Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Bosses and losses
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Noen ganger glemmer vi hvor viktig det er å drikke nok vann. Når man trener er det ekstra viktig med vann. Her er en liten oppsummering på hva vann er og hva vannet har å si for kroppen.

Vann utgjør 50-60% av kroppsmassen. Hos en voksen person tilsvarer det 38-44 liter vann. En vanlig voksen person som er aktiv vil ha en væskeomsetning på rundt 3 liter per dag i temperert klima. Når musklene arbeider medfører dette en betydelig varmeproduksjon. Under treningen skjer varmetapet hovedsaklig i form av økt svetteproduksjon og økt lungeventilasjon. Dermed medfører dette varmetapet væsketap. Når væsketapet øker fra 2-5% av kroppsvekten, så vil prestasjonsevnen reduserer med ca 10% for hver ekstra prosent man blir dehydrert.

Hvis du føler at du er tørst så er dette en indikator på dårlig væskebalanse. Tørsten kommer først etter et tap på 2% av kroppsvekten, som tilsvarer rundt 1-2 liter væske. I det man kjenner at man er tørst har prestasjonsevnene allerede begynt å synke. Hvis du ønsker å måle væsketapet for en enkelt treningsøkt eller konkurranse, kan det enkelt gjøres ved bare å veie deg før og etter økten. Bare husk å ikke spise i mellom de to målingene.

For dem som skal gjennomføre trening/ konkurranser som krever fysiske prestasjoner som styrke eller utholdenhet,  så er det viktig at utøverne sørger for å være i væskebalanse før de går i ilden. Væske må tilføres underveis hvis treningen varer mer enn en time. Det er viktig å drikke FØR tørsten melder seg. Etter en økt som har vart i over 30 minutter bør væske inntas rett etter avsluttet økt. Etter langvarig trening bør det inntas en liter væske den første timen etter avsluttet økt. Drikk deretter 0,5-0,7 liter per time for hver treningstime som er gjennomført. Innen 3-4 timer etter trening bør 150% av væsketapet under trening/ konkurranse være erstattet.

Så hvis du vil ha maksimalt ut av dine prestasjonsevner, så husk å ha væskebalansen i orden!

Del på Facebook



3 siste fra ekspertene
Er det nok med oppfølging hver tredje uke?
Kortisonbruk fjerner smertene, men de kommer igjen og igjen- en løpers akilles
Fant nandrolone hos sin 15årige sønn

5 siste innlegg i forumet
Sv: Angst for å begynne
Sv: Oversikt over Nettbutikker
Sv: Brystdag for jenter
Sv: Proteinpannekaker
Sv: Fiskeproteinpiller!!!

Faktaarikler om kosthold:
Kalorier
Kaloriforbruk ved ulike aktiviteter
Protein
Karbohydrat
Fett
Vitaminer og mineraler
Væske
Manipulering av kostholdet
Glykemisk indeks
Vektøking
Vektreduksjon
Næringstabell
Komponer dine måltider

Se også kategorien Kosttilskudd.

Kosthold (10 siste)

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten