Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
1. plass: KOSE. 2.plass: HYPNOSE. 3 og siste plass: PSYKOSE.
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Oppvarming har sin hovesaklige hensikt i å forebygge skader og øke prestasjonsevnen.

Ved å varme opp øker en kroppens temperatur, noe som gjør at muskulaturen blir mer tøyelig; dette forebygger strekkskader. Oppvarming forebygger ikke overtrening og senebetennelser. Oppvarmingen fører også til skjerpet bevissthet og konsentrasjon, som er med på å øke den mentale ytelsen som igjen er med på å øke prestasjonsevnen.

Oppvarmingen bør være aktiv, at man varmer opp ved å bruke musklene, og bør innledes forsiktig og gradvis, så etterhvert økes tempo, etterfulgt av lette tøyinger; hvor mye og hvor lang oppvarmingen er, er avhengig av hvilken form en er i, og hva den etterfølgende aktiviteten er. I konkurransesammenheng er oppvarmingen også en del av den mentale forberedelsen. Del på Facebook



Av John Gunnar Oppheim
Publisert 2001-02-02 20:47:44