Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Uten en tråd har du dårlig råd
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

20 tips mot svær mage

Tipsene er hentet fra boken "Trening for menn 40+" av Ove Rytter. En bok jeg anbefaler og som du kan kjøpe fra www.fitnessforlaget.se. Dette er en av mange bøker jeg har i biblioteket mitt og som danner grunnlaget for min PT virksomhet mot seniorkunder.

 

 Dette er det lett å gjøre noe med. Om du virkelig vil!

Her er Ove Rytter sine 20 tips mot "gubbmagen" som det heter på svensk:

  1. Skaff deg matvaner for livet. Ikke for øyeblikket.
  2. Det er bedre å slurve med treningen og være nøye med maten enn å være nøye med treningen og slurve med maten.
  3. Spis mindre og oftere og bruk teflonpannen og ovnen mer (da trenger du ikke så mye fett og olje til steking).
  4. Spins minst 2 frukter og mye grønnsaker hver dag.
  5. Vær måteholden med fete restaurantlunsjer og vær nøye med hva du velger fra lunsjbuffeten.
  6. Spis mer proteinrik mat. Det gir god metthetsfølelse.
  7. Drikk mer vann og mindre alkohol. Om du er glad i øl så prøv alkoholfritt øl istedenfor.
  8. Øk hverdagsmosjonen ved å gå trappen istedenfor å ta heisen Gå mer.
  9. Hold jobbmøter mens du går eller dere sitter på en mosjonssykkel.
  10. Unngå raske og tomme karbohydrater som finnes i blant annet hvitt brød og brus. Spis istedet mer langsomme karbohydrater som finnes i eksempelvis grovt brød med hele korn og i råris.
  11. Ta med hoppetau på sommerferie. Hopp med moderat tempo og i korte intervaller.
  12. Ikke kompliser dietten ved å prøve nye dietter eller å "utjevne" blodsukkernivåer.
  13. Velg så naturlig mat som mulig og unngå halvfabrikater som ofte inneholder transfett, konserveringsmidler, sukker og salt.
  14. Om du velger riktig fett så forbrenner du fett. Spis mer fisk, avokado, oliven og vegetabilske oljer.
  15. Fiber gir volum i maten, holder magen i trim, gir metthetsfølelse, forbedrer insulinfølsomheten og blodfettbalansen.
  16. Om du trenger å øke proteininntaket gjennom kosttilskudd så velg Whey protein som har en god balanse av aminosyrer og høy konsentrasjon av grendede amonosyrer.
  17. Slutt å røyke. Dårlig kondisjon gjør at du ikke kan trene optimalt.
  18. Ha alltiid et lager av holdbare produkter som havregryn, bønner, makrell, tunfisk i vann, frosne grønnsaker og bær.
  19. Stress ned. Mentalt stress gir opphopning av bukfett ved at kroppen opplever en trussel og lagrer reserver. Sov mer og ha et aktivt sexliv.
  20. Tren eksplosivt. Det stimulerer hormonproduksjonen.

Tipsene er oversatt av Gunnar Bråthen, Personlig trener NIH. www.gunnarbrathen.no

 

Emneord: stor mage  flat mage  
Del på Facebook



20 tips mot svær mage Av Gunnar Bråthen