Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
I under prikk, i God kronikk
Flere på hjemmesiden.
Siste fra treningsblogg.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/05 - 2012, 17:06:20

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
702950 innlegg i 57001 emner av 28857 medlemmer
Nyeste medlem: proger
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Artikler
| |-+  Iform.no
| | |-+  Frukt er sunt - året rundt!
« forrige neste »
Sider: [1] 2 3 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Frukt er sunt - året rundt!  (Lest 2473 ganger)
PlastBox
Sporty

RAAAWR!

Vis profil WWW E-post
« på: 02/12 - 2010, 14:56:44 »

Først og fremst, brødteksten:
Sitat
Samme hva enkelte lav-karb fanatikere skal ha deg til å tro, så er frukt sunt. Det har det alltid vært, og det kommer det alltid til å være.

Går det ann å være litt mindre ufin, takk? Jeg setter alltid pris på å bli kalt "fanatiker", det er nesten like moro som når folk legger ord i min munn (som at frukt er usunt)! Razz

Sitat
Frukt har en lav energitetthet (rundt 0,5 kal/g), noe som er fordelaktiv for å unngå overspising og medfølgende overvekt og fedme (1), samtidig som det har et veldig høyt innhold av vitaminer, mineraler, kostfiber, og ikke minst fytokjemikalier - som stadig blir gjenkjent for deres helsefremmende og sykdomsforebyggende egenskaper, spesielt mot hjerte-karsykdom og kreft (2, 3, 4).

Hvor skal man begynne..? For det første viser forsøk på forsøk på forsøk over det siste århundret (og observasjoner mye lengre tilbake i tid) at kalorirestriksjon fører til reduksjon i både fettvekt og muskelvekt. Når man da går tilbake til å spise mer (for, let's face it: ingen vil gå igjennom livet konstant sulten) går man opp igjen, fordi redusert muskelmasse betyr redusert forbrenning.

Karbohydrater fører også til blodsukkersvingninger, og et måltid uten noen som helst betydelig andel av fett og proteiner vil føre til rask blodsukkerstigning påfulgt av overkompensasjon på insulin-siden og medfølgende blodsukkerfall. Er det noe alle som har opplevd lavt/svingende blodsukker kan skrive under på så er det den sinnsyke ulvehungeren som kommer når kroppen faktisk tror den skal dø (noe som er skremmende nærtliggende når blodsukkeret faller).

Frukt inneholder forøvrig bortimot null vitaminer og mineraler. Klart, plukker du villepler eller frukt fra hagen så får du i deg endel men frukten vi kjøper i butikken er, som alt annet, laget for å tjene penger. Ergo: avlingen som vokser raskest og ser best ut er den som dyrkes videre. Dermed er "butikkfrukt" i hovedsak bare vann, fruktose og glukose, og noe kostfiber.

Spiser du appelsiner for å få i deg vitamin C..? Appelsiner inneholder 51.00 mg per 100g. Rød paprika inneholder 200.00 mg per 100g. Skal du ha mineraler og (vannløselige) vitaminer er det ét bud som gjelder: Spis grønnsakene dine! Brokkoli, blomkål, pepperfrukter (jada, jada, jeg vet det per definisjon er "frukt"), spinat, asparges, alt av bladgrønnsaker, osv.

Skal du ha fettløselige vitaminer også, slik at du slipper å bli feilernært? God idé! Hvor tror du fettløselige vitaminer befinner seg.. I frukt med null fettinnhold? Nei, selvsagt ikke. I fett, rødt kjøtt! Det mest vitamin- og mineralrike vi kan spise er innmat, som lever og nyrer. På en pen andreplass kommer (økologisk) rødt kjøtt, og deretter grønnsaker. "Butikkfrukt" er så lavt nede på listen over nyttige matråvarer at resten av deltagerne allerede er på etterfesten når frukt omsider krabber over målstreken.

Moralen i posten min? Frukt er godt! Frukt er enkelt! Frukt er bedre for deg enn sjokolade og potetgull! De aller fleste hadde nok hatt godt av å spise litt mer frukt.

Alikevel må man passe seg for denne typen logikk. Alkoholisme er mindre skadelig enn heroinisme. Kanskje man skal skrive artikkelen "Ethanol er sunt - året rundt!"?

Sitat
Samme hva enkelte avholds-fanatikere skal ha deg til å tro, så er alkohol sunt. Det har det alltid vært, og det kommer det alltid til å være.

Jeg vil nok en gang oppfordre iform.no til å holde noe oppsyn med artiklene sine. Folk får nok idiotisk feilinformasjon fra diettene i Allers og Norsk Ukeblad om de ikke også skal få det fra en av landets største treningssider.

Edit:

For de som tror en kalori er en kalori, eller at kalorirestriksjon er en sunn måte å gå ned i vekt på vil jeg anbefale følgende artikkel, som omhandler en av de mest nøyaktige, strengeste lang-tids studiene på kalorirestriksjon som noengang er gjort:

http://www.proteinpower.com/drmike/metabolism/is-a-calorie-always-a-calorie/

For deg som bare er ute etter å argumentere dine misinformerte, utdaterte syn fremfor å åpne øynene og kanskje lære noe nytt.. Kos deg med lavkalori-kroppen din:
« Siste redigering: 02/12 - 2010, 15:01:17 av PlastBox » Loggført

heipådu
Styrkeløfter

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #1 på: 02/12 - 2010, 16:07:39 »

Frukt inneholder forøvrig bortimot null vitaminer og mineraler.
Har du kilder på dette?
Det er klart at frukt som har blitt dyrket med sprøytemidler og fraktet over store avstander mister en del av sitt innhold av sporstoffer (dette gjelder også grønnsaker), men syns likevel du skyter over mål med dette utsagnet.

Dermed er "butikkfrukt" i hovedsak bare vann, fruktose og glukose, og noe kostfiber.
Selv om det finnes mer av enkelte vitaminer/mineraler i diverse andre matvarer, som lever f.eks. (lever inneholder forøvrig ikke c-vitamin og en del b-vitaminer), men det betyr ikke at frukt er en dårlig kilde til vitaminer/mineraler.

Som du selv skriver, så kan folk flest ha godt av å spise mer frukt, for fruktinntaket hos gjennomsnittsmennesket er absolutt ikke for høyt. Jeg er enig i at grønnsaksinntaket burde økes mer enn fruktinntaket, men det kan vi vel være enig i at er urealistisk?

Ser egentlig ikke grunnen til å slakte denne artikkelen, rent bortsett fra fanatikerkommentaren øverst.
Frukt spist i sin naturlige form inneholder fiber som gjør at blodsukkerstigningen ikke blir så høy som ved bearbeidet frukt (tørket f.eks.). Dette, samt at frukt er et utmerket alternativ til forskjellig snacks som er vesentlig værre for deg, mener jeg er en god nok grunn til å anbefale økt inntak av frukt til de aller fleste!
Loggført

"kosthold er kilo, trening er gram"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2139
fredarn
Sporty

Vis profil WWW E-post
« Svar #2 på: 02/12 - 2010, 16:20:31 »

Enig med ditt svar her, heipådu.

Vil kun legge til at fanatisker-kommentaren ikke var ment for alle som bedriver lav-karb, men det er en del lav-karb fanatikere som tror at alt som inneholder karbohydrater, inkl. frukt, er vanvittig usunt.

Men som sagt, dette gjelder naturligvis ikke alle.

Ellers ser det ut som du har litt missforståelser rundt karbohydrater og insulin, PlastBox, og jeg kan anbefale denne flotte artikkelserien fra James Krieger: http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=319

Frukt har et høyt vitamininnhold, der er det ingen tvil om, sjekk ut http://www.ars.usda.gov/main/site_main.htm?modecode=12-35-45-00

Og jeg har ikke skrevet at man skal få fettsyrene sine fra frukt, og jeg har ikke sagt noe mot kjøtt. Jeg er ingen vegetariener, og spiser mye kjøtt, fisk, fugl og egg.

Jeg har heller ikke skrevet noe om at man bør slange seg til et sykelig nivå.
« Siste redigering: 02/12 - 2010, 16:29:29 av fredarn » Loggført

Fredrik Gyllensten
Kostholds og Treningsveileder,
http://fredarn.com
PlastBox
Sporty

RAAAWR!

Vis profil WWW E-post
« Svar #3 på: 03/12 - 2010, 09:55:07 »

Kilder? Javisst. Næringsinnhold.no Sett diverse frukt opp mot grønnsaker og kjøtt, egg og ost. Frukt er noe av det minst matnyttige vi kam spise (snakker da om råvarer, ikke ferdigprodukter). Vil gjerne vite hva dere sammenligner med når dere sier "frukt har et høyt vitamininnhold". Uhm.. i forhold til hva? Smågodt? Kornprodukter? I så fall er vi enige. I forhold til alt man kan velge å spise..? Fullstendig feil.

Skal sjekke artikler om insulin når jeg kommer meg til en pc, men som en ernæringsinteressert type 1 diabetiker vil jeg påstå at jeg har rimelig stålkontroll på akkurat dette. Dog, en kan alltid lære noe nytt!

Lever inneholder forøvrig C-vitamin, men beskjedne mengder i forhold til brokkoli. Om kjøtt og innmat ikke inneholdt det lurer jeg fælt på hvorfor ikke hver eneste inuitt og Eskimo i verden er død av skjørbuk.

Og nei, jeg vet du ikke så noen skulle slanke seg så mye fredarn, men det forsøket hadde ingenting med slanking å gjøre. Målet var å se resultatet av en kalorifattig høykarbo-diett for å best mulig kunne bistå mennesker i krigsrammede land. Tilfeldigvis følger dietten Statens anbefalinger til folk som skal ned i vekt, på tross av alle de mindre hyggelige effektene av å sulte og feilernære kroppen. Smile
Loggført

fredarn
Sporty

Vis profil WWW E-post
« Svar #4 på: 03/12 - 2010, 10:27:34 »

Det meste av frukt har et høy vitamininnhold, samme hva du sammenligner med. Du kan naturligvis ikke regne dette par gram vare, det må regnes per kalori for å gi en rettferdig sammenligning.

Utsulting til et slikt nivå som du ser på bildet ditt vil resultare i massivt vekttap uansett hvor næringen kommer fra, men under ekstreme lav-kalori dietter er det meget lønnsomt med høye proteininntak, og om målet er absolutt raskest mulig vektnedgang bør også karbohydrater kuttes så og si helt ut, slik at man kan sørge for de essensielle næringsstoffene (aminosyrer og fettstoffer). Karbohydrater er ikke essensielt, vi kan fint leve uten, men det betyr ikke er det er optimalt uten karbohydrater, og i en normal diett mener jeg at vi bør benytte oss rikelig av de mange næringsrike karb-matvarene, som frukt, bær, grønnsaker, bønner, grove kornprodukter, poteter osv..
Loggført

Fredrik Gyllensten
PlastBox
Sporty

RAAAWR!

Vis profil WWW E-post
« Svar #5 på: 03/12 - 2010, 12:03:51 »

Det meste av frukt har et høy vitamininnhold, samme hva du sammenligner med. Du kan naturligvis ikke regne dette par gram vare, det må regnes per kalori for å gi en rettferdig sammenligning.

Utsulting til et slikt nivå som du ser på bildet ditt vil resultare i massivt vekttap uansett hvor næringen kommer fra, men under ekstreme lav-kalori dietter er det meget lønnsomt med høye proteininntak, og om målet er absolutt raskest mulig vektnedgang bør også karbohydrater kuttes så og si helt ut, slik at man kan sørge for de essensielle næringsstoffene (aminosyrer og fettstoffer). Karbohydrater er ikke essensielt, vi kan fint leve uten, men det betyr ikke er det er optimalt uten karbohydrater, og i en normal diett mener jeg at vi bør benytte oss rikelig av de mange næringsrike karb-matvarene, som frukt, bær, grønnsaker, bønner, grove kornprodukter, poteter osv..

Du er nå engang søt da. "Jeg mener" har ingen relevans. "Jeg mener at saldoen på kontoen min er på rundt 50.000kr", men akk nei, den ligger nok betydelig lavere. Wink

Men fleip til side, du har noe rett! Bær er noe av det sunneste i verden. Forholdsvis lavt karbohydratinnhold, samt et tonn antioksidanter og andre godsaker. Bønner er heller ikke værst, og frukt er bedre enn det mange mennesker spiser. Dog må jeg spørre, gadd du i det heletatt å glo litt på www.næringsinnhold.no? Potet og kornprodukter, uansett hvordan du tilbereder, serverer og selger det er ikke sunt, noe mer enn sukkervann er sunt.

Ser vi bort fra de skadelige virkningene av å konstant ha mye insulin i blodet (inflammasjon, høye nivåer av VLDL-kolesterol og triglycerider, høyt blodtrykk, overvekt, insulinresistens, the list goes on) så har vi fortsatt mange gode grunner til å ikke spise f.eks. brødmat. De fleste kornsorter inneholder proteiner kroppen ikke skal ha og ikke klarer å bryte ned. Hos de fleste går disse ut bakveien, men hørt om Leaky gut syndrome? Kronisk utmattelsessyndrom, fibromyalgi, noen typer reumatisme.. alle plager som antas å komme fra inntak og opptak av fuglemat,

Et stadig økende fjell av forskning viser at det faktisk er totalt unødvendig å spise noe som er.. vel.. totalt unødvendig for kroppen. Merkelig, eh? Det eneste karbohydrater bidrar til er rask, tom energi og oppfeiting før vintersesongen akkurat slik man ser i f.eks. bjørner hvert år. Vi lagrer når insulinet stiger, så vi kan bruke opplagret fett når vi ikke har karbohydrater tilgjengelig. Fullstendig logisk fra et historisk og antropologisk ståsted, og også backet 100% av enkle vitenskapelige fakta. Er insulinnivåer høye kan ikke energi frigjøres fra fett, er insulinnivåe lavt økes glukagonvinået som stimulerer nedbryting av fett og frigjøring av energi.

Dette ble en uhensiktsmessig lang post. Sjekk næringsinnhold.no så ser du, svart på hvitt, at frukt er svært lite matnyttig i forhold til andre matvarer både når det kommer til fiber, vitaminer, mineraler, proteiner og fett. Det inneholder kort og godt veldig lite annet enn karbohydrater (hvorav en stor andel er fruktose). Dermed er argumentasjonen fra din side redusert til "Jeg mener at.." som overhodet ikke på noen måte er godt nok for en artikkel på norges største treningsside.
« Siste redigering: 03/12 - 2010, 12:08:47 av PlastBox » Loggført

Madqar
Beryktet

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 03/12 - 2010, 12:27:42 »

Hei bittersweet Smile

Du har rett i at grønnsaker har mye vitaminer ift frukt. Det er lett å se på nærinsinnhold.no.

Du skriver at at paprika inneholder 200mg C-vitaminer og appelsin bare 50mg. Det gjør det, men etter å ha søkt opp ligger daglig anbefalt inntak av C-vitamin på under 100mg. Når man trener og er aktiv trenger man sikkert mer, men jeg går ikke og tar meg en paprika i stedet for en appelsin når jeg får lyst på noe. Gidder ikke bli fanatisk og ser ikke poenget med å overdosere meg selv på vitaminer heller.

Man må være realistisk. Selv om jeg ikke alltid gjør de "beste" valgene i matveien, fungerer de valgene jeg tar godt nok. Jeg kunne spist mer grønnsaker, men føler meg bra og holder meg stort sett frisk likevel. Frukt spiser jeg med god samvittighet Wink
Loggført

Alder/Høyde/Vekt: 23/182/75

# Imagination is everything. It's the preview of life's coming attractions. #
_A. Einstein_
heipådu
Styrkeløfter

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #7 på: 03/12 - 2010, 12:32:44 »

Vitamin C finnes i de fleste vev i kroppen, men i ubetydelige mengder. Men dersom du spiser mye av noe, så vil det likevel utgjøre en betydelig kilde. Frukt og grønnsaker er overlegne kilder.
På samme måte har poteten tradisjonelt sett bidratt med ca 8% av proteininntaket her i landet, uten at poteten er noen utpreget proteinkilde av den grunn.

Du sier at næringsinnholdet i frukt er blitt så dårlig, pga måten det dyrkes på. Dette gjelder vel grønnsaker i akkurat samme grad?
Det er ingen som argumenterer mot at grønnsaker er en bedre kilde til vitaminer/mineraler enn frukt, men folk flest velger likevel frukt pga smaken.

Poteten, som du sammenligner med sukkervann inneholder blant annet:
vitamin c, Folat, Niacin, natrium, kalium, magnesium, fosfor og sink.
Sier ikke at det ikke  finnes bedre kilder til dette, bl.a. sjømat inneholder mer av de fleste av disse, men å si at poteten ikke er sunnere enn sukkervann er en ganske grov bom.

Når det gjelder kornprodukter er jeg mer enig med deg, mest fordi de fleste kornproduktene er laget med raffinert mel, der fiberet er fjernet.
Loggført

BeWell
Friskus
**

Vis profil WWW
« Svar #8 på: 03/12 - 2010, 15:42:49 »

Hvorfor velge dette framfor grønnsaker?

Loggført
BeWell
Friskus
**

Vis profil WWW
« Svar #9 på: 03/12 - 2010, 15:47:49 »

Ellers ser det ut som du har litt missforståelser rundt karbohydrater og insulin, PlastBox, og jeg kan anbefale denne flotte artikkelserien fra James Krieger: http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=319

Jeg ville ikke brukt denne artikkelen som noen referanse på kunnskap om insulin.

Loggført
fredarn
Sporty

Vis profil WWW E-post
« Svar #10 på: 03/12 - 2010, 17:22:09 »

Jeg ville ikke brukt denne artikkelen som noen referanse på kunnskap om insulin.

Det er er en meget god artikkelserie.
James Krieger er en annerkjent forsker, han har en master i både 'nutrition' og 'Exercise Science', og en rekke andre dyktige innen ernæring har nevnt han i meget positiv forstand, inkl. Alan Aragon og Martin Berkhan.
Artikkelen jeg refererte til er også meget godt referert, og Krieger har både i denne såvel som andre artikler vist at han har en meget god forståelse for kritisk analysering av forskningsstudier - noe som er logisk; han er en forsker.

PlastBox:
Og å si at det ikke finner noe sunt i matvarer som kornprodukter og poteter, er tullball. Disse matvarene har stått (og står fortsatt) for hovedinntaker av næring for en rekke friske folkegrupper. Jeg sier ikke at poteter eller korn er det sunneste du kan spise, men det betyr ikke at det må unngås. Om du kun ønsker å spise grønnsaker, kjøtt og fisk - kjør på! Men det vil gå på stor bekostning av ditt sosialliv, og eventuelle helsefordeler er spekulative på det beste.

For mer informasjon om poteten, kan jeg anbefale denne artikkelserien fra Stephan Guyenet:
1) http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/09/potatoes-and-human-health-part-i.html
2) http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/09/potatoes-and-human-health-part-ii.html
3) http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/10/potatoes-and-human-health-part-iii.html

Og hva jeg mener er absolutt relevant når du diskuterer med meg, selv med referanser til all verden forskning vil en persons mening alltid være noe subjektiv, man kan plukke ut deler av studier til å forklare så og si hva man ønsker - samme hvor tullete det måtte være, og det er også hva svært mange gjør.
Loggført

Fredrik Gyllensten
heipådu
Styrkeløfter

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #11 på: 03/12 - 2010, 17:27:56 »

-variasjon/trivsel
-smak

Vi er ikke uenig, men jeg ser absolutt grunner til at folk velger frukt foran grønt, på samme måte som folk velger forskjellige typer kjøtt og fisk, selv om kanskje en type kjøtt er bedre for deg enn annet.
Loggført

BeWell
Friskus
**

Vis profil WWW
« Svar #12 på: 03/12 - 2010, 22:45:16 »

Det er er en meget god artikkelserie.
James Krieger er en annerkjent forsker, han har en master i både 'nutrition' og 'Exercise Science', og en rekke andre dyktige innen ernæring har nevnt han i meget positiv forstand, inkl. Alan Aragon og Martin Berkhan.
Artikkelen jeg refererte til er også meget godt referert, og Krieger har både i denne såvel som andre artikler vist at han har en meget god forståelse for kritisk analysering av forskningsstudier - noe som er logisk; han er en forsker.

På en måte er det dette som er problemet, manglende klinisk erfaring. Jeg har tatt valget å forholde meg til de som har denne erfaringen, og som gjennom det kan dokumentere hva som fungerer eller ikke. Det er mye vi ikke vet om insulinets virkning på kroppen, men gjennom å se hvordan det fungerer i praksis kan man anta hvordan det må være.

Så vidt jeg vet finnes det heller ingen holdbare studier som viser at insulin er et "uskyldig" hormon i en rekke av de problemene vi kan få med kroppen, tvert i mot vil jeg si. Jeg vet ikke om mange innen ernæring som f.eks er uenig i at stabilt blodsukker er viktig for helsen vår (selv om man ikke er lavkarbo tilhenger). Og grunnen til at det er viktig er at insulin i for høye nivå over for lang tid er skadelig.

Loggført
BeWell
Friskus
**

Vis profil WWW
« Svar #13 på: 03/12 - 2010, 22:48:33 »

-variasjon/trivsel
-smak

Vi er ikke uenig, men jeg ser absolutt grunner til at folk velger frukt foran grønt, på samme måte som folk velger forskjellige typer kjøtt og fisk, selv om kanskje en type kjøtt er bedre for deg enn annet.

Ja jeg er også enig i dette. For folk flest er det jo også uproblematisk. Smile
Men vi spiser utrolig lite grønnsaker i dette landet sammenlignet med andre land.

Loggført
fredarn
Sporty

Vis profil WWW E-post
« Svar #14 på: 04/12 - 2010, 01:07:44 »

-variasjon/trivsel
-smak

Ja jeg er også enig i dette. For folk flest er det jo også uproblematisk. Smile
Men vi spiser utrolig lite grønnsaker i dette landet sammenlignet med andre land.

Kun ut av interesse; har du noen kilde for den påstanden?
Loggført

Fredrik Gyllensten
Sider: [1] 2 3 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.509 sekunder med 17 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten