Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
23/10 - 2014, 02:10:15

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703680 innlegg i 57903 emner av 30312 medlemmer
Nyeste medlem: wiesiek9
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Nybegynnerforum
| | |-+  Beinpress
« forrige neste »
Sider: 1 [2] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Beinpress  (Lest 2022 ganger)
StenDA
Sporty
***

Karma: +15
Innlegg: 343


Never give up!


Vis profil E-post
« Svar #15 på: 22/05 - 2012, 16:12:00 »

Strak-mark, good-morning, ett-beinpress,utfall... Du har jo allerede knebøy og frontbøy, mer trenger du egentlig ikke, isåfall ville jeg hat en av de jeg nevnte, som aktiverer mer av hamerstrings.

Ville holdt meg langt unna good-morning. Lite funksjonell og meget enkelt å trene på seg skader.

Du kan gjerne forklare hvorfor, eller komme med en kilde her. good-mroning er en fin øvelse for ryggsøylen, glutes, hamersting, og en øvelse som må kjøres ganske kontrolert, og dermed lærer man seg til og holde spennet også, som kan komme til nytte for knebøyen. Er heller ikke tunge vektene man kan på good-morning. Skader der oppnår du dersom ryggen krummes. Klarer man og holde ryggen paralelt med gulvet er øvelsen bra.

Gjerne.

For det første er det en lite funksjonell øvelse fordi kroppen svært sjeldent arbeider i en slik posisjon. For det andre har columna vertebralis (virvelsøyla) en naturlig svai og nederst ved lumbal virvlene har den en lordosar krumning, og selv om thorakal og cervikal virvlene er parallelt med golvet (slik du påpeker) er det forsatt en enorm trykkbelastning på lumbalvirvlene. Dette kan føre til at innholdet i mellomvirvelskiven blir skvist ut. Oppgåva til virvelsøyla er i hovedsak :

- bære heile kroppsvekta over hoften
- beskytte den ekstremt viktige og sårbare ryggmargen
- absorbere og svikte støt
- sørge for bevegelse

Feil belastning/slitasje kan føre til nucleusprolaps. Dette skjer oftest bak og lateralt der skiva grensar til eit mellomvirvelhull. Dette medfører at nerverøttene inne i ryggmargen blir utsatt for trykk.

Det som ofte fører til at belastningen eller trykket blir feil er at vektene vi løfter på er langt unna senteret på kroppen. For å fortså dette må eg gå nærmere inn på vektstangprinsippet:

Kroppsbevegelser - musklel og skjelletsystemet virker som vekstenger
Ledd - dreiepunkt
Knokler - vektarmer
Muskler - krefter

Dette er de momentene vi regner med i vektstangprinsippet. Essensen er at jo lenger vektene er fra kroppen, jo meir må musklene kompensere i form av økt kraft. Dette fører også til eit unødvendig stort press på lumbal virvlene som kan føre til store ryggsmerter.

Eg syns derimot at strakemarkløft er en mye bedre erstatning til good morning fordi du slepper unødvednig stort press på ryggsøylen og at vektene du løfter er tettere inntil kroppen, ergo er det litt mindre sjanse for å skade seg.
 Very Happy
For meg er good morning noe av det beste for bakside av lår sammen med nordic hamstrings. Så lenge vektene ikke blir høyere enn mann takler er good morning kjempe bra.. Dette med funksjonelle øvelser er en rar greie.. Kastet en medisinball ned i gulvet her om dagen, og fikk kudos for at jeg trente funksjonelt. Når kommer jeg til å kaste masse vekt ned i bakken noen gang og ha en god grunn til det?
Loggført

Min treningsdagbok:

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,52163.0.html

"Plan your work, and work your plan" (Big George Foreman)
Runar20
Nytt medlem
*

Karma: +1
Innlegg: 14


Vis profil
« Svar #16 på: 30/06 - 2012, 12:59:43 »

Strak-mark, good-morning, ett-beinpress,utfall... Du har jo allerede knebøy og frontbøy, mer trenger du egentlig ikke, isåfall ville jeg hat en av de jeg nevnte, som aktiverer mer av hamerstrings.

Ville holdt meg langt unna good-morning. Lite funksjonell og meget enkelt å trene på seg skader.

Du kan gjerne forklare hvorfor, eller komme med en kilde her. good-mroning er en fin øvelse for ryggsøylen, glutes, hamersting, og en øvelse som må kjøres ganske kontrolert, og dermed lærer man seg til og holde spennet også, som kan komme til nytte for knebøyen. Er heller ikke tunge vektene man kan på good-morning. Skader der oppnår du dersom ryggen krummes. Klarer man og holde ryggen paralelt med gulvet er øvelsen bra.

Gjerne.

For det første er det en lite funksjonell øvelse fordi kroppen svært sjeldent arbeider i en slik posisjon. For det andre har columna vertebralis (virvelsøyla) en naturlig svai og nederst ved lumbal virvlene har den en lordosar krumning, og selv om thorakal og cervikal virvlene er parallelt med golvet (slik du påpeker) er det forsatt en enorm trykkbelastning på lumbalvirvlene. Dette kan føre til at innholdet i mellomvirvelskiven blir skvist ut. Oppgåva til virvelsøyla er i hovedsak :

- bære heile kroppsvekta over hoften
- beskytte den ekstremt viktige og sårbare ryggmargen
- absorbere og svikte støt
- sørge for bevegelse

Feil belastning/slitasje kan føre til nucleusprolaps. Dette skjer oftest bak og lateralt der skiva grensar til eit mellomvirvelhull. Dette medfører at nerverøttene inne i ryggmargen blir utsatt for trykk.

Det som ofte fører til at belastningen eller trykket blir feil er at vektene vi løfter på er langt unna senteret på kroppen. For å fortså dette må eg gå nærmere inn på vektstangprinsippet:

Kroppsbevegelser - musklel og skjelletsystemet virker som vekstenger
Ledd - dreiepunkt
Knokler - vektarmer
Muskler - krefter

Dette er de momentene vi regner med i vektstangprinsippet. Essensen er at jo lenger vektene er fra kroppen, jo meir må musklene kompensere i form av økt kraft. Dette fører også til eit unødvendig stort press på lumbal virvlene som kan føre til store ryggsmerter.

Eg syns derimot at strakemarkløft er en mye bedre erstatning til good morning fordi du slepper unødvednig stort press på ryggsøylen og at vektene du løfter er tettere inntil kroppen, ergo er det litt mindre sjanse for å skade seg.
 Very Happy
For meg er good morning noe av det beste for bakside av lår sammen med nordic hamstrings. Så lenge vektene ikke blir høyere enn mann takler er good morning kjempe bra.. Dette med funksjonelle øvelser er en rar greie.. Kastet en medisinball ned i gulvet her om dagen, og fikk kudos for at jeg trente funksjonelt. Når kommer jeg til å kaste masse vekt ned i bakken noen gang og ha en god grunn til det?

Mulig du har en annen oppfatning av begrepet "funksjonell trening" enn det jeg har. Personlig velger jeg å se på funksjonell trening som en form for styrketrening der hele kroppen er involvert, uten bruk av isolerende apparater eller andre hjelpemidler (benker, etc). Slik trening forutsetter en tilpasset sentral og lokal stabilisering av kjernemusklene (ikke mer kraft enn det stabiliseringssituasjonen krever) som utgangspunkt for en effektiv gjennomføring. Det vil si at slik trening foregår i såkalte "lukkede kinetiske kjeder" - som er trening der kraften blir overført fra kroppsdel til kroppsdel og involverer hele kroppen.

Derfor velger eg ikke å definere funksjonell trening som øvelser som man direkte kan knytte opp mot bevegelsesbaner man møter i det daglige livet, men som øvelser og treningsformer som styrker hele kroppen og som på den måten kan gjøre dagligdagse  og idrettslige utfordringer enklere.

« Siste redigering: 30/06 - 2012, 13:01:16 av Runar20 » Loggført
Sider: 1 [2] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.079 sekunder med 18 spørringer.