Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
24/11 - 2014, 20:28:12

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
825915 innlegg i 57991 emner av 30487 medlemmer
Nyeste medlem: enaenax87
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Trening - Kroppsbygging & Fitness (Moderator: Jooooohn)
| | |-+  Trene samme muskelgruppe hver dag?(kroppsvekt)
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Trene samme muskelgruppe hver dag?(kroppsvekt)  (Lest 1886 ganger)
LarsE
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 22/04 - 2012, 21:13:25 »

Hei, jeg skal da på opptak i Forsvaret om akkurat 3 måneder, og i den forbindelse driver jeg med siste innspurt angående trening.

Spørsmålet mitt gjelder da pushups og pullups. Kan man gjøre disse hver dag? Har hatt en gylden regel med at jeg har minst 1 dag pause i mellom hver gang, men i det siste har jeg merket at jeg egentlig ikke er "sliten" eller "redusert" i styrken etter en økt med pushups og pullups dagen før.. (Altså jeg merker egentlig ikke at jeg har trent dagen før hvis dere skjønner)

Spørsmålet mitt er da om det er noen fare hvis jeg tar de hver dag? (Dette er sikkert veldig individuelt, men spør uansett).

Jeg tar 7-8 pullups og ca 30 pushups nå hvis det har noe å si. Og målet er ca 40-45 pushups og ca 10 pullups til sommeren.

Mvh Lars
Loggført
Reandre
Beryktet

No pain no gain

Vis profil
« Svar #1 på: 22/04 - 2012, 21:19:28 »

Det beste er å trene annen hver dag, så får du i det minste 24timer mellom hver gang. Du kan godt trene hver dag, men da bryter du nok ned de musklene du allerede har jobbet deg opp mot. Så det beste er minimum 24-48 timer mellom hver gang. Men siden du har lyst å bli bedre i pullups og pushups så kan du trene det hver dag, jeg ser ikke noe problem i det. Du vil bli bedre og bedre, men det kan være at du mister krefter til det. Men det får du merke...
Loggført
LarsE
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #2 på: 22/04 - 2012, 21:27:23 »

Tusen takk for raskt svar!

Ja, er nok mest "safe" å ta i alle fall en dag pause i mellom hver økt, men er litt usikker i og med at jeg i det siste ikke har følt meg "sliten" dagen etterpå. Jeg merket veldig med engang jeg begynte med pushups at jeg var helt kake i brystet/armene dagene etterpå, men dette skjer ikke lenger.
Loggført
Dorull
Småsterk

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 22/04 - 2012, 21:28:47 »

pushups og pullups kan du med trygghet trene hver dag, det er begrenset med hvor mye fibre man bryter ned ved dette. Jeg vil faktisk si det er nødvendig å gjøre det hver dag om målet er å øke anntall reps mest effektivt
Loggført
Reandre
Beryktet

No pain no gain

Vis profil
« Svar #4 på: 22/04 - 2012, 21:39:10 »

Jeg begynte med 20 pushups på en gang, så klarte jeg 67 reps på en gang uten stopp og jeg gjorde det annen hver dag. Så du sier jeg kunne greid mer hvis jeg trente hver dag? Jeg merket ikke noe stølhet i musklene da jeg trente, bare i begynnelsen...
« Siste redigering: 22/04 - 2012, 21:40:43 av Reandre » Loggført
LarsE
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #5 på: 22/04 - 2012, 21:45:08 »

Det du skriver her, Reandre, er akkurat det jeg er ute etter å vite : p

Jeg føler jeg har hatt en ok/god fremgang ved å ta det annen hver dag, men lurer på om jeg kanskje får raskere fremgang ved å gjør de hver dag siden jeg ikke er støl/sliten dagen etter.
Loggført
Dorull
Småsterk

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 22/04 - 2012, 22:00:53 »

Jeg begynte med 20 pushups på en gang, så klarte jeg 67 reps på en gang uten stopp og jeg gjorde det annen hver dag. Så du sier jeg kunne greid mer hvis jeg trente hver dag? Jeg merket ikke noe stølhet i musklene da jeg trente, bare i begynnelsen...

når jeg gikk på vidregående starter jeg rundt 20 pushups jeg også. jeg trente situps, pushups, knebøy med kroppsvekt både morgen og kveld hver eneste dag. jeg endte på 120 pushups og 37 på 2 fingre (med begge armene) , gud veit hvor mange situps. Når det begynte å bli for mange så gikk jeg over til å ha beina høyere og høyere, med en ryggsekk full av skolebøker og vannflasker, samme gjorde jeg med situps.

hvor mange du kunne tatt om du tok hver dag er umulig å si. Det jeg sier er at jeg selv fikk meget gode resultater av å gjøre det hver dag..twice
Loggført
Reandre
Beryktet

No pain no gain

Vis profil
« Svar #7 på: 22/04 - 2012, 22:05:45 »

Ja okei, bra for deg.. Men tok du 120 pushups uten stopp? Hvis du gjorde det er det bra...
Loggført
Dorull
Småsterk

Vis profil E-post
« Svar #8 på: 22/04 - 2012, 22:07:41 »

Ja okei, bra for deg.. Men tok du 120 pushups uten stopp? Hvis du gjorde det er det bra...

det var 120 uten stopp ja. At det funket for meg behøver ikke å bety at du selv ville fått den store forskjellen ved å gjøre det hver dag. Det jeg mener er at det neppe skader hvertfall. Det er en såppass "mild" påkjenning likevel.
Loggført
aslak
Tungvekter

Upersonlig Gymlærer

Vis profil
« Svar #9 på: 22/04 - 2012, 22:50:30 »

Hver dag funker like bra som annhver dag, du må bare justere mengden trening.etter at du klarer en god del reps blir det uansett kondisjonstrening, i motsetning til tung styrketrening om du klarer få. Gjør det som passer best inn i hverdagen. Hver dag tar mye plass, tidsmessig.
Loggført
Reandre
Beryktet

No pain no gain

Vis profil
« Svar #10 på: 22/04 - 2012, 22:59:53 »

det var 120 uten stopp ja. At det funket for meg behøver ikke å bety at du selv ville fått den store forskjellen ved å gjøre det hver dag. Det jeg mener er at det neppe skader hvertfall. Det er en såppass "mild" påkjenning likevel.

Hvor lang tid brukte du på det da?
Loggført
uten en tråd
Avhengig

Vis profil E-post
« Svar #11 på: 22/04 - 2012, 23:02:47 »

Ja du kan gjøre det vær dag uten problem sålenge du ikke går apeshit vær dag.

Det er circa 8 uker til sommern og du kan da gjøre noe som dette:

Uke1: totalt 140 push ups og totalt 70 chins i uka, dvs 20 push ups vær dag( 2x10, 1x20, 4x5 etc ) og 10 chins vær dag( 2x5, 1x10, 5x2 etc )

Uke2: Ta totalt 175 push ups og 105 chins i uka, dvs 25 push ups vær dag( 1x25 5x5, 2x12, 3x8 etc ) og 15 chins vær dag ( 4x4, 5x3, 1x15, 3x5 etc )

Uke3: Ta totalt 210 push ups og 140 chins i uka, dvs 30 push ups vær dag og 20 chins vær dag.

Slik fortsetter du dvs at du øker med 35 reps i uka spredd utover 7 dager. Du vil nok I slutten av ett slikt opplegg kunne ta ganske mange chins og push ups.

Kun ett forslag.
Loggført

"This is a call to arms for some of you. It is for me, too. Stop all the things that make you a pussy and steal your energy. Get your life back." Jim Wendler.
retfex
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #12 på: 27/06 - 2012, 23:55:31 »

Så lenge du spiser bra nok og hviler greit, så ville jeg sagt at du nesten kan ta dette hver dag, ialfall annenhver dag som er blitt sagt over her Smile
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.063 sekunder med 18 spørringer.