Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Du kan aldri forstå, men du kan reise deg å gå
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Testosteronnivå og treningsutbytte

Bli OPTIMALT ANABOL: Korte treningsøkter med høy intensitet kan booste testosteronnivået ditt, sammen med et kosthold rikt på proteiner og sunne fettsyrer.

Unngå overtrening!

 

 Unngå overtrening
Kjør korte og intensive økter
Spis nok og riktig

Ved overtrening vil du kunne oppleve at testosteronnivået ditt synker. Regel nr 1 er derfor å unngå overtrening. For å unngå overtrening må du følge nøye med på treningsutbyttet i forhold til treningsmengde.

Korte og intensive økter
Del opp treningen slik at du jobber gjennom hele kroppen med rundt fire treningsøkter per uke. Altå en såkalt 4-splitt. Tren hver muskelgruppe èn gang per uke. Om du kjører 12 reps per sett så hold innsatsen på omtrent sytti prosent av 1RM. Begrens pausenes lengde og treningsøkten til 1 time. Sørg for at pausene ikke overstiger ca 45 sekunder mellom hver sett og 2-3 minutter mellom hve røvelse. Korte og intensive økter har vist seg å være det beste for å optimalisere testosteronnivået i kroppen.

Spis nok og riktig
Først og fremst er det helt avgjørende at du spiser tilstrekkelig med kalorier slik at kroppen har et overskudd av energi og er i oppbyggende anabol modus med positiv nitrogenbalanse. Sørg for at kostholdet er rikt på proteiner og sunnt fett fett. Omega-3 og olivenolje er eksempler på sunt fett. Unngå det vi kaller ”bondegårdsfett”. Det er det fettet som stivner i kjøleskapet.

Fordeling av kostholdets sammensetning
For alle som trener styrke bør 25% av kostholdet komme fra protein, 20% fra fett, og 55% fra karbohydrater. Styrketrenende skal ikke gå på lavkarbodietter fordi karbohydrater er avgjørende for optimal treningsinnsats. Karbohydratene bør imidlertid være ”timet” slik at de i hovedsak inntas i tidsrommet 2 timer før til 2 timer etter trening.

Denne sammensetning gir kroppen en ”fet” blanding. Noen reagerer kanskje på at det anbefales å spise nokså rikelig med fett, men det er ikke nytt under solen at et fettrikt kosthold kan fremme testosteronproduksjonen og nivået av anabole hormoner.

Det kan nevnes at kroppen danner de anabole (oppbyggende) hormonene fra kolestrol. Spiser du for lite fett så vil dette kunne gå utover kroppens produksjon av testosteron.

De mest alvorlige bivirkningene for utøvere
Et lavt testosteronnivå vil kunne føre til en rekke negative effekter i organismen. For styrketrtenende utøvere gir senket testosteronnivå og økt kortisolnivå primært en reduksjon av treningsutbytte og framgang. Skal du holde kroppen i anabol fase skal du trene tungt men unngå overtrening. I tillegg skal du spise tilstrekkelig mye og og med riktig sammensetning av protein, karbohydrater og fett.

Veksthormon og testosteron

Av John Gunnar Oppheim

Emneord: testosteron  anabol  
Del på Facebook



Testosteronnivå og treningsutbytte Av Gunnar Bråthen
3 siste fra ekspertene
kveldsmat
Kan jeg få hudoperasjon dekket av det offentlige?
Betennelse i knær i 6 mnd, negativ spiral nedover

5 siste innlegg i forumet
Proteinbites
Kosthold og trening
Sv: Moderatorer
Sv: Moderatorer
Moderatorer

Fakta om trening
Introduksjon
Oppvarming
Trening av utholdenhet
Trening av styrke
Trening av hurtighet
Trening av tyøelighet
Trening av teknikk
Trening av koordinasjon
Formtopping
Tilpassing ved trening
Treningsplanlegging
Føle på kroppen

Kontrollere trening:
Telle gjentagelser
Måle tid
Pulsmåling
Treningsdagbok

Trening (10 siste)

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten