Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/04 - 2014, 20:09:57

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
704267 innlegg i 57882 emner av 30113 medlemmer
Nyeste medlem: cftyujm
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  hvor mange kalorier i en brødskive med smør og pålegg
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: hvor mange kalorier i en brødskive med smør og pålegg  (Lest 41387 ganger)
ingenting
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 27/05 - 2005, 23:18:55 »

Hvor mange kalorier er det i en vanlig brødskive med smør og pålegg? 175 kcal?

Sånn omtrent?
Finnes det oversikt hva sånt inneholder?
Da tenker jeg ikke på matvaretabell pr.100 gram, men oversikt over hva en brødskive inneholder, en porsjon dit og en porsjon datt. Så man slipper veie sev, men sånn på øyemål eller liknede?
Loggført
puccini
Beryktet

Vis profil
« Svar #1 på: 27/05 - 2005, 23:26:01 »

Sånt finner du på www.somebody.no, den mest oversiktlige norske kaloritabellen, med detaljer om vekt og sånn.

Man regner 1 brødskive som 40 g. Men kcal-tallet kommer an på hvilket brød - alle brødtyper har forskjellig kcal-innhold. Har du kjøpt et ferdig brød, står dette kanskje på pakken. På somebody.no finner du tall for de fleste brødene du får kjøpt i Norge!

Smør til ei skive er vel kanskje 1 ts, som er ca 5 g.
Og pålegg kan være så mangt!

Men for å ta et helt tilfeldig valgt eksempel:
1 skive Herregårdsbrød (fra Mesterbakeren, Rema 1000) med Bremykt og  1 skive kokt skinke:

Herregårdsbrød, 40g: 94 kcal
1 ts Bremykt: 30 g
Kokt skinke (Gilde): 16 kcal

= 140 kcal

De fleste brødskivene ligger mellom 80-100 kcal pr. 40 g. Tips: Bruk lettmargarin (f.eks Soft Mini) (eller ikke noe margarin), og bruk magert kjøttpålegg eller fiskepålegg.
Loggført

Blessed are those who hunger and thirst, for they are sticking to their diets.
Kimmen
Styrkeløfter

kiim@machomann.com
Vis profil E-post
« Svar #2 på: 27/05 - 2005, 23:26:08 »

Noen har brødskiver tynne som cd-cover , andre 3 ganger så tykke , så er da litt vanskelig og si hvor mye en brødskive veier.

Men hvis du er nogenlunde støding på hånda og skjærer like skiver hver gang så trenger du jo bare egentelig og veie brødskiva 1 gang. For da veit du ca. hvor mye en veier, trenger jo ikke og være nøyaktig på kalorien Smile
Loggført

Bildeprofil [/color][/b]
Pensjonert Moderator!
ingenting
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #3 på: 28/05 - 2005, 14:15:47 »

Sitat fra: TheHate
Sitat fra: ingenting
Hvor mange kalorier er det i en vanlig brødskive med smør og pålegg? 175 kcal?

Sånn omtrent?
Finnes det oversikt hva sånt inneholder?
Da tenker jeg ikke på matvaretabell pr.100 gram, men oversikt over hva en brødskive inneholder, en porsjon dit og en porsjon datt. Så man slipper veie sev, men sånn på øyemål eller liknede?

Søkte på google, ingenting kom opp  Wink
Kanskje du kan lage en slik tabell for iform?

Brukte Kvasir, fant ikke noe. Det er ikke til meg, men til noen andre. Leter etter en slik ferdig oversikt, så den perosnen skulle slippe begynne veie og regne selv, bare enkelt se på en liste.
Loggført
ChupaChup
Sporty

Vis profil
« Svar #4 på: 28/05 - 2005, 23:22:12 »

Sitat fra: kimmen
Noen har brødskiver tynne som cd-cover , andre 3 ganger så tykke , så er da litt vanskelig og si hvor mye en brødskive veier.

Men hvis du er nogenlunde støding på hånda og skjærer like skiver hver gang så trenger du jo bare egentelig og veie brødskiva 1 gang. For da veit du ca. hvor mye en veier, trenger jo ikke og være nøyaktig på kalorien Smile

Kan evt bruke brødskjæremaskinen de har på de fleste større butikker Wink
Men syntes brødskivene blir litt vel tynne når en bruker sånne.

Er du bekymra for kalorier ville det vel kanskje være en ide å kutte ut smøret på brødskiva?
Det er utrolig hvor godt en tørr brødblings smaker bare en er sulten nok. Ikke at jeg anbefaler det, men mener nå at smør er litt unødvendig hvis en prøver å kutte ned på kaloriene, og spesielt når en har annet pålegg på.
Loggført
Ondkloss
Beryktet

ond_kloss@hotmail.com
Vis profil WWW
« Svar #5 på: 28/05 - 2005, 23:58:59 »

takker høyere makter for at jeg aldri har hatt sansen for smør.
de tynne skivene som brødskjæremaskiner lager, de kan da umulig være opp mot 40g...? selvfølgelig varierende med brødet, men ser for meg de er noe lavere vekt på?

irriterer meg at jeg ikke har noen vekt som er så nøyaktig.
Loggført

stressless
Tungvekter

stressless520@msn.com
Vis profil
« Svar #6 på: 29/05 - 2005, 07:53:52 »

en tynn brødskive ala kneip er ca 30gr tung...

andre grove+tunge brødtyper veier sef. mer Wink
Loggført

Se sjansen i alle vanskligheter
og ikke vansklighetene i alle sjanser..!!!
puccini
Beryktet

Vis profil
« Svar #7 på: 29/05 - 2005, 14:59:54 »

Hvis du ikke gidder å veie brødskivene hver gang, kan du jo kjøpe et ferdig skåret brød. Da er skivene ca 30-35 g.

Men som sagt: som standardmål brukes 40 g (både på somebody.no og i min Mål og vekt-tabell)
Men høyde på brødet osv. spiller jo også en rolle. Bakers Full Fiber brød er ca 620g pr. brød, mens mange andre brød har 750g pr. brød...
Rugbrød er mye tyngre igjen.
Loggført

Blessed are those who hunger and thirst, for they are sticking to their diets.
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.104 sekunder med 18 spørringer.