Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
EMBRACE THE DAYS AND FACE THE RACE
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
05/02 - 2012, 11:57:35

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
726437 innlegg i 56559 emner av 28479 medlemmer
Nyeste medlem: steinardale
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Trening - Kroppsbygging & Fitness (Moderator: Jooooohn)
| | |-+  triceps
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: triceps  (Lest 2105 ganger)
karros
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« på: 31/07 - 2010, 21:50:28 »

hei har trent i noen år men lurer på om noen kan svare meg på hvilken øvelser jeg kan bruke på å trene ytre triceps,har søkt på flere sider men føler at øvelsene som blir vist er for hele triceps. vil gjerne prioritere ytre del av triceps.
ps vil gjerne at øvelsene er kun for ytre del av triceps
mvh
kjell Laughing
Loggført
Fitnessbloggen.no
Nytt medlem
*

Http://Fitnessbloggen.no

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 03/08 - 2010, 19:20:25 »

Det at du kan trene indre og ytre brystmuskel, øvre eller nedre del av biceps osv, er bare tull. Du kan ikke fokusere på en spesifikk del av ett muskelfibers lengde. Det blir det samme som å dra i hver ende av et gumistikk og klare å strekke den ene halvparten mer enn den andre. Impossibe!

Hvis du tenker på rekrutteringen av muskelfibre, så vil alle være rekruttert med belastninger over 80 % av 1RPM +/- . Finn deg heller tricepsøvelser som gir god effekt på hele triceps.

Det kan være JM-press, smal benkpress (med og uten kloss), triceps extension, osv.
Loggført

http://Http://Fitnessbloggen.no - Norges største treningsblogg!

olekhenriksen
Friskus
**

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 07/08 - 2010, 12:23:22 »

Det at du kan trene indre og ytre brystmuskel, øvre eller nedre del av biceps osv, er bare tull. Du kan ikke fokusere på en spesifikk del av ett muskelfibers lengde. Det blir det samme som å dra i hver ende av et gumistikk og klare å strekke den ene halvparten mer enn den andre. Impossibe!

Hvis du tenker på rekrutteringen av muskelfibre, så vil alle være rekruttert med belastninger over 80 % av 1RPM +/- . Finn deg heller tricepsøvelser som gir god effekt på hele triceps.

Det kan være JM-press, smal benkpress (med og uten kloss), triceps extension, osv.

Med triceps er det fult mulig å belaste mer på yttersiden, enner på innersiden av muskelen, eller omvendt.. Dette har med at triceps er en muskel med 1utspring og 2 fester. Det går også ann å belaste øvre del av brystet, mer enn nedre, dette pga det er to forskjellige muskler.. den store og den lille brystmuskelen...
Nok om det..

Push down med tau er en bra øvelse for ytre del av triceps for eksempel Smile
Loggført
sviske62
Småsterk

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 07/08 - 2010, 14:19:03 »

Det er fullt mulig å strekke den ene halvparten på en strikk uten å strekke den andre Razz dersom du holder fast på midten og strekker den ene delen vil du bare strekke strikken som er imellom hendene dine og ikke den delen du ikke holder
Loggført
olekhenriksen
Friskus
**

Vis profil E-post
« Svar #4 på: 07/08 - 2010, 14:23:48 »

Det er fullt mulig å strekke den ene halvparten på en strikk uten å strekke den andre Razz dersom du holder fast på midten og strekker den ene delen vil du bare strekke strikken som er imellom hendene dine og ikke den delen du ikke holder

Nå må du ta i betraktning av triceps er en 3hodet muskel da...
1 utspring og 2 fester.. det vil si at du har 2 strikk festet i samme feste, hvis jeg skal si det på din måte... med bryst for de som sier ikke man kan trene øvre og nedre.. det er to forskjellige muskler jo...
Loggført
Fitnessbloggen.no
Nytt medlem
*

Http://Fitnessbloggen.no

Vis profil E-post
« Svar #5 på: 10/08 - 2010, 00:00:14 »

Foreslår at dere leser innlegget igjen - men la oss holde oss til essensen;
"Du kan ikke fokusere på en spesifikk del av ett muskelfibers lengde"

Jeg sier ikke at vi ikke kan belaste øvre mer enn nedre - det jeg sier er at man ikke kan belaste øvre, uten å belaste nedre. Mer interessant er det likevel at denne belastningsforskjellen utelukkende gir seg utslag ved belastninger under 80 % av 1 RPM. I emg-studier ser man maksimal rekruttering over 80 %. Så kan man spørre seg i hvilken grad man klarer å stimulere muskelhypertrofi ved belastninger lavere enn 80 %, når man allerede kjører tungt.
Loggført

http://Http://Fitnessbloggen.no - Norges største treningsblogg!

olekhenriksen
Friskus
**

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 10/08 - 2010, 00:04:06 »

Ja, det dreier seg om triceps, ikke bryst  Razz

Merkelig man finner øvelser som er bedre for indre og ytre, men det kan være det samme...
Loggført
shabby
Småsterk

Aspirerende bodybuilder

Vis profil
« Svar #7 på: 10/08 - 2010, 00:47:42 »

Med triceps er det fult mulig å belaste mer på yttersiden, enner på innersiden av muskelen, eller omvendt.. Dette har med at triceps er en muskel med 1utspring og 2 fester. Det går også ann å belaste øvre del av brystet, mer enn nedre, dette pga det er to forskjellige muskler.. den store og den lille brystmuskelen...
Nok om det..

Vi har snakket om dette i en annen tråd også. Her er du helt på jordet. For det første har ikke triceps 1 utspring og 2 fester, det har 3 utspring og 1 feste. Hele triceps ender i en og samme sene som igjen festes i olecranon. Du vil aktivere hele triceps når du trener den, men kan i en liten grad øke stresset på det lange hodet ved å flektere skulderen. Å trene f.eks ytre del ved hjelp av tau er en myte, som lever godt fordi folk kjenner det brenner på utsiden.

Det du sier om brystet er også feil. Hele den synlige brystmuskulaturen er én muskel. Grunnen til at det kan argumenteres for at man kan trene øvre del (claviculare delen) og/eller indre del (sternale delen) er på grunn av muskelens fiberretninger (vifteformet). Den lille brystmuskelen sitter under dette, og har som oppgave å trekke skulderbladene dine inn og ned, og utgjør således ikke en del av f.eks benkpress.
Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
aslak
Tungvekter

Upersonlig Gymlærer

Vis profil
« Svar #8 på: 10/08 - 2010, 09:12:23 »

Til trådstarter: prøv å fokusere på bevegelser fremfor muskler. Musklene vi har eksisterer kun for å utføre bevegelser.

Triceps er bare en av mange muskler som gjør at vi kan skyve ting vekk fra oss. Hvis du kan skyve tyngre gjenstander vekk fra deg, så vil muskelen bli sterkere. Størrelsen på muskelen sier noe om potensialet til å utvikle kraft. Det er derfor vanskelig å bli svært sterk, uten å bli større.

Hvis du ønsker deg en større triceps, så bruk energien på å bli sterkere i pressøvelser, men fokuser på både på å løfte tyngre, samt å løfte mange reps på en bestemt vekt. Genetikken vil uansett avgjøre hvilken fasong tricepsen din får.

Jeg liker å tro at de øvelsene der jeg kan generere mest kraft, er de øvelsene som er mest gunstige for kroppen mht til skader, samt at jeg får brukt mest mulig av kroppen i løftet. Trener bare to øvelser som innvolverer triceps, dips og pushups, i slynge.

I mitt tilfelle klarer jeg med vektbelte å utføre dips med en totalvekt som er ca 25% høyere enn i benkpress.
Loggført
ILAJERN
Sporty

Vis profil
« Svar #9 på: 11/08 - 2010, 17:43:59 »

Det som virkelig er spørsmålet er jo : Hva/hvor er enden på et strikk?
Loggført

Hadde jeg spist for å bli mett... da hadde jeg ikke spist halvparten en gang.

Alder: 19
Vekt:  73kg  På vei oppover !! Smile

Treningsdagbok

Høyde: 180cm
olekhenriksen
Friskus
**

Vis profil E-post
« Svar #10 på: 11/08 - 2010, 19:36:49 »

Nok om det..

Vi har snakket om dette i en annen tråd også. Her er du helt på jordet. For det første har ikke triceps 1 utspring og 2 fester, det har 3 utspring og 1 feste. Hele triceps ender i en og samme sene som igjen festes i olecranon. Du vil aktivere hele triceps når du trener den, men kan i en liten grad øke stresset på det lange hodet ved å flektere skulderen. Å trene f.eks ytre del ved hjelp av tau er en myte, som lever godt fordi folk kjenner det brenner på utsiden.

Det du sier om brystet er også feil. Hele den synlige brystmuskulaturen er én muskel. Grunnen til at det kan argumenteres for at man kan trene øvre del (claviculare delen) og/eller indre del (sternale delen) er på grunn av muskelens fiberretninger (vifteformet). Den lille brystmuskelen sitter under dette, og har som oppgave å trekke skulderbladene dine inn og ned, og utgjør således ikke en del av f.eks benkpress.

Trekker meg her, innser jeg har feil med festene, utspring o.l. Smile
Loggført
LG_builder
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #11 på: 08/09 - 2010, 18:11:27 »

Fokens, bare la oss ha noen ting helt straight:

en muskel består an mange muskelfibre, og de har ikke nødvendigvis utspring fra samme sted alle sammen og fester seg ikke nødvendigvis på samme sted heller (f.eks pectoralis major, utspring fra hele sternum, ribbebrusker osv og mediale deler av clavicula, noe som betyr at det er en hel haug med fibre som originerer fra forskjelige steder kommer sammen. Tilsynelatende kommer de til samme sted men fester seg ikke på samme måte heller på overarmen)

les denne er dere snille, dere som diskuterer kontraksjonsmuligheter og isoleringer av "muskelfibre" :

It(pectoralis major) arises from the anterior surface of the sternal half of the clavicle; from breadth of the half of the anterior surface of the sternum, as low down as the attachment of the cartilage of the sixth or seventh rib; from the cartilages of all the true ribs, with the exception, frequently, of the first or seventh and from the aponeurosis of the abdominal external oblique muscle. From this extensive origin the fibers converge toward their insertion; those arising from the clavicle pass obliquely downward and outwards (laterally), and are usually separated from the rest by a slight interval; those from the lower part of the sternum, and the cartilages of the lower true ribs, run upward and laterally, while the middle fibers pass horizontally. They all end in a flat tendon, about 5 cm in breadth, which is inserted into the lateral lip of the bicipital groove of the humerus. Electromyography suggests that it consists of at least six groups of muscle fibres that can be independently coordinated by the central nervous system.

kilde:
Brown JM, Wickham JB, McAndrew DJ, Huang XF. (2007). Muscles within muscles: Coordination of 19 muscle segments within three shoulder muscles during isometric motor tasks. J Electromyogr Kinesiol. 17(1):57-73. PMID 16458022 doi:10.1016/j.jelekin.2005.10.007

Betyr dette nødvendigvis at vi kan trene muskelfibergrupper innad i en muskel separat fra hverandre? Nei, og det har ikke forskere noen form for entydig svar på enda ( så vidt jeg er oppdatert). Spørsmålet er nemlig om man kan klare å belaste en muskelgruppe forholdsvis tungt, uten at kroppen aktiver de andre fibrene også, altså de fibrene som ikke har særlig innvirkning på kontraksjons retningen men likevel er en del av muskelen ( fenomenet kalt alfa-gamma koaktivering hindrer mest sannsynligvis denne muligheten). Uanset så kan man i hvertfall i teorien kunne klare å utvikle bestemte områder av muskelfibergrupper som er nevrologisk separerte, til en viss grad uavhengig av hverandre ( som i det siterte eksempelet med den store brystmuskelen).

til trådens starter: Jeg har ikke noen øvelser å komme med !  Laughing
Loggført
shabby
Småsterk

Aspirerende bodybuilder

Vis profil
« Svar #12 på: 09/09 - 2010, 00:09:03 »

Du må huske på at brystmuskelen (og lats comes to mind) er blant de veldig, veldig få unntakene, som holder troen i live. Dette er fordi muskelfibrene går i så mange retninger, at man ikke helt har gitt opp håp. Muskelfibrene i triceps brachii går roughly alle sammen i samme retning, og har et felles feste. Det er en kjempeforskjell i å muligens prestere å kontrahere deler av en muskel ved trening av nervesystemet, og å trene nevnte deler på over 60% av 1RM (for å bygge muskler). "Fenomenet" du nevner er også aktuelt, men omfatter hovedsaklig muskelspindelen, og hvordan den tilpasser seg for å beholde strekkfølsomheten.

(Har forøvrig lest det før. Smile Wikipedia er en baller.)
Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
LG_builder
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #13 på: 10/09 - 2010, 18:30:49 »

Du må huske på at brystmuskelen (og lats comes to mind) er blant de veldig, veldig få unntakene, som holder troen i live. Dette er fordi muskelfibrene går i så mange retninger, at man ikke helt har gitt opp håp. Muskelfibrene i triceps brachii går roughly alle sammen i samme retning, og har et felles feste. Det er en kjempeforskjell i å muligens prestere å kontrahere deler av en muskel ved trening av nervesystemet, og å trene nevnte deler på over 60% av 1RM (for å bygge muskler). "Fenomenet" du nevner er også aktuelt, men omfatter hovedsaklig muskelspindelen, og hvordan den tilpasser seg for å beholde strekkfølsomheten.

(Har forøvrig lest det før. Smile Wikipedia er en baller.)

Først en korreksjon: Feste til muskelen er samme sted for brystmuskelfibrene. Det samme gjelder triceps. Origo for muskelfibrene i triceps er fra forskjellige steder. det samme gjelder brystmusklene. De er med andre ord veldig sammenlignbare.

"Fenomenet" jeg snakker om er ikke bare aktuelt men er dte vktigste. Det er dette systemet som bestemmer om du i det hele tatt kan kontrahere subgrupper av muskelfibre uavhengig av hverandre. Tror ikke wiki forklarerer nok på det feltet Very Happy.

Strekkfølsomhetsregulereing er bare en side av saken. Jeg vet ikke hvor godt du er kjent med fysiologien bak dette, men det er slik at hvis en muskle møter stor motstand, greier den kanskje ikke å utføre bevegelsen, og sanseorganet(muskelspindelen) blir også uendret. I dette tilfelle vil likevel aktivitet i gamma-effernte system sekundært føre til strekk av sanseorganet(intafusal fiber kontraksjon), og aksjonspotensial frekvensen herfra øker. Dette vil så adderes i en primære alfa-banen(såkalt spatial summasjon på motornevronet) og bidra til å forsterke kontraksjonen. Denne forsterkingen er ikke kun på de fibrene som "ønsket" å kontrahere men også på andre fibre i muskelen.

Når man kontrahere en musklefibergruppe, så vil automatisk også andre muskelfibergrupper settes igang med kontraksjon via dette alfa-gamma koaktiverigs systemet, for å forsterke kontraksjonen. Jeg vet ikke nøyaktig hvor stor av 1RM som kreves for denen aktiveringen og vil anta at det er i et kontinuerlig grad avhengig av belastningen. Uanset så er det intuitivt at en kontraksjon som har til formål å være en del av et styrketrenngsprogram må også være så tung at den aktiverer dette systemet.

Og defor tror jeg det i utgangspunktet vil være nært umulig å fa til å trne subgrupper av muskelfibre i en og samme muskel.

Sorry hvis noen begynte å sove når de leste dette  Laughing

(ps: og det er heller ikke meninga å være eplekjekk, hvis dua llerede kan mye om dette! )

Loggført
shabby
Småsterk

Aspirerende bodybuilder

Vis profil
« Svar #14 på: 10/09 - 2010, 21:07:28 »

Det er flott med noen som har peiling. Har noen års bakgrunn fra NTNU og NIH (pluss litt treningsveiledning. Smile) Vi er faktisk helt enige. Du sier det i utgangspunktet vil vært nært umulig å trene utvalgte muskelfibre, og det er det jeg også sier. Smile Grunnen til at jeg nevnte brystmuskulaturen er fordi ved en gitt bevegelse vil muskelfibrene med best arbeidsforhold (teoretisk sett) kunne bli belastet noe mer. Spurte anatomilæreren min om det i fjor, og husker han sa det var utrolig minimalt, men var en teoretisk mulighet i muskler som pectoralis major. Ja, de har felles feste på humerus, men vinkelen på arbeidet vil (teoretisk) ha en effekt, der f.eks den claviculare delen bidrar mer ved f.eks type kabeldrag der skulderfleksjon er hovedbevegelsen. For muskler som triceps brachii vil ikke denne muligheten være der engang, grunnet at muskelfiberretningen er parallell. Kroppen vil alltid prøve å effektivisere mest mulig, og ved trening på type 60%+ av 1RM, og ved kontraksjoner som er såpass eksplosive som man ser under vekttrening av denne arten, vil hele muskelen bli aktivert (pluss øvrige synergister, stabilisatorer o.l.).

De fleste med litt peiling på vekttrening vil bruke minst en av de to følgende måtene å oppnå full fiberaktivering på (synes å huske det egentlig er tre, men kommer bare på to i farten som jeg bruker selv): Strebe mot maksimalt eksplosiv kontraksjon, og dets counterpart, supramaksimal eksentrisk trening.

For trådstarter (selvom denne tråden egentlig er noen måneder gammel nå) tror jeg han har fått svarene sine, men om jeg skal skrive det plaint på godt norsk så han slipper å lese våre lange innlegg: Det er en flott drøm, men en drøm likevel!
« Siste redigering: 10/09 - 2010, 21:10:12 av shabby » Loggført

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.891 sekunder med 18 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten