Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Can you see yourself as a coming ghost, can you do your time without no host
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Mange utholdenhetsutøvere kan være systemisk overtrente. Det innebærer at utøveren kan øke treningsvolumet men ikke intensiteten. 

Les mer | Se også Overtrening og liten framgang
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?Tynntarmsteorien til slankeopplegget PLUSS, innebærer at du periodevis må spise mye mat. Hva innebærer dette, og kan du spise i ubegrenset mengde?
Les mer | Se også Slanking
Medisiner som reduserer testosteronetEn del medisiner medfører at kroppens testosteronproduksjon reduseres. Dette er selvsagt svært uheldig for utøvere som trener for å øke i styrke, utholdenhet og muskelstørrelse.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
På tide å legge om til volumbasert trening?Dersom du har trenet opp stor maksimal muskelstyrke, så kan det være at framgangen avtar og begynner å stagnere. Da kan redningen være å legge opp til volumtrening.
Les mer | Se også Trening

Denne artikkelserien på tre deler tar for seg hvordan du kan legge opp treningsopplegget ditt for å oppnå optimale resultater.

Les mer | Se også Trening
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskaderSmertene revmatikere har i ledd og muskler blir verre av for mye belastning. Og bedre ved hvile. Riktig behandling kan få kroppen frisk.
Les mer | Se også Revmatisme og M.E.
Den hvite byenDEN HViTE BYEN ER DiN: I Himmelen ligger den hvite byen.
Les mer | Se også Gud og tro
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroiderKroniske belastningsskader kan bedres med mdisinsk hjelp gitt i form av anabole steroider.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
AminosyrerPROTEIN: THE BiG ONE. DEL II: Essensielle og ikke-essensielle aminosyrer = fullverdig protein. Noen aminosyrer MÅ du få i deg gjennom kostholdet. Andre lager kroppen selv. Disse bygger deg opp!
Les mer | Se også Kosthold
Du er God hva enn du tror Har du gjort mye dritt? Tenker du nedsettende om deg selv på grunn av dette? Hva hvis det egentlig ikke var du som gjorde det? Det Gode kan kun gjøre det gode, mens det onde kun kan gjøre det onde. Sjelen forblir God.
Les mer | Se også Gud og tro

Dagens utvalgte spørsmål & svar

Vil bruk av medisiner kunne gjøre pulsklokkens kaloritelling feil?
Jeg har i utgangspunktet lav puls fordi jeg på grunn av hjertetrøbbel også spiser betablokker. Men jeg trener som bare rakker’n – på min måte. Er 54 år og da blir det ikke lenger så flaut å fly på skauen med staver.

Jeg har en runde på 8,5 kilometer i kupert skogsterreng (noe skogsbilvei). Denne runden gjør jeg annen hver dag unna på ca 1 time og 20 minutter, altså vel 6 km/t. Max puls i den lengste motbakken blir opp mot 130, mens snittpulsen for hele økta er 105-110. Dette er verdier både legen min og jeg er veldig godt fornøyd med.

Jeg har kjøpte en pulsklokke, en Polar A5. Klokka gjør det litt mer motiverende å gjøre trimturen gang etter gang. MEN, hva skjer med kaloriforbrenningen? Klokka sier at jeg forbrenner et sted mellom 550 og 600 kCal på denne runden. Klokka vet hvor mye jeg veier (82 kg) og den finner altså pulsen. Men hva når pulsen presses ned av medisinene? Forbrenner jeg færre kalorier fordi jeg har så lav puls? Og hvordan påvirkes forbrenningen; hvis jeg gjør runden la oss si 5 minutter saktere en dag, vil jeg da ikke ha forbrukt samme mengde kalorier som den dagen da jeg brukte 5 minutter raskere tempo?

Jeg har spurt Polar om jeg kan få se formelen bak kalorikalkulatoren – men nei, formelen er en firmahemmelighet!

Med takk og hilsen


Svar
Å fly rundt på skauen med staver er for meg en opphøyd, god sak, som varmer hjertet og gleder sjelen. Vær ikke ille berørt over livets beste ting. Om noen kikker på skakke, kikker de i så tilfelle etter sin egen aksept og forståelse uten å vite det selv. Trening med staver er en genial basisøvelse som gagner hele organismen på svært god måte.

Jeg vet ikke hva hjertetrøbbel i sammenhengen her innebærer, men forstår på grunn av din bruk av betablokkere, at hjertet ditt har et behov for å ligge på en lavere hjertefrekvens. Du fortjener en honnør for å ha lagt opp et så fornuftig og godt treningsopplegg i forhold til treningen selv, helsen og hjertet ditt.

Treningen din er utmerket god. Så fort hjertet ditt går over sitt vante nivå og dermed reduseres sitt muskulære overskudd såvidt, vil hjertet forbedre sin styrke, utholdenhet og kapasitet.

Hjertet slår som kjent døgnet rundt, og dette betyr normalt at på hvilepuls så hviler hjertet og innhenter seg.

Treningspulsen din er god, og vil gi deg full framgang muskulært og utholdende. Du kan bygge styrke og utholdenhet uten å svette. Det er bare et spørsmål om å trene ofte nok og mye nok. Du kan med lav innsats utmerket godt bygge deg opp. Jeg ser mindre og mindre poeng i slit. Slit er drit. Kroppen bygger på et prinsipp om overskudd og bevaring av dette. Treningen skal være kun et lite stimuli på jevn basis, ikke et utmattende regime der svetten spruter og kroppen pines på høygir. Sånt hører hjemme i konkurransesammenheng for de som er vil ofre alt for seieren. Greit nok alt sammen. Men trening skal bygge opp. Formålet med trening er ikke å yte mest mulig på hver enkelt trening, men å skape framgang.

Treningen din vil bedre kondisjonen din. Dette vil etterhvert føre til at du får en lavere hvilepuls. I den grad medisinen din kun inntas for å nedsette hjerterytmen, så kan det godt være at du om inntil kort tid, kan trappe ned bruken av betablokkere. Men dette vil du se etterhvert ved å følge litt med på hvor hvilepulsen din legger seg.

Polar har tidligere kontaktet meg på bakgrunn av svar gitt i forbindelse med pulsklokke og nøyaktighet ved denne typen treningsinstrumenter og tekniske hjelpemiddel. De var ikke enig i mine svar der det framgikk at pulsklokken kun vil være å regne som retningsgivende i forhold til kaloriforbruk. En person som har slanket seg i rundt 6-8 uker med sult som har skapt et vekttap i kroppsfett på rundt 1 kg per uke, vil ha sin kaloriforbrenning redusert ned til omtrent 50%. Pulsklokka er imidlertid bygd i forhold til en maksimal forbrenning (så lenge du spiser slik at du ikke er sulten, så vil forbrenningen justere seg opp til sitt basis-i ro-maks.nivå). Det betyr at pulsklokka kan fortelle en jogger at tusen kalorier er brukt, mens joggeren som er på slankeren, i praksis bare har brukt 500 kalorier. Et måleappart som har feilmarging på 50%, må sies i beste forstand å være retningsgivende, etter min mening. Polar hevder selvsagt sitt produkt å være nøyaktig, av hensyn til instrumentets popularitet, omdømme og salg. Jeg ser imidlertid ikke hvorfor forhold som nevnte, skal gjøre deres pulsur mindre populære. Jeg hadde nok heller satset på å bygge en god manual til folk, der variasjoner og muligheter ble opplyst. For meg ville det bare bli et bedre produkt. Og som du sier, pulsklokken er for deg et motiverende innslag. Jeg har selv trent med pulsklokke, og fant det også motiverende og interessant. I et liv der alt bygger på tro og ingenting er sikker vitenskap, så er retningsgivende for meg godt nok. Men jo mer det hauses opp, jo mer selger man. Dette er et gjenkjennelig formular fra "de beryktede selgerne" :-)

I din sammenheng kan jeg vanskelig tro at pulsklokken rapporterer et riktig kaloriforbruk, da det er rimelig å anta at betablokkernes nedsettelse av hjerterytmen, vil føre til en lavere enn normal slagtakt. Trolig løser kroppen dette her på en måte somfører fram til at musklene får det okysgenet og utskiftingen de trenger, mens altså hjertet utfører arbeidet sitt med en lavere slagtakt. Summen er her trolig at du bruker flere kalorier enn det pulsuret rapporterer.

Men se ikke vekk fra at uret ditt er i nærheten. Jeg tør ikke si hvor stort fraviket i ditt tilfelle kan være. Du kan jo gå til verks med måling av daglig matinntak og finne ut hva du eksakt spiser. Vær bittelitt sulten før hvert måltid, så har du full kontroll med kroppens reelle kaloribehov. Ta så fri og følg matinntaket i en uke uten trening. Du vil da få et fall i kaloribehovet som følge av aktivitetsmangelen, og du vil her se hva treningen fører til av kaloriforbruk.

Øker du tempoet på treningen, vil du per minutt forbrenne flere kalorier enn på et lavere tempo. Kaloriforbruket stiger raskt i takt med innsatsen. Er derimot 5 minutters raskere gjennomføring resultatet av den over tid treningsmessige framgangen, så vil den høyere farten skje med samme antall hjerteslag, samme innsats, og da altså samme kaloriforbruk.

Når du avslutter med 5 minutters raskere tid, vil du har brukt flere kalorier per sekund/minutt/time enn på en lavere fart. Men du får en tilleggsfaktor i at det "mangler" 5 minutters treningstid. Dette utgjør i kaloriforbruk svært lite. Vi snakker kanskje om drøye 40 kalorier til eller fra med fem minutters mindre treningslengde. Derimot vil en innsatsøkning opp fra ditt vante treningstempo, som gir 5 minutters tidsinnskrenkning, bety vesentlig økning av kaloriforbruket. En høyere innsats vil kunne stresse kroppen i den grad, at kaloriforbruket også ligger høyere i flere timer etter avsluttet løp. Det er et høyest mulig timetall på vant trening som vil og kan utholdes, tåles og tilpasses, og som over tid vil gi deg det største kaloriforbruket totalt sett.

John Gunnar Oppheim

Flere spørsmål og svar finner du på www.trim.no