Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Du treng ikkje bli nestbest, sjøl om du er mest på fest
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Mange utholdenhetsutøvere kan være systemisk overtrente. Det innebærer at utøveren kan øke treningsvolumet men ikke intensiteten. 

Les mer | Se også Overtrening og liten framgang
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?Tynntarmsteorien til slankeopplegget PLUSS, innebærer at du periodevis må spise mye mat. Hva innebærer dette, og kan du spise i ubegrenset mengde?
Les mer | Se også Slanking
Medisiner som reduserer testosteronetEn del medisiner medfører at kroppens testosteronproduksjon reduseres. Dette er selvsagt svært uheldig for utøvere som trener for å øke i styrke, utholdenhet og muskelstørrelse.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
På tide å legge om til volumbasert trening?Dersom du har trenet opp stor maksimal muskelstyrke, så kan det være at framgangen avtar og begynner å stagnere. Da kan redningen være å legge opp til volumtrening.
Les mer | Se også Trening

Denne artikkelserien på tre deler tar for seg hvordan du kan legge opp treningsopplegget ditt for å oppnå optimale resultater.

Les mer | Se også Trening
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskaderSmertene revmatikere har i ledd og muskler blir verre av for mye belastning. Og bedre ved hvile. Riktig behandling kan få kroppen frisk.
Les mer | Se også Revmatisme og M.E.
Den hvite byenDEN HViTE BYEN ER DiN: I Himmelen ligger den hvite byen.
Les mer | Se også Gud og tro
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroiderKroniske belastningsskader kan bedres med mdisinsk hjelp gitt i form av anabole steroider.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
AminosyrerPROTEIN: THE BiG ONE. DEL II: Essensielle og ikke-essensielle aminosyrer = fullverdig protein. Noen aminosyrer MÅ du få i deg gjennom kostholdet. Andre lager kroppen selv. Disse bygger deg opp!
Les mer | Se også Kosthold
Du er God hva enn du tror Har du gjort mye dritt? Tenker du nedsettende om deg selv på grunn av dette? Hva hvis det egentlig ikke var du som gjorde det? Det Gode kan kun gjøre det gode, mens det onde kun kan gjøre det onde. Sjelen forblir God.
Les mer | Se også Gud og tro

Dagens utvalgte spørsmål & svar

Riktig intervalltrening?
Jeg er en 24 år gammel gutt som skal til opptak på politihøgskolen om fem uker. En av øvelsene jeg skal gjennom er en 10 minutters løpstest i vanlig gymsal, hvor man skal legge seg ned på henholdsvis mage og rygg på hver langside. Denne løpstesten har jeg tatt før og den er utrolig hard og utmattende. Hvordan skal jeg best trene til denne? Jeg har prøvd å løpe to intervalløkter i uka en stund nå, men er litt usikker på om det er riktig å løpe ca 10-12 min med korte intervaller à 1 min. (Typisk tredemølle-program). Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg best bør legge opp treningen de neste fire-fem ukene for å best kunne yte bra på denne løpstesten? Noen tips?

Svar
Legg opp treningen så lik løpstesten som mulig. Eneste forskjellen er at du kjører gjennom testen med kotrollert lavere tempo, slik at du får en innsats på treningen din som ikke gir større hvilebehov enn noen dager. Du kan da trene så spesifikt som mulig innenfor en vant, tålbar og tilpasningsmulig treningsmengde.

I tilfelle du er godt uthvilt, så trenger du å kjøre på hardere når det er minst 7 døgn igjen til testdag. Kroppen trenger en uke på å sette i gang formtoppen sin fra stille hvor denne ikke er framprovosert med hard innsats og høy fart. Ved formtopping skal det føles moro, godt og positvit å øke farten, og kroppen skal svare godt på treningen, som om den selv "vil" øke farten og kjøre på. Hvis dette ikke er tilfelle, og du snarere føler ubehag og negativitet og lei tyngde i kroppens bevegelsesapparat, så er du trolig overtrent, og da vil øknning av treningsmengden som formoppkjøring, kunne virke mot sin hensikt. Så pass på at du har de oppbyggende følelsene i muskulaturen.

John Gunnar Oppheim

Flere spørsmål og svar finner du på www.trim.no