Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Saved by the bell, from a living hell
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

TRENING STYRKER HELE KROPPEN: Når du trener
så er det ikke bare musklene som blir sterkere.
Trening styrker hvert et ben!
Aktive kvinner får færre benbrudd

Både bentettheten, muskelstyrken og balansen blir bedre når kvinner i høy alder trener. Dermed blir de mindre utsatt for benbrudd.

Det viser forskningsresultatene til overlege Undis Englund ved Umeå universitet som skal forsvare sin avhandling 18. desember i år.


I studien deltok eldre kvinner med en gjennomsnittsalder på 73 år. De ble tilfeldig valgt ut til enten å være i treningsgruppen eller kontrollgruppen. Målet var å undersøke om trening i høy alder kan forbedre benmasse, ganghastighet, muskelstyrke og balanse

TRENING KAN FÅ DEG TIL Å SMILE: Det er ikke
blodslit som skal til. Du kan overskuddstrene. Det
er ikke mye som skal til får å få en god
helseeffekt.
Individuelt tilpasset
Treningsgruppen trente to ganger i uken i ett år, mens kontrollgruppen levde som vanlig.

Til NHI.no sier Englund at kvinnene som trente, fulgte et treningsprogram med 10 min oppvarming. Deretter trente de en miks av aerobic, styrke, balanse og koordinasjonsøvelser i 27 minutt. Programmet ble avsluttet med 11 minutter rolig nedtrapping, tøyning og avslapning.

Programmet var designet for å gi deltagerne belastning på skjelettet og stimulere benbygning, muskelstyrke og balanse

- Programmet var designet for å gi deltagerne belastning på skjelettet og stimulere benbygning, muskelstyrke og balanse, sier hun.

Englund forteller også at intensiteten var individuelt tilpasset. Deltagerne fikk velge selv hvor tunge vekter de ville bruke, og de tok pauser etter behov.

Det viste seg at treningsgruppen fikk økt benmasse i hoftene og bedre gange, muskelstyrke og balanse i forhold til kontrollgruppen. Risikoen for å falle blir dermed mindre.

- I studien som inneholdt en treningsgruppe og en kontrollgruppe, har treningsgruppen økt sin benmasse i et område i hoften som kalles Ward´s triangel. Kontrollgruppen fikk mindre benmasse i samme området i løpet av studieåret, forteller Englund.

D-vitaminer for skjelettet
I avhandlingen undersøkte man også hvordan fysisk aktivitet påvirker risikoen for beinbrudd i lårben eller håndledd hos kvinner som er 50 år eller eldre. Resultatene viser blant annet at kvinner som går til jobben i stedet for å kjør bil eller buss, halverer sin risiko for håndleddsbrudd.

Positiv innvirkning på blant annet muskelstyrke og balanse kan forklare den minskede risikoen for benbrudd hos aktive kvinner. Men aktive kvinner var også mer eksponert for sollys.

Det er også mulig at D-vitaminer og trening har direkte positiv effekt på skjellettet

- Det er også mulig at D-vitaminer og trening har direkte positiv effekt på skjellettet, sier Englund.

Trenigseffekten er ferskvare

Et annet viktig spørsmål i avhandlingen var om de positive effektene av treningen holdt seg over tid, selv om kvinnene var mindre fysisk aktive.

Under oppfølgingen av kvinnene fem år etter at de avsluttet treningsprogrammet, hadde all treningseffekt forsvunnet.

Dette viser at effekten av trening er en ferskvare og at man må fortsette med treningen hvis man skal beholde den positive virkningen.

- Det finnes nok de som tror de kan ha fordeler av ”gammel” trening, sier Englund.

- Hvis aktive kvinner slutter å trene - hvor lang tid tror du det går før effekten forsvinner?

- I vår studie hadde det gått så lang tid som 5 år, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men om man slutter helt med treningen, forsvinner trolig effekten enda fortere.

Artikkelen er hentet fra www.nhi.no

Del på Facebook



Aktive kvinner får færre benbrudd Av Marthe Lein, journalist
3 siste fra ekspertene
Meget plaget med sting
Sene skader/ betennelse
Belastningskader av trening med vekter?

5 siste innlegg i forumet
Kosthold og trening
Sv: Moderatorer
Sv: Moderatorer
Moderatorer
Hvilken pronasjon har jeg?

Fakta om trening
Introduksjon
Oppvarming
Trening av utholdenhet
Trening av styrke
Trening av hurtighet
Trening av tyøelighet
Trening av teknikk
Trening av koordinasjon
Formtopping
Tilpassing ved trening
Treningsplanlegging
Føle på kroppen

Kontrollere trening:
Telle gjentagelser
Måle tid
Pulsmåling
Treningsdagbok

Trening (10 siste)

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten