Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Trimsoga, dei gode råda
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Mange utholdenhetsutøvere kan være systemisk overtrente. Det innebærer at utøveren kan øke treningsvolumet men ikke intensiteten. 

Les mer | Se også Overtrening og liten framgang
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?Tynntarmsteorien til slankeopplegget PLUSS, innebærer at du periodevis må spise mye mat. Hva innebærer dette, og kan du spise i ubegrenset mengde?
Les mer | Se også Slanking
Medisiner som reduserer testosteronetEn del medisiner medfører at kroppens testosteronproduksjon reduseres. Dette er selvsagt svært uheldig for utøvere som trener for å øke i styrke, utholdenhet og muskelstørrelse.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
På tide å legge om til volumbasert trening?Dersom du har trenet opp stor maksimal muskelstyrke, så kan det være at framgangen avtar og begynner å stagnere. Da kan redningen være å legge opp til volumtrening.
Les mer | Se også Trening

Denne artikkelserien på tre deler tar for seg hvordan du kan legge opp treningsopplegget ditt for å oppnå optimale resultater.

Les mer | Se også Trening
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskaderSmertene revmatikere har i ledd og muskler blir verre av for mye belastning. Og bedre ved hvile. Riktig behandling kan få kroppen frisk.
Les mer | Se også Revmatisme og M.E.
Den hvite byenDEN HViTE BYEN ER DiN: I Himmelen ligger den hvite byen.
Les mer | Se også Gud og tro
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroiderKroniske belastningsskader kan bedres med mdisinsk hjelp gitt i form av anabole steroider.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
AminosyrerPROTEIN: THE BiG ONE. DEL II: Essensielle og ikke-essensielle aminosyrer = fullverdig protein. Noen aminosyrer MÅ du få i deg gjennom kostholdet. Andre lager kroppen selv. Disse bygger deg opp!
Les mer | Se også Kosthold
Du er God hva enn du tror Har du gjort mye dritt? Tenker du nedsettende om deg selv på grunn av dette? Hva hvis det egentlig ikke var du som gjorde det? Det Gode kan kun gjøre det gode, mens det onde kun kan gjøre det onde. Sjelen forblir God.
Les mer | Se også Gud og tro

Dagens utvalgte spørsmål & svar

Vondt i tåa i et par måneder, går ikke bort
Etter en skitur i februar fikk jeg veldig vondt på oversiden av den store knoken på den ene stortåa. Dette gikk delvis bort, men kommer tilbake hele tida. Noen ganger verre enn før. Trener en del (5-6 timer i uka), men har kuttet ned på jogging/step o.l pga tåa.

Hva er dette? Er det en betennelse? er det noe jeg bør gjøre/ikke gjøre? Det har tross alt vart ganske lenge nå..

Svar
Ja, dette høres ut som en belastningsskade du drar med deg videre. Det samme i andre ord, du har en kronisk skade. Kronifiseringen skjer som regel på grunnlag av opprettholdt fysisk aktivitet for skadestedet som innvirker som nedbrytende på vevet i dette området.

For at tåa skal bli uthvilt, få tilbake sitt overskudd, og derfra bygge opp sin styrke og utholdenhet, så må du prøve å avlaste smertestedet i tilstrekkelig grad slik at kroppen får tid og anledning til å ordne opp. Ja, dette kan gå ut over annen trening. Alternativet er å legge opp et program som er bygd rundt smerte, og skadestedet, slik at resten av kroppen trenes best mulig mens tåa hviler.

John Gunnar Oppheim

Flere spørsmål og svar finner du på www.trim.no