Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
24/04 - 2014, 17:44:25

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
704276 innlegg i 57883 emner av 30117 medlemmer
Nyeste medlem: SFAA
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Slanking
| |-+  Slanking generelt
| | |-+  Teori om slanking til diskusjon
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Teori om slanking til diskusjon  (Lest 647 ganger)
djaan
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 30/08 - 2012, 09:51:36 »

Hei,

Jeg har i det siste lest noen artikler angående slanking. Flere steder blir det kommentert at man glemmer å ta hensyn til forskjellige folks forbrenning.

Jeg ser for meg følgende scenario (veldig teoretisk) og spør:

- To personer har samme kroppsvekt/BMI/fettprosent/kroppssammensetning
- De spiser samme mat/antall kalorier hver dag
- De trenger helt likt

Spørsmålene:
- Vil ikke disse to ha samme behov for mengde kalorier pr. dag?
 - Hvis det, vil ikke da personen med lavest forbrenning gå mer ned i vekt enn den andre da kroppen ikke får like mye energi fra maten, men fra sitt eget fett/muskler?
Hvis ikke, hvordan vil den forskjellige forbrenningen utarte seg? Vil den med lavest forbrenning ha et genetisk (eller kall det hva du vil) mindre behov for energi til andre deler av kroppen (som f.eks hjernen)?

Klar, ferdig, diskuter! 
Loggført
shabby
Beryktet

Aspirerende bodybuilder

Vis profil
« Svar #1 på: 30/08 - 2012, 11:41:58 »

For det første, i scenarioet ditt går du ut i fra at to personer har samme vekt og kroppssammensetning. De vil da nødvendigvis ha samme forbrenning så sant de blir utsatt for nøyaktig lik mengde stress. Forbrenning er ikke en magisk greie som varierer fra folk til folk som den vil, forbrenningen din bestemmes av energibruken til alle cellene i kroppen din. Du tar i deg næring slik at de skal ha nok energi til å gjøre jobben sin og/eller for å bytte dem ut.

Det eneste jeg kan tenke meg at folk forveksler med forbrenning er at et eventuelt matopptak kan variere fra person til person ut i fra hvor faktorer som hvor effektive tarmbakterier du har, om du har noen sykdommer relatert til opptak, om du er løs i magen og ikke får fordøyet maten tilstrekkelig o.l. I tillegg har du et knippe stoffskiftesykdommer, men alt i alt angår dette de aller færreste.
Loggført

Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
Dorull
Småsterk

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 30/08 - 2012, 18:20:57 »

Enig med Shabby som vanlig. Til info så er Shabby en av de få aktive her inne som alltid skriver fornuftige og reelle svar! det skal du ha for Shabby.

Kan ta mitt eksempel, jeg sliter med hypoglykemi, dvs blodsukkeret mitt faller veldig fort under harde påkjenninger om jeg ikke spiser riktig. Er ikke påvist men det er mulig jeg produserer for mye insulin eller at kroppen bare slipper ut for mye insulin i forhold til blodsukkeret mitt. Insulin er  hemmende for forbrenningen så forbrenner nok mest sannsynlig mindre enn en helt normal person. MEN om jeg spiser riktig å holder denne balansen i orden gjennom godt kosthold så har jeg likevel samme forbrenning som en "frisk" person har.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.0.9 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.056 sekunder med 19 spørringer.