Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
24/10 - 2014, 22:46:23

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703681 innlegg i 57903 emner av 30317 medlemmer
Nyeste medlem: sadas466
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Nybegynnerforum
| | |-+  Hjelp til kosthold og trening
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Hjelp til kosthold og trening  (Lest 972 ganger)
KiraKira
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« på: 09/05 - 2012, 00:34:01 »

Hei.

Jeg ønsker å gå ned noen kilo, og få en sunnere og sterkere kropp.
Jeg er forholdsvis slank, men ønsker en sunnere livsstil.
Jeg har lest veldig mye både inne på Iform og ved å søke på google, og jeg blir helt utrolig forvirret.
Hva burde jeg spise og ikke, hvilken diett burde jeg evt gå på, og hvilken treningsform er effektiv OG passer meg?

Jeg er 170 høy, og veier 59 kg. BMI ca 20,5.
Har målt fett prosent og vann på en simpel baderomsvekt, som sier at jeg har 22,2% fett og 56,8 i vann, hvis dette kan være nødvendig for deg å vite.

Normal så spiser jeg veldig lite, 1 eller max to ganger om dagen og jeg drikker også veldig lite i løpet av dagen.
Jeg trener heller ikke noe særlig, går 3-4 kortere turer med hunden også jobber jeg på ett lager, hvor jeg holder meg i aktivitet hele dagen,
men det er egentlig den mosjonen jeg får.

Jeg trente endel før, både styrketrening på studio og dans ved siden av.
Dette sluttet jeg med blant annet fordi jeg får kramper så fort og fordi jeg får vondt i hoftene ved for mye aktivitet-
også har jeg aldri kommet igang igjen med treningen. Jeg var veldig tynn da jeg trente, og gikk opp 12 Kg da jeg sluttet å trene,
men har gått ned ca 10-11 kg igjen.

Jeg har alltid bare spist og drukket akkurat det jeg har villet uten at det har påvirket vekten min (bortsatt fra rett etter jeg sluttet og trene)
Og jeg veier så og si alltid mellom 58 og 61..

Nå den siste uken har jeg prøvd å endre mat rutinen mine og kostholdet, og har prøvd og mosjonere litt mere.
Jeg startet nok veldig hardt med at jeg plutselig en dag stod opp en time før jeg pleier- kl 06, og dro ut på joggetur.
Dette var utrolig hardt for meg, jeg måtte sette meg ned på ett tidspungt fordi jeg var redd jeg skulle besvime og jeg ble kjempe kvalm.
Da jeg var tilbake fra turen og skulle spise frokost, var jeg så kvalm at jeg så og si ikke fikk i meg noe, og jeg var kvalm
helt fram til ca 11.
Men jeg regner med at jeg bare må starte litt langsommere enn jeg hadde forventet.
Jeg har spist ca 4 ganger om dagen de siste dagene samt at jeg har prøvd å drikke en del vann, men det føles ut som om jeg må spy når jeg drikker mer enn ett glass vann,
og som sagt så pleier jeg å spise veldig lite, og jeg blir nesten "sliten" av å spise så mye, er dette nødvendig?

Det jeg gjerne ønsker er hjelp til kosthold egentlig, og som jeg skrev over, hva som kan være effektivt for meg når jeg tydeligvis ikke har spesielt god kondis.
Jeg vil egentlig helst litt ned i vekt, og få strammet opp kroppen litt, og på lang sikt gjerne få litt markeringer.

Jeg har forresten fat burners, quick meal og proteiner, men jeg er ærlig talt ikke helt sikker på hva og når og hvordan jeg best skal bruke det. Hjelp der også?

Takk!
Loggført
Reandre
Beryktet

No pain no gain

Vis profil
« Svar #1 på: 09/05 - 2012, 01:04:39 »

Hei.

Jeg ønsker å gå ned noen kilo, og få en sunnere og sterkere kropp.
Jeg er forholdsvis slank, men ønsker en sunnere livsstil.
Jeg har lest veldig mye både inne på Iform og ved å søke på google, og jeg blir helt utrolig forvirret.
Hva burde jeg spise og ikke, hvilken diett burde jeg evt gå på, og hvilken treningsform er effektiv OG passer meg?

Jeg er 170 høy, og veier 59 kg. BMI ca 20,5.
Har målt fett prosent og vann på en simpel baderomsvekt, som sier at jeg har 22,2% fett og 56,8 i vann, hvis dette kan være nødvendig for deg å vite.

Normal så spiser jeg veldig lite, 1 eller max to ganger om dagen og jeg drikker også veldig lite i løpet av dagen.
Jeg trener heller ikke noe særlig, går 3-4 kortere turer med hunden også jobber jeg på ett lager, hvor jeg holder meg i aktivitet hele dagen,
men det er egentlig den mosjonen jeg får.

Jeg trente endel før, både styrketrening på studio og dans ved siden av.
Dette sluttet jeg med blant annet fordi jeg får kramper så fort og fordi jeg får vondt i hoftene ved for mye aktivitet-
også har jeg aldri kommet igang igjen med treningen. Jeg var veldig tynn da jeg trente, og gikk opp 12 Kg da jeg sluttet å trene,
men har gått ned ca 10-11 kg igjen.

Jeg har alltid bare spist og drukket akkurat det jeg har villet uten at det har påvirket vekten min (bortsatt fra rett etter jeg sluttet og trene)
Og jeg veier så og si alltid mellom 58 og 61..

Nå den siste uken har jeg prøvd å endre mat rutinen mine og kostholdet, og har prøvd og mosjonere litt mere.
Jeg startet nok veldig hardt med at jeg plutselig en dag stod opp en time før jeg pleier- kl 06, og dro ut på joggetur.
Dette var utrolig hardt for meg, jeg måtte sette meg ned på ett tidspungt fordi jeg var redd jeg skulle besvime og jeg ble kjempe kvalm.
Da jeg var tilbake fra turen og skulle spise frokost, var jeg så kvalm at jeg så og si ikke fikk i meg noe, og jeg var kvalm
helt fram til ca 11.
Men jeg regner med at jeg bare må starte litt langsommere enn jeg hadde forventet.
Jeg har spist ca 4 ganger om dagen de siste dagene samt at jeg har prøvd å drikke en del vann, men det føles ut som om jeg må spy når jeg drikker mer enn ett glass vann,
og som sagt så pleier jeg å spise veldig lite, og jeg blir nesten "sliten" av å spise så mye, er dette nødvendig?

Det jeg gjerne ønsker er hjelp til kosthold egentlig, og som jeg skrev over, hva som kan være effektivt for meg når jeg tydeligvis ikke har spesielt god kondis.
Jeg vil egentlig helst litt ned i vekt, og få strammet opp kroppen litt, og på lang sikt gjerne få litt markeringer.

Jeg har forresten fat burners, quick meal og proteiner, men jeg er ærlig talt ikke helt sikker på hva og når og hvordan jeg best skal bruke det. Hjelp der også?

Takk!

At du har startet med å trene er kjempe bra, men det er bra å ta det litt og litt. Ikke gi kroppen alt for mye å jobbe med, da kan det som skjedde være noe som forklarer dette med løpingen din tidlig på morgenen og effekten den ga deg. Når man blir kjent med kroppen sin og kanskje har et godt kosthold, så kan du presse kroppen til noe som kan være bra for å gi en positiv og synlig forandring på kroppen. Men du fikk et svar på kondisjonen din, så prøv igjen om noen dager eller la være men spis godt. Du kan kanskje begynne intervall løping seinere, men det må være et mål etter du har blitt vandt med å trene igjen. Å løpe intervall er et godt hjelpe middel for å komme i form og minske fett%. Du får også bedre blodtrykk som er bra for hjertet ditt og for deg selv som person, men du må nok trene mer enn 1 gang i uka for at du vil merke noe på kroppen din tror jeg. Men det er nok best å trene litt og litt i begynnelsen, så ikke begynn på noe uten å vendt deg til å trene i første omgang. Begynn etter når du har krefter eller lyst til å gjøre noe nytt, da noe som bare 2-5min intervall løping, så øker du med et minutt eller mer hver gang du trener. Tro meg jeg også sluttet å trene en periode, men fikk lyst til å trene igjen. Det var veldig vanskelig og hardt å gjøre det jeg normalt gjorde lett før på trening, men det gikk nokså greit for meg siden jeg var målbevisst og visste hva jeg måtte gjøre for å komme tilbake til treningen etter mer enn 1 år borte. Jeg kjente på kroppen når jeg hadde mye energi og tok en avgjørelse om å presse meg mer. Da spiste jeg et godt kosthold som hjalp meg nok med å presse meg litt mer. Kosten er kanskje ikke så viktig når du skal presse deg, men mer hvor mye pågangsmot og vilje du har til å oppnå resultater ved trening og kosthold.

Håper du ikke spiser for lite, siden du sier du spiser lite. Man må gi kroppen nok næring for gi kroppen noe så treningen er optimal og kroppen blir sterkere/rehabiliterer seg. Spiser du for lite så setter kroppen bare ned forbrenningen og du vil kanskje ikke stabilisere seg før du har spist mer mat enn du pleier hver dag. For noe du kan gi deg selv ros for er at du ikke gir opp selv om du ble sjokkert på hvor dårlig form du hadde etter en pause... Begynn med noe enklere enn jogging som kan være bra for deg, som en eller flere gåturer iløpet av dagen med hunden din. Seinere kan du øke turene med en tur til butikken, besøke familien hvis de bor i området eller til en venn i nærheten... Du kan gå vanlig eller øke hastigheten etter hvert som du blir varm i trøya eller kanskje ønsker å utfordre deg selv.. Når du er i bedre form og har trua på at du greier å løpe, så kan du kanskje begynne med det også. Men det er helt opp til deg og hva du føler du klarer å yte av treningen... Dette er noe du kan gjøre etter kanskje en eller flere måneder etter du begynte å trene. Jeg sier bare hva jeg hadde gjort av trening på min vei mot bedre form og mindre fett%.

Når det gjelder fatburners og div kosttilskudd, så står det nok på pakken. Eller så kan du google det. Jeg har ikke så stor erfaring fra det du har, men quickmeal er nok noe du kan bruke som et mellommåltid. Fatburners tar du på morgenen sammen med frokosten ville jeg gjort eller kanskje før trening. Du får nok like god effekt av begge, men det er når du skal trene du bruker kroppen og gir kanskje en bedre effekt på kroppen der og da som kan gi en bedre effekt av kosttilskuddet. Proteinpulver er til å bruke før/etter trening og hvis du trenger mer proteiner i et måltid eller i kosten. Men å ta proteinpulver før/etter trening er nok mest gunstig for treningen din og for kroppen din. Det er der studier med forskning viser til en god effekt på proteinsyntesen som er gunstig når du trener generelt, har et kosthold og for kroppen din sin fremgang... Men du kan godt bruke en proteinshake som et mellommåltid med kanskje noe som frukt eller med et måltid med lite proteiner som sagt.. Hvis du skal spise et måltid med lite proteiner, så kan du ta en proteinshake med mer enn 20gram protein en halv time før mat. Det vil være et godt altenativ når man skal spise et måltid med lite proteiner eller mye karbohydrater. Det er noe som forskningen har funnet ut er noe bra du kan gjøre for å gi deg nok proteiner i et måltid som kan være gunstig i et kosthold. Proteiner er kroppens viktigste byggeklosser for musklene dine, så det er noe treningsinntresserte spise nok av på diett. Det er mange fordeler for kroppen din i et kosthold, men det er best på diett. For da gir du kroppen nok proteiner så den ikke mister noe muskler som vil virke negativt i ditt mål for kroppen din.. Det er nok små forskjeller, men du ser merkbare forandringer med mer muskler på kroppen din etter du har fått mer synlige muskler... Very Happy

Du skal ikke bli sliten av å spise mye, da er det kanskje noe med formen din etc eller noe med hvordan dagen din har vært eller kosten din. Eller så får du ikke nok mat som du trenger for deg selv og din dag. Hvis du spiser veldig lite vil du nok ikke ha så mye kraft til å gjøre noe så enkelt som å spise. Men du må nok bare vende deg til å spise mer mat, for det er kroppens vanligste mulighet å få næring på. Du kan kanskje lage mindre porsjoner som du kan spise oftere. Eller så kan du lage smoothies med mye næring som du kan trenge. Det er enkelt å drikke næring istedet for å spise det, men ikke la all næring burde bestå av noe flytende enn noe fast føde. Det er mat kroppen trenger, ikke noe så enkelt å forbruke som en smoothie. Det er noen ganger ikke akkurat enkelt å spise, for hvis formen ikke er bra og du føler deg kvalm. Så er det kanskje enkelt med en smoothie istedet for noe vanlig mat. Men du har så mye igjen for det å spise optimalt  av mat for deg selv, vektnedgangen din og treningen din.

Drikk mer vann når du trener, du svetter av trening som gir kroppen et behov for noe væske/vann for å gi noe som er veldig naturlig for kroppen. Men du kan bruke noe annet drikke også for å gi kroppen noe annet eller en annen smak enn noe naturlig som vann.  Et forslag kan være saft eller pepsi max/cola zero siden det inneholder nesten ikke noen kalorier. Det er noe du kan gjøre siden du nesten spyr av å drikke mer enn et glass vann Very Happy Men vann koster ikke, så vann er nok best for økonomien og gir kroppen noe som den består mye av.

Du kan godt spise korn, fisk, kjøtt, egg og melk som er viktige kilder på naturlig proteiner. Ris, pasta, havregryn og poteter er gode kilder på karbohydrater, da er fiber noe som er kjempe bra på diett som havregryn har. Mens avokado, valnøtter og makrell er gode kilder på fett for kroppen. Avokado er rik på enumetted fett som er bra i et kosthold. Valnøtter og makrell er noen kilder på omega3 som er viktig for kroppen og har flere positive fordeler for alle. Du kan godt ta omega3 tilskudd hvis det er i din interesse, det er mye enklere ville jeg si og gir deg tilstrekkelig med det du trenger. Det er det beste kosttilskuddet som vi har med mer enn en fordel for kroppen. Men når det gjelder andre kosttilskudd så er de fleste uten de store fordelene. Inget kostillskudd er som omega3 tilkuddet for kroppen din, da med flere fordeler for kroppen din som bedre blodtrykk, demper betennelsen i kroppen, mot leddgikt og flere fordeler. Jeg er ihvertfall ikke blitt overbevist av noe kosttilskudd jeg har brukt eller fått viten om. Er sikkert noen som har noe å tilby, men jeg har ikke testet så mange kosttilskudd der ute til å gi det beste svaret på det. Men vi vet ganske sikkert hva som gir resultater av studier med forskning av det. Du må nok ikke tro at noe annet gir så mange fordeler som omega3 tilskudd. Eneste som har gode tilbakemeldinger i forskning er bare omega3 tilskudd og noe pre-workout tilskudd. Kreatin monohydrate er best ifølge forskning av kreatin tilskudd, men når det gjelder kreatin eller pre-workout tilskudd så er det en stor verden der ute. Man må nok bare prøve selv og ta en bedømming om tilskuddet fungerer for deg selv og din fremgang. Det er viktig når du skal kjøpe noe å ta andres vurderinger av effekt for noen kostiilskudd. Da kan du bli mer sikker på ditt valg og få vite mer om hva andre har prøvd før du kjøper selv. Noe fettforbrennings tilskudd gir kanskje noe små økninger i forbrenningen din og kan kanskje hjelpe deg litt psykisk på å være mer seriøs innen kostholdet ditt, men det er ikke mange som det er noen virkning på. Kreatin er mer for styrke og trenings inntresserte som vil øke eller bli sterkere i de øvelsene de trener for å få større muskler, så det er best å bruke når man har kommet så langt at man ikke har noen progresjon eller trenger noe piff i treningen sin. Du kan øke i vekt av kreatin, men det er bare vann som kroppen holder igjen pga kreatin i musklene. Når du slutter med kreatin, så kommer du til et normal vekt og musklene holder ikke mer vann enn normalt. Men det er noen som ikke får en vekt økning av kreatin. Jeg hadde nok ventet til du har begynt å trene mer, du vil ha god progresjon flere måneder fremover for deg til av å være en nybegynner igjen innen styrkketrening siden du har tatt fri fra treningen en stund. Men det spørs jo på hvor lenge den pausen fra trening har vært, men bare en liten pause kan gi en positiv virkning på treningen og kroppen din... Jeg har ihvertfall blitt nokså fornøyd med min pause fra trening, kanskje jeg ikke er like sterk som før men jeg viser resultater i dietten min, fett% og er nokså sterk i mange øvelser som jeg var før jeg tok en pause. Da er det bare noen fire-fem kg mindre enn før i benk og noen andre øvelser. Mens jeg ligger ganske likt som jeg gjorde før i forskjellige øvelser.

Finn ut hvor mye kalorier du forbrenner iløpet av en dag, da er en body analyse som er på noen treningssentere som er noe som er nokså presis. Men din egen erfaring når du blir mer kjent med kroppen din kan forteller nesten det samme, men kanskje ikke så nøyaktig på kalorier. Når du har kaloriene du forbrenner iløpet av dagen, så da tar du det minus 500 kalorier som vil gi deg noe å forholde deg til i kosten. Da spiser du i underskudd som er viktig for deg og din kropps framtid for å komme deg ned i vekt og minske fett%. Men nå vet jeg ikke hvor mye du spiser til vanlig, siden du ikke spiste så mye mat som du informerte tidligere i tråden. For det vil være gunstig for forbrenningen din å spise mer mat enn veldig lite. Du kunne ha lagt frem kostholdet ditt, så jeg fikk en bedre forståelse av hva du har gitt kroppen din og forstår kanskje mer om hvor lite/mye du har spist.  Very Happy

Du kan bruke iform sin forbrennings kalkulator:
http://www.iform.no/pub/art.php?id=444    Den er ikke best, men den kan føre deg til noe du kan begynne på i dietten din og få et bedre syn på hva kroppen trenger.

Men hvis tallene er riktig som du informerer om vekta di og fett% din, så er noe som 1600kalorier det du forbrenner iløpet av dagen som jeg har regnet ut hvis jeg tar 56,8kg som kan være muskler på kroppen. Så da er en diett på 1100kalorier det som er optimalt for deg. Men det er kanskje ikke riktig, men jeg tror det er muskler eller noe som kan vise til det. Da vil en diett på 1100kalorier være optimalt for deg. Det er ikke så mye mat, så det burde være veldig fint for deg og din appetitt. Du vil få resultater av det på vekta di hvis du forsetter med trening, som du må nok gjøre for få fler resultater på kroppen din. Men ting tar tid uansett hvordan du gjør det på veien fremover for å bedre formen din og minske fett%. Så noe som at vekta står stille en dag du veier deg kan være noe som bedrer seg når det har gått en uke. Alt det jeg har sagt er ting som kan hjelpe deg i veien mot ditt ønske innen å gå ned i vekt og bli mer fit. Du må nok begynne å trene mer enn du allerede gjør, men ta det litt og litt. Du har jo erfaring fra trening, så du vet kanskje til noen øvelser som er gode for å styrke kroppen og som du har mer igjen for enn andre øvelser. Du vil ha så mye igjen for det når det er gjort og når resultatene vises.   Laughing

Har du noen flere spørsmål så speak out.  Very Happy
« Siste redigering: 09/05 - 2012, 11:37:33 av Reandre » Loggført
KiraKira
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 09/05 - 2012, 17:42:28 »

Å supert! Takk for langt og utfyllende svar!

Når det kommer til hva jeg har pleid å spise så hender det at jeg spiser ett par brødskiver med kalkun filet/ kokt skinke og ost på jobb, mellom 13-16.

Også middag rundt kl 20. Det er ikke det at jeg spiser så lite når jeg spiser, jeg kan godt være den som spiser mest av meg og samboeren min, men det er det at jeg spiser så skjeldent.

Jeg er veldig glad i pasta, ris og kyling
Middags eksempler:

Kylling og pasta med grønnsaker og creme fachie, med ris. og evt hvitløks brød.

Spagetti og kjøttdeig med tomat saus.

wok

Grillet biff, evt på spyd.
med paprika, potet, løk, tomat og mais,
med BBQ saus

også drikker jeg kanskje 1 - 2glass med noe drikke i løpet av en dag.
....

Men den siste uken så har jeg spist ca sånn:

Frokost:
1 x fat burner (blir noe svimmel etc av dem, så lurer på om jeg skal sløyfe det)
Trippelsalat, hassel, valnøtter og mandler, oliven, tunfisk(hermetisk), kylling (salat kylling) og 1-2 ss olivenolje + litt salt.

Lunsj:

Enten smoothie, Med frossene jordbær, vanilje yoghurt, kokosmelk, nøtter, 2 ss quick meal, 1 banan og vann.
eller salaten jeg skrev over
eller frukt

middag:
esk:
Kylling filet, på en seng avløk og rødløk, paprika, fersk basillikum og chili. Kyllingen vendt i mager kesam og drysset med salt, pepper og hvitløkspulver.
Brokoli kokt i litt buljong.
Trippel salat og avokado.

Kvelds:

En neve nøtter og en smoothie
eller quick meal (den jeg har nå smaker veldig vondt, derfor har jeg blandet den med annet)
eller sånn "bar".
Eller salaten nevnt over.

----------------------------------------------------''

Men hvordan vet jeg nøyaktig hvor mye jeg får i meg? Må jeg lese utenpå produktene (evt lese på nettet) og veie alt jeg spiser?

Burde jeg prøve lavkarbo?

Det er flere år siden jeg har trent fast. Jeg har "begynt" å trene igjen ett par ganger, men det ble ble bare fiasko, så jeg slutta.

Jeg har hatt ganske tungt hode siden jeg startet og spise mer, men nå skal det sies at jeg er forkjølet også.

Jeg har begynt å drikke mer, og da spessiellt vann, men jeg glemmer det- i og med at jeg ikke føler meg tørst og ikke pleier å drikke noe særlig.

Er det veldig viktig at jeg spiser på samme tidspunkter hver dag?

Jeg ble mye klokere av svare ditt, men jeg er fortsatt veldig forvirret:)
Loggført
Reandre
Beryktet

No pain no gain

Vis profil
« Svar #3 på: 09/05 - 2012, 18:41:35 »

Du trenger ikke drikke mye mer, men det kan være bra for kroppen din å skille ut avfallsstoffer av dietten din og treningen din. Så drikk når du føler for det, men drikk mer vann hvis du drikker kaffe. For det tørker ut kroppen din som betyr at kroppen din trenger mer væske enn du tror.

Du kan godt prøve lavkarbo, men jeg har et bedre råd for deg. Da kan du faste, som betyr at du må få i deg all næring iløpet av 8timer. Du kan godt minske hvor mange timer du har som vindu til å få i deg næringen din. Du må nok begynne å veie maten din, som vil gi deg et bedre bilde av hvor mye kalorier du får i deg. Du kan godt bruke www.diett.no som kan gi deg nivåer av forskjellige vitaminer og mineraler + å regne kaloriene i kosten din.

Det er ikke så viktig å spise til de bestemte tidene iløpet av dagen, men når du faster så må du holde en orden på når du begynte å spise og når det er slutt. Det er best når du holder orden på kaloriene dine også, men når du blir bedre kjent med matvarer så trenger du kanskje ikke telle kalorier. Når du faster så er sund mat optimalt for din fremgang, men du kan skjeie ut en gang i måneden med noe dritt mat. Men jeg tror når du gjør noe så enkelt som å faste, så får du ikke lyst på noe dritt mat for å belønne deg selv. Er sikkert noe jeg har glemt, men jeg kommer med det hvis jeg kommer på det.  Very Happy

Det er viktig du fullføre dietten din, så vil det ikke være mer vanskelig enn normalt neste gang du prøver. Og dette er noe du må bestemme deg for før du går inn på det og kanskje mislykkes helt. Det er nok opp til deg og din vilje. Du må være sterk og målbevisst, jeg bare sier hva du må forvente av deg selv i dette her. Klarer du det og har det lille ekstra, så ønsker jeg deg lykke til videre i din vektnedgang og trening. For du må oppnå bedre og bedre resultater innen trening også for å hjelpe enda mer på din vei.
« Siste redigering: 09/05 - 2012, 18:52:55 av Reandre » Loggført
Chr1st1an
Avhengig

^^

christian-thesen@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #4 på: 09/05 - 2012, 23:49:29 »

bare for å ha det på sitt rene vil jeg slenge inn en synsvinkel på periodisk faste så du får høre det fra andre som har testet ut dette noen år =)

Slutten på et prøveprosjekt --> periodisk faste

Da har min prøveperiode på 2 år med periodisk faste kommet til veis enne. Har vært til tider krevende, vanskelig, men også givende, belønnende å teste denne måten å spise/leve på, og det har forøvrig vært morsomt å sett hvilke bakdeler å fordeler det kunne ha hatt.

La meg starte med å si at periodisk faste er ikke uvoerkommelig. Det "kan" funke for folk flest men det krever at det par faktorer faktisk er til stede.

1. Du må kunne å planlegge, du har et spisevindu på 4-8 timer så du må være klar til å spise i denne tiden.
2. Du må vite mengde, og type mat. Du har kanskje 2 måltider i løpet av en dag og må sørge for at kroppen får den næringen den trenger av både vitaminer, proteiner, karbohydrater og fett. Dette er i og for seg greit for de som kjenner godt til kost og har erfaring på¨dette området, men kanskje ikke like lett for alle?
3. Du må synes det er greit å ofre sosiale sider av livet, da mat o.l ødelegger hele prinsippet med periodisk faste (økt forbrenning dess lengre kroppen er uten føde)

Hva er belønningen(e) med periodisk faste?
1. Om du er flink til å spise sunt, smart, og strukturert vil du etter ikke så alt for lang tid merke forskjellen. I mitt tilfelle økte jeg svagt i vekt men tapte store mengder fett i en gitt forsøksperiode. Fikk den laveste fettprosenten jeg noen sinne har hatt samtidig som jeg økte i styrke( noen %, ikke nevneverdig mye)

2. Det gjør det lettere å ikke overspise. De fleste av oss syns ikke det er lett å hive i seg 4000 kcal på 2-3 måltider, dermed blir spørmålet ofte hva man kan spise på disse 6 timene for å KLARE å få nok mat til kroppen. =)

3. Det oppforder til å trene fastende, gjerne med BCaa innenbors, som for meg har hatt ekstremt styrkeøkende effekt(dvs å trene fastende, men ferskt uthvilt)

Hvorfor velger jeg å slutte?

Vel fordi det for meg ikke passer. Når jeg starter skolen klokken 08.00, er der til 15.00 så burde jeg jobbe videre. I steden må jeg hjem for å spise, evt så frister det å dra hjem for å spise selv om matpakken er med. Denne form for diett utelukker nemlig en sen middag med mindre jeg begynner spisetiden i 3-4 tiden, men da er det svært vanskelig å være konsentrert om formiddagen før fasten tar slutt.
I tilegg syns jeg det er vanskelig å ikke kunne løpe, trene på kveldstid, o.l fordi da bør man få inn proteiner/karbohydrater for å stoppe nedbryting av muskelatur. Dette kan man ikke på periodisk faste som gjør at man må trene på en angitt del av dagen. Dette gjør igjen at studier, o.l får lide, og dette passer dårlig per dags dato.

Min konklusjon er at periodisk faste har enormt potensiale, men det krever strengt talt at man har frihet til å styre livet litt rundt dette. Det krever også at man aksepterer sosiale tap som mindre snax kvelder med venner, familie o.l¨

For de som vil prøve periodisk faste så mener jeg dere har en spennende periode framfor dere. Dere vil lett klare å holde vekta, kanskje øke i styrke, finne ut nye ting om din/deres egen kropp, og oppnå gode resultater, men prisen kan for enkelte av dere, kanskje være for mye

Lykke til =)
Loggført
Reandre
Beryktet

No pain no gain

Vis profil
« Svar #5 på: 11/05 - 2012, 17:02:06 »

Du må synes det er greit å ofre sosiale sider av livet, da mat o.l ødelegger hele prinsippet med periodisk faste (økt forbrenning dess lengre kroppen er uten føde)

I tilegg syns jeg det er vanskelig å ikke kunne løpe, trene på kveldstid, o.l fordi da bør man få inn proteiner/karbohydrater for å stoppe nedbryting av muskelatur. Dette kan man ikke på periodisk faste som gjør at man må trene på en angitt del av dagen. Dette gjør igjen at studier, o.l får lide, og dette passer dårlig per dags dato.

Min konklusjon er at periodisk faste har enormt potensiale, men det krever strengt talt at man har frihet til å styre livet litt rundt dette. Det krever også at man aksepterer sosiale tap som mindre snax kvelder med venner, familie o.l¨

Lykke til =)

Med periodisk så mister du ikke det sosiale godene i livet, det er nok opp til en selv om man setter av tid til det og planlegger riktig. For jeg selv har ingen problemer med å være sosial og gjøre ting med venner. Kanskje du ikke kan være med på en kjapp matbit, hvis det er over tiden du har til å spise. Men det går ann å planlegge det du skal gjøre eller sosiale goder som du vil ha. Jeg gikk første gang på periodisk faste i 2år og 3mnd og det sosiale livet gikk helt greit. Når man blir vandt til det, så legger man ikke merke til at man har et så annerledes kosthold enn andre. Ting går liksom så fort og resultatene vises. Periodisk faste er et kjempe bra hjelpemiddel innen kosthold og trening. Det er ikke mer vanskelig enn du gjør det til selv.

Man må ikke spise eller tilføre kroppen næring etter en trening, jeg trener noen ganger 2 eller 3 ganger om dagen og jeg har ingen problemer med at jeg ikke kan spise seinere på dagen etter en trening. Det er hva du gjør det til selv, kroppen har kanskje godt av å ikke få noe næring etter en trening. Kroppen må liksom bruke det den har til rådighet liksom, så fett% kan bli mindre og man ser de synlige resultatene likevel. Så jeg har bare positiv erfaring av å trene selv om man ikke kan tilføre noe næring til kroppen. Det finnes mange veier til Rom må man huske. Very Happy

Og når det gjelder å miste muskler ved å gå for lenge uten mat, så er det bare noe man kanskje tror. Martin Berkhan på leangains.com sier at man ikke vil miste muskler på periodisk faste, han har ihvertfall en bra kropp å vise til den måten kosthold og trening.

Og når det gjelder å spise snacks eller noe godt på periodisk faste, så gjør jeg det hver dag. Det er hva du gjør av det til selv og når på dagen man spiser maten som er viktig. Planlegging for å gjøre det best mulig brukbart til deg og hvordan dagen din er med jobb/skole/trening eller det sosiale livet. Men når man blir vandt til det, så går det ganske fort og enkelt. Andre rundt seg legger kanskje ikke merke til noe annerledes ved livet ditt eller så har de blitt vandt til at det er sånn. Jeg er bare for å spise i periodisk faste og har bare positive tilbakemeldinger om det hvis man er ute etter en bedre form med trening eller en enklere hverdag. Min konklusjon er at hvis du er ute etter et bra hjelpemiddel og noe optimalt innen kosthold/trening, så er periodisk faste noe man burde prøve Smile
« Siste redigering: 11/05 - 2012, 17:12:11 av Reandre » Loggført
KiraKira
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 05/06 - 2012, 21:41:59 »

Jeg skjønner at det er mye jeg må sette meg inn i og forstå før jeg hiver meg ut på en sånn diett.

Foreløpig har jeg kommet godt igang med joggingen.
Har begynt å jogge intervaller annenhver til hver tredje dag. Og det går myyye bedre nå.

Har gått over til å bare spise det som er godt kjent som sunn mat, uten å tenke så mye mere over det.
Frukt, grønnsaker, kylling etc. Og trives godt med det.
Jeg føler meg også bedre, kjenner at det er deilig å ta vare på kroppen igjen Smile

Jeg gikk først ned fra 60 til 57 i løpet av halv annen uke, men så har jeg gått opp igjen, noe jeg håper er muskler.
Jeg har tenkt at jeg skal melde meg inn på treningsstudio til høsten, da passer det bedre fordi jeg starter på skole, og da vil jeg også hatt godt tid til å finne ut hvordan diett jeg ønsker å starte på.

Takk for masse hjelp og masse forvirring Smile
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.087 sekunder med 18 spørringer.