Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
Konk bli bank, børs bli krakk, ein blir blakk, alt ligg brakk
Flere på hjemmesiden.
Siste fra treningsblogg.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/05 - 2012, 16:06:44

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
702950 innlegg i 57001 emner av 28857 medlemmer
Nyeste medlem: proger
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Artikler
| |-+  Iform.no
| | |-+  Livet skylder deg ikke en dritt! <-- Pedagogisk uriktig?
« forrige neste »
Sider: [1] 2 3 ... 7 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Livet skylder deg ikke en dritt! <-- Pedagogisk uriktig?  (Lest 11203 ganger)
Chr1st1an
Avhengig

^^

christian-thesen@hotmail.com
Vis profil E-post
« på: 02/02 - 2010, 16:45:56 »

Ser det er mange som diskuterer denne artikkelen inne på dagbøkene. Etter jeg har lest artikkelen selv, må jeg si meg enig i at denne muligens var lite gjennomtenkt og berører emner forfatter Eirik Sandvik tydeligvis mangler kunnskaper om. Det er godt mulig at han har vært igjennom en tung periode, men å sette alle andre mennesker opp i mot seg selv er vel det vi så fint kaller et skudd i mørket.

Da jeg er en hyppig bruker av iform.no, samt bruker å lese de fleste artikler, og håper å tror på kvaliteten til artiklene, så føler jeg at artikler som tydelig har sine feil, bør i søkelyset.

Det er noe vi bør sette en debatt på.

Håper folk slenger seg på å sier meningen om denne artikelen. Jeg personlig føler nok at jeg har fått mer utbytte av de andre artiklene til Eirik Sandvik, enn jeg fikk av denne.
Loggført
uten en tråd
Avhengig

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 02/02 - 2010, 17:10:08 »

det som burde komme frem i denne artikkelen er at den er meget politisk ladet. dette er en treningsside ikke frp.no.

filosofien som ligger til grunn minner om "alle er sin egen lykkes smed" mentaliteten som nesten kan kalles for amerikas kollektivefilosofi, selv om den er meget ukollektiv. denne mentaliteten er en av grunnene til at fagforeningene i usa har mindre makt enn de i norge. altså denne filosofien er det som hindrer den amerikanske arbeiderklassen og samle seg. f eks: usa har ikke noe stort arbeiderparti. derfor har usa en dårligere velferdssat enn oss og arbeiderne ( de som faktisk skaper verdiene ) har dårligere rettigheter.

for min  del er det greit om noen vill skrive politiske artikler, men ikke kamufler det som en treningsrelatert artikkel.

blir det samme som om jeg skulle skrevet ett lang innlegg her på forumet som ved første øyekast handlet om frivekter over maskiner, men som ved nærmere etterlesning egentlig handlet om hvorfor sosialisme er det eneste alternativet for og løse klimakrisen ( noe jeg faktisk mener ).

uten en tråd out.

"bra tiltak christian"
Loggført

"This is a call to arms for some of you. It is for me, too. Stop all the things that make you a pussy and steal your energy. Get your life back." Jim Wendler.
[BHS]ICE_MAN
Sporty

Vis profil
« Svar #2 på: 02/02 - 2010, 17:55:00 »

mange av artiklene her er ca 10 % " veldig bra " , men den ene uka kommer det " du kan ikke punkt slange deg ! neste uke punk slanking for lår og mage , da må jeg bare le ass... gjør slik gjør datt.. ja mange av treningstipsene er kjempe gode, men ikke for den vanlige mannen i gata men for han som bruker visse preparater som ikke er lov i norge. Men bra det kommer artikkler da, så kan man jo med sunn fornuft velge å tro på det eller la være. eks Ingen tvil om at proteiner er bra, men å ta 2-3 g pr kg kropsvekt er galskap, ikke engang de besste gutta klarer å utnytte dette, det går rett og slett rett ut med pisset.
Loggført

Benk 80 kg
Mark 3x100 kg
knebøy : 12x60 kg
Curl stang 32 x 5
Skuldre arnold hantel : 24
Chr1st1an
Avhengig

^^

christian-thesen@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #3 på: 02/02 - 2010, 18:36:36 »

ser poenget ditt ice  man.. Det som er tanken er at når særriøse skribenter som Eirik Sandvik skriver en artikkel som til syvende og sist blir lest av mange unge og voksne, så bør vi håpe at artikkelen har en viss kvalitet.. Det er klart det er flere artikler her ute som er bare tull, men denne beveget seg inn på et emne som ikke direkte hadde med trening å gjøre, men mer med livet som helhet.. VEt ikke helt om Eirik Sandvik er rett person til å uttale seg om et slikt emne.

Hvorav jeg er en person som alltid tenker positivt, alltid vender trynet mot motgang og sier, FU , så betyr det ikke at hver eneste person der ute blir motivert av samme fremgangsmåte..
Loggført
Cat82
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #4 på: 02/02 - 2010, 19:16:51 »

Jeg mener at kunnskap er makt, og leser trenings/kostholdsartikler nettopp for å lære mer, og for å få litt inspisrasjon!

For en overvektig person, eller en person med skader, eller som av andre grunner søker kunnskap og inspirasjon for å komme i gang med en sunnere livsstil, bidrar ikke denne artikkelen med noe som helst. Så er artikkelen pedagogisk uriktig? Etter min mening ja.

Her har Eirik Sandvik laget en enkel fasit på kompliserte problemer. Fint at han har funnet en tenkemåte som fungerer for han selv, men å generalisere slik han har gjort i denne artikkelen synes jeg blir for enkelt.
Loggført

Remind your self to never give up!
bobhundv
Beryktet

vman1984@live.com
Vis profil
« Svar #5 på: 02/02 - 2010, 19:30:04 »

Jeg syns det er litt snodig at det er så ekstremt produktivt med artikler på siden her.
6 artikler bare de 2 siste dagene. Jeg pleier bare å skomme gjennom, og syns noe er ok (dog lite nytt ), og mye er bortkastet. Kansje forfatterne burde bruke mere tid og laget et par veldig gode/lengre artikler i måneden i stedet?

På den måten kunne man hatt et par veldig gode artikler per måned som da også alle som reflekterte siden sjeldnere fikk med seg.

Men må si at jeg syns Sandvik virker som en mann med veldig mye kunnskap om det han driver med, men at artiklene er litt "amerikansk" skrevet (dog kansje ikke så rart).

Forøvrig er også artiklene på forumet her diskutert på andre forum (bare legger ved for spesielt interesserte Smile

Fjernet linker da disse tilhører et konkurrerende forum
- Mod.

Og innlegget mitt var ment som konstruktiv kritikk Smile
« Siste redigering: 03/02 - 2010, 11:16:04 av LindaG84 » Loggført

101282
Moderatorteamet

Endorfiner - kroppens eget rusmiddel

Vis profil
« Svar #6 på: 02/02 - 2010, 19:50:16 »

Artikkelen det snakkes om her.

Sandvik virker helt klart som en kompetent og dyktig mann. Men jeg har aldri latt meg imponere noe særlig av ordkunsten hans. For meg er ordlyden til tider banal og barnslig, og det gjør at jeg som leser mister helt interessen. Denne artikkelen virker for meg mer som et dagbokmemoar der Sandvik lar tankene myldre ned på tastaturet, og flere av vendingene han benytter seg av høres umodne ut for meg.

Det han skal ha er at han i innledningen skriver "Jeg tenkte å belyse hovedmeningen min...", og da får vi i denne sammenhengen ta det for nettopp det - hans subjektive tanker.
Loggført

Bodø SK

Store muligheter er som regel forkledd som hardt arbeid, derfor vil de fleste mennesker ikke se dem.
therealest
Småsterk

Vis profil
« Svar #7 på: 03/02 - 2010, 01:10:00 »

Eirik Sandvik er en helt vanlig sats-fysikk-fyr med "basic pluss" kunnskap i beste fall som tror han er kul og revolusjonerende med sine artikler. Flaut å se på hvordan han prøver å være direkte og kreativ i sine artikler.
Ingen av artiklene kommer med noe ny viten eller matnyttig. 
Aldri har han sagt noe som har vært verdt å sitere.

Det er som å lese en avskrift av et opptak fra en random, halvfrustrert bedrevitende 19-åring i en elixia-garderobe
Loggført
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

toyotamr22001@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #8 på: 03/02 - 2010, 02:00:14 »

Han klarte jo nettopp det han ville. få dere til å diskutere artikelen Wink
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Konkurrerende utøver i styrkeløft
Godkjente stevneperser:
KB285kg   BP172,5kg   ML270kg

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,51323.msg842417.html#msg842417 bildeprofil\dagbok Smile
heipådu
Styrkeløfter

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #9 på: 03/02 - 2010, 02:05:14 »

Eirik Sandvik er en helt vanlig sats-fysikk-fyr med "basic pluss" kunnskap i beste fall som tror han er kul og revolusjonerende med sine artikler. Flaut å se på hvordan han prøver å være direkte og kreativ i sine artikler.

Det er som å lese en avskrift av et opptak fra en random, halvfrustrert bedrevitende 19-åring i en elixia-garderobe

Mens du legger ut side opp og side ned med nyskapende sannheter?
Eirik Sandvik er kanskje den i Norge med best kunnskaper om trening, skadeforebygging og personlig coaching.
Før du har fått publisert noe selv (sier ikke at du ikke har det), så bør du holde deg for god til å sitte å slenge dritt om en person som faktisk har lykkes i stor grad.
På hvilket grunnlag trekker du Eiriks kunnskaper i tvil? Og hvorfor i helvete drar du fysikken hans inn i bildet?
De usaklige personangrepene du kommer med hører ingen sted hjemme, og strengt tatt bør en moderator fjerne innlegget ditt.

Når det gjelder artikkelen, som i utgangspunktet er et blogginnlegg fra bloggen til Sandvik, og ikke en artikkel, så kan jeg til dels si meg enig med noe av den kritikken som har kommet, da den kommer inn på en del temaer som kanskje burde vært overlatt til personer fra andre fagfelt. Ellers vil jeg og få sagt at det er en del ting som er verdt å ta med seg fra teksten. Alt for mange finner opp unnskyldning etter unnskyldning for hvorfor de ikke får resultater. Når det gjelder trening så er realiteten den at man er sin egen lykkes smed. Du velger selv hvilket program du følger, hvor mye du presser deg på trening, hva du spiser, hvor mye du sover osv. Om du ikke selv har motivasjon til å gjøre dette 100%, så blir resultatene deretter, og det er i bunn og grunn din egen feil. Samtidig er det sjelden noen kommer fram til at de har seg selv å takke når resultatene uteblir.
Loggført

"kosthold er kilo, trening er gram"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2139
Gert
Friskus
**

Vis profil E-post
« Svar #10 på: 03/02 - 2010, 02:14:21 »

Må si meg enig, mange mennesker der ute inkl meg har andre ting de sliter med ikke att jeg gidder og graute ut om det her men kan jo bare si att den formen for tenking ikke gjør en dritt for meg:)

Allikevell så klarer jeg og holde kostholdet og trene og få resultater, og det går bare fremover men alle mennesker er forskjellige og trenger individuell tilpasning og forskjellige ting for og klare og bevege seg fremover i livet.

Leilighet, venner, hobbyer, god helse, mål i livet.

Alle disse tingene har jeg nå oppnådd i livet, og jeg vet faktisk om flere nærme som jeg kjenner som kan oppnå akkurat det samme men som sliter, skulle jeg gå og fore de med en vise om att life doesnt owe you shit så tror jeg nok att de bare ville gravd seg lengre ned i driten, og jeg ville rett og slett følt meg som en drittsekk.

Noen trenger ett ekstra spark i ræven og noen trenger omsorg, andre trenger tough love, noen driver med rus og noen er deprimert, andre har kanskje ett rulleblad eller psykiske lidelser.

Generalisering er veldig stygt, og det er pokker meg noe vi ikke trenger i samfunnet, jeg lever etter den regelen og aldri dømme noen, det har vært tøft noen ganger og jeg har måttet ta meg selv i skinnet men det handler om og enten ha eller utvikle en god Empati/Sosial intelligens

Du kan ikke bare si att nordmenn er bortskjemte og det er det, vi mennesker tillpasser oss den situasjonen vi er i, sulter man ikke så vil man finne noe annet i livet som man vil forbedre eller som man ikke er fornøyd med, det er jo i vår natur.

Jeg mener også att i mange tilfeller er det rett og slett umulig og sette seg inn i en annens situasjon uten att man har vært der selv.

Forresten, skal vi begynne og si att folk med for eksempel sosial angst bare skal se til pokker og slutte og sutre? de som er så redde, og har så mye nerver att de faktisk besvimer, gjerne på bussen?.

Det er lett for folk som er helt friske og slenge ut kommentarer om hvordan folk skal oppføre seg og hva man skal gjøre for og være en vinner, man kan ikke forvente att man alltid kan bare få folk til og forstå med og forklare hvordan du fungerer, for alle fungerer veldig forskjellig.

Du kan ikke snakke så direkte til en psykisk syk person, man kan bare ikke nå fram til de på den måten, først må man hakke seg ned noen hakk og snakke til de som likeverdige.

Ikke med en jeg er bedre enn deg holdning, jeg kan mer enn deg og alle andre må bare se til og gjøre det som jeg gjør, eller så kan du bare ha det så godt?

Er allikevell forsåvidt enig i att hardt arbeid fører til gode resultater, og en framgang i livet, men det er ikke alle som bare kan adoptere den tankegangen like lett, dessverre.

Alt dette er forsåvidt mine meninger utifra mine egne erfaringer i livet og jeg stempler ingenting som fakta.

Takk:)
« Siste redigering: 03/02 - 2010, 02:45:59 av Gert » Loggført
uten en tråd
Avhengig

Vis profil E-post
« Svar #11 på: 03/02 - 2010, 02:42:39 »

Mens du legger ut side opp og side ned med nyskapende sannheter?
Eirik Sandvik er kanskje den i Norge med best kunnskaper om trening, skadeforebygging og personlig coaching.
Før du har fått publisert noe selv (sier ikke at du ikke har det), så bør du holde deg for god til å sitte å slenge dritt om en person som faktisk har lykkes i stor grad.
På hvilket grunnlag trekker du Eiriks kunnskaper i tvil? Og hvorfor i helvete drar du fysikken hans inn i bildet?
De usaklige personangrepene du kommer med hører ingen sted hjemme, og strengt tatt bør en moderator fjerne innlegget ditt.

Når det gjelder artikkelen, som i utgangspunktet er et blogginnlegg fra bloggen til Sandvik, og ikke en artikkel, så kan jeg til dels si meg enig med noe av den kritikken som har kommet, da den kommer inn på en del temaer som kanskje burde vært overlatt til personer fra andre fagfelt. Ellers vil jeg og få sagt at det er en del ting som er verdt å ta med seg fra teksten. Alt for mange finner opp unnskyldning etter unnskyldning for hvorfor de ikke får resultater. Når det gjelder trening så er realiteten den at man er sin egen lykkes smed. Du velger selv hvilket program du følger, hvor mye du presser deg på trening, hva du spiser, hvor mye du sover osv. Om du ikke selv har motivasjon til å gjøre dette 100%, så blir resultatene deretter, og det er i bunn og grunn din egen feil. Samtidig er det sjelden noen kommer fram til at de har seg selv å takke når resultatene uteblir.

innenfor trening er de til dels riktig, det er viktig og ha riktig holdning oven for treningen sin. jeg betviler ikke at eirik sandvik er en kompetent trenings coach, og har lest alle hans artikler og fått masse tips. jeg reagerte spesiellt på det han sa om yrkeeslivet. dette er svært politisk ladet, igjen det er greit og ha politiske holdninger, men da burde han heller skrive en artikkel som heter hvorfor eirik vil at du skal stemme dette partiet.
Loggført

"This is a call to arms for some of you. It is for me, too. Stop all the things that make you a pussy and steal your energy. Get your life back." Jim Wendler.
StenDA
Beryktet

Never give up!

Vis profil E-post
« Svar #12 på: 03/02 - 2010, 10:15:49 »

Jeg har mistet litt av respekten for Sandvik etterhvert som jeg har les mer og mer av ham. Denne artikkelen vil jeg beskrive som et kognitivt sleivspark. Han er ingen psykolog. Han burde holde det seriøst og innen for sitt kunnskapsområde. Lesere setter pris på seriøsitet.

Reagerte på denne arikkelen allerede i går kveld, og vurderete å lage et emne om dette selv. Men det var allerede gjort. Sandvik kan dog rette dette opp igjen, ved å bruke god til og skrive noe med base i sin egen kunnskap og ikke kun basert på erfaringer og synsing. Han er åpenbart en god treningsveileder, om ikke annet.
« Siste redigering: 03/02 - 2010, 10:26:14 av StenDA » Loggført

Min treningsdagbok:

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,52163.0.html

"Plan your work, and work your plan" (Big George Foreman)
aslak
Tungvekter

Upersonlig Gymlærer

Vis profil
« Svar #13 på: 03/02 - 2010, 13:55:48 »

Ser ikke noe galt med artikkelen jeg. Hva er det som skulle være så pedagogisk ukorrekt med den? Du trenger ikke ha doktorgrad for å skrive om egne erfaringer og tanker rundt motivasjon. Men ta det for de det er, et blogginnlegg. Mange som føler seg truffet eller? Wink
Loggført
Miss Q.
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #14 på: 03/02 - 2010, 14:20:37 »

Først av alt vil jeg gi ros til Bunny for et veldig bra innlegg! Gert tar også opp en del viktige ting innenfor dette temaet, som en som er på "helt motsatt side" av saken enn Sandvik, og det viser jo at denne tankegangen såvisst ikke fungerer for alle og enhver.

Jeg synes  - som uten_en_tråd - at en slik tilnærming kan være litt nyttig innen trening dersom man har veldig konkrete mål man skal oppnå, og kanskje også en begrenset tidsperiode å klare det på. Selv har jeg likevel lagt fra meg slike "sinnatanker", og klarer å være passe disiplinert til å oppnå resultater uten å måtte stresse meg opp med en slik gangster-holdning som blir presentert i denne artikkelen.

Det er helt riktig at mange kommer med dårlige unnskyldninger for hvorfor de ikke orker trene eller hvorfor de spiser sjokolade og ferdigpizza hver kveld, men dem om det. Alt er individuelt, og noe som virker som en lett ting å endre på for meg, er kanskje svært krevende for en annen (og omvendt!). Nei, man kan kanskje ikke gjøre så mye med fæle ting som skjer i livet, men man kan gjøre noe med måten man takler slikt på. For min del handler det såvisst ikke om "fuck livet som gir meg så mye dritt", men om å gå inn i seg selv og ta tak i de problemene man har behov for å endre på, og søke støtte hos andre de gangene man trenger det, enten det er for å takle en krise eller for å kvitte seg med bilringene som har plaget en i årevis...

At mange i verden har det myyye verre enn meg er der ingen tvil om, herregud, vi vet da alle dette, men selv om barn sulter i Afrika må da jeg få lov å klage over at den dyre biffen jeg kjøpte var seig? Eller at jeg blir forsinket til skolen nesten hver dag på grunn av snøfall og kulde, selv om været definitivt har hatt verre konsekvenser på Haiti?! Ja, man bør sette ting i perspektiv, men man må også respektere at folk tenker og handler ut i fra de forutsetningene de har, både miljømessig og personlig.

Som blogginnlegg for de som er interesserte i å følge med på Sandviks tanker og meninger: supert. Som seriøs artikkel på iform: to tomler ned.
Loggført

Man is the only animal that blushes. Or needs to.

Min treningsdagbok
Sider: [1] 2 3 ... 7 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.555 sekunder med 17 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten