Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
Evil is nothing
Flere på hjemmesiden.
Siste fra treningsblogg.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/05 - 2012, 15:40:26

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
702950 innlegg i 57001 emner av 28857 medlemmer
Nyeste medlem: proger
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Regne ut ditt kaloriforbruk på en enkel måte
« forrige neste »
Sider: 1 2 [3] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Regne ut ditt kaloriforbruk på en enkel måte  (Lest 28619 ganger)
pling-i-bollen
Sporty

Vis profil
« Svar #30 på: 02/11 - 2008, 18:01:05 »

Nå ble jeg litt forvirret. Tok en sånn kroppsanalyse her for leden. (inbody 720 eller hva den het) den fortalte også hvor mye jeg forbrenner. Vet jo ikke hva den baserer dette på og hvor nøyaktig den er, men det er ganske stor forskjell på svaret jeg fikk fra kroppsanalysen og dette regnestykket.

Jeg veier 95 kg og har middels aktivitets nivå, altså 95 x 35 = 3325 kcal
Kroppsanalysen derimot påsto at forbrenningen min var på 2100 kcal

Dette er RIMELIG stor forskjell.. Noen som vet hvor nøyaktig en sånn kroppsanalyse er og hva den baserer svaret på?
Loggført

Benk: 130kg
Markløft: 220kg
Knebøy: 170kg

Vekt: ca 103 kg

treningsdagbok: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,52005.new.html#new
beefcake
Moderatorteamet

Vis profil E-post
« Svar #31 på: 02/11 - 2008, 18:29:52 »

Nå ble jeg litt forvirret. Tok en sånn kroppsanalyse her for leden. (inbody 720 eller hva den het) den fortalte også hvor mye jeg forbrenner. Vet jo ikke hva den baserer dette på og hvor nøyaktig den er, men det er ganske stor forskjell på svaret jeg fikk fra kroppsanalysen og dette regnestykket.

Jeg veier 95 kg og har middels aktivitets nivå, altså 95 x 35 = 3325 kcal
Kroppsanalysen derimot påsto at forbrenningen min var på 2100 kcal

Dette er RIMELIG stor forskjell.. Noen som vet hvor nøyaktig en sånn kroppsanalyse er og hva den baserer svaret på?

Tallet fra analysen er kun basalt energiforbruk, altså kun det kroppen din trenger hvis du ligger helt stille. Deretter må du plusse på den energien du forbruker gjennom aktivitet i løpet av dagen, som å gå, spise, trene, osv...
Loggført
Cato84
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #32 på: 09/02 - 2009, 22:20:11 »

Tar opp denne igjen:

Ifølge testen av kaloriforbruk på iform så kom jeg ut på en beregnet energibehov på 4960. Og med den forenklede versjonen så kom jeg på 4400(110*40).
Startet i Januar(såklart) 2008 med å trene å for å gå ned i vekt. Rundt midten av april hadde jeg gått ned 20kg. Og utifra det jeg har regnet ut så lå jeg og fortsatt ligger på 1900-2200 kalorier per dag. Er dette drøyt lite?
Skal ligge på 3500kcal hvis vi reduserer med 20% som Beefcake skrev.

Etter at jeg hadde gått ned kiloene mine så gikk jeg mer og mer over til å trene styrke, men fortsatte med å prøve å minske fettprosentene. Har siden April/mai 2008 ligget stabilt på 110kg (utenom etter jul da hadde jeg gått opp ca 4kg, men tilbake på 110 nå). Magen fortsatte jo å forsvinne å klærne ble jo romsligere. Men nå har jeg en plan om å gå ned 10kg til påske eller såklart få fjernet magen da. Om jeg blir 110kg med muskler så er jo det greit, så lenge man får fjernet magen:P Men selv om jeg har tatt opp kardio trening før styrketrening samt. ekstra dag med kardio og "magetrening" så kommer jeg ikke nå særlig ned i kg. Går jo med en del tid til styrketrening da. 3ganger i uken 1.5-2Timer.

Men det jeg lurer litt på var, vil mitt kalori underskudd kanskje fungere i mot meg enn for meg siden jeg ligger på rundt 50% (ca 1500kcal) enn hva jeg har regnet meg fram til.

Info om meg:
Mann 24 år
110kg
181cm

Trener minimum 6 ganger i uken. Hvis det skal spilles kamper eller føler for litt ekstra trening så blir det oppimot 9 treninger i uken.

3 dager i uken med styrke trening. 1.5-2Timer (Man,ons.fre) +30 min kardio før styrke mandag og onsdag.
Kardio og magetrening 0.5-1timer tirsdag/søndag
Ishockey 45min Torsdag
Innebandy 1.5time Fredag
Innebandy kamper på onsdag eller søndag 3x15
Ishockey kamper Fre,Lør,Søn 3x20 eller 2x20(Spiller i 2 divisjoner)
Dager hvor jeg skal spille kamper, så unngår jeg kardio trening.

Jobber forsåvidt også på et lager så har en fysisk hverdag på jobb også.

Ble mye på et innlegg her. Men alt bunner i spørsmålene: Bør jeg spise mer? Jobber kaloriunderskuddet imot meg? Er det ikke det beste for helsen å ha et såpass underskudd?
Synes selv jeg spiser nok, men blir fort trøtt på kveldene og har lett for å bli irritert til tider.

Takker for alle svar.
Loggført
Powerlifter
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #33 på: 05/08 - 2009, 01:50:41 »

Jeg er en stor fan av denne : http://exrx.net/Calculators/CalRequire.html
Loggført
ztivid
Friskus
**

Vis profil
« Svar #34 på: 31/08 - 2009, 07:29:52 »

Men, tar denne hensyn til alder? Very Happy
Loggført
soppen9
Småivrig
*

Vis profil
« Svar #35 på: 02/10 - 2009, 17:27:44 »

Heisann!

Eg prøvde å rekne ut energibehovet mitt utifrå denne artikkelen som tek hensyn til høgde, alder, vekt og aktivitetsnivå:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55&limit=10&limitstart=20

Eg er 184 cm, veg 79 kg, er 19 år, og ligg i aktivitetsnivå mellom meget aktiv og  ekstremt aktiv. Når eg reknar ut får eg eit kalorital på mellom 3300-3600!

Viss eg brukar metoden med å gonge vekta mi med 30-40, så er det bortimot 4-500 kaloriar forskjell. Korleis kan eg vite kva som er rett? Er ikkje 4-500 kaloriar eit litt for stort slingringsmonn?
Loggført
wannabe-arnold
Beryktet

Vis profil E-post
« Svar #36 på: 03/10 - 2009, 19:48:45 »

Heisann!

Eg prøvde å rekne ut energibehovet mitt utifrå denne artikkelen som tek hensyn til høgde, alder, vekt og aktivitetsnivå:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55&limit=10&limitstart=20

Eg er 184 cm, veg 79 kg, er 19 år, og ligg i aktivitetsnivå mellom meget aktiv og  ekstremt aktiv. Når eg reknar ut får eg eit kalorital på mellom 3300-3600!

Viss eg brukar metoden med å gonge vekta mi med 30-40, så er det bortimot 4-500 kaloriar forskjell. Korleis kan eg vite kva som er rett? Er ikkje 4-500 kaloriar eit litt for stort slingringsmonn?

"Ekstremt aktiv" er jo et så difust begrep at jeg fatter ikke hvordan du kan forvente annet enn et stort slingrinsmon.....
Loggført

Kallenavnet sier alt..
soppen9
Småivrig
*

Vis profil
« Svar #37 på: 06/10 - 2009, 02:43:56 »

Det er jo ikkje difust i denna samanhengen då dei presiserar kva dei meinar med "ekstremt aktivt" - altså: "daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig".

Eg går på idrettskule, der me har trenar fotball på morgonen, så trenar me styrke seinare på dagen, så har me også fotballtrening på kvelden annankvar dag. Eg fell då mest truleg innanfor den kategorien?
Loggført
wannabe-arnold
Beryktet

Vis profil E-post
« Svar #38 på: 13/10 - 2009, 23:06:09 »

Det er fortsatt for difust. Hvor trent du er har jo mye å si. Den nøyaktige intensiteteten har litt å si. "2 ganger daglig" er også difust, det sier jo ingenting om lengde og intensitet.
Loggført

Kallenavnet sier alt..
dexter87
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #39 på: 24/12 - 2009, 23:26:01 »

Vel, når man regner ut vekt i kg er det noen som velger å basere BMR på fettfri kroppsvekt og andre med "full" kroppsvekt.

Jeg er forvirret selv, har kommet på et tall mellom 3551kcal til 3800 kcal. Skal man regne ut ved fettfri kroppsvekt eller med fettvekt også? Krever fettet at man får i seg ekstra energi? Eller er det bedre å regne ut via fettfri kroppsvekt?
Loggført
Almost
Nytt medlem
*

Vis profil WWW E-post
« Svar #40 på: 28/09 - 2010, 23:12:44 »

Hvor nøyaktig regnes kalorikalkulatoren her på siden for å være? Den hvor man legger inn hvor mange timer man bruker på forskjellige aktiviteter, mener jeg. Den har en tendens til å gi meg et høyere tall enn andre kalkulatorer(f. eks. den som står i første posten her gir et tall jeg synes blir veldig lavt).

(Om det skulle være av interesse, så går jeg på skole, går til/fra buss og T-bane(minst en halvtime hver dag), pleier å gå litt ekstra ofte(så ca. tre kvarter gange hver dag i gjennomsnitt utenom trening?), prøver ellers å stå i stedet for å sitte så ofte jeg kan(men må jo sitte på skolen, og sitter ofte et par timer foran pc'en hjemme også), og trener 4-5 ganger i uka. Rundt halvparten av treningene er forholdsvis lette for tiden(har nettopp hatt kyssesyken), kan kanskje sammenlignes med en lett aerobicsøkt eller styrkeøkt, mens halvparten er moderat slitsomme(intervaller/jogging/tyngre styrke). Er forøvrig 18, og jente, veier 57 kg. Har regnet med at jeg bruker 1800-2000? kcal, og prøvd å legge meg på maks 1600 (varierer gjerne mellom ca 1200 og ca 1600 annenhver dag))
Loggført
Sider: 1 2 [3] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.542 sekunder med 16 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten