Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
Det gode i klem, onde 2005
Flere på hjemmesiden.
Siste fra treningsblogg.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/05 - 2012, 15:45:04

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
702950 innlegg i 57001 emner av 28857 medlemmer
Nyeste medlem: proger
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Nybegynnerforum
| | |-+  Hvilken splitt skal DU trene?
« forrige neste »
Sider: [1] 2 3 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Hvilken splitt skal DU trene?  (Lest 14292 ganger)
weber
Småsterk

You got to keep pumping!

Vis profil E-post
« på: 08/11 - 2008, 20:31:25 »

Valg av splitt!

Jeg har lagt merke til at det er STOR etterspørsel om splitter på forumet for tiden! Spørsmål om ”Hva syns dere om splitten min, hva bør jeg trene osv. 
Derfor tenkte jeg å ta for meg de forskjellige valgene du har innen kroppssplitter! Du har åtte hovedmuskelgrupper og i utgangspunktet sju dager i uken til å trene. Her er de beste måtene og dele opp kroppen for å oppnå det beste resultatet!

Et av de mest debatterte emnene innen trening er hvordan du skal sette opp treningsprogrammet sitt. Noen har klare meninger om at sine splitter er overlegent i forhold til andres mens andre mener det strikt motsatte!
Denne diskusjonen foregår på alle nivåer, alt fra de nyeste nybegynnerne til de mest erfarne kroppsbyggerne. 
Det er fordi svaret avhenger av utrolig mange faktorer. Hvor mye erfaring du har, hvor fort du vokser, om du er en ”hardgainer” og det viktigste, hva målene dine er!

Ditt valg av splitt avhenger av din individuelle situasjon.

Det finnes ingen ”magisk treningssplitt”!

De aller fleste treningsplittene vil få deg til å vokse, men for og finne det optimale for DEG må du prøve og faile, da vil du finne ut hva som virker best for deg!
Og når du har trent den splitten som du syns virker best for deg i ca 8-12 (dette kan ta mye lengre tid avhengig av person til person) uker vil kroppen din bli vant med belastningen den får og du vil mest sannsynlig komme til et platå hvor kroppen din slutter og vokse(vokse veldig sakte). Da er det utrolig viktig og endre vanene, bytt ut øvelser til alternative, øk eller minsk antall reps og kilo.
Eller bytt kroppssplitt! Her er ni av de mest brukte treningssplittene satt i et eksempel.

Fullkroppssplitt;

Situasjon:

”Jeg er ny innen styrketrening og jeg leter etter et program som kjapt vil få meg på rett spor!”

Splitt løsning:

Du starter med en splitt som trener hele kroppen hver gang du trener! Du burde trene hele kroppen 2-3 ganger i uken og du skal ikke ha mer enn en øvelse per hovedmuskelgruppe. I de første ukene er det ikke intensiteten som er viktigst om du er helt ny i gamet. Da er det viktigere og få trent på bevegelse mønsteret i øvelsene, noe som er veldig viktig og få inn med en gang du starter med styrketrening! (Det er en alt for stor % av de som trener som trener ”feil”! ) Når du har fått øvd inn øvelsene i løpet av et par uker og fått økt intensiteten vil du kjenne en utrolig god følelse av at du har brukt hele kroppen når du er ferdig. Hvis du er helt ny anbefaler jeg deg og trene følgene i ca 2-3 måneder. (øvelsene er ikke notert, det er opp til deg å velge).  Anbefaler også å kjøre cardio økter i tilegg til styrken 15 – 25 min 2-3 ganger i uken.

Som dere ser har jeg skrevet om fullkroppssplitten som et ”typisk” nybegynner program. Det er det også i hovedsak. Men hvis du har god og planlagt progresjon i programmet vil dette fungere utrolig bra for viderekommende også. Nå er det sikkert mange som tenker ” pfft, det er jo alt for dumt å trene hele kroppen på en dag, får jo ikke stimulert musklene maksimalt osv, osv”. Vel, prøv det før du setter den endelige dommen! Det er en utrolig effektiv måte og trene på, du får virkelig pumpet hele kroppen og går ut av gymmet med en god følelse:)

To dagers splitt:

Situasjon:

”Jeg har dårlig tid, jobber/går skole som opptar MYE av fritiden min, har ikke mulighet til å komme meg til gymmen mer enn 2 ganger i uken. Eller; Du kan bruke den som en 4 splitt og trene hele kroppen 2 ganger i uken! Noe som er veldig effektiv hvis du er ute etter mange trenings dager med høy intensitet!

Splitt løsning:

Hvis du har lite tid, må du gjøre treningen din så effektiv som mulig for best resultat på minst tid! Anbefaler mellom 60-90 sekunders pauser mellom settene. Du kan også trene motsatt muskelgrupper etter hverandre uten pauser f. eks Bryst, rygg og underkropp, overkropp. Du har veldig mange muligheter med 4 splitten, siden du vil ha 4 trenings dager, noe som er veldig bra! Du kan dele inn øktene med 2 tunge dager og to volum dager. Og mange andre alternativer!

"2 "Splitt

4 Splitt

Tre dagers splitt!

Situasjon:

”Jeg har trent en stund og har hatt god framgang med fullkroppsprogrammet og cardio. ”
Eller;
”Jeg har trent lenge, men har hatt en ganske lang pause fra styrketreningen. Hva er et bra program og følge når jeg begynner å trene igjen?”

Splitt løsning:

Når du har nådd dette punktet vil du være klar for å isolere mindre muskelgrupper på en dag og du vil kunne "overbelaste" muskelen og kunne vente mange dager før du trener den igjen! Denne typen overbelastning vil øke muskelveksten!

Push/Pull splitt!(Press/Dra)

Situasjon:

”Jeg har trent en vanelig firesplitt en stund nå, og føler at jeg har nådd et platå i treningen min. Jeg vil gjerne fortsette intensiteten på treningen og fortsette muskelveksten! Hva skal jeg gjøre?”

Splitt løsning:

Prøv en Push/pull splitt der du fokuserer på pressøvelser en dag og dra øvelser en annen dag. Du kan blande øvelsene fra en lik dag til en annen lik dag. F. eks benk med dumbells den første presse dagen for så og bytte den ut med stang. Osv. Programmet er laget slik at du skal kunne opprettholde volum treningen din. Du kan også bruke programmet som en 3 splitt der du tar f. eks 2 push og en pull trening første uken og 2 pull og 1 push trening neste uke! And so on, and so on!

Kilder:
Musclemag
Meg!
Kommer flere splitter etter hvert!
« Siste redigering: 01/12 - 2008, 09:03:04 av weber » Loggført

beefcake
Moderatorteamet

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 09/11 - 2008, 11:45:09 »

Godt initiativ weber! Ros!
Loggført
Bøckman
Småsterk

Ditt største potensiale ligger i dine svakheter :)

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 09/11 - 2008, 12:00:24 »

Godt påfunn, men en liten korreksjon; en tosplitt kjøres over 4 dager. Så en 2splitt vil bli det du kaller en 4splitt. En annen ide kan være å få forstørret bildene dine, og få delt det opp slik;

Fullkropp

Knedominant øvelse (knebøy etc).
Hoftedominant øvelse (markløft etc)
Horisonalt Press (benkpress etc)
Horisonalt Trekk (roing etc)
Vertikalt Press (skulderpress etc)
Vertikal Trekk (chins etc)

Flisespikkeri fra min side, nybegynnere forstår vel kanskje bedre føtter, rygg etc.

3 dager trening; fullkropp, er enig i  det.  En annen mulighet er en splitt som går på dag 1 overkropp, dag 2 underkropp og dag 3 helkropp.

2 dager med trening: en over/under splitt vil gi for lite stimuli her. 2 dager med fullkroppstrening er å anbefale.

2splitt (det som her kalles 4splitt) ; her kan det være en ide å dele inn i en WSBaktig sak, med to tunge dager og to volum/eksplosive dager. Kan også være en ide med dag 1 overkropp; fokus på benk og press, lette trekkøvelser. dag 2 fokus på knebøy og knedominante øvelser, lette trekkøvelser. dag 3 fokus på chins og roing, lette pressøvelser. dag 4 fokus på markløft og hoftedominante bevegelser, lette knedominante øvelser.

3splitt skal jeg ikke kommentere da jeg mener at det ikke er verdt å trene Wink Om en vil ha 3 dager med litt mer fokus på muskelgrupper kan en se til f.eks. DC.

Kan bli fint å få en god oversikt ja... men det vil neppe stoppe spørsmålene Smile Tenk bare på alle artiklene her på iform som omhandler det samme Wink
Loggført
weber
Småsterk

You got to keep pumping!

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 09/11 - 2008, 12:26:35 »

Sitat
Godt påfunn, men en liten korreksjon; en tosplitt kjøres over 4 dager. Så en 2splitt vil bli det du kaller en 4splitt. En annen ide kan være å få forstørret bildene dine, og få delt det opp slik;
En 2 splitt MÅ ikke kjøres som en 4 split.... Viste jo begge alternativene!
Skal fikse bildene, eller skrive de inn ordentligl her..

Anngående bruk av norske anatomi ord er jeg lite fan av det, så jeg holder meg til det de fleste forstår..  Grunnen til at jeg ikke skriver inn navnet på øvelsene er såre enkelt, det er så sinnsykt mange som kmmer til å diskutere valgene mine, og noen øvelser passer bedre for meg enn andre.. Derimot nå kommer det  kanskje til å komme mange spørsmål om hvilke øvelser du skal ta.

Sitat
2 dager med trening: en over/under splitt vil gi for lite stimuli her. 2 dager med fullkroppstrening er å anbefale.

Ikke enig... Du får trent de muskelgruppene du har den ene dagen MYE hardere og vil mest sannsynelig "overbelaste" muskelen slik du skal for og få muskel vekst. Trener du hele kroppen blir du så forbanna sliten til slutt at du ikke klarer og yte max! 3 baseøvelser på en dag er mye det:p

Ening i det du siier med 4 splitten, du har mange muligheter her!

Loggført

heipådu
Styrkeløfter

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #4 på: 09/11 - 2008, 16:17:30 »

Ingen som sier du skal trene bøy,mark og benk på samme dag om du kjører fullkropp. (slik jeg forstår at du mener?)
Du trenger ikke ha de samme øvelsene hver gang, selv om du trener fullkropp. Du kan f.eks. kombinere bøy, chins og militærpress på en dag, mark, skråbenk og sittende roing en dag og benkpress, foroverbøyd roing og en annen beinøvelse den tredje dagen.
Loggført

"kosthold er kilo, trening er gram"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2139
Bøckman
Småsterk

Ditt største potensiale ligger i dine svakheter :)

Vis profil E-post
« Svar #5 på: 09/11 - 2008, 17:05:15 »

Ingen som sier du skal trene bøy,mark og benk på samme dag om du kjører fullkropp. (slik jeg forstår at du mener?)
Du trenger ikke ha de samme øvelsene hver gang, selv om du trener fullkropp. Du kan f.eks. kombinere bøy, chins og militærpress på en dag, mark, skråbenk og sittende roing en dag og benkpress, foroverbøyd roing og en annen beinøvelse den tredje dagen.

Neida, mener ikke det Wink En trenger det ikke, men det er mulig. Alt etter intensitet, volum og øvelsesutvalg i programmet ditt.
Loggført
weber
Småsterk

You got to keep pumping!

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 09/11 - 2008, 18:14:30 »

Nei jeg mener ikke at man skal trene alle samtidig! Vktig og bytte ut øvelser etter og variere!
Loggført

Jooooohn
Adminhjelper

Respice post te! Hominem te memento

johnne_boy@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #7 på: 09/11 - 2008, 18:22:35 »

Klappe
Loggført

wooow Shocked... Treningsdagbok   sjekk den Cool

"I don't got time for pain! the only pain i got time for is the pain i put on fools who don't know what time it is"
Triflex
Avhengig

Vis profil WWW
« Svar #8 på: 10/11 - 2008, 10:16:16 »

Sofa bananen Cheerleader
Loggført

Høyde 183 cm
Vekt: 97 kg

Treningslogg
http://www.iform.no/forum/index.php/topic,40107.0.html
weber
Småsterk

You got to keep pumping!

Vis profil E-post
« Svar #9 på: 10/11 - 2008, 21:44:29 »

Takk for bra tilbakemeldinger! Får lyst å skrive mer Cool!!
Har fått redigert noe og forstørre litt bilder! Håper det ble bedre nå.. ?

Loggført

Miss Q.
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #10 på: 16/11 - 2008, 10:30:13 »

Veldig bra Cool Ros for den!
Loggført

Man is the only animal that blushes. Or needs to.

Min treningsdagbok
tinelise
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #11 på: 06/03 - 2009, 19:15:17 »

Denne hadde jeg ikke sett før! Den gav svar på maaaange spørsmål! Tusen takk Smile
Loggført
weber
Småsterk

You got to keep pumping!

Vis profil E-post
« Svar #12 på: 11/03 - 2009, 15:06:43 »

Glad for å kunne hjelpe Smile
Loggført

smash88
Sporty

halla

Vis profil
« Svar #13 på: 25/04 - 2009, 13:08:48 »

Hvis man kjører en 3 split, Hvor mange sett bør man ha på: Bryst, rygg, ben, skuldre og armer? For en litt vidrekommen
Loggført
taraquin
Moderatorteamet

Viljestyrke!

Vis profil
« Svar #14 på: 02/05 - 2009, 23:01:43 »

Sitat

Ikke enig... Du får trent de muskelgruppene du har den ene dagen MYE hardere og vil mest sannsynelig "overbelaste" muskelen slik du skal for og få muskel vekst. Trener du hele kroppen blir du så forbanna sliten til slutt at du ikke klarer og yte max! 3 baseøvelser på en dag er mye det:p

Ening i det du siier med 4 splitten, du har mange muligheter her!

Litt treg jeg, godt initiativ dette, må dog være uenig med deg i ressonnementet dette da flere forskningsstudier viser at man ved å stimulere musklene oftere kan få større treningseffekt enn om man stimulerer det mer på en dag. For nybegynnere trenger ikke forskjellen være stor da de øker samme f... hva de gjør, men når du har trent ei stund vil svært mange øke mer på å trene hver muskelgruppe oftere enn en gang i uka.

En av kildene: "McLester et al., "Comparison of 1 day and 3 days per week of equal-volume resistance training in experienced subjects." Journal of Strength and Conditioning Research 2000; 14(3): 273 — 281."
Loggført

Sider: [1] 2 3 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.526 sekunder med 17 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten