Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking
Ord fra hjemmesiden
POKER: Gløym regress, du kan bløffe ein ess
Flere på hjemmesiden.

Belastningsskader i idrett og trening
Belastningsskader i idretten skyldes oftest gjentatte traumer, eller belastninger. I lengden blir dette mer enn vevet tåler.

Idrettsskader - Belastningsskader
En belastningsskade oppstår på grunn av at vevet blir utsatt for gjentatte små belastninger som hver for seg er godt innenfor vevets tåleevne. Det kan være at en feilbelaster eller at en har en uhensiktsmessig teknikk. Når disse uheldige omstendighetene oppstår gjentatte ganger kan det føre til at det oppstår en belastningsskade.

Belastningsskader ved manuelt arbeid
Helseskade kan oppstå dersom kroppens toleransegrense overskrides. Dette er normal reaksjon på uheldig belastning. Grensen mellom fysisk akseptabel og skadelig belastning varierer fra person til person.

Overvektige amerikanske gamlinger Hele 90 prosent av amerikanske menn over 60 år er overvektige. Det samme gjelder sju av ti kvinner i samme aldersgruppe. Én av tre amerikanere over 60 er klinisk feite.

annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
10/03 - 2010, 19:43:06

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
758000 innlegg i 50839 emner av 25605 medlemmer
Nyeste medlem: Brendasglobe
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Helse & velvære
| |-+  Skader og smerter
| | |-+  Stresset og syk
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Stresset og syk  (Lest 365 ganger)
Potte
Lett svett
**

Vis profil
« på: 09/02 - 2010, 09:40:36 »

Hei folkens!

Jeg pleier å trene masse, men nå er jeg blitt skikkelig syk og hindres i treningen. Begynte å bli dårlig for ca en uke siden, og måtte ta det roligere og roligere, før jeg nå de siste tre dagene ikke har orket noen ting. Har altså ikke fått trent på tre dager, og ser vel stygt ut noen dager til.

Mitt problem er at jeg blir veldig stresset av situasjonen, jeg er redd for hvor mye jeg taper på disse dagene, og føler at jeg legger veldig fort på meg når jeg ikke får trent. Samtidig blir jeg nemlig fortsatt like sulten selv om jeg ikke gjør noe. Dermed har jeg vanskelig for å slappe av, og jo lenger jeg må slappe av jo mer gruer jeg meg for hvor mye det blir å "ta igjen".

Er det flere som har det slik? Hvor lang tid tar det ca. å trene opp den dvaske kroppen etter man har ligget noen dager? Eller er det bare innbilt?
Loggført
leah80
Småsterk

Vis profil
« Svar #1 på: 09/02 - 2010, 10:43:02 »

Ja, det er innbilt. Det kreves et ca kcal-overskudd på 7000 t tillegg til ditt vedlikeholdsnivå, for at du skal legge på deg 1 kg rent fett. Kroppen vil aldri lagre 100% av overskuddet som rent fett, men i verste fall må du altså spise 7000kcal mer enn du pleier pr kg fett du legger på deg. Jeg tviler sterkt på at du klarer å innta så mye mat ekstra når du er syk. Gi kroppen din nok energi til å bli frisk og sørg for nok hvile - en uke fra eller til spille ingen rolle i den store sammenheng: hvis du skal la deg selv stresse slik hver gang du ikke får trent går du en anstrengende fremtid i møte. Om du føler deg dvask eller vekten går opp litt er det pga endringer i væskebalansen, ikke fordi du legger på deg masse fett.

Stress ned og la deg selv bli frisk før du begynner å trene igjen - det kan du faktisk bare vinne på. (Alternativet er å presse seg på trening, bli enda sykere og bruke enda lengre tid på å bli frisk).
Loggført

Potte
Lett svett
**

Vis profil
« Svar #2 på: 09/02 - 2010, 13:33:43 »

Takk skal du ha!
Det var et godt og beroligende svar. Men hvor får du de tallene fra? Hvordan vet du at det stemmer..? Hørtes nesten for godt ut til å være sant..

Uansett får jeg prøve å stresse ned, men det er ikke så lett. Blir fort rastløs, har vanskelig for å finne mening i det å være hjemme og hvile..

Noen tips til hva som kan gjøre hvileperioden mer meningsfull..?
Loggført
Deelay
Småsterk

Vis profil WWW E-post
« Svar #3 på: 09/02 - 2010, 13:51:46 »

De tallene stemmer, det kan alle stemme i her tror jeg Wink

Det mest meningfulle du kan, er å hvile deg, så kroppen blir fort frisk... Hvertfall om du har feber...
Vet ikke hvordan syk du er, og hva du og kroppen din orker...
Loggført

Mens sana in corpore sano - En sunn sjel i et sunt legeme
101282
Moderatorteamet

Endorfiner - kroppens eget rusmiddel

Vis profil
« Svar #4 på: 09/02 - 2010, 13:54:27 »

Flott innlegg leah80 Blå tommel
Loggført

Bodø SK

Treningsdagbok

Store muligheter er som regel forkledd som hardt arbeid, derfor vil de fleste mennesker ikke se dem.
leah80
Småsterk

Vis profil
« Svar #5 på: 09/02 - 2010, 14:28:26 »

Takk skal du ha!
Det var et godt og beroligende svar. Men hvor får du de tallene fra? Hvordan vet du at det stemmer..? Hørtes nesten for godt ut til å være sant..

Uansett får jeg prøve å stresse ned, men det er ikke så lett. Blir fort rastløs, har vanskelig for å finne mening i det å være hjemme og hvile..

Noen tips til hva som kan gjøre hvileperioden mer meningsfull..?

Har ikke linker til "bevis" for tallene her og nå, men kildene er sikre nok Wink Jeg kjenner veldig godt følelsen av urdårlig samvittighet når man ikke får trent - uansett om man har 40 i feber og knapt kan stå på beina er det en liten stemme som hvisker at man er lat og feit om man ikke kommer seg på trening. Her er noe til å slå ihjel den stemmen med:

1. Slike tanker er (åpenbart) irrasjonelle - og man vil da være et fornuftig menneske, ja? Wink
2. Det er bedre med en (eller to) uke(r) fri fremfor måneder eller i verste fall år med hanglende helse, masse treningsavbrudd, et overaktivt immunforsvar og generelt lite energi
3. Hvis du ikke sørger for nok restitusjon virker treningen mot sin hensikt (trening+ restitusjon=oppbyggende, trening uten restitusjon=nedbrytende)

For øvrig - at du ikke er frisk nok til å kjøre på med tunge vekter eller løpe intervaller til blodsmaken tar deg, betyr jo ikke at du må ligge pal på sofaen å ikke lee en muskel Wink Om du føler deg bedre (mentalt) av å rusle en liten tur eller gjøre noe lett arbeid hjemme så gjør det. Poenget er at det er en lærdom i seg selv å tillate seg å slappe av. Vet det er vanskelig, men den som intet våger intet vinner. Og tro meg, du vinner INGENTING på å slå deg selv i hodet med dårlig samvittighet eller prøve å kompensere treningsfri med mindre mat. *Streng pekefinger* fra Leah Wink
Loggført

Potte
Lett svett
**

Vis profil
« Svar #6 på: 09/02 - 2010, 15:57:13 »

Hehe tusen takk.
Her er det virkelig en som har greie på det det snakkes om;)
Det med å kompensere med matinntaket er også et godt poeng, som viser at du skjønner min situasjon. Blir jo stressa av det og, at jeg lurer på hvor det nå skal bli av det jeg tar inn, når jeg ikke forbruker på samme måte som jeg pleier. Likevel blir jeg jo sulten som bare det, og får dessuten forferdelig lyst på "junk"...

Loggført
leah80
Småsterk

Vis profil
« Svar #7 på: 09/02 - 2010, 21:10:20 »

Hehe, på seg selv kjenner man andre, er det visst noe som heter ;P
At du blir sugen på junk er sannsynligvis fordi du ikke gir kroppen nok næring/energi til å restituere seg - særlig er det vanlig å ha behov for ekstra karbohydrater. Er man syk bør emm strenge diettregimer settes til side - det betyr ikke at man skal fråtse i junk (det har ikke kroppen godt av heller), men spis ellers det du har lyst på innenfor rimelighetens grenser - frisk og søt frukt er ypperlig "sykemat", gjerne med mager kesam, litt nøtter og kanel, ev ekstra søtning.

Hvor det blir av det du tar inn? Det forvandles på mystisk vis til energi, som du kan bruke til å holde liv i kroppens indre og ytre organer, skjære opp frukt, stresse over livets uransakelige veier og skrive lettere frustrerte innlegg på iform.no.  Razz
Loggført

Potte
Lett svett
**

Vis profil
« Svar #8 på: 10/02 - 2010, 10:35:30 »

Hehe:)

Tusen takk for god oppmuntring og veldig bra svar.
Skal forsøke å følge rådene. Ellers kommer det vel nye spørsmål hvis det blir vanskelig.. Wink
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.357 sekunder med 20 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten