Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
25/04 - 2014, 05:08:32

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
704277 innlegg i 57884 emner av 30117 medlemmer
Nyeste medlem: SFAA
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  OK kveldsmat?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: OK kveldsmat?  (Lest 1241 ganger)
jennytherese
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« på: 05/06 - 2012, 21:59:04 »

Jeg trenger litt hjelp angående kveldsmat.

Trener 4-6 dager i uken (både kardio og styrke), og får hjelp av PT med både kost- og treningsprogram. Jeg prøver imidlertid å orientere meg litt selv i denne jungelen også, slik at jeg på sikt kan ta gode valg på egenhånd, og ikke være avhengig av PT i all fremtid  (forferdelig dyrt er det også Razz ). Jeg sliter imidlertid med å få klare svar på hva som er "ok" å spise som kveldsmat (etter klokken 1800), og håper noen der ute kan hjelpe meg litt:D For å gi et bedre grunnlag for svar på spørsmålet mitt, så skriver jeg hva jeg spiser ila. en dag:

- Til frokost spiser jeg tre rugsprø med kalkun- og kyllingpålegg med agurk på.
- Til mellommåltid 1 spiser jeg en SKYR (enten stor eller liten).
- Til lunsj spiser jeg tre hardkokte eggehviter (er ikke så glad i plomme Razz ) og frukt (som regel pærer eller plommer).
- Til mellommåltid 2 spiser jeg fruktblanding (eple, pære, jordbær, druer, banan, blåbær og bringebær; alt ettersom hva jeg har i kjøleskapet) med vaniljekesam og cottage cheese.
- TIl middag spiser jeg en kyllingfilet/laks/torsk/ørret og salat eller dampede grønnsaker.

.. Og dette er som regel det. Mellommåltidene varierer mellom å være nummer 1 eller 2. På treningsdager, fungerer lunsj eller mellommåltid med eggehvite og frukt som før-trening måltid og en proteinshake med myseprotein som etter-trening måltid, og deretter spiser jeg middag.

To the big question: jeg sliter veldig med sult utover kvelden. Jeg spiser som regel middag i 1600-tiden, og PT sier jeg ikke skal spise frukt etter klokken 1800 (hvorfor ikke det, forresten?). Frukt er noe jeg gjerne tyr til både med tanke på sult og søtsug, så det blir fort til at jeg ikke spiser i det hele tatt etter klokken 18, og det er uutholdelig!

Hva er bra kveldsmat med tanke på å gå ned i vekt? Er frukt virkelig no-go etter klokken 18?
Loggført

You don't always get what you wish for, you get what you work for!
jennytherese
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 05/06 - 2012, 22:45:02 »

Det skal for øvrig nevnes at jeg er 24 år, er 160 cm høy og veier 58 kilo. Målet mitt er 50 kilo.

Jeg tar tran, C-vitamin og TrioBe hver dag og drikker minst 2,5 liter vann.
Loggført

aslak
Tungvekter

Upersonlig Gymlærer

Vis profil
« Svar #2 på: 05/06 - 2012, 22:58:07 »

Egentlig ingen grunn til å ikke spise etter 18, det er døgninntaket som teller, uavhengig av når du spiser det. Men, det begrenser jo dagsinntaket ganske bra å ikke spise etter 18. Sliter du med sult bør du endre sammensetningen på middagen. Mye protein, fett og grønnsaker metter lenge.

Hvis du er mer komfortabel med det, kan du droppe frokost, og spise den som kveldsmat.
Loggført
jennytherese
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 05/06 - 2012, 23:35:02 »

Egentlig ingen grunn til å ikke spise etter 18, det er døgninntaket som teller, uavhengig av når du spiser det. Men, det begrenser jo dagsinntaket ganske bra å ikke spise etter 18. Sliter du med sult bør du endre sammensetningen på middagen. Mye protein, fett og grønnsaker metter lenge.

Hvis du er mer komfortabel med det, kan du droppe frokost, og spise den som kveldsmat.

Takk, for tips! smil til verden Jeg sliter egentlig med å få ned frokosten, så jeg tror jeg skal prøve dette som kveldsmat i stedet  Very Happy
Loggført

ThomasA
Styrkeløfter

Mat er et viktig element i en avbalansert diett.

Thomasandre6@hotmail.com
Vis profil WWW
« Svar #4 på: 06/06 - 2012, 01:09:08 »

Så lenge det totale kcal inntaket ditt er lavere enn det du forbruker, så er det ingen ting i veien med å spise etter klokken 18. Blir selv alltid sulten utover kvelden og koser meg uten problemer med kveldsmat Smile

I mine hefter så har jeg en hel rekke forslag til alle døynets måltider, så om du er intr, så kan jeg sette i sammen en pakkepris på de heftene som jeg vil mene passer ditt behov Smile

Legger ut et par forslag til kveldsmat som jeg selv er meget glad i (moderat på karbo):

Prottis kvelds
Litt olje til steking
100g Laks
1 stort egg
salt og pepper

Stek laksen i litt olje og krydre den med salt og pepper.
Hakk den opp i biter med stekespaden og hell over vipset egg

mager ovnsomelett
1/2 liter skummet melk
2 ss speltmel
5 egg
1 ts salt
1 ts pepper
evt. Lett ost og skinke

Visp sammen mel og melk, salt og pepper
Ha i eggene, og visp godt
Hell blandingen i ei teflonbelagt ildfast form (eller smør ei vanlig form med litt olje). Stekes i ca 25-30
minuter på 200C
Serveres med ristet brød og/eller litt salat
Dersom man vil gi ekstra smak til omeletten kan ost og skinke tilsettes, bare å drysse på toppen. Purreløk er også utrolig godt.
Loggført

ThomasA sine oppskriftshefter - lag dine egne sunne og smakfulle oppskrifter!
http://www.iform.no/forum/index.php/topic,51742.0.html
sexyboy
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #5 på: 04/08 - 2012, 04:03:18 »

grunnen til at du ikke skal ha frukt etter 18 er forde at det er jo masse carbs.. men som kveldsmat ville e spist noe med høyt protein innhold og lite fett og carb 2-3 eggeviter stekt/kokt og kansje litt paprika,agurk. og en casein proteinshake eller whey vist du ikke gidder og ha forskjellige proteiner.. Når du sover så bruker kroppen så og si bare proteiner så for mye carbs og fett før du legger deg vill ikke kroppen få brukt opp. og proteinene vill gi deg en mye bedre forbrenning om natta.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.062 sekunder med 18 spørringer.