Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
1. plass: KOSE. 2.plass: HYPNOSE. 3 og siste plass: PSYKOSE.
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Treningsgrunnlaget må omformes
Musklene til en som setter i gang med styrketrening/kroppsbygging, vil ikke kunne prestere/yte 100% eller maksimalt. Dette har sammenheng med at muskulaturens formtopp ikke er bygd opp/inne, og at treningen derfor svært lett fører til midlertidig utmattelse (slitenhet). Men etter så lite som èn uke, så vil nybegynneren kunne merke at styrken har øket betydelig. Deretter vil det normalt sett for de fleste, komme en treningsperiode på opptil 3-4 uker hvor treningsmengden kan økes, samtidig som musklenes styrke, utholdenhet og størrelse bare øker på for hver treningsuke som går.

Formtoppingens lengde, varighet og positive effekt
Avhengig av den enkeltes treningsgrunnlag og hvor mye/hvor hardt/hvor ofte det trenes, vil oppbyggingen av formtoppen fortsette. Jo dårligere treningsgrunnlag utøveren har, jo kortere tid og mindre skal det til, for at fortoppen dumper ned i overtrening.

Hos dagens utøvere innenfor kroppsbygging/styrke, så ser det ut til at tøff innsats medfører at treningen tåles (musklene er i positivt modus og kan og vil tilpasse seg), i opptil 3-4 uker.

·         Trolig vil de fleste nybegynnere kunne overtrene seg i løpet av en måneds tid.

·         Tilvente utøvere med formtoppen inne, vil kunne blåse ut lyset etter så lite som en til to uker, dersom treningen innebærer høy/maksimal innsats. Med formtoppen inne, så vil 100% innsats bety svært stor og høy økning av treningsmengde

Nybegynneren kan raskt havne i overtrening dersom grunnlaget er lite/dårlig
Omformingen vil selvsagt komme på bakgrunn av utøverens inneværende treningsgrunnlag. Dersom dette er lite, så vil overtrening kunne inntreffe etter så lite som en til to uker. Man vil her også se at utøveren meget lett pådrar seg smerter og skader. Det tilrådelige er å trene med lettere innsats.

Del på Facebook



Nybegynnere og formtopping Av John Gunnar Oppheim
3 siste fra ekspertene
trening og graviditet
Hvor lang tid kan jeg gå uten mat?
Hurtighetstrening og kondisjon i ett?

5 siste innlegg i forumet
Sitter fast! Vil få bort magefettet.. Trenger hjelp..
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Dopinglisten, kosttilskudd

Fakta om trening
Introduksjon
Oppvarming
Trening av utholdenhet
Trening av styrke
Trening av hurtighet
Trening av tyøelighet
Trening av teknikk
Trening av koordinasjon
Formtopping
Tilpassing ved trening
Treningsplanlegging
Føle på kroppen

Kontrollere trening:
Telle gjentagelser
Måle tid
Pulsmåling
Treningsdagbok

Trening (10 siste)

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten