Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Du er nødt til å lide før handa får kvile
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Overtrening – de klassiske symptomene – Del 2

Dette er en artikkelserie som tar for seg 8 klassiske symptomer på overtrening.

DEL 2: HODEPiNE

Mange utøvere trener uten å få framgang. Stikkordet er overtrening. Lær deg å kjenne etter, og å tolke symptomene på overtrening. Da kan du tilpasse treningen og unngå overtrening.

 

 Hodepine utløst av trening kan meget vel være et overtreningssymptom

Hodepine som oppstår under trening

Hodepine som utløses av trening og fysisk aktivitet er ofte et klart og sikkert tegn på at gjeldende utøver overtrener. Det typiske er at dette symptomet opptrer hos utøvere som trener tungt og hardt. Og hodepinen kommer når utøveren trener de tyngste øvelsene. Øvelser som markløft og knebøy. Da topper belastningen seg.

Hodepinen forbundet med overtreningen kan etterhvert bli så ille at utøveren ender opp hos lege og med påfølgende undersøkelser hod spesialist. Hodepinen kan bli så vond at utøveren til slutt presses til å gjøre det organismen hele veien har hatt behov for: Å kutte ut treningen og å gi kroppen hvile. Så fort organismen er klar til ny innsats vil hodepinen være borte.

Jo verre hodepine, jo dypere overtrening

Hodepine kan komme litt etter litt. Utøveren registrerer kanskje til å begynne med at det opptrer små og vage symptomer under trening. Men etter hvert blir hodepinen mer og mer framtredende, og til slutt er hodepinen så vond at utøveren ikke makter å trene mer. Det riktige reaksjonen på dette er selvsagt at utøveren på et så tidlig tidspunkt som mulig avbryter treningen og legger inn en hvileperiode. Jo tidligere man kutter treningen og gir kroppen hvile, jo kortere vil den nødvendige hviletiden være.

Husk at hodepine KAN oppstå som følge av andre faktorer enn overtrening

Hodepine er ikke nødvendigvis ensbetydende med at du er overtrent. Hodepine kan også opptstå som følge av stress, muskelspenninger eller ulike sykdommer og lidelser. Dersom hodepinen går tilbake og forsvinner helt etter en treningshvile på minst fjorten dager har du en sterk indikator på at hodepinen din er et overtreningssymptom.

Hodepinen kan ha sammenheng med mineralbalansen, lavt væskenivå og redusert blodsukker

Mangel på vitaminer og mineraler kan både utløse og kronifisere hodepine. Det gjelder spesielt på utøvere som svetter mye og mister betydelige mengder væske under trening. For eksempel så vil mangel på mineralet magnesium kunne medføre hodepine. Det samme kan lavt blodsukkernivå og stoffskiftesykdommer.

Har du hodepine som ikke forsvinner med treningshvile bør du oppsøke fastlegen.

Myte:
I Norge er det ikke nødvendig å ta vitamin- og mineraltilskudd

Offentlige myndigheter og helsebyråkrater påpeker stadig vekk at nordmenn ikke trenger tilskudd av vitaminer eller mineraler dersom de spiser normal "sunn" kost. Dette er ikke helt dekkende og det er ikke sikkert at utøvere som trener hardt og svetter mye klarer å få i seg tilstrekkelig mineraler. Mye svetting vil påvirke kroppens mineralbalanse negativt. Magnesium og natrium er eksempler på mineraler du da kan trenge ekstra tilskudd av. 

Av John Gunnar Oppheim

Emneord: overtrening  
Del på Facebook



Overtrening – de klassiske symptomene – Del 2 Av Gunnar Bråthen