Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Har berre ein visjon, ein televisjon
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Julen er over og du er kanskje noen kilo tyngre. Du har ligget på latsiden og kroppen har fallert. Ingen grunn til panikk. Januar er som skapt for å sette i gang med formøkende aktivitet!

Det tar det heller ikke lang tid før du vil merke framgang i treningen. Starter du nå, vil du i etterkant av vinteren ha trimmet deg i fin form. Vel og merke hvis du gjør tingene på riktig måte. Både undertrening og overtrening er skumle greier; klarer du å styre unna dem, så vil formen komme lekende lett!

Begynn med å fastslå treningsgrunnlaget ditt

For å vite hva slags trening du kan gå i gang med, og i hvilket omfang du kan ta sjansen på å utføre dette, er det viktig at du blir bevisst på hvor mye aktivitet du er vant til. Denne aktiviteten vil nemlig danne grunnlaget for treningen du starter. Er du vant til å stå og gå mange timer per dag, kan du kanskje starte rett på løpstrening eller raske skiturer. Er formen skrøpelig og du for det meste sitter, kan det være at du heller bør satse på gåturer som gradvis økes i lengde og omfang. Å fastslå treningsgrunnlaget, og enda verre- forstå hva dette grunnlaget tillatr av trening, kan være en vrien affære. Vær derfor smart å skaff deg kyndig hjelp til en slik vurdering. Hjelp til dette vil spare deg for masse tid og dårlig framgang, kanskje til og med redde deg fra både ovetrening og irriterende skader.

Planlegg treningen: Skaff deg et skikkelig treningsprogram
Så fort du vet hva du kan tåle og hva du har lyst til, er det på tide å sette sammen et treningsprogram. Dette er bærebjelken i hele opplegget ditt. Her bør du planlegge utfra hvilken målsetning du har. Kondisjonstreningen bør settes opp med hva slags øvelser du skal bruke, hvor lenge de skal trenes, hvor hardt, og ikke minst hvor ofte de skal trenes. Planlegg og fastsett gjerne hvilke dager treningene skal falle på, hvor du skal trene osv. Du må gjerne også planlegge hvilken økning av treningsmengden du skal legge deg på utover vinteren.

Sett i gang!
All verdens planlegging hjelper lite, dersom du ikke gjennomfører opplegget i praksis. Du har lagt mye arbeid i programmet ditt, kanskje til og med skaffet til veie et med profesjonell hjelp- ja da, jeg vet det blir egenreklame, men jeg har sett virkningen av det så mange ganger. Super framgang gjør noe med godt med folk. Feiltrening fører bare til negativitet og null treningsglede. Med grundig forarbeid og tryggheten i nedlagt teoretisk innsats, ligger alt til rette for at treningen skal bli framgangsrik, givende og morsom. Du pakker treningstøyet og får på deg skoene. Du er klar. Et nytt liv venter. Det er bare å sette i gang. Så godt å vite at du starter en oppbyggende, positiv sirkel.

Følg med på hva som skjer

Du er selvsagt interessert i hvordan kroppen svarer på treningen din. Meningen er jo selvsagt at du skal forbedre formen. Trener du feil, kan resultatet bli det motsatte. Igjen er andres hjelp og erfaring gode hjelpemiddel dersom du selv ikke er sikker på hva som skjer. En god indikator på at du er på rett vei, er økende resultater. Du vil da stadig merke at du kan trene lenger, hardere og oftere. Du får bedre matlyst, musklene vokser og blir harde, kroppen formes pent og magen strammes inn.


Før treningsdagbok
å skrive en dagbok fra treningen er morsomt. Mens du skriver reflekterer du over øktene, og de gode turene og treningene gjenoppleves. Ja, de føles gode enda en gang. Senere vil dette bli et viktig og nyttig verktøy i planleggingen av videre trening. Du vil kunne se hva som fungerte, og hva som ikke gjorde det. Treningsdagboka er også svært nyttig når det gjelder å følge med på økningen fra trening til trening, uke til uke, måned til måned. Du vet ikke ordet av det før du sitter og ser, og sammenligner økter og resultater fra år til år. Du blir like glad i treningsdagbøkene dine som i gamle familiealbum :-)

Del på Facebook



3 siste fra ekspertene
Hva slags trening etter kneskade?
Mest effektive aktivitet for magetrening?
Fibromyalgi og slanking

5 siste innlegg i forumet
Moderatorer
Hvilken pronasjon har jeg?
Sv: Skulderskade
Skulderskade
Sv: Hvilket proteinpulver synes dere smaker best/verst?

Fakta om trening
Introduksjon
Oppvarming
Trening av utholdenhet
Trening av styrke
Trening av hurtighet
Trening av tyøelighet
Trening av teknikk
Trening av koordinasjon
Formtopping
Tilpassing ved trening
Treningsplanlegging
Føle på kroppen

Kontrollere trening:
Telle gjentagelser
Måle tid
Pulsmåling
Treningsdagbok

Trening (10 siste)

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten