Mange klager på dårlig forbrenning om dem sliter med å gå ned i vekt, mens andre klager på rask forbrenning om dem sliter med å gå opp i vekt. Er det virkelig slik enorm forskjell i forbrenningen fra person til person? Jeg tror ikke det, jeg tror at din vekt og ditt aktivitetsnivå nesten ene og alene bestemmer. Svært få har 'høy' eller 'lav' 'basal metabolic rate' - 'forbrenning om du sitter stille hele dagen'.
En ting jeg dog har erfart, som jeg tror går langt i å forklare hvorfor enkelte blir fete mens andre holder seg slanke - begge uten å tenke særlig over kostholdet, er ganske enkelt om man liker å spise mat selv når man er mett.
Jeg har spurt en del bekjente som jeg vet har vært tynne (lav fettprosent) hele livet, og samtlige liker ikke å spise mat når det er mette. De liker ikke å spise når de ikke er sultne, og de kan rett og slett ikke fordra å spise om de er mette. Det er en vond opplevelse for dem å spise mat om de er mette, selv om det er god mat.
På en annen side har vi de som har vært relativt fete hele livet, og samtlige av disse svarer stikk motsatt; de liker å spise mat selv når de ikke er sultne, og kan nyte god mat selv om de er veldig mette.
Hva med deg? Liker du å spise mat når du er mett? Og er og har du vært feit, tynn eller mer gjennomsnittlig gjennom hele livet ditt?
Du motsier jo deg selv. Først sier du at de tjukke har seg selv og takke, deretter er det medfødt at de kan spise selvom de er mette.
Men spørsmålet på det siste blir jo, får de tjukke denne ekstra matlysten før eller etter de blir tjukke.
Ingen vet vel sikker hvorfor noen blir tjukke og andre ikke, er DNA med inne i bildet? Det forskes vel på dette og det er bare å vente å se hva de kommer med.