Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Eit stort hue kan kvile på lita tue
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

HODESMERTER: Svie i hodet, muskelspenninger og
en oppjaget følelse er typiske sider ved stress. Du
får mer og mer trøbbel med å gire ned. Kroppen må
ha en del tid og hvile før stresset reduseres og gir seg. 
Stress et stort problem i vårt moderne liv
I dag sykemeldes det i Norge like mange mennesker på grunn av stress, som man tidligere sykemeldte på grunnlag av muskulære belastningsskader. Belastningsskader ligger på topp som den største utgiftsposten i helsebudsjettet. Det sier sitt.

Hvorfor mer stress?
Stresset er en følge av et samfunn der ting skal skje fort, hardt arbeidspress og forventninger osv. Men stresset kommer også som en følge av at arbeidsplassene våre stadig krever mer tenking og konsentrasjon. I motsetning til tidligere mer kroppslig arbeid og automatiserte rutineoppgaver som kunne vare i åresvis. I dag skal rutiner, strategier og handlinger forandre seg raskt for å tilpasse seg kundene og et marked i endring. Velkommen til IT-samfunnet.

Belastningsskadet hjerne
Hjernen er en muskel og vi kan overbelaste den på samme måte som hvilken som helst annen muskel i kroppen vår. Siden det er for mye belastning som medfører stresset, så er det mindre belastning, hvile og ro som kan redusere plagene. Men det finnes skjær i sjøen som du bør kjenne til.

NEDTUR: Nedslående resultater er noe
som kan stjele motivasjonen din. Og
da forsvinner kreftene fort. Plutselig
tåler du lite belastning før du merker
at du begynner å stresse. Men hvordan
du takler motgang og tilbakeslag, er en
en treningssak. Rett mentalitet kan holde
deg på stødig kurs selv gjennom tøffe tak.
Alle har imidertid en grense for hvor mye
man kan tåle. Stress kan toppe seg fort
med mye belastning, eller komme lurende
over lengre tid med gradvis oppbygning.
Forstå hva som skaper stresset

Det vil alltid være en grunn til stresset ditt. Det kan være at du regelrett har jobbet for hardt og presset deg inn i en stressituasjon. Eller at du mistrives med jobben din, den gir deg ikke lenger noen glede og positive opplevelser, i alle fall ikke noen av større betydning. Livet ditt gir liksom ingen mening. Du får ikke noe ut av noe.

Gjør noe med det I fremste rekke er første tiltak å få vekk det akutte stresset. Og da er det kun ro og hvile som kan gjøre det for deg. Ved hvile vil stresset etterhvert avta og til slutt forsvinne. Det trenger bare ta noen dager, dersom du klarer å koble ut. Her er noen gode råd: Del på Facebook



Fakta om stress Av John Gunnar Oppheim