Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Once and twice, goes before a hundred times
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

 

Ja, du trenger melk fordi…

I Norge i dag er det ingen anbefalinger som sier hvor mye melk en voksen bør få i seg i løpet av en dag eller en uke. Derimot har vi næringsstoffanbefalinger som for eksempel sier noe om hvor mye kalsium vi trenger hver dag. I gjennomsnitt bruker hver av oss 175 liter melk i året, enten vi drikker det, heller det over frokostblandingen eller for eksempel blander det i kaffen, sauser, supper eller grøt. Hvis vi fjerner disse literne fra kosten, må vi erstatte dem med noe annet. Og inntil vi nordmenn blir innstilt på å tre-firedoble inntaket vårt av mørkegrønne bladgrønnsaker som spinat, grønnkål og mangold eller daglig tygge oss gjennom 70-80 gram sesamfrø med skall på, så må vi få kalsiumet fra meieriprodukter – men fortrinnsvis av den magre sorten.

I Stryn kaller man dette her
for et "melkehølkje". Sånne
har det blitt fraktet alvorlig
mange tusen liter norsk
melk i. Melk har livberget
folk i mangfoldige år her til
lands.

Er du blant dem som bekymrer deg for om melk kan gi hjertesykdom eller kreft? De fleste slike rykter er ubegrunnet. Ved å velge magre melkeprodukter, velger du bort det uheldige, mettede melkefettet – og dermed helseproblemene som kan følge av et høyt inntak av mettet fett.

Barn over ett år kan drikke kumelk til brødmåltidene, og velg helst de magrere variantene. Dette er for å unngå et for høyt inntak av mettet fett. Barn som er svært småspiste eller tynne, kan ha behov for helmelk i en periode. Husk at for alle barn gjelder anbefalingen om at inntaket bør begrenses til en halv liter daglig, inklusive yoghurt.

Nei, du trenger ikke melk fordi…

Det er mange måter å sette sammen et kosthold på, og næringsstoffanbefalingene tar utgangspunkt i nettopp dette. Det er næringsstoffene vi har behov for, og hvilken mat vi velger, er et resultat av kultur, smakspreferanser, kunnskap og økonomi – for å nevne noe.

 Du kommer langt med vann dersom du har
 tilgang til fast føde. Melk er ikke en livs-
 nødvendighet. 
Derfor er det ingen ting som tilsier at vi er nødt til å drikke melk, men i vår Vestlige verden har vi vent oss til å hente en god del av vesentlige næringsstoffer fra melk. Melk er en av hovedkildene til kalsium i kosten vår, og selv om man lett kan erstatte dette ved å tygge kalktabletter, strider dette mot all fornuft. Næringsstoffer bør komme fra maten, ikke fra piller. Kosttilskudd kan være viktig i deler av livet, men som et tillegg til, og ikke en erstatning for, et sunt kosthold.

 

Melk er et viktig ernærings-
emne som inneholder gode
proteiner. Melkesukkeret)
gjør dessuten melk til en
smart drikk etter trening.

I Norge har vi de senere årene sett en markant nedgang i forbruket av melk, særlig av de fete melketypene. Da lettmelken kom på markedet på 1980-tallet, tok den raskt markedsandeler fra både helmelk og skummetmelk. Og da den nye ekstra lette melken ble lansert i 2000 fikk helmelken enda en mager konkurrent. Samtidig som vi har minsket forbruket av melk, har ostekonsumet vårt steget. Vi velger ost både på brødskiven, i salaten, som snacks og på varme retter. Dermed er kalsiuminntaket vårt fortsatt på nivå med det anbefalte. Vi bør likevel være på vakt overfor store mengder fet ost, fordi det mettede fettet kan ha uheldige helsekonsekvenser. Melk er mye magrere enn ost, så hvis du foretrekker ost, bør du holde deg til de lettere variantene i hverdagen.

BRØD OG MELK GIR TIL SAMMEN ET PERFEKT SAMMENSATT AMINOGRAM DER KROPPEN FÅR ALT DEN TRENGER. BRØD OG MELK ER EN SUNN BASIS OG RYGGRAD I NORSK KOSTHOLD.

Artikkelen er hentet fra www.melk.no. Vær obs på
at bilder og billedtekster er satt inn av trim.no, og
at således deler av artikkelen er forfattet av trim.no.

Del på Facebook



3 siste fra ekspertene
Styrketrening uten for store muskler
Hvordan få mer definisjon på nedre bryst?
Får man mindre pupper når man slanker magen?

5 siste innlegg i forumet
Proteinbites
Kosthold og trening
Sv: Moderatorer
Sv: Moderatorer
Moderatorer

Faktaarikler om kosthold:
Kalorier
Kaloriforbruk ved ulike aktiviteter
Protein
Karbohydrat
Fett
Vitaminer og mineraler
Væske
Manipulering av kostholdet
Glykemisk indeks
Vektøking
Vektreduksjon
Næringstabell
Komponer dine måltider

Se også kategorien Kosttilskudd.

Kosthold (10 siste)

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten