Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
On boose, two days I lose
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

ARNE D. SKALMERAAS SKAL I FORM
På vei mot sixpack!
 
Tre måneder er gått siden slepte min slappe kropp inn et treningsstudio. - Det er lettere å komme i form enn du tror, sa min personlige trener Kristin.
 
Følg Arne
Kan Arne få sixpack? Kroppen hans er i forfall, og nå skal han i trening. I ett år kan du følge hans bestrebelser på å få et nytt og aktivt liv.

Det er gått drøyt tre måneder siden jeg møtte min personlige trener Kristin Roe Granum og begynte å trene for første gang i mitt liv.

Slapp holdning, vond nakke, begynnende mage og gammelmanns-
rumpe gjorde at jeg følte et prekært behov for å gjøre noe.

Og Kristin bekreftet tankene mine: "Hvis du ikke gjør noe nå, må du regne med å bli sykmeldt på grunn av belastningsskader om ikke så lenge", var en av hennes første kommentarer.

Samtidig trøstet hun meg: "En som aldri har trent før, merker resultater allerede etter få treningstimer." Hadde hun rett?

JA. I korte trekk har dette skjedd på tre måneder:
- Jeg er ikke lenger en komplett idiot når jeg trener
- Jeg blir ikke utslitt av å varme opp
- Jeg er ikke så gustenblek i ansiktet
- Jeg skjønner hvordan treningsapparatene fungerer, og klarer å trene på egen hånd.
- Jeg svetter mer.
- Jeg trenger mindre søvn
- Jeg klarer å drikke mer vann på trening
- Jeg har fullført mitt første treningsprogram
- Jeg trenger mindre søvn
- Vekten min har gått opp 1,1 kg
- Fettprosenten min opp fra 15,4 til 15,8
- Men nakken min er fortsatt stiv

Den første gangen følte jeg meg fullstendig fortapt. Bare etter oppvarmingen på fem minutter hadde jeg tungen langt nede på brystet.

Den andre gangen var jeg nær ved å besvime etter en styrketest.

Etter fjerde treningstime begynte jeg ganske plutselig å merke forskjell. Det var akkurat som om treningsapparatene og jeg begynte å snakke samme språk.

- Det er vanlig. Økning av muskelkraft de første 4-6 ukene med styrketrening skyldes i stor grad bedring av nevromuskulær funksjon, forklarer Kristin Roe Granum.

- Det vil si at nervesystemet venner seg til bevegelsene, og at det blir lettere a utvikle kraft når hjernen vet hva den skal gjøre. Det er altså ikke musklene som blir så mye sterkere eller større, men hjernen som forstår mer av hva kroppen driver med, fortsetter hun.

Andre endringer jeg merker er at jeg svetter mer, og drikker mer. I begynnelsen var jeg så sliten at jeg knapt klarte å få ned en vanndråpe underveis. Etter tre måneder drikker jeg minst en liter vann i løpet av treningstimen.

- Det skyldes også at kroppen begynner å fungere bedre.

Den største forandringen kom da jeg i fire uker måtte trene alene fordi Kristin hadde ferie. Selv om jeg aldri hadde klart meg uten min personlige trener, var det greit å bli tvunget til å tenke og skjønne hvordan treningsapparatene fungerte på egen hånd.

Kristin var fornøyd da hun kom tilbake.

- Du har fått et mye bedre grep på treningen, fastslo hun.

Ser jeg større og sterkere ut når jeg titter på meg selv i speilen? Tja, kanskje ikke så veldig. Men kroppen min kjennes annerledes ut. Musklene er faktisk litt fastere å ta på.

I tillegg er ikke huden i ansiktet mitt så gustenblek som tidligere. Blodsirkulasjonen er forbedret. Jeg føler meg ikke så utslitt etter en lang arbeidsdag som tidligere, og trenger jevnt over mindre søvn.

Etter tre måneder har jeg også klart å øke belastningen i det aller første treningsprogrammet mitt fra minimum til maksimum.

Det betyr at jeg har økt belastningen med mellom 30 og 50 prosent. Riktignok klarte jeg minimalt i begynnelsen, men jeg føler meg stolt da jeg kan krysse av for å være klar til et nytt program.

Alt dette har faktisk skjedd på tre måneder.

- Du har hatt en bra fremgang. Den største utfordringen for deg fremover blir å sette av nok tid til treningen, og ikke miste motivasjonen.

Nesten halvparten faller av etter seks måneder, men du må ha tidshorisont på minst ett år før treningen blir en ordentlig del av livet, understreker Kristin Roe Granum.

Hun syns også at jeg fortsatt har en for dårlig kondisjon.

- Du er nødt til å begynne å løpe eller trene spinning. Dette blir en av hovedoppgavene dine fremover, fastslår hun.

- Hva med nakken min?

- Den bekymrer meg. Du er kanskje nødt til å gå til en fysioterapeut for å få behandling. Jeg hadde trodd den skulle bli raskere bedre, innrømmer Kristin.

Artikkelen er publisert med tillatelse fra www.onlinemagasinet.no.

Del på Facebook



Av Arne D. Skalmeraas