Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
03/09 - 2014, 08:29:59

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703638 innlegg i 57891 emner av 30197 medlemmer
Nyeste medlem: Renate88
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Nybegynnerforum
| | |-+  Trenger hjelp til en fem dagers spiltt.
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Trenger hjelp til en fem dagers spiltt.  (Lest 472 ganger)
Dr.who
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 5


Vis profil
« på: 26/06 - 2012, 03:46:07 »

Jeg har trent i en stund nå, men har bare trent fullkroppsprogram. Så nå tenkte jeg å begynne med et spiltt program.

Jeg tar i utgangspunkt i et femdagerssplitt som jeg har funnet.

Mandag: Bryst og Triceps
Tirsdag: Bein
Onsdag: Rygg og Biceps
Torsdag: Skuldre og Bryst
Fredag: Bein og Rygg
Lørdag: Hvile
Søndag: Hvile

men det er noen ting jeg lurer på. ca. hvor mange øvelser ska jeg gjøre på hver muskelgruppe ? skal jeg ikke trene mage?
og er det sånn at man skal trene først de musklene man prioritere mest ?

jeg prioriterer musklene: 1.bryst 2.mage 3.skuldre. 4.tricep 5.bicep 6. bein.

hva burde jeg endre på?  Very Happy

på forhån takk  Smile
Loggført

alder: 16  vekt: 62  høyde:175

benkpress: 80
knebøy:100
pull-up med 50kg
Sherdog
Småsterk
****

Karma: +21
Innlegg: 377


Self discipline!


Vis profil
« Svar #1 på: 27/06 - 2012, 00:34:03 »

Hei.

Når man har satt opp et program man liker, så skal ikke jeg gå inn å endre på det. For det er helt umulig for meg å si at å trene bein en dag ekstra er optimalt for deg. For det kan faktisk være tvert i mot det jeg mener uansett Smile
Så jeg lar programmet være som det er, og det ser i mine øyne bra ut med tanke på hva du ønsker å prioritere Smile

Når det gjelder sett/reps ville jeg anbefale noe som heter autoregulering, du finner forklaring på dette om du søker på google. Da bestemmer dags formen hvor mange sett du ender på.

Ellers ville jeg ligget et sted rundt 4 sett på de største muskelgruppene, og noe mindre på de små musklene.
Repetisjonene ville jeg gradvis endret på. La oss si du trener 8 uker, da ville jeg gjort det slik:
Uke 1: 12 reps,
Uke 2: 12 reps
Uke 3: 10 reps
Uke 4: 10 reps
Uke 5: 8 Reps
Uke 6: 6 reps
Uke 7: 4 reps
Uke 8: 1-3 rep (persing)

Dette er et eksempel. Og det er da viktig at du for hver uke prøver å øke vekten fra forrige trening, for det skal absolutt gå når man reduserer repetisjonene.
Etter du har fullført disse 8 ukene, så tar du 1 uke pause og prøver på en ny runde hvor du starter på en høyere vekt enn forrige gang. Da er det veldig enkelt å se om du har hatt fremgang eller ikke Smile

Som sagt, kun ett eksempel på en måte du kan gjøre det på. Og hos meg har dette fungert veldig greit tidligere Smile

Håper det var litt til hjelp!
Loggført

Be the best you can be!
Sherdog
Småsterk
****

Karma: +21
Innlegg: 377


Self discipline!


Vis profil
« Svar #2 på: 27/06 - 2012, 00:35:35 »

Så litt sent at det du lurte på var hvor mange ØVELSER du skulle trene, og IKKE hvor mange sett/reps du skulle trene. Men men, da fikk du litt mere å lese på Smile

Når du trener hver muskelgruppe 2 ganger i uken, så syntes jeg 3-4 øvelser på store grupper og 2 øvelser på små grupper er en grei regel Smile

Men her også er det veldig individuelt hva din kropp syntes er best. Føl deg litt frem. Dersom kroppen gjerne skulle banket på med mye mere trening, så gjør for all del det. Men prøv hele tiden å finne balansen mellom hva som er for mye trening og hva som er for lite. Det er det viktigste! Smile
En dag kan være bedre enn andre, og da er det ikke noe i veien for å dra på med en ekstra øvelse kontra om du har en dårlig dag og må redusere med 2 øvelser!

Tenk hele tiden på å følge kroppens behov og form Wink Å gjøre noe kroppen ikke liker gjør som regel heller ikke noe godt.
« Siste redigering: 27/06 - 2012, 00:38:43 av Sherdog » Loggført

Be the best you can be!
Dr.who
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 5


Vis profil
« Svar #3 på: 27/06 - 2012, 01:03:31 »

tusen takk for svar!  Smile
Loggført

alder: 16  vekt: 62  høyde:175

benkpress: 80
knebøy:100
pull-up med 50kg
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.058 sekunder med 19 spørringer.