Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Arme kår kan gje magre lår
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Spørsmål:
Spiller fotball på veteran nivå, får ofte feberlignende symptomer og verking i ledd etter kamp. ikke så ille etter trening, for der tar jeg meg ikke så ut. Bør jeg slutte å spille og hva slags trening kan jeg utføre for å holde det i sjakk? har stor glede av fotballen,men blir veldig frustrert når jeg blir så dårlig etter kamper :-(

Svar:
Om du har diagnosen fibromyalgi, men opplever verking i leddene, så lurer jeg på om ikke leddgikt hadde vært mer den riktige diagnosen? F.myalgi er jo en revmatisk smertetilstand i kroppens bløtvev som sener, muskelfester og i det hele tatt bindevevet i muskulaturen. Slår smertene seg på leddene, er det som regel leddgikt som passer best.

Men uansett så snakker vi om belastningsrelaterte smertetilstander med samme behandlingsbehov, innhentingstid og respons. Jeg anbefaler at du laster ned heftet Revmatiske Lidelser fra trim.no. Der finner du informasjonsnøkkelen til slutten på dine leddplager.

Det er ingen grunn til at du skal slutte med treningen din. Tvert i mot. Du skal legge grunnlaget på riktig måte, bli kvitt alle smertene, og deretter fortsette treningen og bare bli bedre og bedre! Fullt mulig. Og enkelt bare du setter foten ned og tar de nødvendige forberedelsene og gjennomfører en egen rehab. med riktig justert forhold mellom hvile og belastning.

På ditt nivå skulle det være relativt enkelt og fort gjort å bli smertefri og deretter sterkere og i bedre form. Du trenger å trappe ned belastningen først, i den grad at smertestedene dine får hvile ut og reparere seg. Det er i så godt som alle tilfeller av vedvarende smerter som du har, at den daglige aktiviteten din er det som til stadighet river opp igjen vevsskadene og dermed vedlikeholder smerte/skadesituasjonen. Så fort nok hvile tilkommer, så blir vevet helt fint igjen. Og da begynner også treningen å virke oppbyggende. Med overskuddet inne, blir kroppen sterkere og sterkere av belastningen du har. Vev som er smerte i, blir kun svakere og verre av belastning.

Del på Facebook



Fibromyalgi og trening Av John Gunnar Oppheim