Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
23/11 - 2014, 22:23:04

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
825914 innlegg i 57991 emner av 30482 medlemmer
Nyeste medlem: Hongi8
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Artikler
| |-+  Iform.no
| | |-+  Lavkarbo
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Lavkarbo  (Lest 5955 ganger)
loke73
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 3


Vis profil E-post
« på: 10/01 - 2011, 12:40:20 »

Hei. Går på en 7 dagers diett nå og har gått ned 5 kg. Jeg vil fortsette med lavkarbo diett hvor jeg skal trene spinning ved siden av. Noen som har noen råd og tips til hva jeg kan spise? Kjøtt og grønnsaker vet jeg er bra, men hva med fett? Hvilke matvarer kan jeg spise av det? Takker for svar:) PS ( Er veldig nybegynner)
Loggført
inscitus
Småivrig
*

Karma: +6
Innlegg: 73



Vis profil
« Svar #1 på: 10/01 - 2011, 13:36:18 »

Kjøtt og grønnsaker vet jeg er bra, men hva med fett? Hvilke matvarer kan jeg spise av det?

Det er vel gjerne litt omvendt; grønnsaker inneholder karbohydrater, så dem må du være forsiktig med (hvis du er på lavkarbo, vel og merke), mens fett ikke er karbo, så det trenger du ikke være redd for å få i deg. Det eneste jeg ville ha passet på er å få i meg riktig fett, dvs umettet fett. Dette finner du i olivenolje, avokado, noen oster,...  bare å google:)
I tillegg vil jeg anbefale deg å spise masse fisk. Laks, torsk, tunfisk, makrell...  og vips, så har du masse mat å velge mellom:)
Loggført

tren HARDT, eller la være:)
http://fysikk.treningsblogg.no/
FOG
Sporty
***

Karma: +3
Innlegg: 227


Vis profil E-post
« Svar #2 på: 10/01 - 2011, 13:45:14 »

Grønnsaker inneholder veldig lite karb, og er vel et nødvendig "onde" uansett hva slags diett du går på.
Loggført
heipådu
Styrkeløfter
******

Karma: +87
Innlegg: 3015

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #3 på: 10/01 - 2011, 14:52:14 »

På lavkarbo kan du spise masse av følgende:
-kjøtt, fisk, egg
-grønnsaker
-fete meieriprodukter, smør, fløte, rømme, ost, kesam, cottage cheese, creme fraise, h-melk hvis du skal drikke melk.
-nøtter
-bær

-Frukt bør du begrense, men det er ikke nødvendig å kutte ut, spis gjerne en frukt eller to om dagen om du er glad i dette
-Poteter, pasta og ris bør du begrense veldig. Ta gjerne en liten potet ved siden av middagen, men la det bli med det. Begrens dette til å ikke gjelde hver dag.
-Brød bør du også begrense, om du ikke klarer å kutte ut brød, så skjær deg noen veldig tynne skiver og ha godt med meierismør og pålegg på, og begrens brødbruken til et par dager i uken.

I stedet for sukker kan du kjøpe sukrin, som kan kjøpes på helsekost eller på nettet. Denne påvirker ikke blodsukkeret, og kan brukes i baking og som strøsøtning over f.eks. bær eller i kaffe/te.

Dette er en litt moderat tilnærming til lavkarbo, men den er lett å gjennomføre, og vil gi resultater. Så lenge du fremdeles kan spise litt av de "forbudte" matvarene av og til, så er det mye lettere å holde livsstilen uten å bli lei.
Loggført

"kosthold er kilo, trening er gram"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2139
loke73
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 3


Vis profil E-post
« Svar #4 på: 10/01 - 2011, 17:40:20 »

Takk for fine svar. Lunsj på jobben blir knekkebrød med makrell i tomat. Knekkebrød er bedre enn brød? Wasa havre
Loggført
BeWell
Friskus
**

Karma: +3
Innlegg: 147


Vis profil WWW
« Svar #5 på: 10/01 - 2011, 22:12:52 »

Knekkebrød inneholder gjerne 5-9g karbo, brødskiver ligger gjerne rundt 15g.
Loggført
loke73
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 3


Vis profil E-post
« Svar #6 på: 13/01 - 2011, 14:36:35 »

Når jeg er på jobb blir det 3 knekkebrød med makrell i tomat og et eple. Til middag går det i div kjøtt og fisk og salat og til kvelds så tunfisk og salat. Nøtter skal være sunt men hvilken sort? Kan jeg spise vanlige peanøtter som et lite mellommåltid?
Loggført
Riinoo
Skribent Iform.no
*****

Karma: +90
Innlegg: 1932


Et mål av gangen

mthereseo@hotmail.com
Vis profil WWW E-post
« Svar #7 på: 13/01 - 2011, 17:00:24 »

Frukt egner seg ikke på lavkarbo, heller ikke knekkebrød

nå spørs det jo hvor lavt du skal ligge på karbohydratene, men LCHF (low carb, high fat) f eks skal du spise så lite karbohydrater og erstatte disse med fett

"Vanlige" nøtter som du refererer til tenker jeg er saltede nøtter som er ristet i olje, i bunn og grunn er dette noe man "bør" erstatte med ubehandlede nøtter eller tørristede nøtter(disse er salte, men de er ikke ristet i olje)

Her har du en oversikt over div nøtter
http://www.sunrisefood.no/Notter.htm

Anbefalt; mandler, pekannøtter, paranøtter, hasseløtter og valnøtter - desse er lavest på karbohydrater
Loggført

PlastBox
Sporty
***

Karma: +22
Innlegg: 286


RAAAWR!


Vis profil WWW E-post
« Svar #8 på: 20/01 - 2011, 12:28:35 »

Kan anbefale Nannahs supergode knekkebrød på det varmeste. Har prøvd meg på diverse variasjoner av disse selv, og de er kjempegode og veldig lave på karbohydratinnholdet!

Jeg lagde det av diverse frø (lin, solsikke, osv.) som jeg blandet og delte i to. Halvparten kjørte jeg til "mel" i blender. Så blandet jeg alt sammen, slang oppi et egg eller to til deigen ble passe tykk, smurte tynt utover bakepapir og slang i ovnen til de så passe ferdige ut.

Nydelig med ei ostehøvel-skive meierismør og noen skiver ost, eller kjøttpålegg, eller kremost og avocado, makrell... Inneholder veldig lite karbohydrat, endel bra fettsyrer (særlig fra "fete" frø som solsikke ol.) og massevis av fiber (for den som måtte trenge det).

Ellers er jo gresk salat fantastisk godt! Oliven og fetaost er knallbra og passer like godt i en stor omelett som i salat. Kokosfett (Cocosa, fåes på helsekost) er å anbefale da dette inneholder MCT-fett som er det fettet kroppen enklest omdanner til ketoner.

Lykke til! =D
Loggført

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.128 sekunder med 18 spørringer.