Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
Ondskapen opponerer, men Gud eksisterer
Flere på hjemmesiden.
Siste fra treningsblogg.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/05 - 2012, 16:33:22

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
702950 innlegg i 57001 emner av 28857 medlemmer
Nyeste medlem: proger
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Artikler
| |-+  Iform.no
| | |-+  Hvor mye er det mulig å øke per uke?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Hvor mye er det mulig å øke per uke?  (Lest 1943 ganger)
trusa
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« på: 08/06 - 2010, 11:48:05 »

Ang. utregninga: De fleste begynner vel ikke på 0 kg i benkpress? Det er det han har regnet utifra.

Dessuten: Fra nybegynnervekt til 250kg i benk på 8 år vil vel for de aller fleste implisere ganske hefitg medikamentbruk. Riktignok antydes dette i artikkelen, men hvorfor blir det da brukt som et eksempel?

Det ville vært riktigere å anta at de fleste begynner på ca. 90kg i maksløft, og i løpet av 8 år med optimal trening og kosthold vil greie å komme opp på 180kg. Det betyr en økning på i overkant av 200 gram i uka, altså en tredjedel av Mr. Oppheims "mal".
Loggført
sviske62
Småsterk

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 08/06 - 2010, 11:59:49 »

Hvorfor er du så interessert i å vite hvor mye det er mulig å øke per uke??

Noen perioder kan du øke mye, andre perioder stagnerer du.

Jeg har selv opplevd perioder der jeg har kunnet økt 5kg i uken i 6uker. Og selv opplevd der jeg har brukt 4-5 uker på å øke med 2.5kg

Tror faktisk at de fleste som har trent i 8 år og elsker det, kanskje har begynt å trene mye tidligere enn at de har hatt ett maks løft på 90kg. Mange av bodybuilderene har helt sikkert begynt da de var 14-16 år og da er det veldig uvanlig å begynne på et 90kg i maks løft i benkpress
« Siste redigering: 08/06 - 2010, 12:01:40 av sviske62 » Loggført
trusa
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 08/06 - 2010, 18:45:20 »

Hva er det du egentlig svarer på eller prøver å fortelle?

jeg kritiserer artikkelen på forsiden hvor de legger opp til en gjennomsnittlig økning på 0,6kg i uken i SNITT over 8 år.

Helt konkret; hva i mitt forrige innlegg mener du er feil?
Loggført
kimkimkim
Beryktet

Go hard or go home

Vis profil
« Svar #3 på: 08/06 - 2010, 18:51:45 »

de fleste begynner på ca. 90kg i maksløft

De fleste, inkludert med selv, hadde vel dødd om de hadde prøvd 90 KG i benkpress da de begynte å trene.
Loggført

Mann-21 år-180 cm-73 kg

Markløft: 122.5 kg -Knebøy 105 kg
Jobber med å få opp styrken i ryggen etter skade.
Benkpress 100 kg
Militærpress 60 kg
enarms hantelroing 5x44 kg
Mr.B
Småsterk

"Abandon hope all ye' who enter here."

Vis profil E-post
« Svar #4 på: 08/06 - 2010, 19:35:24 »

Mine dager hadde vært talt visst jeg prøvde på 90.

Men til Jan Gunnar: hva er poenget med denne artikkelen din?

Når jeg leser den så er jo det kun en stor motsigelse hele greien vel.

Å forøvrig så er det vel helt bak mål å si at man skal sammenligne seg med noen man VET bruker bol..?
Loggført

taraquin
Moderatorteamet

Viljestyrke!

Vis profil
« Svar #5 på: 08/06 - 2010, 20:00:49 »

Sier meg enig med Mr.B her, å bruke byggere som utgangspunkt er tåpelig da mange av de har i seg mye rart. Bruk styrkeløftere som løfter RAW som et mål!
Loggført

sviske62
Småsterk

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 08/06 - 2010, 21:50:39 »

Selv begynte jeg på et maksløft på cirka 50-55kg, da var jeg 14år gammel. skal ganske mye til at en som aldri har trent med vekter har et maksløft på 90kg i benk
Loggført
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

toyotamr22001@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #7 på: 08/06 - 2010, 22:09:26 »

Ok, jeg tenkte jeg virkelig skulle slakte denne artikelen da den er så grunnløs og så lite faktabasert som det overhodet er mulig å få det. Ja det var et supertalent som klarte 250kg i benkpress i løpet av 8år med bol. Faktum er at det ikke finnes en STYRKELØFTER i landet som raw benker så mye som mr. John Gunnar Oppheim påstår at en BODYBuilder gjør.

"Finnes det noen måte å kalkulere hvor mye man kan øke? Det hadde jo vært strålende om man hadde hatt noen retningslinjer å gå etter "

Det finnes og malen er 2,5% pr 3måned eller 7.5% pr år. Jeg har selv snakket med dietmar wolf(norges landslagstrener i styrkeløft) angående dette og han sa selv at noe over 7,5% var  garantert til å fremprovosere skader.
Belastnings prosentene pr program skulle heller ikke settes noe høyere enn 2,5% fra forige program. Selv om dette kan virke "lett" så viser det seg at "lettere" trening er det som gir best fremgang, og
de fleste stangerer fordi de har for høye mål.

"Går det fortere enn det gjorde for din utvalgte utøver, så er det jo bare å juble! Da gjør du definitivt sakene dine riktig. Går det tregere og kanskje mye tregere, så har du fått en klar beskjed om at du gjør noe feil.
 Jeg kan nevne det i farten, overtrening er det mest vanlige og typiske problemet."

Jada det er bare å juble hvis man blir sterkere det er det ingen tvil om, men den vanligste feilen bodybuildere gjør er nettopp å fortsette den samme utviklingen som de har hatt. Dette fører som du sier... til overtrening på grunn av den prosentvise belastningen blir for stor.
Og da har du vel kanskje gjort noe feil ja.

"Finn ut hvor mye de beste utøverne har klart å bygge seg opp til på hvilken tid. regn så ut dine tall, og legg disse som en grov skissering for hvordan din treningsmessige utvikling bør se ut uke for uke, måned for måned, år for år."

Å få ungdom eller andre til å sammenligne seg selv med utdøvere som bedriver doping er ikke sunt. Det er heller ikke sunt for en person og trene som en bodybuilder som doper seg, man klarer rett og slett ikke den treningsmengden som du foreslår at
vil vi skal utføre uten doping.  

Siden jeg ble såpass irritert over denne artikkelen så laget jeg malen for hvor mye du kan øke, dette med et styrkeløft programmer, bra kosthold, god teknikk, og vektøkning over tid.
Jeg er selvfølgelig klar over at det finnes anatomiske forskjeller mellom folk, og at gener spiller en rolle og at ikke alle klarer å følge denne progressjonsmodellen. men her er den nå hvertfall:

http://www.filefactory.com/file/b1h334e/n/optimal_fremgang_-_Av_Frode_Haugen_v1.1.xlsx
må ned på siden der og velge "download with basic" og så vente 30sekunder før du kan laste den ned...
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Konkurrerende utøver i styrkeløft
Godkjente stevneperser:
KB285kg   BP172,5kg   ML270kg

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,51323.msg842417.html#msg842417 bildeprofil\dagbok Smile
Cuwahee
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #8 på: 08/06 - 2010, 22:34:03 »

Bra forklart, saftisme...

Jeg er langt ifra noen ekspert, men utifra det jeg har lest, så har jeg på følelsen at det kommer mye rare tips fra Oppheim. Personlig så har jeg begynt å trykke på "3 siste fra ekspertene" på forsiden istedet for "dagens vits". Alt er selvfølgelig ikke bare tull, men jeg tror det er mye.

Edit: Nevermind...etter å ha lest litt flere artikler og på andre forum så jeg fort at det er allmenn kjent at Oppheim skriver mye rart...
« Siste redigering: 08/06 - 2010, 22:51:49 av Cuwahee » Loggført
jostein040668
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #9 på: 29/06 - 2010, 11:00:29 »

Det ar lang tid å øke i benkpress. jeg startet å trene som tiåring. jeg tok 30-40kg grunnet et par år med push ups. etter tre år med idrettslinje med kroppsbygging som prioritet tok jeg 135kg(18år gammel). det vil si ca 8,5kg pr år. som 35 åring kjørte jeg reps med 220kg. Da har jeg i årene mellom spist 6-7måltid daglig og prøvd å trene maksimalt hele tiden. Det tar lang tid å øke i styrke, det krever tålmodighet.Det blir vel ca 5kg i året. da ble det pluteslig slutt på tung benk for jeg fikk en avrivning i brystet. Jostein Bodysupport.no.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.529 sekunder med 17 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten