Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
24/11 - 2014, 09:39:33

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
825914 innlegg i 57991 emner av 30483 medlemmer
Nyeste medlem: dobnap141
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Diett
| | | |-+  Gikk på Ketolyse/lavkarbo kur, ca 150 dager har gått siden jeg startet
« forrige neste »
Sider: 1 [2] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Gikk på Ketolyse/lavkarbo kur, ca 150 dager har gått siden jeg startet  (Lest 5401 ganger)
StenDA
Sporty
***

Karma: +15
Innlegg: 343


Never give up!


Vis profil E-post
« Svar #15 på: 25/06 - 2012, 22:54:50 »

Er enig i at det kan være andre ting som er riktig. Leste et sted at hvis man spiser mye protein, og at kroppen bruker protein som energi så vil kroppen lære seg til å brenne protein som energi både fra mat og fra muskelmasse. Han som skrev artiklen på bodybuilding.com hadde ingen kilder eller forskningsrapporter lista opp så vanskelig å si om det stemmer.

Her er den: http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-macro-manager-how-much-protein-is-too-much.html?mcid=facenutrition

Her er det på t-nation et annet syn. Her skrives det opp og ned om fordelene av et høyt inntak protein.

"Having said that, I think there are real body composition advantages to eating upwards of 1.5 g/ lb. That's right, overfeed protein! First off, overeating protein, within reason, will not make you fat. A calorie is not a calorie! That is, excess protein calories aren't as likely to be stored as body fat compared to carbs and most fats. This is because protein has to have its nitrogen ripped off in the liver (the urea cycle), which is an energy costly process. To boot, protein kicks up glucagon secretion and glucagon antagonizes the lipogenic (fat storage) effects of insulin.

Carbs don't lend people the same favor; they just jack insulin levels sky high. The net result is that the thermic effect of food is about 30% of the intake for proteins, while it's just 4 to 6% for fats and carbohydrates. This means that for a 100 calorie meal, protein will require a full 30 calories just to process it, compared to a mere 4 to 6 calories expended to process those yummy gut-expanding carbs and fats. The bottom line is that it appears better to overeat than to under-eat protein when you're trying to add muscle mass while keeping the body fat off.

I'll say it again; you should overfeed protein. You'll piss off a good deal of it, but so what? It won't hurt you unless you've got kidney disease and you'll have the assurance that your ball-busting gym work is getting the required nutritional support. My old classroom quote (much to the chagrin of certain traditional dietetics instructors) is: "By hitting the weights and taking anabolic supplements, you've hired a brick layer. Now you've got to give him some bricks." Of course, as Cy pointed out, you also need some carbs and fat for energy, so we'll call them the "gas" for your bricklayer's equipment. You should vary these according to your glucose tolerance and energy expenditure. To further support my point, check out this data:" ...

"Subject and Protein Intake
Urinary Nitrogen(Protein Lost)
Net Protein Gained
1. Whole foods
(78g protein/day)   
12g (75g protein broken down)   
78-75 = 3g per day
2. Whole foods plus
MRP (175g protein/day)   
27g (169g protein broken down)   
175-169 = 6g per day"

Det er bedre å lese artiklen for å få helheten i det, men jeg har mer tro på dette enn så lenge. Selv om det forsåvidt kan gi mening at om man lærer kroppen til å brenne protein så vil den brenne muskler i alle fall om den ikke får mye protein konstant?
Loggført

Min treningsdagbok:

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,52163.0.html

"Plan your work, and work your plan" (Big George Foreman)
Kjetil45
Friskus
**

Karma: +1
Innlegg: 141

Fokus fører til målet


Vis profil
« Svar #16 på: 05/07 - 2012, 13:35:32 »

Da har jeg holdt på med Ketolysekur i 3,5 uker.
Status nå er at ketogennivået har blitt lavt og det er jo ikke der jeg vil være:)
Har tatt test på forskjellige tider på døgnet, selvfølgelig noe høyere på morgenen enn ettermiddag (drikker mye vann ila dagen som kanskje kan påvirke testresultatet.)
Har jeg nå kommet til det stadiet hvor kroppen har vendt seg til å ikke få tilførsel av karbohydrater og tviholder på de energireservene den kan?
Vekt går heller ikke ned mer (kanskje 100g ila en uke).
Gjentar at jeg er 183 cm høy og veier nå 81 kg.
Synes jeg begynner å bli brukbart definert, men mangler fortsatt å få bort mavefett.
Treningen går fortsatt brukbart, men det er vel mere vedlikehold jeg driver med under en slik kur, da jeg skjønner at bygging ikke lar seg gjøre:)

Er det nå på tide å starte en carbocycling kur istedet for å da "lure" kroppen til å fortsette å brenne fett?
Bør jeg bli nøye med å telle kalorier i tillegg.
Ligger på et karb nivå på under 20g pr. dag.
Vil gjerne ha forslag til videre fremdrift Smile
Loggført

49 år, 183 høy, 86 kg, Vekt pr. 30juli 2012 80 kg, trent siden nov 08
Nov 2009 ML115, KB105, BP102,5


Feb 2012 BP 6 RM 110
Nov 2012 ML 1 RM 150
shabby
Beryktet
*****

Karma: +84
Innlegg: 799


Aspirerende bodybuilder


Vis profil
« Svar #17 på: 05/07 - 2012, 14:28:45 »

Du burde telle kalorier, ja, slik at du effektivt og lett kan senke kaloriinntaket etter behov. For å si det på en annen måte: Du har spist maten en 81kgs mann trenger, nå må du spise maten en 75kgs mann trenger.

Pass på å få i deg nok fett, og om du fortsatt stagnerer kan du absolutt prøve å carbe opp en gang i uken. Det krever som tidligere nevnt en del disiplin fordi man kan oppleve å bli noe mer sulten dagen etter, pluss at mens du spiser karb må du være forsiktig så du ikke spiser noe særlig fett, da du vil ha svært høye insulinnivåer den dagen (insulin lagrer fett). Carb up dagen kan du godt spise litt mer kalorier enn ellers i uken.
Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
Kjetil45
Friskus
**

Karma: +1
Innlegg: 141

Fokus fører til målet


Vis profil
« Svar #18 på: 05/07 - 2012, 15:11:29 »

Du burde telle kalorier, ja, slik at du effektivt og lett kan senke kaloriinntaket etter behov. For å si det på en annen måte: Du har spist maten en 81kgs mann trenger, nå må du spise maten en 75kgs mann trenger.

Pass på å få i deg nok fett, og om du fortsatt stagnerer kan du absolutt prøve å carbe opp en gang i uken. Det krever som tidligere nevnt en del disiplin fordi man kan oppleve å bli noe mer sulten dagen etter, pluss at mens du spiser karb må du være forsiktig så du ikke spiser noe særlig fett, da du vil ha svært høye insulinnivåer den dagen (insulin lagrer fett). Carb up dagen kan du godt spise litt mer kalorier enn ellers i uken.

Takk...blitt min veileder du nå:)
Når du sier jeg må få i meg nok fett, men du da primært type fett som i avocado, Udo's, omega, fet fisk etc, eller også fett fra smør, fløte etc.
Har nok vært noe forsiktig med fettinntaket til nå (ser andre på lavkarbo putter inn smør, majones, rømme, bacon i store mengder).
Loggført

49 år, 183 høy, 86 kg, Vekt pr. 30juli 2012 80 kg, trent siden nov 08
Nov 2009 ML115, KB105, BP102,5


Feb 2012 BP 6 RM 110
Nov 2012 ML 1 RM 150
shabby
Beryktet
*****

Karma: +84
Innlegg: 799


Aspirerende bodybuilder


Vis profil
« Svar #19 på: 05/07 - 2012, 16:09:02 »

Trenger ikke overtenke det noe særlig, spis den type fett du har lyst på/som passer best til hva enn proteinmåltider du spiser. Eneste jeg vil si er å ikke spise så mye transfett - mettet, enumettet og flerumettet funker alle fint.

Ikke kutt av fettet fra koteletter, stek gjerne kyllingfilet i olje eller smør, spis fisk, nøtter etc. Bare husk at fett inneholder over dobbelt så mye kcal som proteiner (og karbo), så om du tidligere ikke har spist noe særlig fett må du være nøye på å veie maten/telle over den første tiden om du skal klare å redusere det totale energiinntaket samtidig som du øker fettinntaket.

Ellers finnes det jo mange "ferdige" ketose/lavkarbo dietter der ute som du kan titte på for å hente idéer og informasjon rundt måltider og fett.
Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
Kjetil45
Friskus
**

Karma: +1
Innlegg: 141

Fokus fører til målet


Vis profil
« Svar #20 på: 12/07 - 2012, 10:26:47 »

Kuren rusler videre, føler det går greit....ganske bra faktisk:)

Begynner så smått å få synlig blodåre biceps, fremre skulder og hofte side....hørt at det er et bra tegn når man er ute etter å gå ned i fettprosent:)?
Reduserer kaloriintak og passer på fett, mere fokus på "ordentlig" fett, Udo's etc og mindre fra smør, fløte osv.
« Siste redigering: 13/07 - 2012, 19:29:44 av Kjetil45 » Loggført

49 år, 183 høy, 86 kg, Vekt pr. 30juli 2012 80 kg, trent siden nov 08
Nov 2009 ML115, KB105, BP102,5


Feb 2012 BP 6 RM 110
Nov 2012 ML 1 RM 150
StenDA
Sporty
***

Karma: +15
Innlegg: 343


Never give up!


Vis profil E-post
« Svar #21 på: 18/07 - 2012, 13:50:41 »

Høres ut som du ser gode resultater. Blodårer er en god indikasjon på lavere fett. Smile
Loggført

Min treningsdagbok:

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,52163.0.html

"Plan your work, and work your plan" (Big George Foreman)
Kjetil45
Friskus
**

Karma: +1
Innlegg: 141

Fokus fører til målet


Vis profil
« Svar #22 på: 18/07 - 2012, 16:40:21 »

Hehe, takk for svar StenDA:)
Alltid bra å få bekreftelser på at man har gjort ting riktig og at det går riktige veien:)
Planen følges videre og venter på neste synlige oppmuntring:)
Det går forøvrig tregt med vektnedgang/lavere grad av fett, når man har holdt på en måneds tid med dette.
Er jo ikke så stor/har ikke veldig mye fett, sikkert en av årsakene til at det tar tid med det siste.
I dag var faktisk første gang at vekt var under 81 kg, selvom fokus er mere på det synlige enn selve vekten.
Bruker kreatin, som kanskje påvirker  vekten noe, + 1-2 kg har jeg hørt? Smile


Loggført

49 år, 183 høy, 86 kg, Vekt pr. 30juli 2012 80 kg, trent siden nov 08
Nov 2009 ML115, KB105, BP102,5


Feb 2012 BP 6 RM 110
Nov 2012 ML 1 RM 150
Kjetil45
Friskus
**

Karma: +1
Innlegg: 141

Fokus fører til målet


Vis profil
« Svar #23 på: 31/07 - 2012, 00:57:37 »

Nå har jeg gått på lavkarbo i 50 dager, egentlig godt fornøyd med utviklingen...
Fortsetter, men føler vel jeg må planlegge å "komme tilbake igjen"?
Si jeg vil holde på i 50 dager til, hva gjør jeg videre etter det?

Begynner å bli slank og vil beholde akseptabel fettprosent når jeg kommer dit, men da også få mere volum i muskulatur.
Hva er da oppskriften?
- Fortsette på et relativt lavt inntak av karbohydrat, hvor høyt bør/kan jeg ligge?
- Ha fokus på kalorier og fett, hvilke verdier bør jeg ligge på, kanskje innlysende, kaloriinntak lavere enn dagsforbruk Very Happy?
- Trener 4-splitt og noe kardio (MTB sykkel), bør jeg øke antall kardioøvelser, nå ca 2 økter pr. uke?
-Andre ting det er viktig å ha fokus på?
Veldig takknemlig for svar:)...kommet så langt nå i planen/målet jeg har satt meg og ønsker å gjøre riktig ting videre Smile
Loggført

49 år, 183 høy, 86 kg, Vekt pr. 30juli 2012 80 kg, trent siden nov 08
Nov 2009 ML115, KB105, BP102,5


Feb 2012 BP 6 RM 110
Nov 2012 ML 1 RM 150
StenDA
Sporty
***

Karma: +15
Innlegg: 343


Never give up!


Vis profil E-post
« Svar #24 på: 26/08 - 2012, 16:05:52 »

Du må ikke gå for høyt for fort i carbs eller mat generelt. Du vil dog uansett etter en lang lavkarbokur få et sykt kick når du adder karbohydrater igjen. Du kommer til å få fine gains fort da. Det er hva jeg spår i alle fall. Jeg vil som sagt igjen foreslå carb cycling når du er ferdig. Finnes ikke bedre måter å lean gaine på.
Loggført

Min treningsdagbok:

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,52163.0.html

"Plan your work, and work your plan" (Big George Foreman)
Kjetil45
Friskus
**

Karma: +1
Innlegg: 141

Fokus fører til målet


Vis profil
« Svar #25 på: 27/08 - 2012, 22:39:16 »

Du må ikke gå for høyt for fort i carbs eller mat generelt. Du vil dog uansett etter en lang lavkarbokur få et sykt kick når du adder karbohydrater igjen. Du kommer til å få fine gains fort da. Det er hva jeg spår i alle fall. Jeg vil som sagt igjen foreslå carb cycling når du er ferdig. Finnes ikke bedre måter å lean gaine på.

Supert, takk for råd , står litt mellom periodisk faste og cykling.
Dette går jo forsåvidt ut på mye av det samme prinsippet hvis vi drar det litt langt.
Det jeg forøvrig sliter litt med å finne ut, er hvor mye jeg kan øke carbinntaket og fordeling carb/fett/kalorier.
Prøver å lese meg til dette og mye annet rundt temaet.
En artikkel om temaet lean/ gain forteller vel ganske greit om hva som er viktig mht trening og hva ha fokus på og hvilke fallgruver mange tryner i ...http://www.dr-natural-bodybuilding.com/articles/how_to_gain_lean_bodyweight.htm
.
Loggført

49 år, 183 høy, 86 kg, Vekt pr. 30juli 2012 80 kg, trent siden nov 08
Nov 2009 ML115, KB105, BP102,5


Feb 2012 BP 6 RM 110
Nov 2012 ML 1 RM 150
Kjetil45
Friskus
**

Karma: +1
Innlegg: 141

Fokus fører til målet


Vis profil
« Svar #26 på: 04/09 - 2012, 14:00:53 »

Som den redigerte headingen sier, har jeg nå holdt på i 86 dager.
Sjekker ikke det ketogene nivået mer og har justert kuren til å være mere en lavkarbo/carbocycling diett fra og med forrige uke.

Er livredd for å ta til meg for mye karbo  :?og vet ikke helt hva jeg kan tillate meg selv å tilføre, trenger hjelp til det.
Min form for carbocykling er foreløpig definert til å bli en dag i uken hvor jeg spiser for eks 2 hamburgere med (hamburgerbrød), men føler det blir feil og ikke har noe særlig for seg.
De påfølgende dagene er det dårlig samvittighet og kanskje ekstra streng på lavkarbo, maks 30 g pr. dag.
Har fortsatt vektnedgang dog ikke mye pr uke, definisjon er enda mere markert og fettprosent er målt til ca 11-13 %, føler det kanskje er litt mye (bruker klype samt en regnemetode og tar snittet av resultatene.) Vekt har stabilisert seg på 78 tallet:)
Ser slik ut pr. 01.sept

« Siste redigering: 04/09 - 2012, 14:41:22 av Kjetil45 » Loggført

49 år, 183 høy, 86 kg, Vekt pr. 30juli 2012 80 kg, trent siden nov 08
Nov 2009 ML115, KB105, BP102,5


Feb 2012 BP 6 RM 110
Nov 2012 ML 1 RM 150
shabby
Beryktet
*****

Karma: +84
Innlegg: 799


Aspirerende bodybuilder


Vis profil
« Svar #27 på: 04/09 - 2012, 14:47:53 »

Om du ikke tror det er nøyaktig kan du se over hvor du måler og hvilken formel du bruker. Det finnes flere av dem, og noen er mye bedre enn andre, spesielt de som inkluderer minst 5 målesteder på kroppen (måler 3 ganger per sted og bruker snitt, så 15 målinger totalt). Eksempler er triceps, hofte, foran magen, forside lår og bryst. Om du får et uventet resultat kan det tenkes at det er påvirket av hvor du genetisk sett lagrer mest fett og at du måler der. Pluss at øvelse gjør mester med kalipermåling, og det tar tid å lære seg å klype underhudsfettet og ikke alt annet.

Mht karbo er det ikke så mye jeg kan si, jeg har inntrykk av at du har satt deg godt inn i temaet siden du startet tråden/dietten. Et viktig moment er vel å nevne at det blir feil om du skal ha ende opp med et negativt forhold til karbohydrater, at du får dårlig samvittighet av å spise det og evt spiser en suboptimal sammensetning av næringsstoffene som følge.

Som noen har anbefalt tidligere er det nok best å bare prøve seg fram. Folk er forskjellige, og noen trives med høyere inntak av karbohydrat enn andre. Mens jeg skrev det innså jeg at det er svært vagt å prøve å måle "trivsel", så du kan for eksempel se på treningsprestasjonene mens du øker karboinntaket, følge med på vekten din, se hvor mye vann du holder (og hvor mye du har lyst til å holde, du vil på en måte bytte ut hardhet med et mer beefy look).

Om du nå er på vei ut av ketose (>5% karb per dag) vil det ta litt tilvending, akkurat som da du sluttet å spise karbohydrater. Husk at det verste som skjer om du spiser "for mye karbohydrater" er at du ikke liker hvordan du føler deg (trøtt? oppblåst? vektoppgang?), og så bare justerer du ned igjen.

EDIT: Ser du la til bilde. Du ser godt ut! Ellers tror jeg ikke 11-13% er så feil. Du begynner å få synlige magemuskler som ofte er et tegn på at man ligger rundt der. I det du dupper under 10% er det som regel ikke et spørsmål lenger.
« Siste redigering: 04/09 - 2012, 14:50:56 av shabby » Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
Kjetil45
Friskus
**

Karma: +1
Innlegg: 141

Fokus fører til målet


Vis profil
« Svar #28 på: 04/09 - 2012, 15:08:15 »

Om du ikke tror det er nøyaktig kan du se over hvor du måler og hvilken formel du bruker. Det finnes flere av dem, og noen er mye bedre enn andre, spesielt de som inkluderer minst 5 målesteder på kroppen (måler 3 ganger per sted og bruker snitt, så 15 målinger totalt). Eksempler er triceps, hofte, foran magen, forside lår og bryst. Om du får et uventet resultat kan det tenkes at det er påvirket av hvor du genetisk sett lagrer mest fett og at du måler der. Pluss at øvelse gjør mester med kalipermåling, og det tar tid å lære seg å klype underhudsfettet og ikke alt annet.

Mht karbo er det ikke så mye jeg kan si, jeg har inntrykk av at du har satt deg godt inn i temaet siden du startet tråden/dietten. Et viktig moment er vel å nevne at det blir feil om du skal ha ende opp med et negativt forhold til karbohydrater, at du får dårlig samvittighet av å spise det og evt spiser en suboptimal sammensetning av næringsstoffene som følge.

Som noen har anbefalt tidligere er det nok best å bare prøve seg fram. Folk er forskjellige, og noen trives med høyere inntak av karbohydrat enn andre. Mens jeg skrev det innså jeg at det er svært vagt å prøve å måle "trivsel", så du kan for eksempel se på treningsprestasjonene mens du øker karboinntaket, følge med på vekten din, se hvor mye vann du holder (og hvor mye du har lyst til å holde, du vil på en måte bytte ut hardhet med et mer beefy look).

Om du nå er på vei ut av ketose (>5% karb per dag) vil det ta litt tilvending, akkurat som da du sluttet å spise karbohydrater. Husk at det verste som skjer om du spiser "for mye karbohydrater" er at du ikke liker hvordan du føler deg (trøtt? oppblåst? vektoppgang?), og så bare justerer du ned igjen.

EDIT: Ser du la til bilde. Du ser godt ut! Ellers tror jeg ikke 11-13% er så feil. Du begynner å få synlige magemuskler som ofte er et tegn på at man ligger rundt der. I det du dupper under 10% er det som regel ikke et spørsmål lenger.

Takk Shabby, gode forståelige råd...som vanlig.
Jeg liker prøve seg frem metoden, vil kjøre 1 spisedag i uken i en periode og så etterhver øke karb inntakk også de andre dagene.
Før jeg øker karbinntak for ALLE dager skal jeg ned til 9-10% fett og trene mere mave.
Ny oppdatering følger Smile
Vil forøvrig også si at jeg "trives" med kuren og fokuset, har kanskje fått et noe negativt forhold til karb, men er klar over det og skal passe på og lese faresignalene.
Snart på tide å få på seg litt muskelmasse også Very Happy
Loggført

49 år, 183 høy, 86 kg, Vekt pr. 30juli 2012 80 kg, trent siden nov 08
Nov 2009 ML115, KB105, BP102,5


Feb 2012 BP 6 RM 110
Nov 2012 ML 1 RM 150
Kjetil45
Friskus
**

Karma: +1
Innlegg: 141

Fokus fører til målet


Vis profil
« Svar #29 på: 10/11 - 2012, 13:51:31 »

Sikkert spente på status Very Happy Very Happy Very Happy
Ca 150 dager siden jeg stratet endring/kur.
Har de siste 7 ukene gradvis økt karboinntak, justert ned kalolrier, økt protein og økt inntak av mengde mat.
Holder meg helt unna sukker, bruker bare Sukrin, Stevia og andre søtstoffer, samt mye annet:)
Kroppen hadde nok kjørt seg litt "fast" og blitt vant til relativt lavt karboinntak og tilpasset seg det som igjen resulterte i lite forandring på slutten.
Merker nå etter å ha økt inntaket igjen at "forandringen" fortsetter, fett går nedover, dog sakte.
Startet for 7 uker siden et program "Powerbuilding" og begynner å få litt masse:)
"Rom ble ikke bygget på 1 dag" og det gjelder jammen for kropp også, særlig når man er oppi åra:), men bare ha fokus!
Jeg er fortsatt fornøyd med utvikling og lærer mye underveis:)
Loggført

49 år, 183 høy, 86 kg, Vekt pr. 30juli 2012 80 kg, trent siden nov 08
Nov 2009 ML115, KB105, BP102,5


Feb 2012 BP 6 RM 110
Nov 2012 ML 1 RM 150
Sider: 1 [2] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.219 sekunder med 20 spørringer.