Vet ikke helt hvorfor jeg kaster meg ut i dette, men.. Jeg spiser jo for tiden en "moderatkarbodiet", blir vel det om ketogene dietter er "lavkarbo". Spiser 40-40-20.. Dette fungerer utmerket for meg, har mye trykk, mye energi, holder en grei vekt, blir mer utholdende osv.
Jeg er fornøyd med det, men det betyr ikke at jeg kan spise likt hele tiden. Kroppen min blir jo vant til til høye inntaket proteiner. Når jeg er ferdig med denne uke skal jeg halvere proteinene, for hver dag. Helt til jeg er nede på ca. 50-100 g om dagen, samtidig vil jeg øke karbohydratene. Dette skal jeg gjøre i to uker, før jeg går tilbake til normalen. Tror det vil være fordelaktig med tanke på hvor godt kroppen benytter seg av proteinet. Jeg vil derimot ikke gå så langt som å si at lite karbs er det eneste rette. I vår verden har vi hatt korn i i alle fall 6000 år. Vi har spist brød, vi har spist kjøtt og vi har spist frukt og grønt. Kjøtt er sunt, korn er sunt, frukt og grunt er sunt, sammen er det perfekt.
Ketogene dietter er jo for en som trener seriøst med tanke på å prestere i idrett hull i hodet. Du får null energi av det. Greit nok, det fungerer for dem som vil gå ned i vekt, men det er hovedsaklig pga kaloriunderskudd, akkurat som alle andre dietter, hvordan har det seg at de fleste bodybuildere ikke benytter seg av ketogene dietter? Det gir dem ikke energi til å trene hardt. Det trenger glukose, galaktose, maltrose osv. Jeg sier ikke at en ketogen diett ikke har sine fordeler med tanke på forbygging av sykdommer osv, men for prestasjon er det ikke bra.
Det blir dog med dette som med konspirasjonsteoriene rundt 11. september, mange setter frem påstander, men ingen av de bevises, det komme ny forskning hele tiden som sier ditt eller datt, ofte er denne forskningen betalt av selskaper som selger disse tingene, det er lite jeg stoler på i denne verden. Er dere for eksempel klar over hvor mye mere penger opplysningskontoret for kjøtt får enn opplysningskontoret for grønnsaker? De som har pengene lager sannheten i dagens samfunn.
EDIT:
Sjekket litt rundt denne Brett Hall, og utdanningsmessig er han høyt utdannet og burde vite hva han snakker om.
http://www.helium.com/users/151589 Vet ikke om jeg skal stole mest på han eller PlastBox..