Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Når dei seier berre, vert berre verre
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

 

 

 

 En utholdenhetsutøver
 kan ha et enormt trenings
 -grunnlag, men likevel
 ikke store muskler. Slutter
 han med denne treningen
 og begynner med kropps-
 bygging vil muskelmassen
 kunne øke veldig raskt.

Omforming

Treningsgrunnlaget består av en kombinasjon av maksimal muskelstyrke og utholdenhet.

Legger du om treningen kan kroppen omforme treningsgrunnlaget sitt og tilpasse seg den endrede belastningen. Dette kan for eksempel raskt gi øket muskelmasse og styrke.

Muskulaturens sammentrekningsevne et resultat av den type belastning som muskulaturen utsettes for. Det vil alltid være et forhold mellom utholdenhet og maksimal styrke, og aktivitetsnivået som ligger innenfor denne sammensetningen, vil variere i stor grad hos den enkelte i forhold til treningsgrunnlaget.

Omforming av treningsgrunnlaget
Dersom forholdet mellom maksimal styrke og utholdenhet i treningsmengden forandres, vil muskulaturen straks igangsette en tilpasning til dette. Hvis en utøver har trenet mye utholdenhet, men så skifter til eksplosiv og tung trening og gjerne går ned på treningstid og repetisjoner, vil muskulaturen i løpet av relativt kort tid tilpasse seg denne forandringen ved å raskt øke sin maksimale styrke. Samtidig vil utholdenheten synke og bli dårligere. I slik sammenheng er ikke den raske økningen av styrke og muskelmasse en reell økning av treningsgrunnlaget, men en omforming av det treningsgrunnlaget som allerede eksisterer. Det vil også samtidig kunne være en økning av treningsgrunnlaget, men dette går relativt sakte, og vil utgjøre en liten del av den raske økningen.  

 Går du fra løping til rollerblades, endrer 
 bevegelsesmønsteret seg, og du får en ny og 
 uvant aktivitet for musklene. dette vil føre til at 
 kroppen endrer muskelens måte å bruke
 treningsgrunnlaget på. 

 

Omformet treningsgrunnlag og formtopping

Etter hvert vil muskelen ha tilpasset treningsgrunnlaget best mulig i forhold til belastningen som påføres, og utøveren vil her merke at farten på økningen avtar. Herfra vil økningen være tregere, og vil være reell økning av treningsgrunnlaget. Det er fullt mulig å ha omformet treningsgrunnlaget på en slik måte at en trener helt ned i 3-4 reps og med få sett med målsetning i å øke maksimal muskelstyrke og størrelse, men likevel trene med lett innsats. Likevel blir det ofte til at utøveren under omformingen og i videre treningssammenheng, trener hardere, dvs. med høyere innsats. Det vil føre til at kroppen imøtekommer den tunge belastningen med å bygge opp et stadig sterkere ”motangrep”. Denne prosessen kalles innenfor idrett for formtopping.

Sammentrekningsevnen en kjemisk og trenbar sak
Utøveren vil merke at det føles lettere og lettere å løfte de samme vektene. Det er en god følelse i musklene når de jobber. Den positive følelsen vil øke i takt med formtoppens oppbygging. Dersom belastningen ikke trappes ned, vil man på et gitt tidspunkt overgå muskulaturens evne og mulighet til å klare å tilpasse seg den økende treningsmengden. Muskulaturens positive følelse vil da forsvinne. Den lette følelsen forsvinner. Treningen blir tung og slitsom, framgangen stagnerer, og man får ikke lenger økende resultater. Dette er overtrening.

Del på Facebook