Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
Kjell, you ain`t going to hell
Flere på hjemmesiden.
Siste fra treningsblogg.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/05 - 2012, 18:04:22

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
702950 innlegg i 57001 emner av 28857 medlemmer
Nyeste medlem: proger
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Trening - Strongman & styrkeløft (Moderatorer: Tonks, Jooooohn)
| | |-+  Har litt problemer med å forstå her
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Har litt problemer med å forstå her  (Lest 869 ganger)
Krav_maga91
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« på: 24/11 - 2011, 20:20:45 »

Hei!

I dag hadde jeg beindag, tok 2x190kg i knebøy hvor jeg gikk ned til paralelt med gulvet.. Men jeg klarer ikke mer enn 120kg i markløft, sånn som jeg har forstått det, så er det vanlig at man tar mer i mark enn bøy.. Jeg vet ikke hva som er galt:p det er ikke formen min på markløft ihvertfall, heller ikke på bøy..

Noen som har tips/ forklaringer?
Loggført
aslak
Tungvekter

Upersonlig Gymlærer

Vis profil
« Svar #1 på: 24/11 - 2011, 20:46:05 »

Det er vanskelig å se om  man er paralll i et speil, og mange stopper et godt stykke før. når det er sagt, så finnes det mange som løfter mer i bøy enn i mark, det handler også litt om kroppsfasong. En kropp som gir deg kort løftebane er viktig, korte bein er bra i bøy, men henger ofte sammen med korte armer, som gir lengre løftebane i mark.
Loggført
Krav_maga91
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 24/11 - 2011, 21:55:33 »

Det er vanskelig å se om  man er paralll i et speil, og mange stopper et godt stykke før. når det er sagt, så finnes det mange som løfter mer i bøy enn i mark, det handler også litt om kroppsfasong. En kropp som gir deg kort løftebane er viktig, korte bein er bra i bøy, men henger ofte sammen med korte armer, som gir lengre løftebane i mark.

Kan stemme i mitt tilfelle.. Jeg er 1.85 m , har like lange bein som en på 170-175, men jeg har lange armer
Loggført
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

toyotamr22001@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #3 på: 24/11 - 2011, 23:54:00 »

Kvartbøy!! Sad
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Konkurrerende utøver i styrkeløft
Godkjente stevneperser:
KB285kg   BP172,5kg   ML270kg

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,51323.msg842417.html#msg842417 bildeprofil\dagbok Smile
Krav_maga91
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #4 på: 25/11 - 2011, 06:47:51 »

Som sagt så går jeg ned til lårene er parallellt med gulvet...
Loggført
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

Vis profil E-post
« Svar #5 på: 25/11 - 2011, 07:57:49 »

Da må du gå dypere Smile
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Godkjente stevneperser:

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,51323.msg842417.html#msg842417 bildeprofil\dagbok Smile
Krav_maga91
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 25/11 - 2011, 12:06:00 »

Pleide å gå ned til rumpa treffer hælen før, men i ettertid så har jeg sluttet med det, fordi når du går dypere enn parallelt med gulvet, tar du stresset vek fra musklene og plasserer de bl.a på knærne som aldri er en god ting, og da dette spesielt når du skal opp til startposisjon igjen
Loggført
Randy
Moderatorteamet

Nothing worth having comes easy!

Vis profil
« Svar #7 på: 25/11 - 2011, 13:15:04 »

Pleide å gå ned til rumpa treffer hælen før, men i ettertid så har jeg sluttet med det, fordi når du går dypere enn parallelt med gulvet, tar du stresset vek fra musklene og plasserer de bl.a på knærne som aldri er en god ting, og da dette spesielt når du skal opp til startposisjon igjen

ehm...
Loggført

Mvh Randy
shabby
Småsterk

Aspirerende bodybuilder

Vis profil
« Svar #8 på: 25/11 - 2011, 13:59:50 »

Uffameg, er så lei av vranglære. Sad Det er faktisk gjort ganske omfattende forskning på knebøy fordi alle er så redde. Det er kun étt scenario der det ikke er gunstig å gå dypt, og det er om du ikke holder igjen nok på vei ned, og smeller hamstrings inn i leggmuskulaturen din helt nederst i løftet. Da kan du få kjipe rotasjonskrefter i kneleddet. Men jeg kjenner ingen som gjør det, og så sant du holder igjen kan du fint gå ass to the grass uten å tenke på noe som helst.

Blir rart å si at du tar vekk stresset fra muskelen når ROM øker og du setter musklene på enda større strekk. Om noe øker stresset.

http://www.exrx.net/Kinesiology/Squats.html har en meget godt oppsummering av tanker og studier rundt knebøy, og burde leses av de som interesserer seg, tar 10 min.

Om du har sett en baby løfte noe tungt vet du hvor naturlig en squat faktisk er. Vi er bygget for å sette oss på huk og reise oss opp igjen. Noen bedre enn andre. Speaking of hvor langt ned du skal gå mens du ser i speilet, jeg går ofte til jeg kan se rumpen min tippe under knærne, det kan man se forfra om du står bredt nok, da er jeg akkurat forbi godkjent løft og har en fin ROM.
Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

Vis profil E-post
« Svar #9 på: 25/11 - 2011, 15:51:33 »

Du vet det at når du går under paralell så vil mesteparten av belastningen fra kneleddet videreføres til hofteleddet.. så skal du ha mindre stress på knær må du gå dypere.
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Godkjente stevneperser:

Krav_maga91
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #10 på: 25/11 - 2011, 16:58:42 »

Som sagt så pleide jeg å gå helt ned på bøy, men var en bra trent fyr på gymmet som sa det kunne skade knærne i lengden og at jeg heller burde gå ned til parallell før eg går opp igjen. Jeg tok rådet hans da, siden han var ganske bra trent og virka som han kunne noe.. Var aldeles ikke meningen å gi ut feil kunnskap hvis det var sånn dere oppfattet det..
Når det er sagt , så burde jeg skjønt at ham fyren ikke var så flink som eg trodde.. Så han flere ganger med 6-7 plater på hver side hvor han knapt gikk ned 15 cm

Men da får jeg gå tilbake til gamle formen og ass2heels igjen da:)

Tror noe av grunnen til at jeg er så sterk i bøy i forhold til mark er ar jeg fra liten av alltid har hatt dinosaurbein...akkurat nå måler lårene mine en 72cm, og det er minimalt med fett

Loggført
saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

Vis profil E-post
« Svar #11 på: 25/11 - 2011, 18:51:58 »

Mange som har gått på den blemma! Pep Guardiola er ikke verdens beste fotballspiller lenger, men han er alikevel en av de som kan mest om fotball Wink ser poenget?

Ellers er er jo knall bra at du gunner på med dypebøy og gratulerer med fremgangen du har hatt! Snart har du like store lår som meg :O

Lykke til videre Smile
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Godkjente stevneperser:

StenDA
Beryktet

Never give up!

Vis profil E-post
« Svar #12 på: 27/11 - 2011, 22:57:34 »

Enda et liv reddet fra kvartbøyens skjebne! Smile
Loggført

Min treningsdagbok:

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,52163.0.html

"Plan your work, and work your plan" (Big George Foreman)
Chr1st1an
Avhengig

^^

christian-thesen@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #13 på: 26/02 - 2012, 12:54:25 »

Lite innskudd fra meg her:

Når det gjelds markløft aktiverer jo dette litt andre muskler enn knebøy gjør. Du vil blant annet treffe bakside lår mer, rygg, armer, skuldre, også videre. Så spørsmålet er jo om for eks bakside lår henger like bra med som resten?
Og er kjernen sterk nok?  ( det burde den være med så mye vekter i bøy dog)

Andre faktorer som kan spille inn:

grep? syns du vektene er lett å holde? Klarer du lefte mer med omvendt grep og/eller kalk eller (gud forby) reimer?

"Guttser" du nok? Markløft er en veldig psykisk krevende øvelse. Viss du kan skrive under på at formen er bra og at du ikke løfter om du virkelig kjenner at dette ikke går, så burde du prøve å legge på litt vekter å se om du faktisk får de opp:-)

Forøvrig kunne kanskje en film av formen din osv, hjulpet litt til gutta boys her, samt en utdypning på om du tror resten av kroppen din følger knebøy styrken din?Smile

Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.517 sekunder med 17 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten