Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
28/08 - 2014, 16:54:43

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703635 innlegg i 57890 emner av 30195 medlemmer
Nyeste medlem: kjersti97
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Hva skal jeg drikke/spise etter trening?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Hva skal jeg drikke/spise etter trening?  (Lest 1352 ganger)
PlenKlipper
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 30


Vis profil
« på: 05/02 - 2008, 21:07:34 »

Hei.

Som tittelen sier lurer jeg på hva jeg skal spise og drikke etter trening.
Jeg er ikke noe fan av proteinpulver og liknende, så det er ikke aktuelt.

Noen forslag?

takker for svar Smile
Loggført
ailenrock
Småsterk
****

Karma: +1
Innlegg: 602

oysteinfroyland@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #1 på: 11/02 - 2008, 23:45:24 »

Om du absolutt ikke vil ha protein/karbs-shake så kan melk være en god erstatning. Inneholder vel 3,3 gram protein og ca 5 (??) gr karbs tror jeg det er, så det funker nok bra det og =)
Loggført
PlenKlipper
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 30


Vis profil
« Svar #2 på: 12/02 - 2008, 16:53:29 »

ok. jeg har hørt at melk inneholdet proteinet kasein om jeg ikke tar helt feil. Det skulle vertfall vise seg at det tok lang tid før kroppen tok det proteinet i bruk?
Så, er d kun pulver som er tingen etter trening? fins det ingen naturlige produkter med raske proteiner? Smile
Loggført
beefcake
Moderatorteamet
*****

Karma: +126
Innlegg: 2141


Vis profil E-post
« Svar #3 på: 21/02 - 2008, 10:40:05 »

ok. jeg har hørt at melk inneholdet proteinet kasein om jeg ikke tar helt feil. Det skulle vertfall vise seg at det tok lang tid før kroppen tok det proteinet i bruk?
Så, er d kun pulver som er tingen etter trening? fins det ingen naturlige produkter med raske proteiner? Smile

Du trenger ikke raske proteiner etter trening. Raske proteiner stimulerer til mer proteinsyntes, men minsker ikke nedbrytning, langsomme proteiner stimulerer ikke til særlig mye proteinsyntes, men minsker nedbrytningen mer. Effekten er stort sett den samme. Proteinpulver er bare en enkel og billig måte å få i seg protein på. Hvis du ikke liker proteinpulver er melk et godt alternativ.

Loggført
beefcake
Moderatorteamet
*****

Karma: +126
Innlegg: 2141


Vis profil E-post
« Svar #4 på: 21/02 - 2008, 10:45:01 »

Melk er et fullgodt alternativ etter trening:

"PURPOSE: Previous studies have examined the response of muscle protein to resistance exercise and nutrient ingestion. Net muscle protein synthesis results from the combination of resistance exercise and amino acid intake. No study has examined the response of muscle protein to ingestion of protein in the context of a food. This study was designed to determine the response of net muscle protein balance following resistance exercise to ingestion of nutrients as components of milk."

"METHOD: Three groups of volunteers ingested one of three milk drinks each: 237 g of fat-free milk (FM), 237 g of whole milk (WM), and 393 g of fat-free milk isocaloric with the WM (IM). Milk was ingested 1 h following a leg resistance exercise routine. Net muscle protein balance was determined by measuring amino acid balance across the leg."

"RESULTS: Arterial concentrations of representative amino acids increased in response to milk ingestion. Threonine balance and phenylalanine balance were both > 0 following milk ingestion. Net amino acid uptake for threonine was 2.8-fold greater (P < 0.05) for WM than for FM. Mean uptake of phenylalanine was 80 and 85% greater for WM and IM, respectively, than for FM, but not statistically different. Threonine uptake relative to ingested was significantly (P < 0.05) higher for WM (21 +/- 6%) than FM (11 +/- 5%), but not IM (12 +/- 3%). Mean phenylalanine uptake/ingested also was greatest for WM, but not significantly."

"CONCLUSIONS: Ingestion of milk following resistance exercise results in phenylalanine and threonine uptake, representative of net muscle protein synthesis. These results suggest that whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis."

Milk ingestion stimulates net muscle protein synthesis following resistance exercise.
Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74.




Kasein og whey er likeverdige i sammenheng med trening:

"Acute ingestion of both WH and CS after exercise resulted in similar increases in muscle protein net balance, resulting in net muscle protein synthesis despite different patterns of blood amino acid responses."

Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.
Loggført
PlenKlipper
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 30


Vis profil
« Svar #5 på: 24/02 - 2008, 14:00:20 »

ok =D
Tusen takk for svar ^^
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.088 sekunder med 18 spørringer.