Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Aviser og blad uten sagblad møter sin lagnad
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

M.E. kan ikke påvises gjennom måleinstrumenter
eller blodprøver. Det er en diagnose som stilles
gjennom dialog mellom pasient og lege.
Spørsmål:
Jeg har lastet ned heftet ditt om ME og lest med stor interesse. Etter en virusinfeksjon ved juletider ble min kone gradvis dårligere og har vært sengeliggende siden. Kunne du svare på disse spørsmålene:

1. Hvordan vet man at man har nådd "nullpunktet" og kan begynne å trene?
2. På hvilket stadium begynte du å gå ute og i trapper?
3. På hvilket stadium sluttet du å ligge når du ikke var ute og gikk?
4. Fikk du fysioterapi i forbindelse med opptreningen?
5. I forhold til hennes treningsgrunnlag, er det rimelig å legge på en ”treningsøkt” med 1,5 min gange denne uken?
6. Kan hun begynne med to økter neste uke hvor en er å gå i trapp, f.eks.tre trinn den første uken?
7. Drev du noen form for mental trening og har råd rundt dette?
8. Var du følsom mot lys og lyd og hva hjalp deg i så fall til å tåle dette bedre?

Svar:
Ja, jeg skal svare deg etter beste evne, men jeg vet ikke om mine svar her vil gjøre hennes situasjon bedre, foruten at jeg kan bekrefte at håpet er gyldig i enhver situasjon, og at veien ut og opp alltid finnes:

1. Det finnes ikke noen viten om dette, men selv prøvde og prøvde og prøvde jeg inntil jeg fikk tilslag og begynte å stige oppover i aktivitetsmengde igjen. Noen kan kanskje få en indre viten i sitt hjerte når tiden er der (jeg fikk det 2.gangen jeg skulle trenes opp igjen, den gang etter 3 års sengeleie). Men indre viten som jeg her taler om, er på et steg nærmere Gud enn det naturlige.

2. jeg var ute av huset og spaserte etter nivå på en halvtimes oppreist og gående, mener jeg å huske.

3. Jeg begynte å fungere normalt da jeg hadde 3 timers gange/oppreist per dag, brukte da disse timene etter behov, så lenge jeg bare passet på å bruke dette omtrentelig likt oppdelt utover dagen/kvelden. Dette fungerte fint. 3 timer daglig gange er et lavt, men fullt brukbart treningsgrunnlag.

EN ENSOM VEI: Steg for steg bygde jeg kroppen
opp igjen. Og det var et ensomt arbeid.
Helsevesenet hadde ikke noen hjelp å bidra med.
4. Nei, fikk ingen hjelp som jeg kan erindre var til hjelp. Ble sendt rundt på undersøkelser etter undersøkelser, men man blir ikke frisk av dem, det blir bare flere og flere meninger og diagnoser. Det fantes/finnes ingen sikre og forståtte, fungerende behandlingsmetoder. Folk i helsevesenet vil med sikkerhet hjelpe pasienten, men uten kunnskapen og forståelsen er det ikke godt å få gjort noe. Det ligger nok mye i at helbredelsen kommer innenfra.

5. Det er ikke mulig å si noe om dette for meg, for det er en sak som bestemmes av musklenes tilstand. Hennes aktivitetsnivå må være helt smertefritt, først da er det mulig å øke treningsgrunnlaget. Hvis hun har smerter tilstede på nivået du nevner, vil ikke treningen gi framgang. Vev med smerte i er som oftes allerede overbelastet og vil ikke respondere positivt på mer belastning. Men om kroppen hennes er treningsklar, kan hun kanskje starte på et visst nivå ja, og derfra bygge sakte og gradvis opp antall minutter.

6. Å gå i trapp er mye tyngre enn å gå på flate gulvet. Jeg kan ikke si hvorvidt hun bør gjøre dette. Men skal det trenes i trapp, da kan dette med fordel måles og økes med skritt ja, og ikke på tid. Trening i trapp vil legge spesielt mye belastning på setet, så man kan være obs på hvordan treningen føles over korsryggen og rundt øvre del av setet. Jeg ville nok ha foretrukket å bygge opp en treningsmengde på 1,5 timer på flate gulvet før jeg begynte med tvidende trening i trapp.

DEPRESJON: Det er rimelig enkelt å se hvor kort
veien er fra M.E. til depresjon. M.E. frarøver
mennesket overskudd og energi, og
prestasjonsnivået går til bunns.
7. Jeg var dypt deprimert under hele opptreningsfasen, og var våt av kaldsvette så lenge jeg var i våken tilstand. Jeg kom meg gjennom på vilje og på overlevelsesinstinkt. Eg kan vel neppe anbefale dette som en vei å velge å gå, det blir vel snarere bare den eneste veien jeg hadde. Da jeg sto ferdig opptrent i kroppen, var psyken totalt havarert, og jeg hadde en stri tørn med å få hodet til å fungere noen lunde normalt igjen. Tilpasningen tilbake til det sosiale livet var svært vanskelig og pinefull smertefull. Når troen er knust, kan den minste barriere bli så og si uoverstigelig. Å gjøre det man tror man ikke klarer, det er en tung vei å gå. M.E. betegner for meg en mørk kjeller.

8. Ja, jeg tålte ikke lys omtrent. Jeg satt mer eller mindre i mørket og hadde det svært varmt i rommet. Nervesystemet satte ned blodsirkulasjonen spesielt i beina, som vanligvis var blåaktige, noe hovne og vonde. Jeg kunne ikke lese noe eller konsentrere meg betydelig om noe, da fikk jeg stressanfall som fikk det til å snøre jeg sammen kraftig rundt hjertet. Det var en kamp mot klokka og liggesårene. Men veien ut av helvete går rett til himmels, alt er mulig, håpet kan tidvis bli borte, men det lever evig. En bedrende livssituasjon gjorde at jeg begynte å tåle lyset bedre. Generelt kan man si at når det mentale overskuddet er borte, så vil øynene ha en lavere motstandsdyktighet mot lys. Men det synes å være også en faktor der depresjonen og mørket henger sammen. Det grusomme mørket. Det er vanskelig å si at denne sykdommen går over, for den henger nøye sammen med hele livet til den det gjelder, personligheten og vegen ein lyt gå. Men sykdomsbildet kan endre seg mye, og sjansen for at hun kommer på beina igjen og fungerer fint, den sier jeg er god, det er bare spørsmål om når og hvordan. Det er ingen grunn til å slippe håpet. Life circles the man.

Del på Facebook



Spørsmål knyttet til M.E. Av John Gunnar Oppheim
3 siste fra ekspertene
Hvor mye skal jeg trene?
Hodepine etter trening
Korleis bør inndeling av øvingar være?

5 siste innlegg i forumet
Sitter fast! Vil få bort magefettet.. Trenger hjelp..
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Dopinglisten, kosttilskudd

Se også multimedia presentasjon!

M.E. (Myalgisk encefalomyelitt, CFS, kronisk utmattelsessyndrom)
Heftet legger fram et revolusjonerende behandlingsopplegg for m.e. pasienter på hvordan det fysiske aktivitetsnivået kan gjenvinnes. Heftet forklarer hvordan kroppens fysiologiske tilpasning til fysisk belastning virker. Med forklaringer på hva som fører til den muskulære trettheten, hvordan pasienten skal forholde seg til daglig aktivitet, hvordan forholdet mellom hvile og belastning skal tilrettelegges og så videre, så vil den enkelte her finne løsningen på hvordan et normalt aktivitetsnivå kan gjenvinnes. heftet/behandlingsopplegget, er ikke ment å være dekkende for hele lidelsen M.E, men tar for seg den fysiske/kroppslige delen og hvordan man her bør forholde seg.
Nå: kr 350.-
Bestill heftet M.E. her.

Revmatiske lidelser
Heftet legger fram nyutviklet og revolusjonerende behandlingsopplegg for revmatikere. Opplegget setter den enkelte i stand til å kvitte seg med smerter og skader i ledd og muskler.
Nå: kr 350.-
Bestill heftet revmatiske lidelser her.

Revmatisme og M.E.

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten