Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Still feel the pain, glamorized Cocaine
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Det er ikke en selvfølge at mennesker som trener, eller har lyst til å begynne, er friske. Det som i en slik situasjon er viktig, er at en selv er klar over hva sykdommen består av, betyr, og hvilke rammer som utfra denne settes for hva slags- og i hvilken grad trening kan bedrives. Faremomentet ligger i denne sammenhengen i at en utsetter seg for aktivitet som kan innvirke negativt på sykdommen og forverre den.

Det finnes et bredt spekter av sykdommer som gir rom for trening hos den det gjelder, under den forutsetning at organismen fungerer i den grad at den er i stand til å tilpasse seg nye/økende fysiske/psykiske krav.

Det er å anbefale å rådføre seg med lege før en går i gang med trening, for å klarlegge sine muligheter og begrensninger.

Forhøyet blodtrykk er en svært vanlig tilstand i Norge etterhvert. Årlig behandles 40.000 nordmenn for høyt blodtrykk, og på verdensbasis regner man med at 10% av befolkningen har så høyt blodtrykk at de trenger behandling. I Norge viser tall at kun 30% av pasienter som behandles får et normalt blodtrykk.

For mennesker med forhøyet blodtrykk er fysisk aktivitet ikke bare mulig, men til å anbefale, da dette styrker hjerte og kretsløp, noe som har vist seg innvirke gunstig på blodtrykket. Den fysiske aktiviteten bør bestå av trening som øker pulsen noe, men ikke dramatisk. Gunstige aktiviteter kan være gåing, jogging, sykling og svømming, hvor det er mulig å lett kontrollere at arbeidstempoet holdes nede på et middels- og jevnt nivå. Aktiviteter som medfører dramatisk rask pulsstigning og maks.puls bør unngås dersom pasientens plager er betydelige. Eksempel på slike mindre gunstige aktiviteter kan være styrkeløft og sprint. Videre bør aktivitetene ikke innebære særlig grad av psykisk stress, da dette er uheldig for blodtrykket. Aktiviteten bør være rolig og avslappende, lystbetont og avstressende, og innebære noe positivt for utøveren.

Mennesker med astma kan trene, men må være klar over at hard fysisk aktivitet kan utløse anfall. Astmatikeren ha nytte av en bedret styrke og kondisjonsmessig tilstand på lik linje med alle andre mennesker, men det er ikke påvist noen sammenheng mellom forbedret treningstilstand og bedret sykdomstilstand ved astma.

Forkjølelse er forårsaket av virusinfeksjon, hvor det finnes over 130 forskjellige virus som kan frambringe tilstanden. Forkjølelse og influensa er ikke det samme, da de oppstår som følge av ulike virus og har forskjellige symptomer. Trening er ikke å anbefale, da organismen vil være svekket og ute av stand til å svare positivt på treningen. Unntaket er ved svært mild forkjølelse, som ikke i betydelig grad svekker kroppen. Utøvere har merket at prestasjonsevnen stiger i tidsrommet rett før forkjølelsen bryter ut.

Infeksjoner reduserer kroppens overskudd og energi, og innebærer at den i mindre eller ingen grad er i stand til å tilpasse seg trening. Ofte vil også immunapparatet være i en svekket tilstand, noe som kan medføre at organismen ikke har krefter til å opprettholde sitt vante aktivitetsnivå, eller i verste fall opprettholde og bevare sine livsviktige funksjoner. Trening bør ikke skje, da kroppen trenger ro og mest mulig hvile.

Mononukleose (mononucleosis infectiosa), bedre kjent som kyssesyken, er en virusinfeksjon. Trening skal ikke bedrives under sykdom og i tiden etter.

Trening kan bedrives både før, under og etter menstruasjon. Mange kvinner vil oppleve at lett trening kan redusere plager i forhold til menstruasjon. Kvinner kan miste menstruasjonen pga. mye og/eller hard trening, noe som mellom annet skyldes reduksjon av kroppens fettprosent.
Del på Facebook



Av John Gunnar Oppheim
Publisert 2001-02-02 17:37:31