Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Treningsblogg.no

Anbefalte blogger:
Tjukken på kur -Nerfherders blogg om å være på evig kur…

Oppheim har nå noe ledig tid og kan dermed påta seg personlig veiledning i form av vurdering/gjennomgang av treningsopplegg og/eller utarbeidelse av personlig tilpassede treningsopplegg. Send forespørsel til oppheim@trim.no

Ord fra hjemmesiden
There will be whispers from the forrest, but the truth shall speak completely honest.
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
22/05 - 2012, 01:35:00

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703036 innlegg i 57008 emner av 28866 medlemmer
Nyeste medlem: pølsaporsgrunn
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Åpent forum
| |-+  Åpent forum (Moderatorer: Miss Q., LindaG84)
| | |-+  Søvn!
« forrige neste »
Sider: [1] 2 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Søvn!  (Lest 462 ganger)
RichardAugust
Småsterk

Legende

Vis profil E-post
« på: 31/01 - 2012, 15:15:15 »

Hvordan få bedre søvn? Hvordan kunne få sove tidligere? Søvn tips??
Hei tenkte jeg skulle legge ut et innlegg angående søvn. Sliter med å få sove om kveldene.
Har lest litt på nette om søvn, kom fram til at det å lage en god søvn rutine er viktig, legge seg i et stille rom, har et litt kjølig rom. Ikke drikke kaffe om kvelden. ikke trener for seint.

Alt dette passer, jeg på. Men sliter enda litt med søvnen, noen som har noen tips?
Loggført

goatmxx
Beryktet

Sparta Warriors

morten@degernes.com
Vis profil E-post
« Svar #1 på: 31/01 - 2012, 22:53:28 »

Stå opp tidlig om morgenen Smile  Og legg deg tidlig nok, så du ikke blir som meg i dag. Skrudd bil i 3 timer til kl 21.30 (normal leggetid) og så spist litt, dusjet og er våken som fy.. venter på klokka som ringer 05.30 i morgen tidlig Smile
Loggført
RichardAugust
Småsterk

Legende

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 31/01 - 2012, 22:55:24 »

Stå opp tidlig om morgenen Smile  Og legg deg tidlig nok, så du ikke blir som meg i dag. Skrudd bil i 3 timer til kl 21.30 (normal leggetid) og så spist litt, dusjet og er våken som fy.. venter på klokka som ringer 05.30 i morgen tidlig Smile
Nå skal jeg sove fra 23.00 til 07.00 jeg legger meg 22.00 men får ikke sove!!!!
Døds irriterende!! Er liksom ikke trøtt hellet.. Sad Vet ikke hva jeg skal gjøre!
Loggført

goatmxx
Beryktet

Sparta Warriors

morten@degernes.com
Vis profil E-post
« Svar #3 på: 01/02 - 2012, 10:25:00 »

Kan jo komme av aktiviteter du har på kvelden. Når på døgnet trener du f.eks?  Jeg trenger litt tid på å roe kroppen hvis jeg har vært aktiv på kvelden.. Så hvis du trener sent på kvelden kan det være en årsak. Eller hvis jeg spiser rett før jeg legger meg.

Er du trøtt noen gang i løpet av kvelden? Hvis jeg f.eks er trøtt kl 21.00, men ikke legger meg, våkner jeg liksom igjen og får gjerne ikke sove på 2-3 timer hvis jeg prøver. Så hvis du er trøtt tidlig på kvelden, så anbefaler jeg at du legger deg da, og heller står opp tidligere. Ellers er jo 23.00-07.00 8 timer søvn, som jo er greit. Men er kjedelig å ligge en time i senga før man sovner uansett når man legger seg.

Står du opp kl 06.00 rekker du jo en joggetur eller no på morran også Smile
Loggført
RichardAugust
Småsterk

Legende

Vis profil E-post
« Svar #4 på: 01/02 - 2012, 10:30:15 »

Kan jo komme av aktiviteter du har på kvelden. Når på døgnet trener du f.eks?  Jeg trenger litt tid på å roe kroppen hvis jeg har vært aktiv på kvelden.. Så hvis du trener sent på kvelden kan det være en årsak. Eller hvis jeg spiser rett før jeg legger meg.

Er du trøtt noen gang i løpet av kvelden? Hvis jeg f.eks er trøtt kl 21.00, men ikke legger meg, våkner jeg liksom igjen og får gjerne ikke sove på 2-3 timer hvis jeg prøver. Så hvis du er trøtt tidlig på kvelden, så anbefaler jeg at du legger deg da, og heller står opp tidligere. Ellers er jo 23.00-07.00 8 timer søvn, som jo er greit. Men er kjedelig å ligge en time i senga før man sovner uansett når man legger seg.

Står du opp kl 06.00 rekker du jo en joggetur eller no på morran også Smile
Legger meg ca 3 timer etter jeg har trent. Tror det skal ha gått lang nok tid til å la kroppen få roe seg.
Loggført

saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

toyotamr22001@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #5 på: 01/02 - 2012, 16:18:19 »

jøss, jeg jobber med kroppen i 7,5t så trener jeg i 2timer ca, etter det er jeg så trøtt at med en gang jeg lukker øynene sovner jeg heheh
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Konkurrerende utøver i styrkeløft
Godkjente stevneperser:
KB285kg   BP172,5kg   ML270kg

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,51323.msg842417.html#msg842417 bildeprofil\dagbok Smile
RichardAugust
Småsterk

Legende

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 01/02 - 2012, 16:27:54 »

jøss, jeg jobber med kroppen i 7,5t så trener jeg i 2timer ca, etter det er jeg så trøtt at med en gang jeg lukker øynene sovner jeg heheh
Da er du utrolig heldig som får sove med en gang legger deg på puten!
Loggført

saftisme
Moderatorteamet

no pain no gain!

toyotamr22001@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #7 på: 01/02 - 2012, 16:48:03 »

Tar gjerne i mot noen tips for å få mer energi!! Razz
Loggført

- 27 år - 180cm -- 113kg
Konkurrerende utøver i styrkeløft
Godkjente stevneperser:
KB285kg   BP172,5kg   ML270kg

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,51323.msg842417.html#msg842417 bildeprofil\dagbok Smile
RichardAugust
Småsterk

Legende

Vis profil E-post
« Svar #8 på: 01/02 - 2012, 16:55:41 »

Tar gjerne i mot noen tips for å få mer energi!! Razz
Hahah, sitter og drikker på kaffe 2-3 ganger daglig null tull! Kaffe er elsk!. Kunne ikke klat meg uten Skål Men kaffe funker for meg hvis jeg er sulten, sliten eller trøtt
Loggført

silje82
Friskus
**

Vis profil
« Svar #9 på: 06/02 - 2012, 18:57:31 »

Hvis du drikker mye kaffe kan du jo prøve å kutte litt på den for å få bedre søvn. Bestem deg for å ikke drikke kaffe etter et gitt klokkeslett. Og unngå brus og te med koffein i samme periode.
Loggført
RichardAugust
Småsterk

Legende

Vis profil E-post
« Svar #10 på: 06/02 - 2012, 21:27:20 »

Hvis du drikker mye kaffe kan du jo prøve å kutte litt på den for å få bedre søvn. Bestem deg for å ikke drikke kaffe etter et gitt klokkeslett. Og unngå brus og te med koffein i samme periode.
Det har gjort, drikker ikke kaffe etter kl 18.00
Men ingen forbedring...
Loggført

silje82
Friskus
**

Vis profil
« Svar #11 på: 06/02 - 2012, 22:18:07 »

Prøv å kutt all koffein i ei uke. Jeg gjorde det i romjula og jeg sov og sov og sov. Gikk tilbake til normal søvn igjen etter en stund og når ferien var over startet jeg med kaffe igjen og jeg var plingvåken i timesvis første natta Smile Hvordan kroppen reagerer på koffeinmangel vil gi en indikasjon på hvor mye inntaket påvirker deg til daglig.

Er du forresten sikker på at du trenger mer søvn? Kanskje du får nok allerede. Søvnbehov kan være ganske indviduelt. Føler du at du trenger mer søvn eller er du bare ute etter å sove mer fordi søvn er bra for resitusjon?

Mener å huske at jeg leste at man kan få redusert søvnbehov i en periode i forbindelse med diett/trening, men jeg kan ikke garantere at det er sant. Kanskje noe å søke på? Ellers er det masse tips å finne hvis du leser om søvnhygiene. Prøv å legg deg senere f.eks. Ligge i senga i en time er normalt for lenge.

Loggført
RichardAugust
Småsterk

Legende

Vis profil E-post
« Svar #12 på: 07/02 - 2012, 17:11:03 »

Prøv å kutt all koffein i ei uke. Jeg gjorde det i romjula og jeg sov og sov og sov. Gikk tilbake til normal søvn igjen etter en stund og når ferien var over startet jeg med kaffe igjen og jeg var plingvåken i timesvis første natta Smile Hvordan kroppen reagerer på koffeinmangel vil gi en indikasjon på hvor mye inntaket påvirker deg til daglig.

Er du forresten sikker på at du trenger mer søvn? Kanskje du får nok allerede. Søvnbehov kan være ganske indviduelt. Føler du at du trenger mer søvn eller er du bare ute etter å sove mer fordi søvn er bra for resitusjon?

Mener å huske at jeg leste at man kan få redusert søvnbehov i en periode i forbindelse med diett/trening, men jeg kan ikke garantere at det er sant. Kanskje noe å søke på? Ellers er det masse tips å finne hvis du leser om søvnhygiene. Prøv å legg deg senere f.eks. Ligge i senga i en time er normalt for lenge.
Tror jeg skal prøve det Smile Takk for svar, men har lest litt på nette om søvn! Men jeg tror jeg kutter ut koffeinet i en uke, også ser jeg hva som skjer.
Loggført

espen0102
Friskus
**

Vis profil E-post
« Svar #13 på: 04/04 - 2012, 20:55:56 »

Kan jo teste kosttilskuddet ZMA, kan gi bedre og dypere søvn for noen Smile
Loggført

16 år, 190cm, 74kg

ML: 130kg
BP: 70kg
KB: 85kg

Bilder:  http://www.iform.no/forum/index.php/topic,64728.0.html
grafen
Sporty

Vis profil
« Svar #14 på: 05/04 - 2012, 13:53:10 »

Jeg har hatt problemer med å få sove tidlig i flere år, men i det siste har jeg fått til å sovne kjapt.

Det jeg gjør er at jeg ligger rolig på ryggen, og puster dypt. Prøver å få den følelsen der du bare flyter ned gjennom ryggen og ned i senga (om du skjønner?). Etter en stund kommer det en trang til å klø eller å snu deg, da må du prøve å ignorere dette, og sende signaler til hjernen om at du er i sleep mode.

Viktig å lukke øynene og ligge i et mørkt rom, og fokusere tankene dine på "enkle" tanker. Det siste er kanskje det viktigste. Det kan også hjelpe på om du ikke tilbringer tid på soverommet og i senga iløpet av dagen. Husk at senga er hellig og kun skal brukes til to ting Wink

Jeg bruker ZMA også, men vet ikke helt hvor mye det hjelper på, men det kan være verdt en test Smile

Loggført

Sider: [1] 2 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.494 sekunder med 18 spørringer.
Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten