Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Ærru`loco? D ække koko me sjoko!
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Spørsmål:
Jeg har fått "diagnosen" jumpers kne og trenger hjelp. Har hørt der skal være en form for behandling fysioterapeuter driver med, men at det skal være veldig smertefullt.. Er det kun kvile som skal til for å bli bra igjen? Og vil det lang tid før eg er tilbake for fullt på fotballbana? Du kjenner selvsagt ikke min situasjon, men lurte på om du hadde nokre generelle tips?

Svar:
Smertefull behandling høres ikke bra ut. Smerte er kroppens måte å få deg til å holde deg i ro på. Så lenge smertene forverrer seg av aktivitet, så vil aktivitet kun være med på å holde skaden tilbake sånn at den ikke reparerer seg. Er aktiviteten hard nok, vil skaden forverres.

Hvile er det tellende elementet i smertefasen. Etter at alle ubehag er borte og du ikke lenger har vondt i kneet ditt, så må du fortsatt hvile inntil bindevevet har bygd opp overskuddet sitt (7 døgn, smertefrie). Først da kan du begynne å belaste kneet igjen. Opptreningen skal være smertefri.

Så lenge du ikke har revet noe av, knekt av noe, men har en bløtvevsskade som gjerne ikke viser på røntgen eller andre prøver, så vil kroppen selv være den helbredende faktoren. Det eneste og helt avgjørende viktige du gjør, er å tilrettelegge forholdet mellom hvile og belastning på en slik måte at kroppen din får muligheten til å reparere skaden.

Om du ikke har kikket på det, så anbefaler jeg heftet Belastningsskader. Du finner her på www.trim.no

Del på Facebook



Trening og jumpers knee Av John Gunnar Oppheim