Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
28/11 - 2014, 17:13:32

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
825915 innlegg i 57991 emner av 30491 medlemmer
Nyeste medlem: fand6a
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Helse & velvære
| |-+  Skader og smerter
| | |-+  ANKELBRUDD.. råd til opptrening
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: ANKELBRUDD.. råd til opptrening  (Lest 13292 ganger)
ID8
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« på: 20/02 - 2008, 16:59:55 »

I november ifjor brakk jeg ankelen i en fotballkamp. Gikk med gips i litt under 6 uker - bruddet var ifl. legene rent.
Nå har det snart gått 2 mnd siden gipsen kom av, og jeg klør etter å spille fotball, springe, jogge og i det hele tatt bevege meg skikkelig igjen!

Men dette er enklere sagt enn gjort. Flyttet til Frankrike like over nyttår, så har ikke hatt noe opptreningsopplegg med fysio. Ankelen verker nå og da, og enkelte bevegelser er umulige. Jeg er svært bekymret for at dette kommer til å ta tid, samtidig som at jeg er usikker på hvor raskt jeg kan gå i opptreningsprosessen..

Men ja, til poenget. Jeg har balansepute, fitnessball og treningsstrikk hvor jeg bor, i tillegg til tilgang på treningssenter. Er det noen som har forslag til opptreningsprogram? Hvor mye balansepute? Hvor stor belastning? Hvor raskt?

Håper på gode tips!  Smile
Loggført
Armstrong Medic
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #1 på: 22/02 - 2008, 12:17:06 »

Oi oi, dårlig utgangspunkt. Hvordan er bevegligheten i ankelleddet ditt? kan du stå på det skadete benet og gjøre "knebøy" med full tyngde uten smerte? Bruk et bord eller noe for balansestøtte når du tester...
Loggført
ID8
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 03/03 - 2008, 11:25:01 »

Bevegeligheten er noenlunde grei, men tydelig forskjell mellom høyre og venstre.
Klarer ikke strekke høyre like langt ned eller opp som venstre, ca 2-3 cm forskjell tror jeg.

Det verker ikke så veldig mye nå, med mindre jeg har belastet den mye. Men da verker det til gjengjeld en del.
Klarer å ta knebøy uten at det verker ja, men kommer ikke særlig langt ned pga stivheten.

Hva kan jeg gjøre for å forbedre bevegeligheten i ankelleddet raskest mulig?

Loggført
fysio
Beryktet

Vis profil
« Svar #3 på: 03/03 - 2008, 11:34:16 »

mobiliseringsbehandling , oppsøkt fysioterapeut
ved slike brudd så må man ofte leve med nedsatt bevegelighet i mer eller mindre grad
over tid så vil man også se økt fare for slitasje (artrose) i leddet.
Jeg har selv vært gjennom 2 ankeloperasjoner og var tidligere fotballspiller, jeg la opp etter 3 år med smerter og gikk over til opptrening/styrke og nå er jeg ganske aktiv igjen (ikke fotbal, men andre idretter). Og jeg har nå artrose i ankelledd som fører til nedsatt bvegelighet, men lite smerter

en god øvelse for min ankel har vært ankelpress i legpressmaskin og balansetrening (nevromuskulær trening))
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.097 sekunder med 18 spørringer.