Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Dei veit å såre, sa han kåre, dei fòr med han på båre
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Spørsmål:
Hva har skjedd med musklene når de er stive? Og hvorfor strekker man ut? Er det nødvendig? Kan dere forklare det litt lett for vi er tre jenter fra en ungdomsskole, som har et prosjekt om kropp og helse.

Svar:
Jeg går ut fra at dere mener stive muskler som er såre og vonde, og som dukker opp dagen etter treningen. Dette kalles ofte for treningsverk og/eller gangsperre.

Dette er en reaksjon fra bindevevet (som er musklenes tauverk), etter at for mye belastning har blitt påført. Da oppstår det slitasje på disse tauene (bindevevet) som musklene trekker i for å få armer og bein til å bevege seg. Det oppstår massevis av bittesmå sår i dette bindevevet, og kroppen trenger ro og hvile for å reparere dette. For at du skal holde deg i ro og hvile, så gir kroppen deg denne smerten. På den måten forsøker kroppen å få deg til å være i ro.

Dersom en som trener ikke tar hensyn til treningsverken, og bare fortsetter å trene gjennom den uke etter uke, kan det ende med belastningsskader og senebetennelse. Hvis du er stiv og støl i en dag, så må du hvile opptil en uke til etterpå, før dette bindevevet har fått gjort seg sterkere enn det var før.

Å tøye ut hjelper ikke mot treningsverk. Du kan faktisk få treningsverk kun av å tøye. Når du tøyer, så drar du i bindevevet (tauene), og når du drar i disse, så går det an å dra så hardt at det oppstår slitasje.

Del på Facebook



Hva har skjedd med musklene når de er stive? Av John Gunnar Oppheim
3 siste fra ekspertene
Øke fett og muskelmasse
Mann 39, elendig form, hva gjør jeg?
Hva er riktig hvilepuls/arbeidspuls for 40åring?

5 siste innlegg i forumet
Sitter fast! Vil få bort magefettet.. Trenger hjelp..
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Dopinglisten, kosttilskudd

Fakta om trening
Introduksjon
Oppvarming
Trening av utholdenhet
Trening av styrke
Trening av hurtighet
Trening av tyøelighet
Trening av teknikk
Trening av koordinasjon
Formtopping
Tilpassing ved trening
Treningsplanlegging
Føle på kroppen

Kontrollere trening:
Telle gjentagelser
Måle tid
Pulsmåling
Treningsdagbok

Trening (10 siste)

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten