Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Råmeskeiv bil, eigar uten smil
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Noen ganger glemmer vi hvor viktig det er å drikke nok vann. Når man trener er det ekstra viktig med vann. Her er en liten oppsummering på hva vann er og hva vannet har å si for kroppen.

Vann utgjør 50-60% av kroppsmassen. Hos en voksen person tilsvarer det 38-44 liter vann. En vanlig voksen person som er aktiv vil ha en væskeomsetning på rundt 3 liter per dag i temperert klima. Når musklene arbeider medfører dette en betydelig varmeproduksjon. Under treningen skjer varmetapet hovedsaklig i form av økt svetteproduksjon og økt lungeventilasjon. Dermed medfører dette varmetapet væsketap. Når væsketapet øker fra 2-5% av kroppsvekten, så vil prestasjonsevnen reduserer med ca 10% for hver ekstra prosent man blir dehydrert.

Hvis du føler at du er tørst så er dette en indikator på dårlig væskebalanse. Tørsten kommer først etter et tap på 2% av kroppsvekten, som tilsvarer rundt 1-2 liter væske. I det man kjenner at man er tørst har prestasjonsevnene allerede begynt å synke. Hvis du ønsker å måle væsketapet for en enkelt treningsøkt eller konkurranse, kan det enkelt gjøres ved bare å veie deg før og etter økten. Bare husk å ikke spise i mellom de to målingene.

For dem som skal gjennomføre trening/ konkurranser som krever fysiske prestasjoner som styrke eller utholdenhet,  så er det viktig at utøverne sørger for å være i væskebalanse før de går i ilden. Væske må tilføres underveis hvis treningen varer mer enn en time. Det er viktig å drikke FØR tørsten melder seg. Etter en økt som har vart i over 30 minutter bør væske inntas rett etter avsluttet økt. Etter langvarig trening bør det inntas en liter væske den første timen etter avsluttet økt. Drikk deretter 0,5-0,7 liter per time for hver treningstime som er gjennomført. Innen 3-4 timer etter trening bør 150% av væsketapet under trening/ konkurranse være erstattet.

Så hvis du vil ha maksimalt ut av dine prestasjonsevner, så husk å ha væskebalansen i orden!

Del på Facebook