Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
20/08 - 2014, 20:04:46

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
704350 innlegg i 57900 emner av 30193 medlemmer
Nyeste medlem: Batmund
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Nybegynnerforum
| | |-+  Beinpress
« forrige neste »
Sider: [1] 2 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Beinpress  (Lest 1972 ganger)
Randompope
Sporty

Vis profil
« på: 09/05 - 2012, 17:21:20 »

Har nå nådd 4x8 med 360kg på beinpress.. Begynner og bli kjedlig og få på alle disse vektene, så har dere en øvelse som kan ta samme eller bedre enn beinpress?

Har: Knebøy, frontbøy, tåhev,lårcurl og legextention på planen.

Så lurer på om jeg kan bli kvitt beinpress eller er det ett must?
Loggført

Karma er en god ting!

Det og kunne hjelpe andre med ting du har lært selv er morro Smile
Reandre
Beryktet

No pain no gain

Vis profil
« Svar #1 på: 09/05 - 2012, 17:39:34 »

når du tar knebøy så trener du ca de samme musklene som i beinpress, det blir bare smør på fett mener jeg å gjøre begge øvelsene sammen. Det er noe jeg ville gjort istedet for beinpress.
Loggført
grafen
Sporty

Vis profil
« Svar #2 på: 09/05 - 2012, 19:59:44 »

Slik jeg ser det så har du knebøy, frontbøy, beinpress og leg extension for quadriceps. Du burde kanskje vurdere å legge til en øvelse for bakside lår. Hvis ikke så er utfall et fint alternativ.
Loggført

Runar20
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #3 på: 09/05 - 2012, 22:10:28 »

Kva med 1-fots knebøy eller bulgarske utfall?
Loggført
joakim4
Leieboer

Dopingfri = RAW

Vis profil
« Svar #4 på: 09/05 - 2012, 22:14:24 »

Strak-mark, good-morning, ett-beinpress,utfall... Du har jo allerede knebøy og frontbøy, mer trenger du egentlig ikke, isåfall ville jeg hat en av de jeg nevnte, som aktiverer mer av hamerstrings.
« Siste redigering: 09/05 - 2012, 22:16:14 av joakim4 » Loggført

Treningslogg: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,59055.0.html

GODKJENTE PÅ STEVNE:
Født:1994
Knebøy - 145x1
Benkpress - 100kgx1
Markløft - 155kgx1

Millitærpress - 67,5x1 - 57,5x7
Runar20
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #5 på: 09/05 - 2012, 22:33:34 »

Strak-mark, good-morning, ett-beinpress,utfall... Du har jo allerede knebøy og frontbøy, mer trenger du egentlig ikke, isåfall ville jeg hat en av de jeg nevnte, som aktiverer mer av hamerstrings.

Ville holdt meg langt unna good-morning. Lite funksjonell og meget enkelt å trene på seg skader.
Loggført
merterje
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 10/05 - 2012, 07:27:31 »

Det var langt mer enn jeg klarer i benpress. Lurer på om en kan finne på nettet oversikt over diverse apparatøvelser og hvilke muskler man trener ?  Har akkurat kommet hjem fra et rehabsenter og skal begynne å trene i treningsstudio. Jeg fikk en treningsoversikt der, hvor de fleste apparater fins i en hver studio.
Loggført
Randompope
Sporty

Vis profil
« Svar #7 på: 10/05 - 2012, 07:54:11 »

Slik jeg ser det så har du knebøy, frontbøy, beinpress og leg extension for quadriceps. Du burde kanskje vurdere å legge til en øvelse for bakside lår. Hvis ikke så er utfall et fint alternativ.

Trudde at alle øvelsene utenom knebøy tok litt sånn forskjellig, kjenner det litt overalt rundt låret på mesteparten av øvelsene, frontbøy tar man vel fordi knebøy ikke tar så hardt på fronten på låret?
Loggført

Karma er en god ting!

joakim4
Leieboer

Dopingfri = RAW

Vis profil
« Svar #8 på: 10/05 - 2012, 08:57:03 »

Ville holdt meg langt unna good-morning. Lite funksjonell og meget enkelt å trene på seg skader.

Du kan gjerne forklare hvorfor, eller komme med en kilde her. good-mroning er en fin øvelse for ryggsøylen, glutes, hamersting, og en øvelse som må kjøres ganske kontrolert, og dermed lærer man seg til og holde spennet også, som kan komme til nytte for knebøyen. Er heller ikke tunge vektene man kan på good-morning. Skader der oppnår du dersom ryggen krummes. Klarer man og holde ryggen paralelt med gulvet er øvelsen bra.
Loggført

Treningslogg: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,59055.0.html

GODKJENTE PÅ STEVNE:
Født:1994
Knebøy - 145x1
Benkpress - 100kgx1
Markløft - 155kgx1

Millitærpress - 67,5x1 - 57,5x7
shabby
Beryktet

Aspirerende bodybuilder

Vis profil
« Svar #9 på: 10/05 - 2012, 11:37:52 »

La meg legge til at good mornings er bra.

Ellers synes jeg du har litt mange øvelser Randompope. Jeg går utifra du har øvelser for bakside lår også, så om det er balansert har du vel sånn type 9 benøvelser.

Benøvelsene dine tar litt forskjellig (f.eks. leg extensions stresser vastus medialias, knebøy gjerne mer lateralis, frontbøy kobler ut rumpe og hamstrings), men det har svært, svært lite å si med mindre du er ganske stor eller skal stille og jobber med symmetrien. Er snakk om små prosenter.

Alt i alt, fokuser på knebøy, det er ditt beste redskap.

EDIT: Fjernet et parti, leste feil.
« Siste redigering: 10/05 - 2012, 11:43:51 av shabby » Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
Randompope
Sporty

Vis profil
« Svar #10 på: 10/05 - 2012, 14:02:21 »

La meg legge til at good mornings er bra.

Ellers synes jeg du har litt mange øvelser Randompope. Jeg går utifra du har øvelser for bakside lår også, så om det er balansert har du vel sånn type 9 benøvelser.

Benøvelsene dine tar litt forskjellig (f.eks. leg extensions stresser vastus medialias, knebøy gjerne mer lateralis, frontbøy kobler ut rumpe og hamstrings), men det har svært, svært lite å si med mindre du er ganske stor eller skal stille og jobber med symmetrien. Er snakk om små prosenter.

Alt i alt, fokuser på knebøy, det er ditt beste redskap.

EDIT: Fjernet et parti, leste feil.

Beindag:  Knebøy, beinpress, frontbøy, tåhev,lårcurl og legextention er det jeg har på bein. Er ikke så meget flink med hva som tar hva på beindagen:p Så hvis du vil legge til//ta vekk så illustrer gjerne så jeg får tatt alt på beina:p
Loggført

Karma er en god ting!

grafen
Sporty

Vis profil
« Svar #11 på: 10/05 - 2012, 20:22:50 »

Knebøy tar hovedsaklig på quadriceps, men kjører også rumpa ganske godt.
Beinpress blir det samme som knebøy. Mulig at noen kjører med litt annen vinkel her slik at det skyves litt, men i bunn og grunn er det samme bevegelsen som bøy.

Forskjellen på frontbøy og knebøy er, som shabby skriver, at man kobler ut baksiden. Her fokuseres det hardere på quadriceps. Min erfaring er at frontbøy også tar hardere på kjernemuskulaturen.

Lårcurl isolerer bakside av lår.
Leg ext. isolerer forside av lår.

Hovedvekten din bør absolutt være på knebøy. Har du en øvelse for forside i tillegg (f.eks. frontbøy/utall), og en øvelse for bakside (strakmark/lårcurl) så er du good to go. Dersom du føler at du trenger isolasjonsøvelser så kan du legge på et sett eller to med leg ext. og lårcurl til slutt. Tåhev kommer utenom.
Loggført

Runar20
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #12 på: 11/05 - 2012, 17:26:04 »

Du kan gjerne forklare hvorfor, eller komme med en kilde her. good-mroning er en fin øvelse for ryggsøylen, glutes, hamersting, og en øvelse som må kjøres ganske kontrolert, og dermed lærer man seg til og holde spennet også, som kan komme til nytte for knebøyen. Er heller ikke tunge vektene man kan på good-morning. Skader der oppnår du dersom ryggen krummes. Klarer man og holde ryggen paralelt med gulvet er øvelsen bra.

Gjerne.

For det første er det en lite funksjonell øvelse fordi kroppen svært sjeldent arbeider i en slik posisjon. For det andre har columna vertebralis (virvelsøyla) en naturlig svai og nederst ved lumbal virvlene har den en lordosar krumning, og selv om thorakal og cervikal virvlene er parallelt med golvet (slik du påpeker) er det forsatt en enorm trykkbelastning på lumbalvirvlene. Dette kan føre til at innholdet i mellomvirvelskiven blir skvist ut. Oppgåva til virvelsøyla er i hovedsak :

- bære heile kroppsvekta over hoften
- beskytte den ekstremt viktige og sårbare ryggmargen
- absorbere og svikte støt
- sørge for bevegelse

Feil belastning/slitasje kan føre til nucleusprolaps. Dette skjer oftest bak og lateralt der skiva grensar til eit mellomvirvelhull. Dette medfører at nerverøttene inne i ryggmargen blir utsatt for trykk.

Det som ofte fører til at belastningen eller trykket blir feil er at vektene vi løfter på er langt unna senteret på kroppen. For å fortså dette må eg gå nærmere inn på vektstangprinsippet:

Kroppsbevegelser - musklel og skjelletsystemet virker som vekstenger
Ledd - dreiepunkt
Knokler - vektarmer
Muskler - krefter

Dette er de momentene vi regner med i vektstangprinsippet. Essensen er at jo lenger vektene er fra kroppen, jo meir må musklene kompensere i form av økt kraft. Dette fører også til eit unødvendig stort press på lumbal virvlene som kan føre til store ryggsmerter.

Eg syns derimot at strakemarkløft er en mye bedre erstatning til good morning fordi du slepper unødvednig stort press på ryggsøylen og at vektene du løfter er tettere inntil kroppen, ergo er det litt mindre sjanse for å skade seg.
 Very Happy
Loggført
shabby
Beryktet

Aspirerende bodybuilder

Vis profil
« Svar #13 på: 11/05 - 2012, 20:22:55 »

Men du utelater at akutte skader oppstår dersom du opererer med tyngre vekt enn musklene kan kompensere for. Dessuten kan man fint trene goodmornings med svai i korsryggen, det er faktisk sånn øvelsen burde gjøres for å skape mest mulig strekk på sete- og hamstringmuskulatur. De aller færreste har nubbsjangs til å komme i nærheten av parallelt med gulvet, spesielt med tyngre vekter, enkelt og greit fordi man tipper framover. Slitasjeskader er noe annet, og forutsetter at du trener feil eller for mye over lengre tid, og det gjelder alle bevegelser.

Funksjonalitet vil gjelde dersom personen trener for funksjonalitet. Det er vel og bra, men ut ifra hva som diskuteres i denne tråden handler det om muskelutvikling, kroppsbygging og/eller styrkeøkning. Hvor ofte gjør du pullups til daglig? Eller tar knebøy? Aldri. Bevegelser du kanskje kommer over er markløft liknende bevegelser, bicepscurl o.l., resten er svært sjeldne eller har meget lav belastning. Til tross for dette er øvelser som leg curl, good mornings og pullups svært gode tilleggsøvelser for personer som ønsker å utvikle muskelmasse og balansere et treningsprogram.

Du kan også se på det på denne måten: Hva om du havner i en situasjon der du må løfte vekt som er lengre vekk fra kroppen din? Det er ikke ofte dagliglivet gir deg samme bevegelsesbaner eller utgangspunkt som du får på gymmet. Har du aldri trent det du er svak på vil også sjansene være store for at vektene du plutselig må operere med er for tunge og du skader deg.

Folk er redde for så mange øvelser, men sannheten er at om du klarer å roe ned egoet finnes det svært mange gode øvelser som ofte utelates, som er fine så lenge man starter med en håndterlig vekt. Mine beste eksempel er krumrygget strakmark og krumrygget foroverbøyd & sittende roing. Konstantinovs løfter over 400kg raw i markløft med krum rygg uten å skade seg. Hvorfor? Han er sterk nok. Et annet eksempel er Arnold (overbrukt eksempel for alt mulig), som trente krumrygget sittende roing gjennom sin karriere uten å skade ryggen. Hvordan? Sannsynligvis fordi han behandlet øvelsen som alle andre øvelser, og økte gradvis i stil med hva han var sterk nok til å håndtere.

Jeg kan legge til at teorien bak det du sier er selvsagt korrekt, vektstangprinsippet er virkelig, og belastningen på lumbalvirvlene vil øke når stangen havner lengre unna kroppen. Men det betyr ikke nødvendigvis at å trene på den måten er skadelig, da må det nok kildehenvisning til.
Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
Runar20
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #14 på: 11/05 - 2012, 23:38:37 »

Såklart, eg seier ikkje at man skader seg utelukkende av good mornings om du tar det en gang, og ja, egoet er selvsagt en faktor å ta med når det gjelder hvor mye kg man tar på stangen.
Eg ser mange ulike scenario hvor man kan få brukt for eksempelvis pullups og knebøy bevegelser, og da spesielt i ulike idretter. Så "aldri" er et ganske hardt utrykk og komme bruke når det gjelder akkuratt det.

Eg ser poenget ditt angående om du må løfte vekt som er lengre fra kroppen din osv, men vist det er det er derfor noen trener good mornings er det på meget tynt grunnlag. Det at mellomvirvelskivene mellom lumbal virvlene får unødvending og på sikt skadelig belastning når vi kjører good mornings med ryggen parallelt med gulvet er ikkje så vanskelig å se.

Men eg er helt enig med deg i at det er til syvende og sist teknikk, antall kg man tar på stangen og bevegelighetesutslaget i leddene som bestemmer utfallet av øvelsen, og da mener eg uavhengig av hvilke øvelse. Men eg velger forsatt å holde meg langt vekke fra øvelser som good mornings.  Smile
Loggført
Sider: [1] 2 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.078 sekunder med 19 spørringer.