Energifordelingen din er som følger:
Protein: 74 E%
Fett: 14 E%
Karbohydrater: 12 E%
Energiinnholdet er 885 kcal.
Nå har jeg regnet med standard porsjonsstørrelser.
Som en gutt på 86kg så burde du starte dietten din på MINIMUM 2200kcal (kroppsvekt*26), og tilogmed dette er i minste laget.
Proteininntaket ditt er allerede på over 2g/kg, så her trenger du ikke å øke mer. Prøv å øke fettinntaket ditt, slik at du kommer opp i minst 2200kcal, dette tilsvarer at du inntar ca 145g fett i tillegg til det du gjør nå. Noe av dette kan du erstatte med karbohydrater.
Kostholdet ditt inneholder per i dag ca 16g fett og 25g karbohydrater. Dersom du øker dette til ca 150g fett og 60g karbohydrat, så begynner du å nærme deg noe.
Øke fettet:
Begynn med å spise hele egg, drit i å kaste plommen. Det er i plommen mesteparten av næringen sitter, og uten plommen er ikke proteinkvaliteten like god.
Kjøp deg en god olivenolje som du kan helle over tunfisken.
Kjøp kylling med skinn i stedet for kyllingfilet. Dette er billigere, mer næringsrikt og smaker bedre.
Spis fet fisk.
Spis nøtter som snacks eller som tilbehør til middag.
Øke karbohydratene:
Øk på grønnsakene! 100g grønnsaker er ingenting i løpet av en dag!
Kjøp inn frosne bær som du tiner opp porsjonsvis.
Legg gjerne til litt mer frukt enn du gjør nå.
Den dietten du holder på med nå vil jeg sterkt fraråde deg å holde på med. En såkalt PSMF-diett er anbefalt å holde på med i maksimalt 10 dager, og er i hovedsak for sterkt overvektige.
Jeg kan garantere deg at om du over tid ikke spiser mer enn ca 900kcal om dagen, så kommer du til å miste mye muskler, og kroppen vil tviholde på det fettet den har.
Her kan du regne ut din estimerte basalmetabolisme (den energien du bruker dersom du ligger i ro hele dagen):
http://www.nafwa.org/schofield.phpAll aktivitet kommer i tillegg til dette.