Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
Heldiggrisen finner sparegrisen
Flere på hjemmesiden.
Siste fra treningsblogg.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/05 - 2012, 16:04:27

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
702950 innlegg i 57001 emner av 28857 medlemmer
Nyeste medlem: proger
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Liker du å spise mat... når du er mett?
« forrige neste »
Sider: [1] 2 3 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Liker du å spise mat... når du er mett?  (Lest 4434 ganger)
fredarn
Sporty

Vis profil WWW E-post
« på: 21/01 - 2010, 22:07:34 »

Mange klager på dårlig forbrenning om dem sliter med å gå ned i vekt, mens andre klager på rask forbrenning om dem sliter med å gå opp i vekt. Er det virkelig slik enorm forskjell i forbrenningen fra person til person? Jeg tror ikke det, jeg tror at din vekt og ditt aktivitetsnivå nesten ene og alene bestemmer. Svært få har 'høy' eller 'lav' 'basal metabolic rate' - 'forbrenning om du sitter stille hele dagen'.

En ting jeg dog har erfart, som jeg tror går langt i å forklare hvorfor enkelte blir fete mens andre holder seg slanke - begge uten å tenke særlig over kostholdet, er ganske enkelt om man liker å spise mat selv når man er mett.

Jeg har spurt en del bekjente som jeg vet har vært tynne (lav fettprosent) hele livet, og samtlige liker ikke å spise mat når det er mette. De liker ikke å spise når de ikke er sultne, og de kan rett og slett ikke fordra å spise om de er mette. Det er en vond opplevelse for dem å spise mat om de er mette, selv om det er god mat.

På en annen side har vi de som har vært relativt fete hele livet, og samtlige av disse svarer stikk motsatt; de liker å spise mat selv når de ikke er sultne, og kan nyte god mat selv om de er veldig mette.

Hva med deg? Liker du å spise mat når du er mett? Og er og har du vært feit, tynn eller mer gjennomsnittlig gjennom hele livet ditt?
Loggført

Fredrik Gyllensten
Kostholds og Treningsveileder,
http://fredarn.com
TreningsMORAL
Småivrig
*

Vis profil
« Svar #1 på: 22/01 - 2010, 06:32:19 »

Kjenner meg glatt igjen. Er veldig glad i mat, så ja, jeg kan spise og kose meg når jeg ikke er sulten.
Loggført
Val
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #2 på: 25/01 - 2010, 12:18:30 »

yepp...den kjenner jeg! og jeg har vært minst et par kilo overvektig hele livet, og gjerne endel mer i perioder. Synes det er godt med mat uansett om jeg er sulten eller mett Smile
Loggført
yaeger
Småivrig
*

Vis profil
« Svar #3 på: 02/02 - 2010, 14:12:14 »

Jeg elsker mat, og tenker ofte på mat helt ubevisst.. plutselig så har jeg lyst på tika masala eller taco, selv om jeg for 30 min siden hadde spist et stort måltid.

det skal også sies at jeg var den som spiste 13( ja tretten) kakestykker i bryllupet til søsters Wink

Og jeg er vel 192cm 91kg.. Jeg har vel aldri trent nå skikkelig, så jeg regner med at jeg har naturlig høy forbrenning..

JEG ELSKER MAT!
Loggført

"fly like a butterfly sting like a bee"
TreningsMORAL
Småivrig
*

Vis profil
« Svar #4 på: 02/02 - 2010, 17:21:36 »

Og jeg er vel 192cm 91kg.. Jeg har vel aldri trent nå skikkelig, så jeg regner med at jeg har naturlig høy forbrenning..

JEG ELSKER MAT!

Tror ikke det er noe som skiller din forbrenning fra andres på samme høyde, vekt og aktivtetsnivå.
Loggført
Chr1st1an
Avhengig

^^

christian-thesen@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #5 på: 02/02 - 2010, 19:10:59 »

Det er nettopp bevist i en artikkel i denne mnds illustrert vitenskap at det finnes en god del mennesker som pga genetikk alltid spiser 200+kcal pr dag mer enn de trenger, hvorav resterende spiser mindre.

Ikke prøv å forenkle det man ikke  forstår sier nå jeg..

Du er inne på et poeng i dette temaet, men det handler faktisk da litt om genetikk.. Smile Til en god del av personene som dette temaet berører seg.

Det du kanskje skal spørre deg om er "HVORFOR liker du å spise mat når du er mett"

Og da får du en interesang artikkel å skrive:)
Loggført
Newstart
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #6 på: 08/03 - 2010, 23:57:13 »

Jeg er 21 år, 157 cm høy og veier mellom 45-47 kg.
Har vært slank hele livet, og spiser bare når jeg er sulten.
Det er ikke slik at jeg ikke er glad i mat, spiser det meste unntatt et par ting som jeg ikke tåler. Imidlertid synes jeg noe av det beste med å spise er metthetsfølelsen og den oppnår jeg bare hvis jeg har opparbeidet meg en skikkelig sult før måltidet.
Lar det ikke gå så langt at jeg nesten besvimer av sult. På en vanlig dag spiser jeg frokost, formiddagsmat og middag. Noen ganger kveldsmat også, men det kommer veldig an på. Er sjelden sulten på kvelden. Lar det gå ca alt fra 4-6 timer mellom hvert måltid, avhengig av hvor mye jeg har spist.

På en skala fra 1-10 hvor 1 er skrubbsulten og 10 er stappmett spiser jeg når jeg er på 4 av skalaen og stopper når jeg er på 8.
Loggført
wannabe-arnold
Beryktet

Vis profil E-post
« Svar #7 på: 09/03 - 2010, 01:32:47 »

God mat, ja det kan jeg spise med mindre jeg er stappmett. Sunn mat, nei. Den spiser jeg fordi jeg må.

Har vært ganske tjukk, er nå på vei til å bli tynn.
Loggført

Kallenavnet sier alt..
ejay8400
Sporty

Ejay8400@hotmail.com
Vis profil
« Svar #8 på: 10/03 - 2010, 18:36:00 »

Jeg kan fortsatt ha lyst på mat etter å ha spist en stor middag, så handler veldig mye om ha selvkontroll, hverfall for min del.
Loggført

"I got something more important than courage, I got patience"
Growmass
Småivrig
*

Vis profil
« Svar #9 på: 10/03 - 2010, 18:52:26 »

sier meg helt enig med ejay8400 her, eneste som skiller meg fra å spise døgnet rundt er selvkontroll Razz
Loggført

"Results come from motivation and motivation comes from results"
Chr1st1an
Avhengig

^^

christian-thesen@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #10 på: 10/03 - 2010, 20:56:27 »

haha da er vi flere, kunne spist hver eneste time om jeg ville, hadde vært enkelt Smile
Loggført
fredarn
Sporty

Vis profil WWW E-post
« Svar #11 på: 16/03 - 2010, 14:01:09 »

Har vært borti mange "naturlig slanke" mennesker med "høy forbrenning". I forbindelse med at de har prøvd å legge på seg, har jeg ofte hørt påstander i kategorien: "Jeg spiser mer enn alle andre men klarer ikke å legge på meg!"

Ved nærmere innsyn, viser det seg at hver eneste av disse superforbrennerne spiser færre kalorier enn de trenger. Følelsen deres av å spise mer enn alle andre sitter i hodet. Siden de gjerne spiser usunt sitter gjerne også de rundt med inntrykket av at de spiser mye mer enn alle andre.

I mange tilfeller har jeg veiledet gutter med fettprosent i kategorien "ripped". (det er sjelden jeg kommer borti jenter som ønsker å gå opp i vekt... Razz) De fleste har veid mer enn meg eller like mye, og dermed hatt et høyere kaloribehov. Likevel har de fleste spist mindre enn jeg gjør på diett. Det er kanskje lett å tro at man har høy forbrenning om man spiser sjokolade og potetgull hver dag uten å gå opp i vekt, men 1 potetgullpose tilsvarer ca 1200kcal, og om resten av kostholdet er et par brødskiver med ost og skinke, skal det en del til før man kommer opp i dagsbehov.

Det er rart at man ikke klarer å skrinlegge myten om "genetisk høy forbrenning", men de færreste liker å innrømme at de spiser for lite, da tynn er et skjellsord i dag på lik linje som fet. Likevel kan man si det samme som folk gjerne sier til overvektige. Du spiser for mye, kan erstattes med: Du spiser for lite. Ser man bort ifra alvorlig sykdom som kan gjøre mye med kroppen, mener jeg at dette utsagnet ikke er å komme bort fra:
Veier man 40kg, spiser man ikke nok.

Høy forbrenning/høyt stoffskifte er en sykdom. Har man høyt stoffskifte, bør man ta det opp med en lege, da dette er en lidelse det følger svært mange negative symptomer med. Hyperterose rammer forøvrig bare en svært liten prosentandel av befolkningen, og sånn sett er det lite logisk at så mange snakker om at de har en "genetisk høy forbrenning".

Det er ikke noe som heter "naturlig slank" eller "kjempehøy forbrenning". Det heter "liten matlyst" eller "restriktive matvaner". De fleste er enige i at det eneste som teller er "kalorier inn vs kalorier ut". Mekanismene som styrer kaloriinntaket. Årsaker og virkninger, er likevel umulige å kartlegge, da det finnes så mange tilnærminger til underspising (og overspising). Selv om en noen er definert som "sykelig tynn", trenger det ikke være bevisst fra personen sin side. Men for å gi et enkelt svar, tar jeg opp samme utsagn man kan lese i tråd med overvektsdiskusjoner:

"Det som teller er kalorier inn vs kalorier ut". Er du tynn, ligger du i underskudd det meste av tiden, er du tykk, ligger du på et overskudd.

Flott innlegg 'Bunny', helt enig med deg.
Loggført

Fredrik Gyllensten
...Hei.
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #12 på: 22/03 - 2010, 19:30:55 »

Henger meg på her jeg..

Jeg kunne lett ha spist døgnet rundt, problemet mitt er at selv om jeg spiser et skikkelig godt og stort måltid så vil jeg alltid ha noe søtt like etterpå.
Blir et fett om jeg er stappa eller ei..
Men det er kun i ukedagene, helgene spiser jeg knapt nok noe...
Skjønner ikke hva som er i veien med meg...
Loggført
fredarn
Sporty

Vis profil WWW E-post
« Svar #13 på: 22/03 - 2010, 22:41:15 »

Når det gjelder 'sugar cravings', så hadde jeg det før, men når jeg bestemte meg for å virkelig endre livsstilen min og begynne og trene å spise sunt, så tok det kun noen mnd. før jeg aldri lenger spiste søtsaker. Min erfaring er at et kosthold rikt på proteiner og fett med null søtsaker vil få den uetholdelige lysten på søtsaker til å forsvinne for godt, om du bare klarer å holde deg unna noen uker i strekk.
Loggført

Fredrik Gyllensten
kimkimkim
Beryktet

Go hard or go home

Vis profil
« Svar #14 på: 22/03 - 2010, 22:58:00 »

leste om en kjent personlig trener fra usa, som gikk opp i vekt da han fikk kreft og lå på sykehus. han spiste så godt som ingenting i denne perioden.
Loggført

Mann-21 år-180 cm-73 kg

Markløft: 122.5 kg -Knebøy 105 kg
Jobber med å få opp styrken i ryggen etter skade.
Benkpress 100 kg
Militærpress 60 kg
enarms hantelroing 5x44 kg
Sider: [1] 2 3 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.515 sekunder med 17 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten