Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
First tired, then fired
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

VITAMINER & MINERALER: Dette er viktige
indegrienser for enhver atlet som søker optimale
resultater.
Det viktigste er at vi under trening trenger mer næringsstoffer av alle typer. Mangel på vitaminer, mineraler og aminosyrer kan føre til at vi ikke reparerer kroppen godt nok etter trening. Det vil kunne gjøre oss mer utsatt for skader og det vil også ha betydning for hvor god ytelse vi vil kunne få. Hvor viktig dette er kan illustreres av en uttalelse fra Dr. Michael Colgan, en amerikansk trener med ansvaret for en rekke OL vinnere. Han sier at han aldri har testet en toppidrettsutøver med et vanlig sunt kosthold, som ikke har tildels store mangler på vitaminer og mineraler. Det har betydning for ytelsen. Det er her viktig å være klar over at disse stoffene ikke gjør annet enn å sikre at du kan nå ditt potensial, det er altså ingen mulighet for at de skal gi noen dopingeffekt med unormale ytelser for deg som trener.

Det andre området, som etter min mening er vel så viktig, er den hormonelle balansen i kroppen. All trening er nedbrytende, men hvis vi har nødvendig energi og råmaterialer i kroppen, bygges vi opp til et litt høyere nivå etter treningen. Det er denne effekten som gjør oss bedre . Nr vi skal bygge opp kroppen er vi avhengig av de næringsstoffene som var omtalt over, men også hormoner. De fleste har hørt om anabole steroider og at de skal bygge muskler. De viktigste byggende hormonene i kroppen er testosteron og veksthormon. De er ansvarlige for den anabole effekten på muskler og sener, dvs bygging og reparasjon.

Den hormonelle kontrollen styres av det du spiser. I dette bildet ser det ut til at insulin kan spille en negativ rolle. Insulin er det hormonet som blant annet er med på å justere ned blodsukkeret etter et måltid. Det er imidlertid en del som tyder på at insulin kan redusere mengden og virkningen til noen hormoner som trengs for å reparere og bygge. Derfor er det flere og flere som er tvilende til det ensidige fokus på et høyt karboinntak i forbindelse med trening. Selv har jeg erfaring med utøvere av utholdenhetsutøvere som har hatt stor glede av å trene med begrenset karboinntak. Foreløpig kan jeg ikke si noe annet enn at det går an å eksperimentere med dette på egen hånd, men man skal være klar over at det tar tid å snu kroppen. Regn noen måneder før du bedømmer virkningen.

Så mine råd til som trener er:

Det er viktig å huske på at vi er forskjellige. Lær deg til å lytte til kroppen. Du har fasiten og vil med trening føle hva som er riktig for deg.

Artikkelen er hentet fra Frimm.no

Del på Facebook



Riktig kosthold for utholdenhet og styrke Av Ernæringsterapeut Jens Veiersted