Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
See the little light, in the summer night
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Mange utholdenhetsutøvere kan være systemisk overtrente. Det innebærer at utøveren kan øke treningsvolumet men ikke intensiteten. 

Les mer | Se også Overtrening og liten framgang
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?Tynntarmsteorien til slankeopplegget PLUSS, innebærer at du periodevis må spise mye mat. Hva innebærer dette, og kan du spise i ubegrenset mengde?
Les mer | Se også Slanking
Medisiner som reduserer testosteronetEn del medisiner medfører at kroppens testosteronproduksjon reduseres. Dette er selvsagt svært uheldig for utøvere som trener for å øke i styrke, utholdenhet og muskelstørrelse.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
På tide å legge om til volumbasert trening?Dersom du har trenet opp stor maksimal muskelstyrke, så kan det være at framgangen avtar og begynner å stagnere. Da kan redningen være å legge opp til volumtrening.
Les mer | Se også Trening

Denne artikkelserien på tre deler tar for seg hvordan du kan legge opp treningsopplegget ditt for å oppnå optimale resultater.

Les mer | Se også Trening
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskaderSmertene revmatikere har i ledd og muskler blir verre av for mye belastning. Og bedre ved hvile. Riktig behandling kan få kroppen frisk.
Les mer | Se også Revmatisme og M.E.
Den hvite byenDEN HViTE BYEN ER DiN: I Himmelen ligger den hvite byen.
Les mer | Se også Gud og tro
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroiderKroniske belastningsskader kan bedres med mdisinsk hjelp gitt i form av anabole steroider.
Les mer | Se også Rusmidler/medisiner
AminosyrerPROTEIN: THE BiG ONE. DEL II: Essensielle og ikke-essensielle aminosyrer = fullverdig protein. Noen aminosyrer MÅ du få i deg gjennom kostholdet. Andre lager kroppen selv. Disse bygger deg opp!
Les mer | Se også Kosthold
Du er God hva enn du tror Har du gjort mye dritt? Tenker du nedsettende om deg selv på grunn av dette? Hva hvis det egentlig ikke var du som gjorde det? Det Gode kan kun gjøre det gode, mens det onde kun kan gjøre det onde. Sjelen forblir God.
Les mer | Se også Gud og tro

Dagens utvalgte spørsmål & svar

Hvor ofte kan jeg øke ant. reps?
Jeg trener hver muskel 1 gang i uka fordelt på 2 treninger. Trener med ca 70% innsats. Hvor ofte kan jeg øke ant. reps, og hvor mange reps bør jeg ha kommet til før jeg oppjusterer vektene ett hakk, uten å bli overtrent? Har drevet med svømming og har et rimelig godt treningsgrunnlag.

Svar
Du bør som nybegynner innenfor det sjiktet vi kan kanskje våge å kalle normalt, ligge på maks. 10% økning av total treningsmengde per uke. Jo mer fysisk arbeid du er vant til utenom treningen, jo høyere prosentandel vil du kunne ligge på når det gjelder belastningsmengden som du kaller treningen din. I realiteten har du da et mye større treningsgrunnlag enn selve treningsmengden din pga. yrket/jobb/andre aktiviteter utenom.

Utgjør treningsmengden din så godt som hele belastningsmengden, så blir prosenten stadig mer beskrivende for den reelle økningen av den totale belastningsmengden på kroppen.

Godt trente utøvere er nede på 2,5% prosent mulig økning av treningsmengde per uke. Mens prosenten avtar, så vokser det reelle antallet kilometer og/eller repetisjoner. Løper du ei mil per uke og øker med 10%, så er det 1 km. Løper du ti mil per uke og øker med 5%, så blir det fem kilometer, altså 4 ganger lenger.

Du må kjenne når du er uthvilt og deretter se hvor mye du gjør før du faller gjennom og blir overtrent igjen. Juster gradvis ned reps-økning til du finner et sted der du klarer å balansere deg oppover lengst mulig, før du faller gjennom til overtrent igjen.

Bygger du pyramide, kan du gå fra 6-15. På femten går du tilbake til 6, og legger på mer vekt.

John Gunnar Oppheim

Flere spørsmål og svar finner du på www.trim.no