Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
Mistet helsen, fikk frelsen
Flere på hjemmesiden.
Siste fra treningsblogg.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/05 - 2012, 17:23:56

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
702950 innlegg i 57001 emner av 28857 medlemmer
Nyeste medlem: proger
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Helse & velvære
| |-+  Skader og smerter
| | |-+  smerter i kne ved belastning
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: smerter i kne ved belastning  (Lest 1988 ganger)
Kireøks
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 18/05 - 2011, 14:59:48 »

Hei dere.

Kan starte med aa fortelle litt om meg selv:

Har trent styrke i 5 aar ca. trent veldig forsiktig, og gradvis oekt vekten paa stanga.

Har ogsaa i 4 aar jobbet som elektriker. da staar man ofte  i gardintrapp, og av og til nede paa kne ogsaa.

Har siste maaneden opplevd svake smerter i kne ved kneboey, kun i det venstre. Selv tenkte jeg at det gaar nok over av seg selv. Naa  i sist uke loeftet jeg 170kg markloeft, ingen smerter eller noenting. Saa spilte jeg fotball med kompisene dagen etterpå, varmet opp i 5-7 mins, kjenner at det er litt vondt i venstre kne. vi spiller, det blir en del loeping.. blir svett og sliten.. vi stanser litt, kanskje 30 sekunder.. saa skulle vi starte igjen, jeg setter igang til aa loepe.. men saa kjenner jeg at plutselig kommer den svake smerten som var foer, kjempe sterkt.. jeg stopper opp med en gang. gaar forsiktig til siden.. kjenner at beinet er vondt aa bøye, saa vondt at jeg ikke klarer å bøye det helt til. opplevelsen nå er som når man har fått muskelstrekk: for å bøye beinet ut igjen så må jeg liksom strekke det langsomt ut pga det stivner litt til på en maate.

bestemmer meg der og da for aa avslutte fotballkvelden. unngaar aa belaste kneet saa mye som mulig etter det.

Neste dag kjennes det greit nok ut, jeg kan gaa greit. men kjenner at belaster jeg beinet mens det er i boey, gjoer det straks vondt.

Hendelsen skjedde sist onsdag: 11/5 kl. 1930.

Naa er det onsdag 18/5.. kjenner ting er bedre, men er fremdeles smerter ved belastning under boeyd bein.

Hva gjoer jeg naa? Hvor lenge maa jeg vente til aa trene bein og markloeft? Hva kan det vaere at jeg feiler? Er det alvorlig? Kan meddele at jeg ikke er flink til aa toye ut etter trening. har i det siste toyd ut bakside laar litt.. men vil si at jeg er ganske stiv.

Haaper noen kan hjelpe meg! Sad
Loggført
Kris75
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 26/05 - 2011, 16:52:18 »

Hmmm....

Jeg er ingen ekspert, men dette høres jo faktisk litt ut som min egen kneskade.

Prøv å beskriv akkurat hvor i kneet du har vondt.

Les opp om hoppekne eller "jumpers knee". Det kan høres litt sånn ut i alle fall.

I så fall anbefaler jeg deg å ta deg med ro i LANG tid. Jeg har hatt denne skaden kronisk i over 4 år nå. Ta kneskader veldig seriøst.
Loggført
Kireøks
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #2 på: 16/06 - 2011, 22:27:34 »

Hmm, okey..

trente forsiktig bein noen uker naa ( beinpress, beincurl..short range of motion).. tok kneboy for foerste gang for to uker siden  lette vekter 50kg x30 repp, 3 sett.. varmet godt opp. gikk greit, men svak smerte.

trente benk sist uke, klarte da merkelig nok å anstrenge meg såpass, at jeg liksom "flekset" det låret jeg har vondt i på en snodig måte.. kjente da den smerten veldig godt.. etter det har jeg falt litt tilbake i bedringen..  altså jeg kan gå fint og slikt, men kjenner det straks i knebøylignende situasjoner.. kjenner under skrivende stund veldig svakt ubehag i kneet når jeg sitter med kneet bøyd i lengre tid (7mins +)

Hva kan jeg gjoere av trening og ikke boer gjoere

Loggført
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

toyotamr22001@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #3 på: 17/06 - 2011, 13:44:50 »

Hvor sitter smertene?
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Konkurrerende utøver i styrkeløft
Godkjente stevneperser:
KB285kg   BP172,5kg   ML270kg

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,51323.msg842417.html#msg842417 bildeprofil\dagbok Smile
BeWell
Friskus
**

Vis profil WWW
« Svar #4 på: 17/06 - 2011, 17:56:57 »

Kneproblemer skyldes oftest dysfunksjonell hofte/bekkenmuskulatur som gir ekstra/feil belastning på kne. Fungerer hofta som den skal fungerer knærne. Sjekk for ubalanse, stramme muskler, svake muskler, skjevheter...osv..
Loggført
Kireøks
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #5 på: 18/06 - 2011, 11:01:09 »

naar smerten er som aller verst, saa foeles det ut som inni kneet i senter. kan ogsaa av og til kjenne svak smerte over kneskaalen og paa toppen av kneskaalen.

naa kan jeg gaa fint i trapper og har gjort det i noen uker naa, faktisk kan jeg ta lange trappesteg ogsaa.

for aa provosere fram smerten best mulig for meg, saa er det aa gjøre noe som kan minne om knebøy. markløft lignende bevegelser provoserer også. tok en test nå og bare gjorde 1 repp knebøy her i rommet ved pc'n. gikk helt fint og uten smerter, men jeg tror ikke jeg skal gjøre det mer og heller vente..

men som kanskje er lurt å nevne igjen; jeg er ganske stiv i beina. nesnten som at folk kikker på meg når jeg tøyer ut Razz.. så jeg eksperimenterer  litt med det også, prøve å bli mykere
Loggført
Kireøks
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #6 på: 18/06 - 2011, 11:02:32 »

kan også legge til at jeg bruker slike halvbillige sandaler på treninga som ikke sitter skikkelig stramt nok.. kan det ha noe å si?
Loggført
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

Vis profil E-post
« Svar #7 på: 18/06 - 2011, 11:23:51 »

Kneet er jo et komplekst ledd så for å finne ut hva som feiler deg må du nesten gå til en mauelterapaut for å få det undersøkt. Men det kan høres ut som du har Patella femoralt smertesyndrom. For å minimere smertene ved knebøy burde du først og fremst stoppe all vanlig knebøy og starte med rehabilitering. Smertene kommer av ugjevn styrkefordeling i quadriceps som gjør at kneet blir trekt feil og ikke "følger sporet sitt" Dette gjør at det kommer bruskdannelse ect som gjør at du får vondt. noen tips er: å presse ut knærne til siden når du bøyer så du aktiverer hamstrings og gluteus mer, dette gir deg et mer stabilt løft og gjør så du ikke får en overpronasjon i bunnen av løftet (knærne vandrer innover\mot hverandre). Du burde ha fokus på å styrke kneeets rotatormusklatur som sitter i gluteus(Rumpa).

her er en genial øvelse: http://www.youtube.com/watch?v=QY9RGQ9Y3bg

Men du burde virkelig komme deg til en mauellterapaut.
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Godkjente stevneperser:

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,51323.msg842417.html#msg842417 bildeprofil\dagbok Smile
Kireøks
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #8 på: 18/06 - 2011, 15:25:37 »

Veldig interessant svar!

Jeg er jo mye sterkere i markloeft enn kneboey, vet ikke hva jeg makset i kneyboey men tok 3sett 10 rep ved 100 kg, men i markloeft tok jeg 180kg, kanskje klart mer ogsaa.. men faar dra meg bort til en mauellterapaut som du nevner, da vet jeg hvertfall hva jeg skal nevne for fastlegen min Smile
Loggført
Kireøks
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #9 på: 03/11 - 2011, 22:54:12 »

Kneet er jo et komplekst ledd så for å finne ut hva som feiler deg må du nesten gå til en mauelterapaut for å få det undersøkt. Men det kan høres ut som du har Patella femoralt smertesyndrom. For å minimere smertene ved knebøy burde du først og fremst stoppe all vanlig knebøy og starte med rehabilitering. Smertene kommer av ugjevn styrkefordeling i quadriceps som gjør at kneet blir trekt feil og ikke "følger sporet sitt" Dette gjør at det kommer bruskdannelse ect som gjør at du får vondt. noen tips er: å presse ut knærne til siden når du bøyer så du aktiverer hamstrings og gluteus mer, dette gir deg et mer stabilt løft og gjør så du ikke får en overpronasjon i bunnen av løftet (knærne vandrer innover\mot hverandre). Du burde ha fokus på å styrke kneeets rotatormusklatur som sitter i gluteus(Rumpa).

Har nå brukt snart over 4000kr på fysioterapeut. Og hun kom fram til det du nevner her. Nå er det å styrke innersiden av lårmuskelen, samtidig som jeg tøyer ut forside lår.  Vet emnet er gammelt, men det at jeg bekrefter og opplyser løsningen kan jo hjelpe andre Smile Eneste positive med denne skaden er at jeg passer de fine buksene mine igjen hehe, men man lærer så lenge man lever, og hvertfall i denne sporten!!
Loggført
John Gunnar Oppheim
Sporty

johngunnar@live.no
Vis profil WWW E-post
« Svar #10 på: 04/11 - 2011, 06:35:08 »

Har du heftet og behandlingsopplegget innenfor belastningsskader som trim.no har liggende ute i shoppen? Jeg anbefaler deg å ta en kikk på det. ellers kan jeg hjelpe deg direkte dersom du kontakter meg på oppheim@trim.no
Loggført

Ta kontakt på oppheim@trim.no og få personlig hjelp og bistand. Nettsted: http://trim.no
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

Vis profil E-post
« Svar #11 på: 04/11 - 2011, 07:47:04 »

Har nå brukt snart over 4000kr på fysioterapeut. Og hun kom fram til det du nevner her. Nå er det å styrke innersiden av lårmuskelen, samtidig som jeg tøyer ut forside lår.  Vet emnet er gammelt, men det at jeg bekrefter og opplyser løsningen kan jo hjelpe andre Smile Eneste positive med denne skaden er at jeg passer de fine buksene mine igjen hehe, men man lærer så lenge man lever, og hvertfall i denne sporten!!

kjipt at du måtte bruke så mye penger på det før de fant ut hva problemet var. min manuell terapaut fant det ut etter bare et par ganger...
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Godkjente stevneperser:

saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

Vis profil E-post
« Svar #12 på: 04/11 - 2011, 07:47:54 »

http://www.youtube.com/watch?v=O-dkIeMYxDU

her er noen fler øvelser du kunne tatt i bruk Smile
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Godkjente stevneperser:

Kireøks
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #13 på: 04/11 - 2011, 19:30:36 »

Takker! Very Happy Skal teste de når jeg er frisk nok Smile
Loggført
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

Vis profil E-post
« Svar #14 på: 04/11 - 2011, 22:40:13 »

antagelig er det trekket i vastus lateralis som er overdrevent, så foamroller over vil hjelpe litt med å avlaste trekket. Taping av patella vil også hjelpe veldig mye! (du taper fra utsiden av kneet og innover mens du drar patella innover så den holder seg der under knebøy)

Lykke til Smile
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Godkjente stevneperser:

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.541 sekunder med 16 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten