Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
31/10 - 2014, 22:33:21

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703687 innlegg i 57904 emner av 30361 medlemmer
Nyeste medlem: goskikuetoka
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Nybegynnerforum
| | |-+  Hvilken splitt skal DU trene?
« forrige neste »
Sider: 1 [2] 3 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Hvilken splitt skal DU trene?  (Lest 26362 ganger)
jensstoltenberg
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 2


Vis profil
« Svar #15 på: 12/05 - 2009, 16:11:29 »

noe ekstremt relevant og ikke minst vesentlig som burde nevnes:

HVA ER EN SPLITT?
Loggført
weber
Småsterk
****

Karma: +14
Innlegg: 365


You got to keep pumping!


Vis profil E-post
« Svar #16 på: 24/05 - 2009, 22:24:57 »

Sitat
2 dager med trening: en over/under splitt vil gi for lite stimuli her. 2 dager med fullkroppstrening er å anbefale.

Ikke enig... Du får trent de muskelgruppene du har den ene dagen MYE hardere og vil mest sannsynelig "overbelaste" muskelen slik du skal for og få muskel vekst. Trener du hele kroppen blir du så forbanna sliten til slutt at du ikke klarer og yte max! 3 baseøvelser på en dag er mye det:p

Ening i det du siier med 4 splitten, du har mange muligheter her!


Litt treg jeg, godt initiativ dette, må dog være uenig med deg i ressonnementet dette da flere forskningsstudier viser at man ved å stimulere musklene oftere kan få større treningseffekt enn om man stimulerer det mer på en dag. For nybegynnere trenger ikke forskjellen være stor da de øker samme f... hva de gjør, men når du har trent ei stund vil svært mange øke mer på å trene hver muskelgruppe oftere enn en gang i uka.

En av kildene: "McLester et al., "Comparison of 1 day and 3 days per week of equal-volume resistance training in experienced subjects." Journal of Strength and Conditioning Research 2000; 14(3): 273 — 281."


jeg er enig med deg i det, som du ser er det en stund siden jeg har skrevet det!
men som du kanskje ser så "reklamerer" jeg litt for fullkroppen Smile selv om det kanskje ikke kommer fram godt nok! hehe

noe ekstremt relevant og ikke minst vesentlig som burde nevnes:

HVA ER EN SPLITT?

jeg syns ikke det bør nevnes her, jeg valgte ikke å skrive om noe annet enn hvilken splitt du burde trene.

Syns du jeg også brude ha skrevet i samme artikkel ; hvorfor du brude trene? hvordan trener man? hva skal til for å trene? er det gøy å trene? blir jeg stor av trening? hva skjer hvis jeg ikke trener? er benkpress den viktigste øvelsen?

nei hvis du ikke vet hva en splitt er må du lese andre inlegg først.
Loggført

jonmikal
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 1


Vis profil E-post
« Svar #17 på: 25/05 - 2009, 00:00:49 »

leste i ett av de tidligere innleggene at 3-splitt ikke er verdt å trene. hvorfor ?
har trent en stund, men ikke sånn veldig seriøst. men har begynt seriøst nå me ett  3splitt program( var støl i brystet i 3 dager etter en trening!). hva sier dere ? burde jeg bytte ?
Loggført
taraquin
Gjest
« Svar #18 på: 25/05 - 2009, 13:38:24 »

Generelt vil ikke jeg anbefale en splitt hvor du bare trener hver muskel en dag i uka, flere forskningsstudier viser at man får bedre resultater ved p stimulere hver muskel oftere. Alle jeg trener med nå har vesentlig større fremgang ved å f.eks kjøre en 2-spltit over 4 dager eller helkroppsprogram enn en standard 3-splitt.
Loggført
weber
Småsterk
****

Karma: +14
Innlegg: 365


You got to keep pumping!


Vis profil E-post
« Svar #19 på: 27/05 - 2009, 20:01:14 »

leste i ett av de tidligere innleggene at 3-splitt ikke er verdt å trene. hvorfor ?
har trent en stund, men ikke sånn veldig seriøst. men har begynt seriøst nå me ett  3splitt program( var støl i brystet i 3 dager etter en trening!). hva sier dere ? burde jeg bytte ?

Selv om du er støl i brystet 3 dager etter, har ikke det noe spesiellt med splitten din å gjøre, om duikke har trent mye styrke før , kommer du til å få mye treningsverk i starten, og etterhvert vil det gå mer og mer over, selv om du ikke kjenner at du er DØDS støl dagen etterpå kan det ha vært en god økt! Jo mer du trener , jo bedre blir du, og jo bedre du bli jo bedre restitusjons tid får du!

uansett, du kan jo tenke deg selv, hva er best , trene 1 muskel 1 gang i uka, eller 3?
3 er jo 3 ganger så bra;) ? !
så kan du jo argumentere på " enn hvis jeg trener hele kroppen 7 dager i uka" . så dum er du nok ikke: )!

Det er viktig å få nok restuitusjons tid, dag 1 og 2 trener du greit hardt, og ja du kommer til å være støl og sliten etter økta. dag 3 er dagen du virkelig kan kjøre på , siden du har 1 dag ekstra på å restituere deg Smile
Loggført

GFE
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 1


Vis profil
« Svar #20 på: 29/09 - 2009, 12:28:43 »

Hei,

Lest denne tråden med interesse, mye bra her synes eg.
Er selv litt forvirret vedrørende hvile tid mellom treningsøktene.
Selv trener jeg nå en to splitt, dvs bryst-triceps-mage den ene dagen og rygg-skuldre-biceps den andre dagen, prøver også å ta med noe "bein".
Har trent ca et års tid nå, forandret noe på øvelser etter hvert.
Når jeg er på jobb offshore og ikke har så mye som kan komme i vegen for trening er det fristende å kjøre ca 6 økter i uka a ca en time.
Vil dette da medføre at man faktisk gjør vondt verre hvis målsettningen er å få muskler og en bedre holdning som for min del.
Mvh
GFE
Loggført
heipådu
Styrkeløfter
******

Karma: +87
Innlegg: 3015

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #21 på: 29/09 - 2009, 14:06:21 »

Du prøver å få med noe "bein"??? Hva er dette for noe tull da? Du kan jo like gjerne trene skikkelig om du skal bruke tid på dette her.
Loggført

"kosthold er kilo, trening er gram"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2139
aslak
Tungvekter
******

Karma: +60
Innlegg: 5097

Upersonlig Gymlærer


Vis profil
« Svar #22 på: 29/09 - 2009, 14:15:03 »

Hei,

Lest denne tråden med interesse, mye bra her synes eg.
Er selv litt forvirret vedrørende hvile tid mellom treningsøktene.
Selv trener jeg nå en to splitt, dvs bryst-triceps-mage den ene dagen og rygg-skuldre-biceps den andre dagen, prøver også å ta med noe "bein".
Har trent ca et års tid nå, forandret noe på øvelser etter hvert.
Når jeg er på jobb offshore og ikke har så mye som kan komme i vegen for trening er det fristende å kjøre ca 6 økter i uka a ca en time.
Vil dette da medføre at man faktisk gjør vondt verre hvis målsettningen er å få muskler og en bedre holdning som for min del.
Mvh
GFE

du burde heller trent markløft 3 dager i uka, et treningsprogram uten bein er null verdt.
Loggført
TorInge
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 2


Vis profil
« Svar #23 på: 22/02 - 2010, 09:05:30 »

Lurte på om eg kunne få nokre meininger/ideer rundt dette?:

Eg har eit stort fokus pr i dag på cardio. Har gått ned 18.5 kg til no og skal ned yttligere 5-6 kg til.
Er innteressert i og trene meg markert. Vil ikkje bli stor!:)

Slik trener eg:

5 splitt prog. Med 40-60 min cardio kvar dag. Fri Lørdag og Søndag. Lørdag er spisedagen min. Ellers kjøre eg kun kosthold ingen kosttillskudd.

Er dette en feil måte og trene/kjøre opplegget på?
Har det noko effekt muskelmessig med og bare trene 1 muskelgruppe 1 gang i uka?

Loggført
Serviceboks
Sporty
***

Karma: +5
Innlegg: 238


Vis profil
« Svar #24 på: 22/02 - 2010, 09:14:12 »

Ros! Smile
Loggført

Ophidia
Lett svett
**

Karma: +1
Innlegg: 120


Vis profil E-post
« Svar #25 på: 22/04 - 2010, 14:12:44 »

Sitat
2 dager med trening: en over/under splitt vil gi for lite stimuli her. 2 dager med fullkroppstrening er å anbefale.

Ikke enig... Du får trent de muskelgruppene du har den ene dagen MYE hardere og vil mest sannsynelig "overbelaste" muskelen slik du skal for og få muskel vekst. Trener du hele kroppen blir du så forbanna sliten til slutt at du ikke klarer og yte max! 3 baseøvelser på en dag er mye det:p

Ening i det du siier med 4 splitten, du har mange muligheter her!


Litt treg jeg, godt initiativ dette, må dog være uenig med deg i ressonnementet dette da flere forskningsstudier viser at man ved å stimulere musklene oftere kan få større treningseffekt enn om man stimulerer det mer på en dag. For nybegynnere trenger ikke forskjellen være stor da de øker samme f... hva de gjør, men når du har trent ei stund vil svært mange øke mer på å trene hver muskelgruppe oftere enn en gang i uka.

En av kildene: "McLester et al., "Comparison of 1 day and 3 days per week of equal-volume resistance training in experienced subjects." Journal of Strength and Conditioning Research 2000; 14(3): 273 — 281."


Det finnes jo utallige forskningstudier da, bare å velge å vrake utifra hva som er best for den individuelle. Jeg er ikke enig. Det er vel en grunn til at alle bytter treningprogram i hytt og gevær fordi de blir overtrent av mengdetrening?
Loggført

Gladlaks Smile
Ophidia
Lett svett
**

Karma: +1
Innlegg: 120


Vis profil E-post
« Svar #26 på: 28/04 - 2010, 19:33:31 »

leste i ett av de tidligere innleggene at 3-splitt ikke er verdt å trene. hvorfor ?
har trent en stund, men ikke sånn veldig seriøst. men har begynt seriøst nå me ett  3splitt program( var støl i brystet i 3 dager etter en trening!). hva sier dere ? burde jeg bytte ?

Selv om du er støl i brystet 3 dager etter, har ikke det noe spesiellt med splitten din å gjøre, om duikke har trent mye styrke før , kommer du til å få mye treningsverk i starten, og etterhvert vil det gå mer og mer over, selv om du ikke kjenner at du er DØDS støl dagen etterpå kan det ha vært en god økt! Jo mer du trener , jo bedre blir du, og jo bedre du bli jo bedre restitusjons tid får du!
uansett, du kan jo tenke deg selv, hva er best , trene 1 muskel 1 gang i uka, eller 3?
3 er jo 3 ganger så bra;) ? !
så kan du jo argumentere på " enn hvis jeg trener hele kroppen 7 dager i uka" . så dum er du nok ikke: )!

Det er viktig å få nok restuitusjons tid, dag 1 og 2 trener du greit hardt, og ja du kommer til å være støl og sliten etter økta. dag 3 er dagen du virkelig kan kjøre på , siden du har 1 dag ekstra på å restituere deg Smile

hva mener du med det?
Jo mer muskler du har jo lenger restitusjon krever kroppen...
Loggført

Gladlaks Smile
bobhundv
Beryktet
*****

Karma: +27
Innlegg: 984


vman1984@live.com
Vis profil
« Svar #27 på: 28/04 - 2010, 19:43:48 »

Lurte på om eg kunne få nokre meininger/ideer rundt dette?:

Eg har eit stort fokus pr i dag på cardio. Har gått ned 18.5 kg til no og skal ned yttligere 5-6 kg til.
Er innteressert i og trene meg markert. Vil ikkje bli stor!:)

Slik trener eg:

5 splitt prog. Med 40-60 min cardio kvar dag. Fri Lørdag og Søndag. Lørdag er spisedagen min. Ellers kjøre eg kun kosthold ingen kosttillskudd.

Er dette en feil måte og trene/kjøre opplegget på?
Har det noko effekt muskelmessig med og bare trene 1 muskelgruppe 1 gang i uka?


Funker det for deg så kjør på. Tar lang tid og bli "stor" og hard så tror ikke du ska engste deg for det Smile

5 split funker fint det, er det jeg kjører selv med en muskel gruppe en gang i uka.
Ellers er det mange som foretrekker 2 split x2 i uka eller 3 splitx3 på 2 uker feks. Begge deler er snasent.Vrient og si om noe er rett eller galt. Så leng du får stimulert musklene passe og får nok hvile er det bra. 
Loggført

Buffboy
Småivrig
*

Karma: +1
Innlegg: 79


Vis profil
« Svar #28 på: 28/04 - 2010, 20:18:56 »

Hei Smile
Jeg skal snart begynne på en 2 splitt som jeg skal kjøre 2 ganger i uken, men jeg er usikker på hvordan det er hensiktsmessig å splitte opp. blir vel fort enten 1) bryst, skuldre, triceps, mage 2) rygg, bein og biceps eller en push/pull-splitt. er litt bekymret for at det da kan bli vel mye med både knebøy, benkpress og militærpress på en og samme dag, og at det kan bli et litt ujevnt forhold i splitten.... noen som har erfaring med dette og som har noen tips?
Kan nevne at jeg har trent litt over 2 år og tåler relativt høy treningsmengde. Også at jeg i denne splitten skal fokusere på masse.
Takker for alle svar Very Happy
Loggført
bobhundv
Beryktet
*****

Karma: +27
Innlegg: 984


vman1984@live.com
Vis profil
« Svar #29 på: 28/04 - 2010, 20:25:34 »

Hei Smile
Jeg skal snart begynne på en 2 splitt som jeg skal kjøre 2 ganger i uken, men jeg er usikker på hvordan det er hensiktsmessig å splitte opp. blir vel fort enten 1) bryst, skuldre, triceps, mage 2) rygg, bein og biceps eller en push/pull-splitt. er litt bekymret for at det da kan bli vel mye med både knebøy, benkpress og militærpress på en og samme dag, og at det kan bli et litt ujevnt forhold i splitten.... noen som har erfaring med dette og som har noen tips?
Kan nevne at jeg har trent litt over 2 år og tåler relativt høy treningsmengde. Også at jeg i denne splitten skal fokusere på masse.
Takker for alle svar Very Happy

Jeg har kjørt 2 split x2 i uka hvertfall et år.
Man: bry,sku,tri
Tir: rygg,bein,bi
Ons:fri
Tor: bry,sku,tri
Fre: rygg,bein,bi
Da kan du isåfall ta en dag med mark og beinpress
og en dag med strakemark og frontsquat feks.
En dag med Benk og hantelpress for skuldre
en dag med annen dag med feks decline/incline og milpress.

Det funka i alle fall greit for meg.
Loggført

Sider: 1 [2] 3 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.079 sekunder med 18 spørringer.