Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Making monkey of all, to much alcohol
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

GLUCOMETER: Dette er en blodusukker-monitor
brukt av personer med diabetes.
Insulin er et anabolsk/oppbyggende hormon. Hormonet er essensielt for alle mennesker. Hormonet produseres i bukspyttkjertelen, i de såkalte betacellene i de Langerhanske øyene. Det er blodsukkeret vårt som stimulerer til produksjon av hormonet.

Hovedoppgaven til Insulin er å stimulere cellenes opptak av næringsstoffer i absorpsjonsfasen (etter et måltid). Insulin fungerer som en nøkkel som åpner opp cellene våre for sukker og energi , videre så stimulerer det glukosetransporten i de fleste vev , da særlig i skjelettmuskulatur og fettvev. Med andre ord så kommer insulin inn og fjerner sukker fra blodbanen vår og frakter det inn i cellene våre, så vi får tilført ny energi og inspirasjon.

Mange i dag, dessverre flere og flere, har en nedsatt effekt av insulinet de produserer. Det fører til at kroppen må produsere større menger insulin for å kunne frakte samme mengde energi inn i cellene. Cellene våre er med andre ord ”døve” for insulin. Dette kalles insulin resistens. På sikt kan det føre til at kroppen ikke greier å produsere nok insulin til å frakte tilstrekklig med energi in i cellene, altså ingen energi og inspirasjon.

ET STABILT BLODUSKKER ER VIKTIG: Både for høyt
eller for lavt blodsukker er ikke bra. Fedme er en
risikofaktor som kan medføre usunne endringer i
kroppens nivå av insulin.

Intraabdominal fedme er særlig forbundet med insulinresistens, det vil si midjefett. Menn og kvinner med en liv-hofte ratio på > 1,0 og 0,85 cm har stor sannsynlighet for insulinresistens. Risikoen for insulinresistens øker med graden av fedme. Fysisk aktivitet derimot bedrer insulinets følsomhet som igjen senker insulinbehovet i kroppen. 

Stabilt blodsukker er det som skal til for å ha jevn tilførsel av insulin, energi og inspirasjon. Det oppnår du ved å spise variert og regelmessig. Mat bestående av raske karbohydrater; sukker, godter, loff, brus, sportsdrikker vil gi mye høyere blodsukker enn om du spiser grovbrød med smør og skinke på.

Personer som får diabetes type 1 mister sin evne til å produsere insulin og må få dette tilført. Et stabilt blodsukker vil her være helt avgjørende for deres insulinmengde som de tilfører kroppen sin.

Del på Facebook



Noen ord om insulin Av Louise Larsen Dahl, Ernæringsfysiolog og Personlig trener