Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Er ein nærsynt nok, ser ein aldri noke stygt
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Henger overtreningen i enda?SPØRSMÅL & SVAR: Kroppen henger ikke med i svingene. Noe stemmer ikke med treningen til tross for at jeg har overskudd i hodet.
Les mer | Se også Trening
FETTSUGING s ERFARINGER FARER OG FAKTAKNiVSKARPE MENiNGER: Massørene ser lidelse hos mennesker som har vært under kniven. Kirurgen Erik Dillerud belyser sine operasjoner, som forøvrig foregår i fullt dagslys.
Les mer | Se også Slanking

Vinterstid og tilbakegang
Les mer | Se også Trening
Girya – En treningsform på full fart til å bli en farsottGIRAYA: Dette er en tradisjonsrik russisk treningsform som gir gode resultater. Girya gir deg bevegelighet, styrke, hurtighet, koordinasjon, kondisjon og balanse. Enkelt forklart, en komplett treningsform!
Les mer | Se også Trening
Lange hvileperioder krever gradvis gjenoppbyggingEt par uker fri er som regel trygt og problemfritt, mens lengre treningsavbrekk kan bety startvansker.
Les mer | Se også Trening
Tidligere operert 14åring med kroniske smerter i kneetSPØRSMÅL & SVAR: Ei jente på fjorten år er plaget med sterke smerter fra kneskader hun har pådratt seg. Hva trengs gjøres?
Les mer | Se også Trening
Blir sliten og svimmel, og skal nå trappe opp treningen skikkeligSPØRSMÅL & SVAR: En "gammel håndballveteran" har startet opp igjen med trening etter 2 års fravær. Nå føler hun seg trett, slapp og ute av form. Hva skjer?
Les mer | Se også Overtrening og liten framgang
Jeg får aldri stor nok muskelmasseSPØRSMÅL & SVAR: En attenåring trener for å bygge opp musklene sine, og han har framgang, men det blir likevel aldri stort nok.
Les mer | Se også Trening

Dagens utvalgte spørsmål & svar

Trenger utholdenhetsutøvere proteintilskudd?
Går idrettsfag langrenn, og trener mellom 7 til ca 14 timer i uka. Jeg er lite glad i kjøtt og fisk, og spiser fisk maks en gang i uka, mens kjøtt nesten aldri nå lenger. Som regel går det i pasta, gryteretter, grønnsaksupper osv. Spiser ca 8 brødskiver hver dag, der ca 4 av dem er med brunost. I tillegg ca en halv liter melk om dagen. I tillegg blir det frukt og grønnsaker som epler, pærer, gulrøtter osv. Snakka med ei vennine, der vi diskuterte dette, og da sa hun at jeg får i meg alt for mye karbohydrater og alt for lite proteiner. Og hun anbefalte meg å begynner med proteintilskudd, noe som jeg mener er helt uaktuelt siden jeg driver med en utholdenhetsidrett. Da trenger man jo mer karbohydrater enn proteiner. Men får jeg i meg for lite proteiner og for mye karbohydrater i forhold til aktivitetsnivået? Begynte å lure litt....


Svar
Du kan godt prøve proteintilskudd ja. Testing har påvist at folk som trener utholdenhetsidrett ofte har et lavere testosteroninnhold i kroppen. Det betyr tregere innhenting og resultater, samt også prestasjonsevne. Alle idrettstrenende trenger rikelig med proteiner.

John Gunnar Oppheim

Flere spørsmål og svar finner du på www.trim.no