Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
Cage Age
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
22/05 - 2012, 01:16:12

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703036 innlegg i 57008 emner av 28866 medlemmer
Nyeste medlem: pølsaporsgrunn
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Medlemmenes sider
| |-+  Slanke/ Deffebilder
| | |-+  Stram mage for første gang?
« forrige neste »
Sider: [1] 2 3 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Stram mage for første gang?  (Lest 2467 ganger)
Vagary
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 23/01 - 2012, 17:11:57 »

Hei!

Alder: 17
Vekt: 82,5kg
Høyde 1,73m

Jeg har alltid vært litt "dvask" i magen, og har hatt lyst til å gjøre noe med det så lenge jeg kan huske. Nå har jeg begynt å spise havregryn til frokost, og knekkebrød med skinke til lunsj. Jeg har også begrenset brus og godteri-inntak. Da jeg så at vekten hadde sunket fra 85kg til 82,5, ble jeg motivert nok til å endre livsstilen min for å bli mer fornøyd med meg selv. 

Da lurer jeg på om jeg kan få noen tips i matveien og angående trening til en 17år gammel gutt, når målet er stram og fin mage. Jeg har allerede begynt å jogge en 45min+ joggetur 3  ganger i uka, og skal trene fast på helsestudio noen dager. Anbefalinger? ALT av informasjon tas imot med åpne armer. Dette er jeg nokså uerfaren med.

Men da tar jeg første joggetur denne uken! Vi snakkes!

PS: Jeg kommer til å laste opp et bilde + nåværende vekt hver fredag fremover.
Loggført
Arotha
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 27/01 - 2012, 09:22:36 »

Spis sunt, små porsjoner men ofte, spis mindre kalorier enn det kroppen din forbrenner dersom vektnedgang er målet ditt, og begynn å tren styrke. Lykke til Smile
Loggført
goatmxx
Beryktet

Sparta Warriors

morten@degernes.com
Vis profil E-post
« Svar #2 på: 27/01 - 2012, 10:17:23 »

Veldig bra! Smile

Mitt tips er å trene litt funksjonell styrke. Dersom målet ditt er å få en sunn og frisk kropp, med stram mage og passelig med muskler. Hvis senteret ditt har slynger/ringer osv. og kanskje har noen fellestimer i det, er det superslitsomt og tøft. Støl i mange dager Smile  Kanskje ikke noe å ønske seg, men du hverden som det hjelper.

Skal ikke nekte deg å trene noe som helst, men du kan med fordel tenke gjennom hva som er målet. Du sier stram mage, og nevner ikke noe "bli svær" o.l. Så da tenker jeg litt slik som jeg selv ønsker. Jeg syns det er kult med folk som tar 30 hangups, 100 pushups og 1 beins bøy osv. Er ikke like "nødvendig" å ta 250 kg i markløft og 150 kg i benken.

Det kommer an på hva slags helsestudio du trener på, men hvis det er et seriøst senter med dyktige treningsveiledere så kan du hente ganske mye ut av et senter. Det viktige er at du har klare målsetninger.

Som Arotha skriver så må du fortsette ned i vekt. Uten å si noe spesielt om kroppsammensetningen din, vil jeg tro, ut i fra høyden din at du kan fint veie 70 kg uten å bli syltynn. Ut i fra bildet ditt ser det også slik ut.

Enkle tips er:
- bytt ut brød med knekkebrød (det ser jeg du allerede har gjort)
- proteiner til hvert måltid (melk til frokost, kjøttpålegg, egg osv.)
- grønnsaker (metter godt og har lite kalorier. Nødvendig for å ungå sult)
- masse vann (fjerner søtsuget og gir metthetsfølelse)
- 1 spisedag i uka (da kan du unne deg godis, burger, øl (18 år Wink ), og litt ekstra mat. Gjør det lettere å motivere seg til å unngå dette ellers i uka)
- Vei deg hver uke (eksempelvis fredag)
- skaff en oversikt over hvor mye du spiser og drikker hver dag/uke (har du oversikt over hva du har spist, ser du hva du kan gjøre for å endre resultatet neste uke, altså mer/mindre ned i vekt
- følg en fast matplan (mer eller mindre) og øk litt de dagene du trener (ett ekstra måltid, en porsjon ekstra middag e.l.)
- ikke mist motet! Går du ikke ned i vekt på 2-3 uker, ikke gi deg. Fortsett i samme spor som har gitt resultater tidligere. Går du derimot opp i vekt, bør du stramme inn på kostholdet.

Lykke til! Blir spennende å følge med på fredagene fremover.
Loggført
Vagary
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #3 på: 28/01 - 2012, 00:20:20 »

Tusen takk til begge to! Utrolig motiverende Smile

Min vekt idag er 81kg blank. Prøver å få mest nøyaktige målinger ved å veie meg om morgenen. Jeg skal lese nøye gjennom alt du har skrevet mer i detalj i morgen, goatmxx. Tusen hjertelig for at du tar deg tid ! =) Dette er motiverende!

Jeg trener ukentlig med 2 kompiser, og dette er planen vi trener ut ifra:

Mandag: Rygg/Triceps

Tirsdag: Jogge 45-60min

Onsdag: Bryst/briceps

Torsdag: Jogge 45-60min

Fredag: Skulder/rygg

Søndag: Jogge 45-60min

(Hvile lørdag, som også er spisedag)

Litt mer konkrete mål: Stram mage med magemuskler, og generelt sterkere i kroppen Smile Målet er IKKE å bli "svær".

Bilder kommer annenhver uke da det egentlig ikke er vits i ukentlig oppdatering annet enn en logg og kilooppdatering! Håper flere velger å følge meg! legger mer press på meg, og det liker jeg!

God natt iform! Smile
Loggført
RichardAugust
Småsterk

Legende

Vis profil E-post
« Svar #4 på: 28/01 - 2012, 08:36:40 »

Hei Vagary!
Hvis du vill "booste" fett reduksjonen, da er det lureste du kan gjøre å telle kalorier å trene styrke. jeg føler det er lettere å gå ned i fett% når jeg trener styrke, mens jeg øker i muskel masse! Men ellers så må jeg si jeg digger innlegget til goatmxx Han skrevet utrolig bra hva du må gjøre. Lykke til videre og som goatmxx sier: Ikke mist motet!
Loggført

FrøkenTryll
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #5 på: 28/01 - 2012, 12:37:55 »

Bra jobba så langt Vagary! Smile 1.5 kg på kort tid er bra!

Vil også råde deg til å måle deg samtidig som du veier deg. Om vekta ikke skulle gå ned en stund, så forsvinner ofte cm for det Smile
Les og lær om næringsstoffer som protein, fett og karbs. Jo mer man lærer og forstår, desto mer motiverende er det! Det samme gjelder med trening. Mange trenings/fitness blogger som er utrolig motiverende å lese.

Masse lykke til! Ikke gi deg, det her klarer du Smile
Loggført
Vagary
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #6 på: 28/01 - 2012, 15:48:09 »

Hjertelig takk for mange gode og motiverende tips! =)

Jeg tar til meg alt jeg leser, og har allerede blitt klokere på mat og trening.
Da har jeg et spørsmål når det gjelder trening av mage! Hva er en god mageøvelse jeg kan holde på med for å prøve å få frem magemusklene før sommeren ? jeg vet at jeg må ned i fett%, men jeg vil jo heller ikke miste masse fett for så å finne ut at det ikke er noe særlig muskler der!

Takk for at dere følger, pusher og motiverer meg!
Loggført
goatmxx
Beryktet

Sparta Warriors

morten@degernes.com
Vis profil E-post
« Svar #7 på: 28/01 - 2012, 20:25:22 »

Planken??  Bare et eksempel det altså Smile  Er vanskelig å forklare forskjellige mageøvelser, så skal ikke gå noe særlig inn på det, men typisk CORE-trening er flott for magen.

Et tips jeg benyttet meg av når jeg gikk ned i vekt:
- Vei all maten du spiser i 1 uke.

Litt mye jobb den uka, og kanskje vanskelig for deg som fortsatt bor hjemme? Men man lærer utrolig mye om hvor mye kalorier man får i seg per måltid osv.. Når jeg hadde gjort det i 1 uke visste jeg hvor mye 80 gram ris så ut, 150 gram kylling. osv.  At jeg brukte 6 gram smør på brødskiva osv..  Gadd ikke å veie alle de månedene jeg brukte på veien ned, men 1 uke, så hadde jeg mye bedre oversikt over hvor mye kalorier jeg faktisk fikk i meg på en dag..  og ikke bare at jeg hadde spist 1 porsjon middag og 8 brødskiver...
Loggført
Vagary
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #8 på: 28/01 - 2012, 22:03:47 »

Planken??  Bare et eksempel det altså Smile  Er vanskelig å forklare forskjellige mageøvelser, så skal ikke gå noe særlig inn på det, men typisk CORE-trening er flott for magen.

Et tips jeg benyttet meg av når jeg gikk ned i vekt:
- Vei all maten du spiser i 1 uke.

Litt mye jobb den uka, og kanskje vanskelig for deg som fortsatt bor hjemme? Men man lærer utrolig mye om hvor mye kalorier man får i seg per måltid osv.. Når jeg hadde gjort det i 1 uke visste jeg hvor mye 80 gram ris så ut, 150 gram kylling. osv.  At jeg brukte 6 gram smør på brødskiva osv..  Gadd ikke å veie alle de månedene jeg brukte på veien ned, men 1 uke, så hadde jeg mye bedre oversikt over hvor mye kalorier jeg faktisk fikk i meg på en dag..  og ikke bare at jeg hadde spist 1 porsjon middag og 8 brødskiver...
gode tips, takk, dette skal testes Smile
 angående mageøvelsene, du nevner planken. Har prøvd å kjøre med 20kg vekt på ryggen i 1min (2set). er dette noe man kan få ordentlig muskler av, eller må det andre øvelser til?

Og siden jeg har fått så mange kloke og erfarne brukere som svarer, tørr jeg spørre litt vanskelig: er det realistisk med en liten sixpack til sommeren?
Loggført
goatmxx
Beryktet

Sparta Warriors

morten@degernes.com
Vis profil E-post
« Svar #9 på: 29/01 - 2012, 07:01:52 »

Og siden jeg har fått så mange kloke og erfarne brukere som svarer, tørr jeg spørre litt vanskelig: er det realistisk med en liten sixpack til sommeren?

JA!  Smile  Men det krever ståldisiplin. Og det er kanskje de siste 2-3 kiloene som er værst.  Selv gikk jeg ned fra 96 til 79 kg på 24 uker for noen år tilbake. De siste kiloene var vanskelig, for følte meg slank nok, så var vanskelig å følge dietten. Pluss at kroppen var lei av kaloriunderskudd når fettprosenten krøp ned mot 8.  Kunne kanskje tatt enda 2 kilo til for å få skikkelig markert sixpack, men det var på den tiden at sommersesongen begynte, og det var øl og pølser for alle penga Smile

http://treningstips.org/mageøvelser/

http://fitnessbloggen.no/sixpack-pa-10-dager/

De to artiklene jeg viser til der snakker om trening av kjernemusklaturen (CORE), og der er det masse forskjellig, men de viser deg noen øvelser som går an å bruke. Syns du planken er for lett, må du gjøre noe for at den skal bli vanskeligere. Gjøre den på 1 bein, 1 arm, legge beina på en liten medisinball osv. ikke bare øk kiloene på ryggen.
Loggført
RichardAugust
Småsterk

Legende

Vis profil E-post
« Svar #10 på: 29/01 - 2012, 09:40:51 »

JA!  Smile  Men det krever ståldisiplin. Og det er kanskje de siste 2-3 kiloene som er værst.  Selv gikk jeg ned fra 96 til 79 kg på 24 uker for noen år tilbake. De siste kiloene var vanskelig, for følte meg slank nok, så var vanskelig å følge dietten. Pluss at kroppen var lei av kaloriunderskudd når fettprosenten krøp ned mot 8.  Kunne kanskje tatt enda 2 kilo til for å få skikkelig markert sixpack, men det var på den tiden at sommersesongen begynte, og det var øl og pølser for alle penga Smile

http://treningstips.org/mageøvelser/

http://fitnessbloggen.no/sixpack-pa-10-dager/

De to artiklene jeg viser til der snakker om trening av kjernemusklaturen (CORE), og der er det masse forskjellig, men de viser deg noen øvelser som går an å bruke. Syns du planken er for lett, må du gjøre noe for at den skal bli vanskeligere. Gjøre den på 1 bein, 1 arm, legge beina på en liten medisinball osv. ikke bare øk kiloene på ryggen.
wow fett% på 8 er bra ass!jeg var ripped i sommeren å hadde sikkert fett% på7-8, men problemet mitt var at det tøt jo blodårer utenpå six-packen, så ut som en bolar...
Rett å slett ikke fint... men som du sier sommersesongen kom, å jeg gikk vell opp på 9-10 å da var jeg greit markert, men hadde ikke så store magemuskler.

Men for å komme meg ned der, må du ofre tid, penger å vilje. Det var ikke lett, men jeg fant meg en motivasjons kilde, og jobbet meg mot det. men det er vanskeligst i starten, når du liksom ikke "ser" forandringene. Her har jeg noen tips!:
Ikke vei deg dag for dag, vei deg heller vær søndags morgen, da er det lettere å se om du har gått ned i vekt eller ikke, veier du deg vær dag kan du tro at du har lagt på deg (Men egentlig har du bare mer veske i kroppen)

Drikk også mye vann når du er på diett. ofte når jeg er sulten er det egentlig bare kroppen så vil ha vann, å etter å ha drikket noe vann, mister jeg sultfølelsen.

2 enkle tips! Lykke til videre
Loggført

Vagary
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #11 på: 29/01 - 2012, 21:28:07 »

Tusen takk folkens Wink

Går bra med styrke og kardio nå, og selv om jeg enda ikke har en fast plan, kan jeg jo skrive opp en noenlunde oversikt over hva jeg får i meg av mat:

Frokost 07:15 Yoghurt med 2spiseskjeer "4korn pluss" + ett glass melk

Lunsj    11:30 3 knekkbrød med kokt skinke

Mellom lunsj og middag spiser jeg kanskje ett eple e.l

Middag  16:00-19:00 Dette kan variere VELDIG ettersom at jeg bor hos foreldrene mine, men vi spiser som oftest sunn mat:) Planen fremover nå er å lage meg 2 kyllingfileter og litt ris når jeg kommer hjem fra skolen.

Mellom middag og da jeg legger meg vet jeg faktisk ikke hva som er lurt?

Fint med innspill! Dette er ikke akkurat en stødig matplan. 

Loggført
Vagary
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #12 på: 03/02 - 2012, 23:57:08 »

Da var det fredag igjen. Har vært syk fra tirsdag til torsdag, så det var et skikkelig skuffende resultat på vekta idag. 81,5. Den har heldigvis ikke bikket veldig opp, men fortsatt.

Skulle ønske jeg kunne ta den neste uken med storm som en revansje, men skal på en klassetur til utlandet som gjør at jeg ikke kommer til å få trent noenting... *sigh*

Det er fortsatt en god tid til sommeren og jeg akter ikke å gi opp. Dette er noe som ødelegger selvtilliten min og rett og slett får meg til å føle meg ukomfortabel i de fleste situasjoner. Denne gangen skal jeg f*** ikke ta til takke med jojo-slanking.

Vagary kommer sterkere tilbake. Takk til alle som har pushet og motivert, håper dere fortsatt følger meg en uke fra nå!

Nye bilder kommer 2 uker fra nå Smile
Loggført
goatmxx
Beryktet

Sparta Warriors

morten@degernes.com
Vis profil E-post
« Svar #13 på: 04/02 - 2012, 07:40:35 »

Hei!

Hvordan har det gått med maten når du har vært syk da? Slik som jeg leser matoversikten din bør den være lav nok til å gå ned i vekt, uavhengig av trening. Men det spørs om den er detaljert nok. Skriver du ned hva du spiser?

Slik jeg legger opp min diettplan er at jeg har en "grunndiett" som jeg spiser hver dag på 2000-2200 kcal, også spiser jeg ekstra de dagene jeg trener. Hvor mye avhenger av mengden og intensitet, men det blir alt fra 1 ekstra brødskive til kvelden til 2 flasker med carboshake, sjokoladeba, ekstra porsjon middag.

Tanken med å følge en grunndiett er at treningen ikke skal ha så mye å si for vektnedgangen men at alt går på kostholdet.

Venter spent på resultatet fra neste uke!
Loggført
Vagary
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #14 på: 01/03 - 2012, 07:47:44 »

Hei!
takk for gode tips atter en gang, goatmxx Wink
 må inrømme at jeg sleit litt med maten da jeg var syk, og da jeg i utlandet. jeg tok også tattovering på klasseturen der de frarådet meg å svette no særlig de 2-3 første ukene. men til tross for mye kluss og så og si ingen trening, begynner gode matvaner å sige på. veier nå 80,4 og gleder meg til å tippe under 80!

Håper vekten begynner å gå regelmessig nedover igjen nå når jeg har fått orden på sakene. neste bilde kommer på mandag, og etter det fortsetter jeg med å laste opp annenhver fredag.skal bli flinkere for min egen del!

(dette er skrevet fra tlf, og kan inneholde endel skrivefeil)
Loggført
Sider: [1] 2 3 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.579 sekunder med 18 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten