Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
GOD bøyast kun til GOD GOD GOD.
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Sportsdrikker fører til flere gastrointestinale besvær enn inntak av vann ved løping over lengre distanser uten å bedre prestasjonen.

Dette ble vist ved å sammenligne 3 drikker og testet for GI-plager og prestasjon over 18 km løping. 98 godt trente utøvere gjennomførte løpet 3 ganger i løpet av 8 dager under 3 ulike forhold, hver fikk 150 ml drikke ved start, etter 4,5 km, 9 km og 13,5 km og etter løpet. Hyppigheten og intensiteten av øvre og nedre magesmerter ble bestemt ved spørreundersøkelse.

Det var ikke noen signifikant forskjell i prestasjon med de 3 ulike drikkene.  Like uventet var det at bruk av karbohydratrike sportsdrikker ga høyere GI besvær I fht vanninntak. Både reflux-plager og flatulens var økt ved karbohydratrike drikker.

De fleste laboratoriestudiene bruker ergometersykkel. Denne studien benyttet løping og dette gir større sannsynlighet for GI-problematikk.

Hvorfor vil sportsdrikker gi mer GI problemer enn vann?

Forskerne spekulerer i at når man yter maksimalt vil løping føre til et større fall i blodforsyning til tarmene enn sykling, noe som fører til dårligere opptak av karbohydrater.

Det er viktig å merke seg at dette er en undersøkelse basert på prestasjon og GI-problemer under 1,5 times varighet. Når varigheten blir større enn 1,5 timer vil trolig prestasjonene med kun vanninntak bli dårligere. Dette fordi glykogennivåene i kroppen blir faretruende lave etter ca. 70-90 minutter og dermed kan dette avhjelpes med inntak av karbohydrater. Men ved kortere intensiteter kan altså vann være tilstrekkelig.

Noe denne studien ikke tar hensyn til er recovery-perioden etter aktiviteten. Det kan være at recovery-perioden blir kortere dersom man tilsetter karbohydrater underveis i løpet.

Del på Facebook



Sportsdrikk eller vann ? Av Stig Berthelsen