Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
02/10 - 2014, 07:54:11

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703665 innlegg i 57898 emner av 30218 medlemmer
Nyeste medlem: HenningEO
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Nybegynnerforum
| | |-+  Lurt å trene hver dag?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Lurt å trene hver dag?  (Lest 1139 ganger)
Espen1996
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 13


Vis profil
« på: 13/06 - 2012, 08:59:01 »

har hørt at hvis du trener hver dag så bryter du ned musklene... men om eg trener f eks. biceps i dag, rygg i morgen, skuldre dagen etterpå osv... funker det eller e det mer effektivt å trene annen hver dag? (biceps og rygg en dag, skuldre og legg om 2 dager, bryst og triceps 4 dager til Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool
håper på et positivt og raskt tilbakemeldnig  Cool Laughing Shocked
Loggført
Espen1996
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 13


Vis profil
« Svar #1 på: 13/06 - 2012, 09:00:20 »

har hørt at hvis du trener hver dag så bryter du ned musklene... men om eg trener f eks. biceps i dag, rygg i morgen, skuldre dagen etterpå osv... funker det eller e det mer effektivt å trene annen hver dag? (biceps og rygg en dag, skuldre og legg om 2 dager, bryst og triceps 4 dager til Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool
håper på et positivt og raskt tilbakemeldnig  Cool Laughing Shocked
Loggført
goatmxx
Beryktet
*****

Karma: +14
Innlegg: 662


Sparta Warriors

morten@degernes.com
Vis profil E-post
« Svar #2 på: 13/06 - 2012, 09:20:09 »

Hele poenget med trening er å bryte ned musklene.. Deretter må musklene hvile for å bygge seg opp igjen til å bli større og sterkere enn det de var før forrige treningsøkt.
Er ikke noe i veien for å trene hver dag, men du må passe på at hver muskelgruppe får nok restitusjon. Altså når man trener rygg blir biceps også aktivert. Derfor er det dumt å trene biceps en dag, og rygg dagen etter. I praksis blir da biceps trent 2 dager etter hverandre.
Det samme gjelder triceps og bryst/skuldre. Triceps blir brukt i press-øvelser (ekstensjon i albueleddet) og biceps blir brukt i pull-øvelser (fleksjon i albueleddet).

Skal vel nevnes at mengden trening er litt avgjørende, så det er forskjell på å trene 30 reps totalt på en muskel og 120 reps.. Kan også nevne at større muskler tåler mer enn små muskler, så armer tåler ikke like mye som bein f.eks.
Loggført
Randompope
Sporty
***

Karma: +9
Innlegg: 247


Vis profil
« Svar #3 på: 13/06 - 2012, 09:31:55 »

Hvis du skal lage en såkallt 5 split eller 6 split eller 7:p Så vil jeg si nei, fordi da får du bare trent musklene dine 1 gang i uka. Men det er bedre og trene de 1 gang en ingen:)

Og hvis du trener sånn så kommer du til og tilbringe kanskje 10 min den ene dagen 20 den andre og kanskje 5 min på trenings studio vær dag:p
Loggført

Karma er en god ting!

Det og kunne hjelpe andre med ting du har lært selv er morro Smile
RichardAugust
Gjest
« Svar #4 på: 13/06 - 2012, 11:05:33 »

har hørt at hvis du trener hver dag så bryter du ned musklene... men om eg trener f eks. biceps i dag, rygg i morgen, skuldre dagen etterpå osv... funker det eller e det mer effektivt å trene annen hver dag? (biceps og rygg en dag, skuldre og legg om 2 dager, bryst og triceps 4 dager til Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool
håper på et positivt og raskt tilbakemeldnig  Cool Laughing Shocked
Du kan godt trene vær dag, men da krever planlegging.
Du kan eks ikke trene Biceps 3 dager på rad, og triceps 3 dager på rad, dette reulterer i overtrening (Muskelnedbrytelse...)

Eks: på en hel ukes trenings program:
dag1: Skuldre
dag2: Armer
dag3: Bein
dag4: Bryst
dag5: Rygg
dag6: Cardio (jogging, løping, ging.. etc..)
dag7: Mage
 Smile
Loggført
Småtjukk
Lett svett
**

Karma: +1
Innlegg: 110


Vis profil E-post
« Svar #5 på: 13/06 - 2012, 12:30:54 »

Hvis du er i nybegynnerbåten sammen med en del av oss andre så ville jeg nok heller prøvd meg på et program hvor jeg trener samme muskel 2-3 ganger i løpet av uken.
Loggført
Espen1996
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 13


Vis profil
« Svar #6 på: 13/06 - 2012, 13:27:04 »

takker for raske svar Very Happy men ka bør eg prioritere for bryr meg mest om å få store armer, rygg og abs
Loggført
Randy
Moderatorteamet
*****

Karma: +53
Innlegg: 435


Nothing worth having comes easy!


Vis profil
« Svar #7 på: 13/06 - 2012, 13:42:09 »

takker for raske svar Very Happy men ka bør eg prioritere for bryr meg mest om å få store armer, rygg og abs

Markløft, knebøy, benkpress, militærpress og chins.
Noe enkelt som roing ved siden av så er du i boks Wink
Loggført

Mvh Randy
Espen1996
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 13


Vis profil
« Svar #8 på: 13/06 - 2012, 17:05:39 »

oppsumering:
man: bryst
tirs: bein
onsd: armer
tors: skuldre
fre: rygg
lørd: cardio og mage
søn: mage

e det en bra rutine?  Very Happy Cool Cool Cool Razz Razz Razz Razz
Loggført
Småtjukk
Lett svett
**

Karma: +1
Innlegg: 110


Vis profil E-post
« Svar #9 på: 13/06 - 2012, 17:23:09 »

Man - Markløft, knebøy, benkpress, militærpress,chins, roøvelse

Ons - Markløft, knebøy, benkpress, militærpress,chins, roøvelse

Fre - Markløft, knebøy, benkpress, militærpress,chins, roøvelse

(takk Randy)

Slik ville nå jeg heller kjørt det, du trenger jo ikke å kjøre flere enn 16-20 sett per trening. Burde klare det greit på under en time pr trening.

Så får du fullkroppsprogram, og du får trent alle musklene flere ganger pr uke.

Passer seg bedre for en 16 åring som begynner etter min mening, enn å sette opp en 7 splitt.
Tviler på at du klarer/vil kjøre hver muskel så hardt at du trenger en uke på at den skal bygge seg opp igjen.
Loggført
Espen1996
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 13


Vis profil
« Svar #10 på: 13/06 - 2012, 18:37:38 »

Man - Markløft, knebøy, benkpress, militærpress,chins, roøvelse

Ons - Markløft, knebøy, benkpress, militærpress,chins, roøvelse

Fre - Markløft, knebøy, benkpress, militærpress,chins, roøvelse

(takk Randy)

Slik ville nå jeg heller kjørt det, du trenger jo ikke å kjøre flere enn 16-20 sett per trening. Burde klare det greit på under en time pr trening.

Så får du fullkroppsprogram, og du får trent alle musklene flere ganger pr uke.

Passer seg bedre for en 16 åring som begynner etter min mening, enn å sette opp en 7 splitt.
Tviler på at du klarer/vil kjøre hver muskel så hardt at du trenger en uke på at den skal bygge seg opp igjen.

men då får eg ikkje trent biceps/triceps?
Loggført
shabby
Beryktet
*****

Karma: +84
Innlegg: 799


Aspirerende bodybuilder


Vis profil
« Svar #11 på: 13/06 - 2012, 18:40:39 »

Biceps trener du i chins og roing, triceps trener du i benkpress og militærpress.
Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
aslak
Tungvekter
******

Karma: +60
Innlegg: 5097

Upersonlig Gymlærer


Vis profil
« Svar #12 på: 13/06 - 2012, 19:03:32 »

Du kan trene fullkropps hver dag, men tilpasse intensitet, mengde og øvelser.
Loggført
elastice
Nytt medlem
*

Karma: +1
Innlegg: 28


Vis profil WWW
« Svar #13 på: 14/06 - 2012, 14:00:43 »

Man - Markløft, knebøy, benkpress, militærpress,chins, roøvelse

Ons - Markløft, knebøy, benkpress, militærpress,chins, roøvelse

Fre - Markløft, knebøy, benkpress, militærpress,chins, roøvelse


Topp program, men ville redusert litt på markløft. Veldig tung øvelse for kroppen.
OG, biceps/triceps får kjørt seg nok på et slikt program. Armene dine vil vokse uten at du trenger å kjøre curl/nedtrekk.
Loggført

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.113 sekunder med 19 spørringer.