Kan jo ikke drive å sovne flere ganger daglig, får ikke lest noenting.

Svar
Mest nærliggende å tolke dette i retning av overtrening, men konstant følelse av å være trøtt og sliten, er ikke nødvendigvis noe som med rette tilskrives overtrente muskler. Du kan like gjerne være menatlt sliten, motivasjonsløs, deprimert og regelrett drittlei.

Ovetrente muskler er negative muskler som er tunge og treige å jobbe med. Du kan være kvikk og rask i hodet. Det er altså et klart skille mellom overtrente muskler og overtrent hode, overbelastet hode, eller energiløs hjerne om du vil.

På bakgrunn av dine opplysninger kan ikke jeg si hva du er trøtt av, men trener du regelmessig og har gjort det lenger enn de siste fire ukene, kan det være vel verdt å ta to uker fri fra treningen og se hva som skjer med deg og kroppen din. Du bør ikke slite med overtrening som får deg til å sovne på skolebenken selvsagt, så dette bør du teste ut for å se etter en evt. god bedring.

John Gunnar Oppheim

Flere spørsmål og svar finner du på www.trim.no